Ny computer - iMac?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Reysain
Medlem
Indlæg: 140

Ny computer - iMac?

Indlæg af Reysain »

Hey..
Jeg overvejer at købe mig en ny computer, da min nuværende 2.0 ghz 2 gb ram computer efterhånden ikke kan trække pro tools uden at begynde at lagge helt vildt.

jeg har aldrig før haft en mac / iMac, så jeg ved ikke hvorfor man siger de er bedre til musikprogrammer.
Man kan finde en iMac med 2.0 ghz og 2-3 gb ram til 8000 tror jeg det var

Men min nuværende computer indeholder jo det samme, så hvorfor er de så dyre? hvad burde jeg kigge efter?

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Jeg er fuldstændigt tosset med min nye iMac. Bedste computerkøb jeg har gjort. Hurtig, stor skærm, lækker design/feel. Bare fantastisk. Brug nu for alt i verden lidt ekstra penge og køb en ny med sandy bridge quad core processer. Hvis du ikke har råd til 27", så køb bare 21,5" modellen.

Default avatar
Reysain
Medlem
Indlæg: 140

Indlæg af Reysain »

Tak for dit svar -

men, jeg vil gerne vide hvad det ER som gør iMacs så gode?
Jeg kan jo ikke se forskel, når min nuværende maskine har 2.0 ghz med 2 gb ram, og jeg så ser en mac med akkurat det samme.
Jeg har aldrig før haft en mac, så hvorfor er de så stærke, trods samme ydeevne?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De er sådan set ikke så meget stærkere. Systemet er mere brugervenligt og stabilt. Performancen og oplevelsen af computeren er derfor bedre. Logic Pro er et af de mest optimerede sequencern rent DSP mæssigt når man benytter 1st party plug-ins.

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Altså, 2.0ghz siger jo ingenting om hastigheden på computeren. Lad os sige at din computer er 2.0ghz core2duo. Så vil en sandy bridge quad core iMac eller MacBook Pro clock'et til samme frekvens (2.0) kunne køre mere en 10 gange så mange plugins. 2.0 ghz siger intet.

Default avatar
Reysain
Medlem
Indlæg: 140

Indlæg af Reysain »

Holger skrev:De er sådan set ikke så meget stærkere. Systemet er mere brugervenligt og stabilt. Performancen og oplevelsen af computeren er derfor bedre. Logic Pro er et af de mest optimerede sequencern rent DSP mæssigt når man benytter 1st party plug-ins.
Tak for svaret Holger.
http://shop.humac.dk/pi/iMac_21_5_LED_3 ... 4455_.aspx

Det er den billigste iMac jeg kan finde rundt på det danske net.
Den siger 4 gb ram samt 3.06 ghz
Min nuværende computer er 2 gm ram samt 2.0 ghz

Klart en forbedring, men med det lag som jeg fornemmer i slutningen af et projekt i Pro Tools, får jeg en fornemmelse af at det ikke er nok?

Intel Core i3 - nogen der ved hvad i3 er for noget?

Medlemsavatar
Morty Simmons
Forum Donator
Indlæg: 240
Sted: Hedehusene

Indlæg af Morty Simmons »

i3 er en dual core Intel processor.
[b][u]Morten Simonsen[/u][/b]
[size=90]Morty Simmons / Chuck Mundae
[i]Producer @ Pre Star Records[/i]
Email: [email]mortysimmons@gmail.com[/email]
URL: [url]http://www.facebook.com/mortysimmonsmusic[/url] / [url]http://www.facebook.com/PreStarRecords[/url][/size]

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Betal nu for Guds skyld 999,- ekstra og få dette års i5 quad core model istedet. Du får en meget hurtigere maskine, og thunderbolt. Det er for fjollet at spare så lidt og få sidste generation. Det er simpelthen for fjollet.
Køb den på Apple.dk

Default avatar
Reysain
Medlem
Indlæg: 140

Indlæg af Reysain »

Runen skrev:Betal nu for Guds skyld 999,- ekstra og få dette års i5 quad core model istedet. Du får en meget hurtigere maskine, og thunderbolt. Det er for fjollet at spare så lidt og få sidste generation. Det er simpelthen for fjollet.
Køb den på Apple.dk
Jeg kan jo ikke sige om det er for fjollet :-D
Jeg har ingen anelse hvad thunderbolt er, eller hvad en i5 quad core gør.
Hvis i3 er dual core, så er i5 quad core?

Hvis du ikke har noget i mod det, så må du gerne linke til en maskine der ville passe godt.
Jeg er klar over de er dyre, men jeg vil bare vide hvad jeg også får, da jeg ikke kender noget som helst til Mac - overhovedet.

