Hjælp: At styre fx med midi i cubase?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Hjælp: At styre fx med midi i cubase?

Indlæg af Morten B »

Ja, nu har jeg bøvlet rundt i lidt tid og har ikke rigtig kunnet finde ud af det, så jeg må jo krybe til korset og spørge om hjælp!

Jeg har en midi controller med 16 potmetre på, som jeg gerne vil ha linket til de plugins jeg har i insert. Jeg kan sagtens finde ud af at automatisere dem, men er det overhovedet muligt at styre disse via midi?

På forhånd tak, Morten :-D

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hm, prøv at kig i den software-editor der (muligvis) fulgte med din controller, eller i manualen til controlleren.. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nej, der står ikke noget brugbart. Har heller ikke kunnet finde noget om det i min cubase manual.
Jeg har ingen problemer med at sætte den op til styring af VSTi'er, så jeg tvivler desværre lidt på at det er muligt at styre fx på insert.

Ps. det er SX 2.2

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hm, jamen det kunne da måske godt ske at der var et problem med styring af VST-effekter, ved det sgu ikke. Håber du finder en løsning.. :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hæ hæ, ja, det er nu heller ikke livs-nødvendigt, men det kunne nu være dejligt hvis der var en enkelt derude der enten kunne be- eller afkræfte om det er muligt. :-D

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Uncite skrev:Hæ hæ, ja, det er nu heller ikke livs-nødvendigt, men det kunne nu være dejligt hvis der var en enkelt derude der enten kunne be- eller afkræfte om det er muligt. :-D
Det er det kun hvis du kan vælge effekterne som MIDI output i dit inspector vindue. Desuden skal du kende deres MIDI kontrol parametre.
Alternativt kan det lade sig gøre hvis du har en Mackie Control kontrolenhed.

KennethA

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er det kun hvis du kan vælge effekterne som MIDI output i dit inspector vindue
Hmmm, ja, det er det der er mit problem. Men hvordan løser en Mackie control det? Kører den ikke også over midi?

Medlemsavatar
Martin Winther
Medlem
Indlæg: 678
Sted: Midtsjælland

Indlæg af Martin Winther »

Bortset fra det, det der axt 12 vold som der står(den der giver strøm til processoren) kan man købe et forlænger kabel til sådan en???? er det standard rund omkring?

Medlemsavatar
LarsVinter
Medlem
Indlæg: 52

Indlæg af LarsVinter »

Du burde kunne opsætte en "generic remote", der modtager inputs på de ting din controller sender.
Derefter ville du i en del plugins selv kunne vælge (enten via learn eller via direkte specifikation), at den skal modtage controller inputs fra din controller. Dette fungerer i langt de fleste tilfælde.

Hvis dine plugins insisterer på et helt specifikt setup og du ikke kan ændre dette, kan du lave en work-around (efter du har defineret din generiske controller).

Indsæt et ekstra midi-spor du ellers ikke har brug for og sæt det til at modtage midi-input fra din controller. Indsæt herefter et "transformer"-plugin og lav regler, der oversætter cc med én værdi til cc'er med en anden værdi. På den måde, at du laver en slags oversættertabel, der forstår din controller og kan sende videre til dit plugin. Herefter vælger du "midi out" til at gå til dit plugin. Husk at sætte sporet "record enable". På den måde kan du bruge din controller til at styre plugin'et helt som du vil.

Jeg ved at ovenstående er en smule omstændigt, men det skal kun gøres en enkelt gang - og du vil helt sikkert blive glad for det. Hands on på en controller er så meget bedre end at sidde og nørkle med en mus.

Lars

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ok, kendte ikke lige det med work-around, lyder meget praktisk, men det er desværre heller ikke helt svar på mit problem.

Jeg har flere plug-ins som dukker op på listen over mulige outs, og dem kan jeg godt mappe til min controller.
Men der er også mange plug-ins der ikke kommer på "out listen" når jeg inserter dem, og det er DEM jeg gerne vil finde ud af om jeg kan styre. Dette inkluderer de fleste af Cubases egne plug-ins. Er det mig der gør noget helt forkert så?

Måske udtrykte jeg mig ikke helt klart til at starte med :)

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Uncite skrev:
Det er det kun hvis du kan vælge effekterne som MIDI output i dit inspector vindue
Hmmm, ja, det er det der er mit problem. Men hvordan løser en Mackie control det? Kører den ikke også over midi?
Jo den gør. Faktisk fungerer den bl.a. med note on / note off, men den fungerer KUN som controller, og spytter altså ikke informationerne ud til dine instrumenter. Men idéen med at opsætte en generic controller er også en mulighed. Lidt omstændig, men en mulighed.

KennethA

Nyt svar