Ny Retina MacBook Pro

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Inglev
Medlem
Indlæg: 106
Sted: Aarhus C

Ny Retina MacBook Pro

Indlæg af Inglev »

Så kom den! http://www.apple.com/

Det ser jo lækkert ud, men personligt er jeg lidt spændt på at se hvordan hele Firewire 800 -> Thunderbolt kører.... og AV den er dyr!

Værre er det med priserne på den danske Apple Store. De er alle blevet sat op, selvom priserne forblev det samme i US? Prisen med MacBook Air blev endda sat ned i USA, men er steget herhjemme? :puke:

Default avatar
pksh
Medlem
Indlæg: 489

Indlæg af pksh »

Lige nu er jeg ikke særlig stor Apple fan, må jeg sige - jeg ved godt det ikke hjælper noget at whine, men når man nænsomt har sparet op til endelig at tage springet fra en Hackintosh til en Mac Pro, sidder man med en lidt underlig følelse i maven - jeg godt, at det ikke er Apple's skyld, og at jeg whiner, men stadig! Damn, jeg tror de mister i hvert fald en god procentdel "prosumers" på dette, da det da er HUL i hovedet at købe 2 år gammel teknologi til 20k... :/

EDIT: Hov, forkert post, men den kan vel godt blive stående alligevel :)

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

@Inglev: Thunderbolt er i princippet bare PCI-Express standarden (på speed), så FW800 kører 100% uden problemer. No worries.

Prisen er voldsom, men lige nu er den godt nok højt på ønskelisten. Damn en fed laptop.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, den er dyr. Men den bliver jo nok billigere ..

Hvad er FW800 problematikken? Ifølge http://store.apple.com/dk/browse/home/s ... pro/select har den både FW og thunderbolt porte.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Er det rigtigt set, at det kun er dem nederst til højre hvor der står retina ved navnet, som er opgraderet?

Resten har både den gamle "krop" og det gamle display? :)

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Hvorfor er det, at hver gang Jony Ive åbner munden, så har jeg bare lyst til at pande ham i gulvet, bøje mig ind over ham og sige: "så stopper du!"...

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Gode detaljer med 2xThunderbolt porte, 2xUSB3 og HDMI, men hvis man kigger lidt nærmere bliver det hele en rigtig dyr fornøjelse:

1. 16GB RAM muligt er en smuk ting, men det er slut med at købe den billigste model med minimum RAM og så købe billig RAM og selv sætte det i. Alt hukommelse er LODDET på Logic motherboardet! Pengepung av av.

2. Samme med SSD'en. Slut med at sætte sin egen i eller migrere sin gamle til den nye model, da form faktor er Apples egen (ligesom i Air) og der nok kommer til at gå en del tid før 3. parter får udviklet og sat alternativer i produktion. I det mindste er Apples egen SSD nu ydelsesmæssigt med i toppen, da Toshiba er blevet skippet i forhold til Samsung som leverandør. Sandsynligvis en version af af Samsungs 830 og dertilhørende controller, som er en af de absolut bedste SSDer på markedet. Men det bliver dyyyyrt.

3. Vi er i en overgangstid hvor enhedstilslutning er i fuld gang med at ændre form og format. Der kommer hurtigt til at skulle bruges en del ekstra penge på kabler til det her bæst (FW, TB-DVI osv.). Særdeles lukrativt område for Apple.


PS. Det så ud som om de nærmest 100% sikre rygter om en ny Mac Pro var knapt så sikre.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Vagn Luv skrev:Alt hukommelse er LODDET på Logic motherboardet!

&

Slut med at sætte sin egen i eller migrere sin gamle til den nye model, da form faktor er Apples egen (ligesom i Air)
Haha, snedigt. :-D
Men irriterende for forbrugeren..

Medlemsavatar
Kasper.
Medlem
Indlæg: 1229
Sted: København

Indlæg af Kasper. »

Bech5 skrev:Hvorfor er det, at hver gang Jony Ive åbner munden, så har jeg bare lyst til at pande ham i gulvet, bøje mig ind over ham og sige: "så stopper du!"...
Fordi du er et bittert og indebrændt menneske? :dollargrin:

Medlemsavatar
Inglev
Medlem
Indlæg: 106
Sted: Aarhus C

Indlæg af Inglev »

david mondrup skrev:Ja, den er dyr. Men den bliver jo nok billigere ..

