Ok at slukke computer?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
kts
Medlem
Indlæg: 1006
Sted: Verden

Ok at slukke computer?

Indlæg af kts »

Hej alle!

Måske et dumt spørgsmål, men har tænkt på det så længe, at nu vil jeg gerne have det sat på plads.

Jeg er sådan en miljø-rigtig-type, og derfor lukker jeg altid ned for computeren, når jeg ikke bruger den. Afbryder ikke strømmen, men lukker ned, og det kan godt ske op til flere gange om dagen. Er det sundt, usundt, eller ingen af delene for maskinen??

Kh Klaus....... :oops:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er der jo lidt diskussion om.

Jeg mener det er marginalt hvad det betyder for slitagen på din computer at du tænder/slukker den.

Alternativt kan du bruge Sleep, men det har jeg personligt uheldige erfaringer med mht. stabilitet.

Medlemsavatar
orangoklang
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Ballerup

Indlæg af orangoklang »

Jeg er selv typen der lader min PC stå og køre og så tager et reboot når den føles lidt sløv, men jeg tror ærligt talt ikke det betyder det store m.h.t. slitage på de enkelte dele at lukke ned og starte op nogen gange om dagen.

Der hvor det måske kan blive bekymrende er den tid man spilder på at vente på den starter op :lol:
-OrangoKlang-
i7 11700k. 32 GB ram. 1Tb Samsung M2. Behringer U-Phoria 1820, Arturia Keylab 49 Mk2, Fender strat (mexico), Reason 11 suite

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er en ulempe ved at slukke den, og det er at de automatiske scripts ikke bliver kørt. De kører om natten.

Brug derfor OnyX til at køre disse scripts, eller gør det via terminalen.

Download OnyX fra http://www.versiontracker.com

Medlemsavatar
Darwich
Medlem
Indlæg: 575

Indlæg af Darwich »

Jeg slukker hellere aldrig min maskiner...de køre på fulde drøn..jeg har enda sat dem til at aldrig at slukke for Hd´erne...hehe.

så kan de lære det.
-

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Uhá du er ond Darwich :twisted: :wink:
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Darwich
Medlem
Indlæg: 575

Indlæg af Darwich »

I AM A MEAN MACHINE :morning:
-

Medlemsavatar
kts
Medlem
Indlæg: 1006
Sted: Verden

Indlæg af kts »

[quote]eller gør det via terminalen.[quote]

Holger: Hvad mener du præcist med terminalen. Er det de interne
Disk Utility :?:

Kh Klaus..... 8-)

Medlemsavatar
kts
Medlem
Indlæg: 1006
Sted: Verden

Indlæg af kts »

Der gik vist ged i min quote!!
Holger: Hvad mener du præcist med terminalen. Er det de interne
Disk Utility :?:

Kh Klaus..... 8-)
:oops:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Brug OnyX, men Terminalen er et lille program som gør at du kan kommunikere mere direkte med styresystemet.

Medlemsavatar
DanDan
Professor i rumklang
Indlæg: 444
Sted: Århus / Danmark

Indlæg af DanDan »

Jeg er typen der slukker hele studiet på et par kontakter, når jeg ikke bruger det. Det er jo ikke kun Mac´en men også utallige adaptere og ting der står på standby, der spiser af elregningen og naturen. Min hippiesamvitighed har det bedst på den måde.

DanDan

Medlemsavatar
Rolland
Forum Donator
Indlæg: 810
Sted: Solrød Strand

Indlæg af Rolland »

DanDan skrev:Jeg er typen der slukker hele studiet på et par kontakter, når jeg ikke bruger det. Det er jo ikke kun Mac´en men også utallige adaptere og ting der står på standby, der spiser af elregningen og naturen. Min hippiesamvitighed har det bedst på den måde.

DanDan
Fedest holdning , så kan vi forhåbentligt holde danske A-kraft værker lidt på afstand endnu :shock: , hvis vi holder E-forbruget på et nogenlunde niveau... :)

Slukker også altid alting hér (incl. unødvendigt belysning, kaffemaskiner osv). - Så længe maskinen er i stuetemp. hele tiden, sker der ikke det vilde mht. komponenterne ved at tænde/slukke + risikoen for brandfare minimeres. Og Holgers løsning med ONYX til det softwaremæssige er jo lige i vinkel.
Roland Saint - creating grandiose pop music

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg slukker også alt untagen mine monitors og skærme (der er langt om til kontakten)
/Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Michael
Forum Donator
Indlæg: 1841
Sted: Vestsjælland

Indlæg af Michael »

Jeg slukker for alt, og tror ikke de problemmer jeg har haft i ny og næ, har noget med det at gøre.
I have no solution, but I do admire your problem.

[url]http://www.artbyaccident.dk[/url]
[url]http://www.lydgaarden.dk[/url]
[url]http://www.silentheart.dk[/url]

Medlemsavatar
kts
Medlem
Indlæg: 1006
Sted: Verden

Indlæg af kts »

Holger skrev:
Alternativt kan du bruge Sleep, men det har jeg personligt uheldige erfaringer med mht. stabilitet.
Pudsigt, i dag har jeg for første gang brugt sleep, og pludselig har Mac'en opført sig meget mystisk. Gået ned, kinesiske tegn, og en masse core-audio fejl. Hvdan pokker kan det være? :sleep:

Kh Klaus.....

Medlemsavatar
Delax
Forum Donator
Indlæg: 3640
Sted: København

Indlæg af Delax »

Hvis ikke det er servercomponenter er de ikke bygget til at være tændt altid.

Der er intet problem i at slukke maskinen når man ikke bruger den. Ud over at man så skal til at starte den igen når man skal bruge den. Fakisk kan det i nogle tilfælde øge performance at OS'et bliver genstartet.

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

kts skrev:
Holger skrev:
Alternativt kan du bruge Sleep, men det har jeg personligt uheldige erfaringer med mht. stabilitet.
Pudsigt, i dag har jeg for første gang brugt sleep, og pludselig har Mac'en opført sig meget mystisk. Gået ned, kinesiske tegn, og en masse core-audio fejl. Hvdan pokker kan det være? :sleep:

Kh Klaus.....
Ja, det lyder da underligt. Jeg bruger altid sleep på min imac, og har aldrig haft synderlige problemer.... og dog. Det kan være derfor mine firewire-porte er lidt ustabile. Hmm - jeg må hellere prøve at slukke for den ind imellem i stedet. Det er bare så dejligt med den hurtige opstart :-)

Mvh.
Søren Petersen

Medlemsavatar
kts
Medlem
Indlæg: 1006
Sted: Verden

Indlæg af kts »

Hej!

Vil bare sige tak for jeres svar!

Jeg vil med ro i sindet slukke for Mac'en fremover når den ikke er i brug!!

Kh Klaus............ :spin:

Medlemsavatar
Zaki
Medlem
Indlæg: 970
Sted: DK, Valby

Indlæg af Zaki »

underligt. Der plejer s'gu ikke være problemer med sleep hér. Jeg bruger altid sleep, så min PowerBook er klar til brug. En sjælden gang imellem får den lige en genstart, men der kan godt gå uger imellem. Resten af mit grej slukker jeg imidlertid når jeg ikke bruger det.

Nyt svar