Fra bånd til cd

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Fra bånd til cd

Indlæg af oesterby »

Jeg arbejder på en efterskole, og der er der en tysk-lærer (I know... tysk :ack:), som hjertens gerne vil ha' de gamle lytteøvelser på kasette-bånd over på cd - det er jo forståeligt nok.
Og jeg kan jo også godt se løsningen: Hooke en gammel båndoptager op til Cubase ( 8-) ) og optage det derover. Men herefter er det jo et hulens bøvl at få det over på cd. For det første skal det eksporteres (og det tager jo tid) og desuden skal der jo også laves inddelte tracks på cd'en - ellers går idéen jo lidt af det.

Så mit spørgsmål lyder:
Ville det være nemmere at gøre det i Wabelab el. lign. program i forhold til at lave track-inddeling,
eller findes der et eller andet vidunderprogram derude, som netop er lavet til at lægge bånd ind på cd på den nemme/fede måde?
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Medlemsavatar
Alex - Aural Invasion
Medlem
Indlæg: 541
Sted: Frederiksberg

Indlæg af Alex - Aural Invasion »

hmm kan ikke forestille mig sådan et drømmeprogram skulle findes. Der er jo tale om at klippe hele audiofilen (båndet) og i små bid'er ik? Tror det er en af de ting du må gøre the hard way......Men ok det er jo bare frem med saksen, lave fades, og så ellers markere og exportere.....men ok hvis det er flere (eller ret mange) bånd kan jeg godt se hovedpinen....Ellers sæt nogle elever til det :lol:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

I Logic (og Cubase vil jeg gå ud fra) kan man jo bare indspille hele båndet som audio. Derefter bruger du bare evt. Strip Silence (eller manuelt med Marquee værktøjet), så Convert to Individual Audio Files. Vupti, og så brænde i f.eks. Toast.

Medlemsavatar
Jens D
Medlem
Indlæg: 462
Sted: København

Indlæg af Jens D »

Her kommer en Cubase guide (til SX 2 og 3)

Som Holger siger: Optag det hele en i en lang optagelse. Når du er færdig bruger du enten Strip Silence eller saksen til at klippe det op. Når du er færdig med det, markerer du alle filerne, højre klikker og vælger "Advanced"- "Event Or Range As Region".

Derefter gåt du ind i pool'en og markerer alle de filer der står under den oprindelige optagelse - højreklikker på dem og vælger "Audio" - "Bounce Selection". Så spørger Cubase dig om hvor den skal lægge filerne. Vælg en mappe og tryk OK. Brænd filerne til en audio CD med dit favorit brænderprogram.

Medlemsavatar
oesterby
Forum Donator
Indlæg: 1573
Sted: Frøstrup, Nr. Nebel

Indlæg af oesterby »

Kanon!

Tak for det Jens (og Holger :) )

Jeg sad netop og ledte lidt i Cubase og ku' ikke helt omsætte Holgers idé til Cubase-sprog - så fedt! Tak.
Anders Østerby [cand.mag. i musikvidenskab og dansk]
Forstander på http://www.frostruphave.dk

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

oesterby,

Cool edit pro er fint til den slags , du kan optage hele koeren , evt komme compression/ limiter paa og derfter selecte de dele at waveformen der skal bruges "save selected as" ...rimeligt nemt og smertefrit

Nyt svar