Brug for ny computer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Brug for ny computer

Indlæg af GoatSonds »

Hey folkens.

Jeg skal ha mig en ny PC, men jeg har ikke mulighed for at tjene for mange penge.. så det skal helt være en PC til omkring 7 tudser. Jeg spørger ikke så meget efter hvilken computer, men hva jeg sådan skal gå efter når jeg leder. Men jeg vil også meget gerne ha forslag :)

Selv tænker jeg at det skal være noget med en meget kraftig processor. ram og harddisk hukommelse kan vel opgraderes, eller er jeg galt på den?

Mvh.
johan

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Skal det være saml selv (som jeg vil fortrække, så ved du hvad du får), eller færdig?
Bærebar eller desktop?

SLL

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

SLL skrev:Skal det være saml selv (som jeg vil fortrække, så ved du hvad du får), eller færdig?
Bærebar eller desktop?

SLL
Det skal ikke være saml selv. Det er for inviklet for mig xD og så skal det være stationær :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

GoatSonds skrev:Selv tænker jeg at det skal være noget med en meget kraftig processor. ram og harddisk hukommelse kan vel opgraderes, eller er jeg galt på den?
Det er helt rigtigt forstået. HD og RAM er billigt, og nemt at installere selv.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jeg ved du vil købe en færdigbygget... men men.. find en til at hjælpe med at bygge!!!
Havde nok kikket efter de her dele, og så fået en til at hjælpe dig med at samle den, installere software:

-------------------------------------------------------------
Intel Core i7 860 2.80 GHz 8MB Box Socket 1156 1.997,49
Antec Performance P183 Black uden PSU 1.009,49
Corsair TX Series 650 Watt Power Supply 749,00 (en VX450 fungere også fint, hvis du ved du ikke skal spille 3D spil!)
Asus P7P55D LX Intel P55 DDR3 709,49
KINGSTON HyperX 4GB RAMKit 2X2GB DDR3 678,49
Samsung 1TB SATAII/ 7200 HD103SJ 446,49
------------------------------------------------------------

Det bliver 5700 kr. inkl. fragt. Jeg valgt, at bruge socket 1156, da du kan spare lidt på dual ram i stedet for trippel. Kabinet (lydløst) og PSU (høj udnyttelse af watt) har jeg ikke sparet på, eftersom det er yderst vigtige komponenter i din computer, der bare skal funke. På harddisk siden kunne der måske prismæssigt godt
blive plads til 2 x diske (en disk til OS + en til projekter, samples) eller 1 x større disk, eller et helt andet mærke end Samsung.

Jeg gik ikke ud fra du var gamer typen, så der skal smækkes et gfx kort oven i som fås fra 200 kroner m. passiv køling.
Ligeledes noget keyboard og mus + kølepasta til cpu, medmindre du kan få lidt hos en kammerat, hvis du kender nogen som samler
comps?! Skærm gik jeg ud fra du havde, og måske har du også nogen af de andre ting, keyboard, mus osv.?!

Men find en hjemmebygger, så ved du hvad du får hele vejen igennem + du spare lidt penge.

SLL

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Du kan godt få en allround musik/game computer for 6k, færdigbygget.
Det er ikke et monster, men sku nok ku klare jobbet..

SLL's forslag ser rimeligt ok ud, men selvom jeg bygger selv også, så gider jeg kun at gøre det hvis jeg skal skrue et monster sammen.

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Jeg har længet luret på Family modellen fra MM-vision :

Standardopsætning:

Motherboard: Gigabyte P55-UD2 bundkort (LGA1156) NYHED
CPU køler: Intel temperaturstyret low-noise køler
Ram: Kingston 4 GB DDR3-1333 RAM DualChannel
Harddisk: Seagate 500GB harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Grafik: Nvidia GeForce GT240 1GB Dedikeret PCI-E Grafikkort
Kabinet: Vision Miditower Deluxe LowNoise
Strømforsyning 500W ATX 17dB strømforsyning
Lyd: 6 nals audio codec RealTek (SoundBlaster komp.)
Drev: Sony S-ATA 24x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek GIGABIT, Supports ACPI Power Management
Software: Alle drivere m.v. medfølger. (DirectX 10 klar)
Garanti: Der ydes 24 måneders fuld garanti på Vision Computere
Service: Vision ServicePack med bl.a. dansk support og hotline
Mål: (DxH) 186 x 499 x 419mm

