Står ved en "skillevej" vedr. hvilken DAW jeg vil bruge...

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Re: Står ved en "skillevej" vedr. hvilken DAW jeg vil bruge...

Indlæg af SLL »

Jeg tror ikke du får det meget nemmere ved at bruge andre sequencere end f.eks. Cubase / Reason. Cubase er netop kendt for, at være overskueligt og nemt at gå til. Selvom jeg har brugt Cubase i de sidste 15 år, så er der stadig flere steder i programmet jeg aldrig har været eller kender særlig meget til. Men det betyder heller ikke det store, hvis blot jeg har et godt workflow med de ting som jeg kender. Så jeg ville ikke bekymre mig over, at der er ting som jeg pt. ikke kender noget til.

Find ud af de mest basale ting, øv det og brug det. Hvis du så på sigt har brug for at kunne noget mere, så kan du langsomt men sikkert, begynde at sætte dig mere ind i tingene. Og der er masser af "learning by doing" materiale på nettet (youtube). Jeg mener også, at Cubase 5 (som du har, eller?) - har manual inkluderet.

Men jeg tror du bruger unødige tid / penge på, at kikke efter nyt DAW software som er meget nemmere at bruge.

SLL

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

+1 til SLL !!! nogle essentielle betragtninger, er tid ikke vores vigtigste resource ? med alderen bliver dette mere og mere klart,
og måske især for dem af os der har et alm job og måske enda børn at passe, og derfor ikke kan sidde sent oppe for at checke
den sidste nye, i en lind støm af nye DAW m.m.

Jeg hælder selv lidt til Cubase nu, og går nok den vej frem for Reaper, har dog meget dårlige erfaringer med Steinberg på den
lange bane, især en meget smerteligt overgang fra Atari til PC-platformen, faktisk var programmet reelt ubrugeligt i nogle år,
og Steinberg gjorde ondt værre med en meget up-nose og brugerfjern holdning, og endeløse rækker af uløste bugs, nogle af
deres allervigtigste folk forlod også firmaet, såvidt jeg husker for at starte hvad der siden blev til Studio-one,....

Alt dette sagt blev Cubase en form for de-facto standard, og det virker til at de nu igen er førertrøjen værdig, heldigvis, en
god forklaring kunne værre at samarbejdet med Yamaha har reddet dem på målstregen, respekt til Yamaha,...

Jeg tror man har en del fordele ved at være på en stor platform som cubase, flere tutorials, større sandsynlighed for hjælp på
fora m.m. , og større sandsynlighed for at platformen holdes up to date over tid (f.eks. vedr. 32/64 bit, ny styresytemer etc)

Jeg har også en fornemmelse af at de standard effekter og instrumenter der følger med Cubase er bedre end i Reaper, dette er
ret vigtigt for mig da jeg kun har de forskellige t-racks singles i min "værktøjs-kasse" ud over hvad der er standard, og jeg får
ikke råd til diverse dyre effekt-suites fra sonnox og lign.
/Dub

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Thomas M skrev:Nu har jeg så fået prøvet Studio One et lille stykke tid.......hold kæ.. hvor det driller mig :puke: . Igår havde jeg brug for at hente en MIDI-fil ind (den indeholdte sysex til min JD-800). Ikke om den ville hente filen ind......endte med at åbne for Cubase igen - ingen problemer dér. Så beklager drenge, Studio One ryger lige ud igen :( . Ellers ærgeligt, for den kunne godt have været en god erstatning for Cubase.

Og ja, det var en demo der kan håndtere MIDI-filer.
Arh, Stusio One 2 henter da fint midifiler ind. Meget elegant endda. Du gør noget galt eller det er i virkeligheden ikke en midifil du prøver at importere. Det vil da være synd at skodde programmet på dén baggrund når det nu ikke er korrekt.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Luny Tune skrev:Arh, Stusio One 2 henter da fint midifiler ind. Meget elegant endda. Du gør noget galt eller det er i virkeligheden ikke en midifil du prøver at importere. Det vil da være synd at skodde programmet på dén baggrund når det nu ikke er korrekt.
Ja, men det gad den ikke at gøre her hos mig. Nå men enden på al det her blev altså at jeg beholder Cubase 5 lidt endnu :wink: . Har kæmpet det meste af eftermiddagen med at få min CS-1X og JD-800 til at kommunikere med Cubase og nu er det lykkedes......jeg "glemte" lige at add´e dem i MIDI Device Manager :oops: .
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Thomas M skrev:Ja, men det gad den ikke at gøre her hos mig.
Som sagt så må det jo være fordi du gør noget forkert eller prøver at importere en fil der ikke er en midifil, for programmet håndterer midifiler meget fint
Den de-mixer midifiler inden du overhovedet har hevet midifilen ind i din session hvis du vil, så du kan vælge kun at hive et enkelt spor fra en sammensat midifil ind i sessionen.

Skodder du programmet fordi du ikke kan hitte ud af det er det da fint og din egen sag (ja, det er det jo uanset hvad) men nu hvor du giver udtryk for at du synes at det er lidt ærgerligt at du må skodde det på den baggrund så bør du da lige få tjek på midifil-håndteringen ordentligt før du snyder dig selv for et program du synes ser spændende ud og som rent fakltisk godt kan det du tror det ikke kan, og endda kan det på en rent smart og elegant måde.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Hmm...kan godt se hvad du mener.....faktisk har jeg disset Cubase helt her til aften til fordel for netop Studio One, da Cubase "fu*****" hele mit MIDI setup op - jeg kunne bare ingenting overhovedet.

Nu har jeg så arbejdet lidt med Studio One de sidste par timer (eller 4) og jeg finder det faktisk rimeligt nemt at arbejde med......dvs: én ting driller mig dog lidt - hvordan djævlen kan jeg redigere i program changes? (MSB og LSB) Her tænker jeg på om Studio One har en List-editor lige som Cubase har?

Og det er faktisk lige det eneste jeg har lidt problemer med at finde ud af - resten er faktisk lige så let som at klø sig i r**** :wink:
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg kan heller ikke lige få øje på en List editor i Studio One. Jeg har så også kun Free Versionen at kigge i, men det kan være der er andre med den fulde version der kan hjælpe.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Nyt svar