EQ: Vokal, fjern baggrund

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

EQ: Vokal, fjern baggrund

Indlæg af Rolland »

Jeg ligger inde med et lydklip, hvor jeg skal bruge vokalen alene i mit mix. Det er ikke muligt med a cappella spor.

Vokalen er naturligvis omklamret af guitar, klaver, trommer, bas m.v.

Nogen idéer til, hvordan jeg bedst muligt EQ'er miljøet omkring vokalen væk bedst muligt? Hvilke frekvenser skal kvæles/frem i lydbilledet?
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Vokalen ligger ofte i midten af lydbilledet og der findes plugins som kan fjerne (f.eks det medfølgende amatør værktøj til AC97 lydchippen) det der ligger i midten med fasevender men hvis du kun vil have vokalen kender jeg ikke nogen måde hvorpå du kan få en hæderlig vokal ud af det uden andre instrumenter.

I princippet kunne man forestille sig en plugin som fjernede det der ikke lå i pan-center. EQ er slet ikke nok og jeg tror ikke det er muligt at få en god vokal ud af det, hvis der absolut ikke må være andet.
Plugin presets @ https://www.16sounds.com/
.NET Development @ http://www.dotbuch.net/

Medlemsavatar
chrismads
Medlem
Indlæg: 63
Sted: Århus

Indlæg af chrismads »

Det er jo et af bastardpoppens tricks du efterlyser, og jg må lige sige, det er dælme ikke nemt, da resultatet afhænger af originalmaterialet!!!

Nå men det handler som Delax nevner om at vende fasen på den ene side vha gainer-plugget. Dette skulle gerne fjerne alt hvad der ligger i center (incl stortromme, lilletrome og hvad der nu ellers ligger der). Dette spor bouncer du ned til stereo, eller var det mono?

Nu kører du så originalsporet ved siden af det nye spor, hvor du igen sætter et gainer-plug på, for at vende fasen. Så er spørgsmålet så om du er heldig!!!

Du kan evt prøve at køre dem i mono, og se hvad der så sker. Lege med en EQ på det ene spor!

Det er næsten lykkedes for mig et par gange, men det tog tid, og jeg kan ikke helt huske hvordan jeg gjorde m EQ...

Held og lykke :please:
Chrismads
MacBook Pro (15", ultimo 2011), RME-babyface, UA LA-610, Logic pro 10.2.0., ATC T16, Neumann U87, AKG 414...

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan f.eks. bruge en M/S plug-in (jeg bruger Waves), og dernæst EQ.

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

Mange tak for jeres svar - Jeg vil efterprøve det ved lejlighed :)
Roland Saint - creating grandiose pop music

Nyt svar