Med disse modifikationer (tilvalg) :

Vision Family - Intel Core i7-870 4x2,93GHz (Turbo 3.60GHz) HT (fra 145,- pr. måned) 5795,-
Windows 7 Home Premium 64-bit installeret (Anbefales til private) 695,-
Silent CPU upgrade (Scythe CPU-køler monteret) ANBEFALES 275,-
4GB DDR3 -> 8GB DDR3-1333 RAM 675,-
kabinet -> Vision Silent Phantom kabinet med ekstra køling og støjdæmpning 375,-

Det bliver ialt Ialt 7.815,00 incl. fragt. samlet og testet osv. - udfra specs syntes jeg det ser fornuftigt ud - måske skal der dog en større strømforsyning til ?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

@Jan
du kan godt have ret i, at til alm. husbehov... mail, surf, office halløj - der køber man bare noget billigt
færdigsamlet :-) Men jeg vil hellere kæle lidt for tingende og så samle selv. Nok mest for, at være sikker på det
er gode lownoise ting jeg får samt naturligvis, er det er et rimelig bundkort, PSU der sidder i kabinettet.

Jeg har oplevet billige ting (psu, kabinet, blæsere) sidende i færdigsamlet computere, som ikke overholdte specs mht.
til støj og resonans igennem et billigt kabinet. Så derfor er jeg ikke vild med, at købe noget færdigt medmindre man kan
teste det hele igennem før køb.

@Arnold
Din PSU er rigelig stor til din cpu og grafikkort. Cpu'en er nok den enhed der bruger mest power i det system du har valgt.
PSU'en kan ikke blive for stor, eftersom store PSU'er ofte er mere effektive end de små samt, at der jo ikke trækkes mere
strøm end computere skal bruge uanset hvor stor den er. Så elregningen bliver ikke større :-)

SLL

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

@SLL - tak for svar - det lyder godt med strømforsyningen - ser resten af systemet ellers fornuftigt ud, eller er der noget der stikker i øjnene ?
(@GoatSonds, sorry hvis jeg blander mig i din tråd, men jeg håber det har lidt relevans for dit valg også)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

SLL skrev:@Jan
du kan godt have ret i, at til alm. husbehov... mail, surf, office halløj - der køber man bare noget billigt
færdigsamlet :-) Men jeg vil hellere kæle lidt for tingende og så samle selv. Nok mest for, at være sikker på det
er gode lownoise ting jeg får samt naturligvis, er det er et rimelig bundkort, PSU der sidder i kabinettet.

Jeg har oplevet billige ting (psu, kabinet, blæsere) sidende i færdigsamlet computere, som ikke overholdte specs mht.
til støj og resonans igennem et billigt kabinet. Så derfor er jeg ikke vild med, at købe noget færdigt medmindre man kan
teste det hele igennem før køb.

@Arnold
Din PSU er rigelig stor til din cpu og grafikkort. Cpu'en er nok den enhed der bruger mest power i det system du har valgt.
PSU'en kan ikke blive for stor, eftersom store PSU'er ofte er mere effektive end de små samt, at der jo ikke trækkes mere
strøm end computere skal bruge uanset hvor stor den er. Så elregningen bliver ikke større :-)

SLL
Kære Søren, du lever i en illusion.
At alle almindelige folk kan fatte bare en brøkdel af computere, hvad sådan en som dig selv med over 20 års erfaring ved.

Alm. folk der surfer net og ordner MSN chat til kæresten, de fatter intet af en computer, intet!
Det er svært for sådan nogen som os at sætte sig ind i, vi tager jo bare alt som en selvfølge.

