|
|
|
Register • FAQ
• Search • Login |
|
It is currently Thu Sep 09, 2010 10:03
|
View unanswered posts | View active topics
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
jacobe
Ass. tekniker
Joined: Sat Dec 02, 2006 21:13 Posts: 130 Location: Skåne, Sverige
|
 Fasemystik i lydkort??
Jeg har lige opdaget noget underligt.... synes jeg selv. Jeg har Wavelab 5 og et Echo MIA kort. Hvis jeg sætter en preamp direkte til en af kortets indgange, venstre eller højre har tilsyneladende ingen betydning, og i "RECORD" opsætningen i Wavelab vælger at optage via "Channel 1 (Mia analog 1)", kan jeg på fasemeteret se at signalet er i fase (lodret streg). Men sætter jeg istedet Wavelab til at optage via "Channel 2 (Mia analog 2)" er signalet i modfase (vandret streg)?!
Det er da ikke normalt - vel?
_________________ Jeg ved hvad jeg taler om... jeg har selv læst det på Gearslutz!
|
| Sat Feb 06, 2010 17:49 |
|
 |
|
jacobe
Ass. tekniker
|
 Re: Fasemystik i lydkort??
Bump?
Hvis jeg har forklaret mig kluntet, så lad mig det vide.
_________________ Jeg ved hvad jeg taler om... jeg har selv læst det på Gearslutz!
|
| Mon Feb 08, 2010 12:42 |
|
 |
|
Holger
Kong Gulerod
Joined: Fri Apr 21, 2006 10:11 Posts: 19164 Location: Frederiksberg
|
Jeg forstår bare ikke hvorfor du kan sætte det til både 1 og 2 og stadig optage på 1. Du burde ikke kunne sætte den til 2 og optage på 1.
_________________ Online Mastering.dk download/CD audio
Kurser og undervisning i lydteknik, musikproduktion og Logic Pro
Hit Kit V3 Sample CD til trommer, beats og lydeffekter
|
| Mon Feb 08, 2010 12:56 |
|
 |
|
jacobe
Ass. tekniker
|
Holger, det har du selvfølgelig ret i, tror jeg fik forvirret mere end forklaret. Men hvis man lige ser bort fra den omgang sludder, så synes jeg stadig det er underligt, at indgang 1 er i Fase, men indgang 2 er i modfase...  
|
| Mon Feb 08, 2010 23:35 |
|
 |
|
Beier
Røvballemusiker
|
Hvordan måles fasen? (så folk der ikke kender programmet ud og ind, også kan kommentere)
(generelt er fase jo et udtryk for tidsforsinkelse mellem to signaler, fx en given fasevinkel ved en given frekvens, og målt fra input til output eller signalet ift. en form for reference)
Altså fase er jo en relativ ting. Et signal kan ikke være i modfase med sig selv, men ift. til et andet signal.
Er du sikker på det ikke er et XY-scope, hvor den vandrette akse (komposant) ER kanal 2's amplitude og den lodrette akse kanal 1 ditto. Altså den slags der vil tegne en streg fra øverst højre hjørne til nederste venstre hjørne når de to inputs får nøjagtig samme signal, og hvis signalerne er i modfase ift. hinanden, vil stregen i stedet gå fra øverste venstre hjørne til nederste højre.
|
| Tue Feb 09, 2010 00:51 |
|
 |
|
jacobe
Ass. tekniker
|
Beier wrote: Er du sikker på det ikke er et XY-scope, hvor den vandrette akse (komposant) ER kanal 2's amplitude og den lodrette akse kanal 1 ditto. Altså den slags der vil tegne en streg fra øverst højre hjørne til nederste venstre hjørne når de to inputs får nøjagtig samme signal, og hvis signalerne er i modfase ift. hinanden, vil stregen i stedet gå fra øverste venstre hjørne til nederste højre. Beier..... hold da kæft Selvfølgelig er det da dét som er forklaringen. Den havde jeg jo ikke lige tænkt over!! Tak - du har reddet min dag 
|
| Tue Feb 09, 2010 01:25 |
|
 |
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum
|
|