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Bare køb den billigste til 8999,- på denne side:
http://store.apple.com/dk/browse/home/s ... jIwNTQyNjE

Den skal nok kunne klare hvad du smider efter den. Den benytter en i5 Sandy Bridge quad core CPU. Det er Intel's seneste generation af CPU'er, og de sparker ret meget røv.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Reysain skrev:
Runen skrev:Betal nu for Guds skyld 999,- ekstra og få dette års i5 quad core model istedet. Du får en meget hurtigere maskine, og thunderbolt. Det er for fjollet at spare så lidt og få sidste generation. Det er simpelthen for fjollet.
Køb den på Apple.dk
Jeg kan jo ikke sige om det er for fjollet :-D
Jeg har ingen anelse hvad thunderbolt er, eller hvad en i5 quad core gør.
Hvis i3 er dual core, så er i5 quad core?

Hvis du ikke har noget i mod det, så må du gerne linke til en maskine der ville passe godt.
Jeg er klar over de er dyre, men jeg vil bare vide hvad jeg også får, da jeg ikke kender noget som helst til Mac - overhovedet.
PC og Mac bruger i bund og grund samme hardware, ikke nogen forskel der, det du får er et svinefedt styresystem OS X og en rigtig lækker computer med topkvalitetes komponenter, det er ALLE pengene værd!
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Lyt til Runen, og gå efter den nyeste generation af iMac -her får du klart den bedste hardware for pengene!

Jeg har lige købt top-of-the-pops den største 27" iMac med 3,4 Ghz i7 CPU -og den sparker heftig mås! :dollargrin:

Default avatar
Reysain
Medlem
Indlæg: 140

Indlæg af Reysain »

Hvis jeg bruger 9.000 på den iMac 21", så forventer - og håber jeg - at jeg ikke skal skifte computer de næste mange, mange år.
Hvis det ikke var for Pro Tools, så er den computer jeg har lige nu tip top til mit forbrug.

:!: Men jeg vil nødig skulle til at købe en ny computer om nogle år når jeg begynder at bruge Pro Tools endnu mere, og have mere kørende på 1 gang.
Kan du evt. give mig lidt viden om hvordan dine programmer kører på den? Nu ved jeg ikke om Logic Pro bruger flere kræfter end Pro Tools - men oplever du noget som helst lag når du åbner et krævende program (Som Pro tools) - den tager jo 90% af min CPU når jeg har det åbent :-D :-D

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Så jeg skal give dig en form for garanti for at den computer du køber er "fremtidssikret"? :dollargrin: oh no. Jeg aner ikke engang hvad du laver for noget musik. Hvis du nu finder ud af at den musik du gerne vil lave kræver 96 spor, udelukkende med Massive og Omnisphere VSTi'er f.eks, så vil enhver computer der findes i dag ikke kunne trække det. Det hele kommer jo an på hvad dit behov er.

Jeg ved ikke hvad "lag" er i din verden, men mit Logic kører suverænt på min iMac. Hvis Pro Tools bruger 90% af CPU kraftten på din computer, bare du åbner for det, hvordan kan det så køre "tip top"??!! :-D

iMac'en er en suveræn alt-i-én computer som du vil ha glæde af i mange år ud i fremtiden, men der er ingen der kan garantere din behov fremover, eller forudse fremtiden, for den sags skyld.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Reysain skrev:Hvis jeg bruger 9.000 på den iMac 21", så forventer - og håber jeg - at jeg ikke skal skifte computer de næste mange, mange år.
Hvis det ikke var for Pro Tools, så er den computer jeg har lige nu tip top til mit forbrug.

:!: Men jeg vil nødig skulle til at købe en ny computer om nogle år når jeg begynder at bruge Pro Tools endnu mere, og have mere kørende på 1 gang.
Kan du evt. give mig lidt viden om hvordan dine programmer kører på den? Nu ved jeg ikke om Logic Pro bruger flere kræfter end Pro Tools - men oplever du noget som helst lag når du åbner et krævende program (Som Pro tools) - den tager jo 90% af min CPU når jeg har det åbent :-D :-D
Hvis du har det ønske om en langsigtet garanti så er du i den forkerte branche. Mange, mange år findes meget sjældent i computer- branchen. Og som ovenover skrevet - så er det super enkelt at få selv den største computer i knæ - især med brugen af VI.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Så er det gode ved en iMac at den holder værdien ganske godt, sådan man kan sælge den engang når man skal have en ny maskine.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Default avatar
Reysain
Medlem
Indlæg: 140

Indlæg af Reysain »

benjisan skrev:Så jeg skal give dig en form for garanti for at den computer du køber er "fremtidssikret"? :dollargrin: oh no. Jeg aner ikke engang hvad du laver for noget musik. Hvis du nu finder ud af at den musik du gerne vil lave kræver 96 spor, udelukkende med Massive og Omnisphere VSTi'er f.eks, så vil enhver computer der findes i dag ikke kunne trække det. Det hele kommer jo an på hvad dit behov er.