Det svarer til at en bilingeniør fra Toyota med 30 års erfaring prøver at forklare Bent Hansen på Lærkevej, hvordan en moderne bilmotor er lavet, og hvordan han fixer lortet selv og sparer kassen :D

Jeg fik indtrykket af at denne poster ikke er en haj til alt det, og derfor skrev jeg som jeg skrev.
Der er ALT for mange tekniknørder herinde!!! :D

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg har for længst mistet kontakten med hvad der er det nyeste, og hvad der virker godt sammen.
Det ændrer sig jo dag for dag, så der er ingen grund til at bruge tid på det, førend man står og har pengene klar.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Jan Harries skrev:
SLL skrev:@Jan
du kan godt have ret i, at til alm. husbehov... mail, surf, office halløj - der køber man bare noget billigt
færdigsamlet :-) Men jeg vil hellere kæle lidt for tingende og så samle selv. Nok mest for, at være sikker på det
er gode lownoise ting jeg får samt naturligvis, er det er et rimelig bundkort, PSU der sidder i kabinettet.

Jeg har oplevet billige ting (psu, kabinet, blæsere) sidende i færdigsamlet computere, som ikke overholdte specs mht.
til støj og resonans igennem et billigt kabinet. Så derfor er jeg ikke vild med, at købe noget færdigt medmindre man kan
teste det hele igennem før køb.

@Arnold
Din PSU er rigelig stor til din cpu og grafikkort. Cpu'en er nok den enhed der bruger mest power i det system du har valgt.
PSU'en kan ikke blive for stor, eftersom store PSU'er ofte er mere effektive end de små samt, at der jo ikke trækkes mere
strøm end computere skal bruge uanset hvor stor den er. Så elregningen bliver ikke større :-)

Det sværeste er nok som du siger, at finde de rigtige komponenter, og det er jo her alle lydmaskinisterne er til hjælp :)

SLL
Kære Søren, du lever i en illusion.
At alle almindelige folk kan fatte bare en brøkdel af computere, hvad sådan en som dig selv med over 20 års erfaring ved.

Alm. folk der surfer net og ordner MSN chat til kæresten, de fatter intet af en computer, intet!
Det er svært for sådan nogen som os at sætte sig ind i, vi tager jo bare alt som en selvfølge.

Det svarer til at en bilingeniør fra Toyota med 30 års erfaring prøver at forklare Bent Hansen på Lærkevej, hvordan en moderne bilmotor er lavet, og hvordan han fixer lortet selv og sparer kassen :D

Jeg fik indtrykket af at denne poster ikke er en haj til alt det, og derfor skrev jeg som jeg skrev.
Der er ALT for mange tekniknørder herinde!!! :D
Søren... mener du mig? :-)

Jeg gik kun efter selvbyggeren, fordi næste alle har en computer gut i familien, eller en ven som kan hjælpe :-) Og man skal altså ikke være ingeniør for at samle en computer :wink:

SLL

Medlemsavatar
Kenneth
Medlem
Indlæg: 815
Sted: På landet :S

Indlæg af Kenneth »

Jeg har en ven der samlede sin selv uden at vide hvordan han skulle gøre, fordi han var for utålmodig til at vente på hjælp.. alle stik er jo for det meste forskellige, så man kan ikke sætte dem forkert.. ik fordi jeg vil anbefale det, men det er altså ret nemt :)

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg gå så vidt som at sige, at hvis man kan samle et mellem svært lego sæt, så kan man samle en pc.
Det sværeste er at købe de rigtige dele.

Ellers er der asser af hjælp at hente på youtube.

Jeg var f.eks i tvivl om hvordan man påfører thermal paste,og fandt en fin lille video om det.
Det vigtigste er vel egentlig, at man ikke skal være bange for at kaste sig ud i det.

Men hvis man er vant til teknik, arbejder i et studie, kan skifte strenge, etc, så kan man osse samle en pc.

Medlemsavatar
dfg_MacGyver
Medlem
Indlæg: 1209
Sted: Roskilde

Indlæg af dfg_MacGyver »

SLL skrev:Jeg ved du vil købe en færdigbygget... men men.. find en til at hjælpe med at bygge!!!
Havde nok kikket efter de her dele, og så fået en til at hjælpe dig med at samle den, installere software:

-------------------------------------------------------------
Intel Core i7 860 2.80 GHz 8MB Box Socket 1156 1.997,49
Antec Performance P183 Black uden PSU 1.009,49
Corsair TX Series 650 Watt Power Supply 749,00 (en VX450 fungere også fint, hvis du ved du ikke skal spille 3D spil!)
Asus P7P55D LX Intel P55 DDR3 709,49
KINGSTON HyperX 4GB RAMKit 2X2GB DDR3 678,49
Samsung 1TB SATAII/ 7200 HD103SJ 446,49
------------------------------------------------------------

