Tænkte på, hvad gør folk når de auto tuner ?
For mit eget vedkommende gør jeg altid følgende:
Klipper vokalen op i meget små stykker > Autotuner med Major eller Minor. Og indstiller agresiviteten i autotunen individuelt for hvert lille klip i vokalen.
Jeg syntes selv jeg er ret god til at få en vokal til at lyde "Ikke auto tuned" Selv om den er voldsomt auto tuned.
Har sågar præsteret at rede en komplet falsk vokal, så den faktisk lød udemærket.
Jeg har sommetider kigget lidt på "Manuel" delen, hvor man tegner hvordan AT skal reagere. Dog har jeg brugt minimal tid på den manuele del. Og ville derfor høre, er der nogle af jer som bruger dens manuel funktion ? Og er det bedre at gøre det sådan. Nogle gode råd og tips osv...
Venlig Hilsen
Martin Frederiksen
Antares auto tune 3
Jeg bruger ikke nogen fastsat skala, men altid individuel remove+bypass, på den måde bliver det mere præcist.
Jeg finder et godt kompromis på settings og så kører den ellers derudaf, og så bruger jeg plug-in bypass når den ikke er aktiv. Som regel bruger jeg kun auto-tune på enkelte ord eller sætninger, altså ikke særlig meget.
Hvis omkvæd/vers har forskellige tonearter eller lign. så har jeg som regel vers/omkvæd på hvert sit spor med hver sin auto-tune.
Jeg finder et godt kompromis på settings og så kører den ellers derudaf, og så bruger jeg plug-in bypass når den ikke er aktiv. Som regel bruger jeg kun auto-tune på enkelte ord eller sætninger, altså ikke særlig meget.
Hvis omkvæd/vers har forskellige tonearter eller lign. så har jeg som regel vers/omkvæd på hvert sit spor med hver sin auto-tune.
- Bo Schrøder
- Forum Donator
- Indlæg: 403
- Sted: Thisted / Denmark
Er der nogen der har haft held med at bruge den grafiske del ??
Jeg har prøvet, men synes ikke rigtigt det spiller.
Ka' det passe at man skal tune et spor helt fra starten, og tune hele sporet
hvis man skal anvende den grafiske del.
Hvis jeg gør på kun en del af sporet, så forskyder den tuningen helt vildt,
somom der er helt vildt meget latenzy på.
Jeg har prøvet, men synes ikke rigtigt det spiller.
Ka' det passe at man skal tune et spor helt fra starten, og tune hele sporet
hvis man skal anvende den grafiske del.
Hvis jeg gør på kun en del af sporet, så forskyder den tuningen helt vildt,
somom der er helt vildt meget latenzy på.
- Martin Frederiksen
- Medlem
- Indlæg: 991
- Sted: Odense
Da jeg prøvede den grafiske del, syntes jeg resultatet blev godt nok.Bo Schrøder skrev:Er der nogen der har haft held med at bruge den grafiske del ??
Jeg har prøvet, men synes ikke rigtigt det spiller.
Ka' det passe at man skal tune et spor helt fra starten, og tune hele sporet
hvis man skal anvende den grafiske del.
Hvis jeg gør på kun en del af sporet, så forskyder den tuningen helt vildt,
somom der er helt vildt meget latenzy på.
Men tidsmæssigt brugte jeg langt mere tid på at "tegne og fortælle" End det ville have taget ved min normale fremgangsmetode:
@Holger
Jeg autotuner heller ikke hele vokalen. Jeg autotuner kun de steder hvor den rammer falsk. + jeg lægger effekten fats på vokalstykket. Således at jeg ikke bruger Computerkraft for at køre AT på hele sporet.
Bruger den grafiske del meget....kender kun de aller nyeste versioner 4.3.9 og jeg synes det kører suverænt...arb. med en klassisk sanger, og selvom tuningen er i mikro mode...så kan det virkelig være med til at gøre vokalen helt præcis de steder hvor intoneringen lige ramme en my ved siden af hvad der lyder optimalt.
man skal først bruge den grafiske del til sidst i processen...altså når arrangementet ligger klar (medmindre man bare tracker, autotuner den rene audiofil, bouncer den og deler den op derfra - kommer nok helt an på ens arbejdsflow) ...så tracker man pitchen hele vejen igennem nummeret, hvor efter man har en nøjagtig graf af vokalen...dette suger en del kraft af hukommelsen, på min g4 dual skal nummeret ikke være længere end 4 minutter for at den ikke kommer med en "out of memory" når jeg skal gemme.
men så er det ellers bare at tegne pitchen...man kan zoome helt ind på grafen og se hvad der sker...dog har jeg været glad for at gøre det sammen med sangeren, da der er forskellige tekniske ting ved en vokal, som det kan være fordelagtigt at kunne vende med en vokalist...
I Automatiseringen på vokalsporet kan man så indstille hvor hårdt den skal tage fat...hvis en tone fex er egentlig out of pitch tager den måske lidt hårdere fat end hvis du bare skal fin-tune en vibrato..
mvh Jurg_t
man skal først bruge den grafiske del til sidst i processen...altså når arrangementet ligger klar (medmindre man bare tracker, autotuner den rene audiofil, bouncer den og deler den op derfra - kommer nok helt an på ens arbejdsflow) ...så tracker man pitchen hele vejen igennem nummeret, hvor efter man har en nøjagtig graf af vokalen...dette suger en del kraft af hukommelsen, på min g4 dual skal nummeret ikke være længere end 4 minutter for at den ikke kommer med en "out of memory" når jeg skal gemme.
men så er det ellers bare at tegne pitchen...man kan zoome helt ind på grafen og se hvad der sker...dog har jeg været glad for at gøre det sammen med sangeren, da der er forskellige tekniske ting ved en vokal, som det kan være fordelagtigt at kunne vende med en vokalist...
I Automatiseringen på vokalsporet kan man så indstille hvor hårdt den skal tage fat...hvis en tone fex er egentlig out of pitch tager den måske lidt hårdere fat end hvis du bare skal fin-tune en vibrato..
mvh Jurg_t
Senest rettet af Jurg_t tors 27. apr 2006 18:00, rettet i alt 1 gang.
- Martin Frederiksen
- Medlem
- Indlæg: 991
- Sted: Odense
Lyder spændende. Tror lige jeg vil bruge et par timer på at lege lidt