Hvad er FW800 problematikken? Ifølge http://store.apple.com/dk/browse/home/s ... pro/select har den både FW og thunderbolt porte.
Det er rigtigt nok, David, at de "gamle" modeller stadig kører det gamle format med de gamle porte, den gamle skærm osv. Jeg var blot ikke sikker på at hele converteringen til thunderbolt ville kører smooth. Men som Runen pointerede er det åbenbart ikke noget problem.

Problemet er hvad apple vil tillade sig at tage for converterne, samt det faktum at hardwaresystemet er blevet mere lukket. Man kan altså ikke købe den "mindste" retina model og så opgradere harddisk eller ram senere :puke: ... bummer....

... men damn, den ser stadig lækker ud!

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Inglev skrev:Problemet er hvad apple vil tillade sig at tage for converterne, samt det faktum at hardwaresystemet er blevet mere lukket. Man kan altså ikke købe den "mindste" retina model og så opgradere harddisk eller ram senere :puke: ... bummer....
Apple skal nok tage en god pris for converter kabler, men der skal nok komme billigere alternativer fra andre producenter. Det smarte med thunderbolt løsning er at du f.eks. ville kunne tilslutte firewire til en thunderbolt disk, skærm osv. Man er ikke fanget af hvilket format der nu reelt set er porte til. Man kan selvfølgeligt sige at USB3.0 egentligt er rigeligt hurtigt til de fleste af os.

Jeg har ikke noget problem med at system disk'en ikke kan skiftes. Alle de nye tilslutninger gør at du i princippet kan køre ligeså hurtige disks eksternt. Jeg fortrækker faktisk den løsning hvis det er store AV opgaver. Det tror jeg de fleste gør.

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Jeg har heller ikke noget problem med at systemet ligger i ssd chips på logic boardet. Tilgengæld har jeg et stort problem med at man ikke kan smide flere ram i, specielt fordi den her løsning bare gør det endnu dyre at få flere ram i ved køb...
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Runen skrev: Jeg har ikke noget problem med at system disk'en ikke kan skiftes. Alle de nye tilslutninger gør at du i princippet kan køre ligeså hurtige disks eksternt. Jeg fortrækker faktisk den løsning hvis det er store AV opgaver. Det tror jeg de fleste gør.
Det siger du vist kun fordi du ikke har tjekket hvad eksterne lagerenheder med TB koster. :wink: De kommer til at blive meget billigere selvfølgelig, men som landet nu er det rigtig dyrt.

Runen skrev:Man er ikke fanget af hvilket format der nu reelt set er porte til. Man kan selvfølgeligt sige at USB3.0 egentligt er rigeligt hurtigt til de fleste af os.
Og USB3 er langt fra hurtigt nok til at konkurrere med en SSD via. PCIe eller TB/PCIe, så da alle pile efterhånden peger mod SSD som lager standard er USB3 allerede et forældet format.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Medlemsavatar
Runen
Medlem
Indlæg: 2437

Indlæg af Runen »

Det er selvfølgeligt super sjovt med en ekstern TB disk med en SSD, og det ville jeg elske, men til lydproduktion har jeg meget svært ved at forstille mig at USB3 ikke er mere end rigelig båndbredde.

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Det ville slet ikke gå i mit setup. Udover der er alt for meget latency via USB3, så giver det ikke meget mening at bruge en SSD som ekstern sampledisk da bushastigheden er for langsom. Til HHD er det selvfølgelig fint nok.
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Vagn Luv skrev:Det ville slet ikke gå i mit setup. Udover der er alt for meget latency via USB3, så giver det ikke meget mening at bruge en SSD som ekstern sampledisk da bushastigheden er for langsom. Til HHD er det selvfølgelig fint nok.
:shock: :?:

Medlemsavatar
Vagn Luv
Medlem
Indlæg: 627
Sted: Gentofte

Indlæg af Vagn Luv »

Bech5 skrev: :shock: :?:
Er det meget chokerende? :lol:
To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll to the bottom and click "I agree."