Det bliver 5700 kr. inkl. fragt. Jeg valgt, at bruge socket 1156, da du kan spare lidt på dual ram i stedet for trippel. Kabinet (lydløst) og PSU (høj udnyttelse af watt) har jeg ikke sparet på, eftersom det er yderst vigtige komponenter i din computer, der bare skal funke. På harddisk siden kunne der måske prismæssigt godt
blive plads til 2 x diske (en disk til OS + en til projekter, samples) eller 1 x større disk, eller et helt andet mærke end Samsung.

Jeg gik ikke ud fra du var gamer typen, så der skal smækkes et gfx kort oven i som fås fra 200 kroner m. passiv køling.
Ligeledes noget keyboard og mus + kølepasta til cpu, medmindre du kan få lidt hos en kammerat, hvis du kender nogen som samler
comps?! Skærm gik jeg ud fra du havde, og måske har du også nogen af de andre ting, keyboard, mus osv.?!

Men find en hjemmebygger, så ved du hvad du får hele vejen igennem + du spare lidt penge.

SLL
Godt bud på en DIY Pc samensætning med max pris/cpu performance forhold.
Det er utroligt med cpu power man får for pengene Pt.

Jeg ville vælge en kvalitets cpu køler (feks schythe) og et billigt passivt kølet grafikkort til SSL's grundversion.
Så har man en lydløs Pc med masser af power til få penge.
Har man erfaring med diybyg tager det langt under en time at samle en Pc. Tager faktisk længst tid at samle selve kabinettets små dele og få de enkelte dele ud af indpakning. Og så kommer install af Os ,drivere etc, ved dog ikke hvor lang tid install af win 7 tager.

Imo er DIY Pc dog ikke for alle, syns selv der går lidt for meget tid med stuff der ikke har relation til musik.

Medlemsavatar
kizz
Medlem
Indlæg: 811
Sted: 8000

Indlæg af kizz »


Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

kizz skrev:den her ser f.eks fin ud http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.ph ... 995&type=0
Tak :) den vil jeg kigge på.
Og til resten: i får mig til at overveje at bygge selv xD men tror jeg gør det hvis jeg ikke kan finde en færdigbygget :) jeg er bare meget usikker på hvilke dele jeg skal købe osv :(

Medlemsavatar
Klaja
Medlem
Indlæg: 624
Sted: Odense

Indlæg af Klaja »

Hej

Tjek eventuelt denne tråd http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=29969

Det er en ekstrem hurtig og stadig computer, som jeg i hvert fald ikke har kunne få i knæ på noget tidspunkt.

Jeg samlede selv maskinen fra ovenstående tråd uden nogen som helst forhåndskendskab til den slags. Det var rimelig simpelt med manualen til bundkortet i hånden. De kabler der skal bruges har alle forskellige stik, så det kan næste ikke sættes forkert sammen...

Go fornøjelse... 8-)
Find mig på ::YouTube::Klaja.dk::Facebook::

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

Jeg har også kigget computer i denne uge..
Den er planlagt til at anskaffes i december..
Det skal bare være det vildeste monster, så den kan holde 7 år ligesom denne her.
Min nuværende skal laves som til en MAME arcade der skal stå i stuen :D

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Jan Harries skrev:Jeg har også kigget computer i denne uge..
Den er planlagt til at anskaffes i december..
Det skal bare være det vildeste monster, så den kan holde 7 år ligesom denne her.
Min nuværende skal laves som til en MAME arcade der skal stå i stuen :D
+1

Default avatar
KFX
Medlem
Indlæg: 111

Indlæg af KFX »

Det er ikke ret svært at samle selv. Der er diagrammer med over hhv. bundkortet som det hele er tilsluttet og kabinettet så knapperne bliver tilsluttet de rigtig stik, on/off, reset, dioder usb osv..

Man får klart mest for pengene ved at bygge selv. Team op med en der bare har lidt forstand på hvad de forskellige dele er hvis du er for usikker, så har i en køreklar pc med windows og det hele i løbet af nogle timer. Bagefter kan du samle pc'er selv meget hurtigt.