Jeg ved ikke hvad "lag" er i din verden, men mit Logic kører suverænt på min iMac. Hvis Pro Tools bruger 90% af CPU kraftten på din computer, bare du åbner for det, hvordan kan det så køre "tip top"??!! :-D

iMac'en er en suveræn alt-i-én computer som du vil ha glæde af i mange år ud i fremtiden, men der er ingen der kan garantere din behov fremover, eller forudse fremtiden, for den sags skyld.
Pro Tools kører "tip top" lige når jeg åbner det. Men når jeg begynder at nærme mig de 10-20 spor, så kan jeg mærke den ikke kan følge med mere, også er det umuligt at bounce mit track, da der ikke er mere cpu at tag af.

Men jeg har nok fået svar på det jeg egentlig kom for :-D
Nu skal det bare overvejes grundigt før jeg smider en ordenlig sum penge efter iMac'en :D

Takker for svarene.

Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Sandy Bridge processorer er væsentligt hurtigere end de gamle i7 Extreme processorer til 1/4 del af prisen.

Så køb en ny med Sandy Bridge. Så får du en hurtig maskine der i hvert fald holder nogle år frem i tiden.

Vent evt. til juli. Så får du OSX Lion med i købet :)
Mvh, Elias Sørensen

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er jo nok nærmere ProTools den er gal med.

Default avatar
Reysain
Medlem
Indlæg: 140

Indlæg af Reysain »

Holger skrev:Det er jo nok nærmere ProTools den er gal med.
Jeg synes mange efterhånden bruger Logic Pro til at producere deres musik. Det ikke et program jeg har prøvet før, men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du, Holger, synes er forskellen på de 2?
Jeg kan forestille mig at det i bund og grund er smag og behag, men jeg hører bare generelt at programmer i og for sig er lige gode, men lige efter jeg fik skaffet Pro Tools, så hørte jeg kun gode ting om Logic Pro.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:Det er jo nok nærmere ProTools den er gal med.
Deter vel egentlig skiftet fra 8 til 9 der skaber de her problemer?:
Pro Tools 9
In 2010, Pro Tools HD and LE were effectively merged into a singular, hardware-independent software package. When operating on a machine containing one or more HD Core, Accel or Native cards, the software will run as Pro Tools HD 9, with the full Pro Tools HD feature set. In all other cases it will run as Pro Tools 9, with a smaller track count and a number of advanced features turned off. However, non-HD Pro Tools 9 users can also gain access to the full feature set with the Complete Production Toolkit 2.
--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg ved det ikke. Det var mere en opfordring til at undersøge om performance problemet kunne stamme fra sequenceren fremfor computeren.

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Lad os nu ikke gøre det mere svært end nødvendigt. Nyeste iMacs + Pro Tools, Logic, Cubase, Studio One, Live etc. vil være et setup selv en krævende producer eller musiker vil kunne bruge.
Gå efter den iMac, og kig ikke tilbage.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Ja og lige for at dække et spørgsmål som ikke blev besvaret.
Thunderbolt er en nye i/o standard (som kommer til at erstatte firewire tror jeg).
Den er så røvhurtig, dobbelt så hurtig som usb 3.0.
Apogee (fars yndlingskonverterbiks) er allerede ved at udvikle til thunderbolt.
Så du er altså fremtidssikret mht ind og udgange, da den har både firewire, usb OG thunderbolt :wink:
Du kan se mere her: http://www.apple.com/thunderbolt/
Deaktiveret

Medlemsavatar
eliassorensen
Medlem
Indlæg: 746
Sted: Odense

Indlæg af eliassorensen »

Ydermere har Thunderbolt så stor båndbredde at du teoretisk set ville kunne få en hub, der gennem ét stik kunne tilbyde:

- 2 skærme med fuld output
- Fuld 5.1 digitalt lydoutput
- USB stik
- Firewire stik
- Thunderbolt stik

Så det bliver skide fedt når der om et par år begynder at komme meget Thunderbolt-hardware ud! :)
Mvh, Elias Sørensen

Nyt svar