Medlemsavatar
Bech5
Medlem
Indlæg: 3160
Sted: Århus C

Indlæg af Bech5 »

Jeg kunne da i hvert fald godt tænke mig, at du uddybede i hvilket henseende, du mener, at der er for megen latency med USB3 og i forhold til hvad, samt hvorfor bushastigheden på SSD diske er for langsom og igen; i forhold til hvad?

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Indlæg: 1178
Sted: Odense

Indlæg af Båtbåt »

Bech5 skrev:Hvorfor er det, at hver gang Jony Ive åbner munden, så har jeg bare lyst til at pande ham i gulvet, bøje mig ind over ham og sige: "så stopper du!"...
+1

:thumbup:

Medlemsavatar
Båtbåt
Forum Donator
Indlæg: 1178
Sted: Odense

Indlæg af Båtbåt »

Det lader til at Apple vil tvinge folk til at købe deres hardware upgrades hos dem.

Lime batteriet til?

Lodde ram'ene til printboardet?

http://maczonen.dk/2012/06/teardown-ret ... t-reparere

Selvom jeg er Apple-storforbrugerbruger, er jeg begyndt at blive træt af Apples kontrol og deres polerede og selvhøjtidelige marketings videoer. Der var sjæl og gejst i det da Steve Jobs levede. Nu synes jeg grådigheden skinner kraftigt igennem.

Default avatar
mogwai
Medlem
Indlæg: 240
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mogwai »

Jeg er tilsyneladende den eneste som ikke synes at prisen for MacBook Pro Retina er urimelig høj. Man skal huske at man får 512 SSD og Retina Display for kr. 4900 ekstra i forhold til den tilsvarende ordinære 15" model. Samsungs 830 512GB SSD står til kr. 4300 hos edbpriser mod kr. 624 for WD 750GB 5400rpm. Det giver en merpris 3676 og så er der kr. 1224 tilbage som dækker merprisen for skærmen. Sagt på en anden måde - hvis det var tilvalg for den ordinære model, ville I så synes at kr. 3676 for at få 512 SSD og kr. 1224 for Retina Skærm ville være for meget?

Rammen er nok der hvor det virker dyrest for upgrade, men på den anden side så koster det kr. 800 for at få 4GB ekstra DDR3 1600mhz i den ordinære MacBook Pro, så 1600 for 8GB ekstra virker i den henseende ikke fuldstændigt urimeligt - husk at det er DDR3L som sidder i Retina og ikke normal DDR3. Man skal heller ikke glemme at ram historisk set har været vanvittigt dyrt at opgradere hos Apple og at priserne alt andet lige nu er nede på et niveau hvor man rent faktisk "har råd" til det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mogwai skrev:Rammen er nok der hvor det virker dyrest for upgrade, men på den anden side så koster det kr. 800 for at få 4GB ekstra DDR3 1600mhz i den ordinære MacBook Pro, så 1600 for 8GB ekstra virker i den henseende ikke fuldstændigt urimeligt - husk at det er DDR3L som sidder i Retina og ikke normal DDR3. Man skal heller ikke glemme at ram historisk set har været vanvittigt dyrt at opgradere hos Apple og at priserne alt andet lige nu er nede på et niveau hvor man rent faktisk "har råd" til det.
Undskyld min muligvis manglende viden, men hvorfor skulle det være en fordel at ram'en kører 1.35V istedet for 1.5V? Mindre varmeudvikling kan jeg ikke helt se skulle være grunden, da det burde være et designspørgsmål der rækker længere ud over lavere spænding. Omvendt, hvis 10% lavere spænding kan resultere i (ideelt set) 10% lavere temperatur, så er det vel fint at betale ekstra for.

Default avatar
mogwai
Medlem
Indlæg: 240
Sted: Frederiksberg

Indlæg af mogwai »

DDR3L burde give 15 % lavere strømforbrug i forhold til DDR3. Uden at vide det konkret, vil jeg gætte på at det også er lig med mindre varmeudvikling. Hvor meget besparelsen er når man ser på forbruget for skærm og cpu skal jeg ikke kunne sige, men mit gæt er at det har været nødvendigt at kigge på energioptimering i forhold til retinaskærmen som givetvis er den helt store strømsluger for at kunne bevare de 7 timers brug på batteridrift.

Nyt svar