Ellers er det jo bare at tage et par billeder og stille spørgsmål med billeder her, du smider forhåbentligt ikke den gamle pc ud før den nye virker :)

Medlemsavatar
GoatSonds
Medlem
Indlæg: 1432
Sted: Vanløse

Indlæg af GoatSonds »

Alle@

Okay. Samle selv = cool nok.
Jeg kan sagtens samle selv. Og jeg har også læst lidt omkring delene og hvordan det skal samles. Men jeg er bare stadig usikker på hvilke dele jeg skal købe.

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

1.
CPU kan vi nok blive enige om, at det skal være en i7. Den ligger på omkring 1800-2100 kroner.
Så er spørgsmålet, om det skal være en 1366 eller 1156 bundkort sokkel den skal passe i.

Hastighedsmæssigt er der ikke den store forskel. Den ene 1156 i7 modellen, har auto turbo clock
og dual channel ram, hvor 1366 bruger triple ram, som skulle efter sigende være hurtigere på din
ram. 1366 er bedre fremtidssikret (i9 cpuen).

Så er der chipsættet, hvor 1366 kan bruge X58 som har nogle fordele. En af fordelene er mere båndbrede
end ved P55, H55, H57 som 1156 bruger.

Men jeg havde måske nok gået efter en i7 til 1156, og så et P55 Asus eller Gigabyte bundkort. Så kan måske du spare
lidt på rammen, nu hvor du skal bruge dual channel ram. En i7 950 koster 2100 kr. lige nu, er vidst nok faldet meget i
pris for nylig.

2.
Bundkort, der havde jeg nok gået efter - Asus P7P55-D, som har lidt af hvert onboard (PCI, PCIe, USB3, SATA3...)

3.
PSU, jeg ville nok gå efter en -> Corsair VX550 el. TX650. Så er der lidt strømoverskud, hvis du finder du af du vil ha' en hurtig
3D gfxkort i maskinen.

4.
Grafikkort, til alm. 2D windows grafik ville jeg tage en billigt PCIe kort med passiv køling, f.eks. et Sapphire Radeon HD 4550. Til 3D spil
grafik skal du have noget kraftigere.

5.
Ram, f.eks. Corsair 2x2GB XMS3 DDR3 1333 mhz.

6.
Kabinet, måske et "Antec Solo" (som jeg selv har) eller bedre men også dyrere, et "Antec P183". "Fractal Design Define R2" kunne også være et godt bud.

7.
Harddisk, tja måske en af disse Samsung Spinpoint F2 eller F3. Seagate Momentus XT er også interessant, men lidt dyr til en 7kilo budget. Eller hvis
budgette tillader det, køb 2 x harddiske , en til OS og en til audio.

8.
Windows, der skal du nok vælge windows 7 64bit pt. For et år siden havde jeg sagt win XP. Medmindre du allerede har en licens du kan bruge?

- Så er der 600-800 kr. tilbage, hvor der sikkert er nogle småting som skal bruges. F.eks. havde jeg købe en anden CPU blæser end den der følger
med Intel cpu'en. Nogen af Intel blæserne siger ikke så meget, hvor andre har en del mislyd. Så køb en god low noise køler f.eks. en Cooler master
hyper 101, som er meget støjsvag. Men Zalman laver også gode produkter.

Skærm er der ikke blev råd til i ovenstående eksemple. Jeg gik udfra, at du allerede havde en skærm.

Jeg håber du kan bruge lidt af det. Har jeg glemt noget?! :-)

SLL
Senest rettet af SLL søn 19. sep 2010 02:11, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Muffi
Medlem
Indlæg: 288
Sted: København

Indlæg af Muffi »

Hmm har hørt en lille fugl synge om Macbook pro til kun 7000,- i Bilka. Ved ikke om det er noget der stadig er, men det er da værd at tjekke ud!

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Muffi skrev:Hmm har hørt en lille fugl synge om Macbook pro til kun 7000,- i Bilka. Ved ikke om det er noget der stadig er, men det er da værd at tjekke ud!
Det skulle være med en kraftig processor. En Mackbook til 7 kilo, så er det sikkert noget core2duo værk, og absolut ikke specielt hurtig til DAW brug.

Kik et par emner oppe, og se mit købe eksempel.

SLL

Nyt svar