Logic pro X vs. Cubase vs. Live vs. Studio One vs. Pro Tools

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
sproed
Medlem
Indlæg: 257
Sted: Aarhus

Re: Logic pro X vs. Cubase vs. Live vs. Studio One vs. Pro Tools

Indlæg af sproed »

david mondrup skrev:
Holger skrev:Ableton Lives GUI finder jeg decideret brugerfjendsk.
Jeg gyser hver gang jeg støder på interfaces med emuleret børstet aluminium og drejeknapper der skal betjenes med øvelseskrævende og uergonomiske cirkelbevægelser med musen.
+1

Synes også live er det klart mest intuitative! Reasons kabel emulering gør bare en simpel opgave til en kompliceret opgave. Den type emulering appelerer kun til folk der er vant til at route racks, jeg synes bare oftest at Reason brugere er teenage begyndere, i det mindste 80% af tiden!

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

- vil lige skynde mig at sige jeg ikke er ude på en "hanekamp" eller noget der ligner :).

Hvis jeg spiller et rhodes eller wurlitzer ind via midi, quantizer jeg det ikke. Hvis jeg spiller en 16.-dels synth arpeggio, quantizer jeg den til gengæld. Nogle gange programmerer jeg trommer kvantiseret, for så at displace de forskellige spor så deres >0< ligger 20ms fra hinanden, osv osv. Hvad end univers et nummer har, dikterer hvor stramt eller loose tingene skal være .. og om jeg kvantiserer eller ej; det er ikke en ideologisk beslutning.

Forskellen på MIDI og audio-quantizing ligger (efter min mening) i, at MIDI ikke har nogle soniske bi-produkter af at blive kvantiseret, hvorimod al audio-quantizing - om det så er sliced eller time-stretchet - har omkostninger. Og derfor prøver jeg at undgå sidstnævnte ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Hippo skrev:- vil lige skynde mig at sige jeg ikke er ude på en "hanekamp" eller noget der ligner :).

Hvis jeg spiller et rhodes eller wurlitzer ind via midi, quantizer jeg det ikke. Hvis jeg spiller en 16.-dels synth arpeggio, quantizer jeg den til gengæld. Nogle gange programmerer jeg trommer kvantiseret, for så at displace de forskellige spor så deres >0< ligger 20ms fra hinanden, osv osv. Hvad end univers et nummer har, dikterer hvor stramt eller loose tingene skal være .. og om jeg kvantiserer eller ej; det er ikke en ideologisk beslutning.

Forskellen på MIDI og audio-quantizing ligger (efter min mening) i, at MIDI ikke har nogle soniske bi-produkter af at blive kvantiseret, hvorimod al audio-quantizing - om det så er sliced eller time-stretchet - har omkostninger. Og derfor prøver jeg at undgå sidstnævnte ..
Jeg er helt enig faktisk. Man skal være rigtig dygtig med Beat Detective for at det er artifakt frit. Der er så også en del topproducere der er så fede til det at man ikke aner at det har været brugt.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

david mondrup skrev:Jeg gyser hver gang jeg støder på interfaces med emuleret børstet aluminium og drejeknapper der skal betjenes med øvelseskrævende og uergonomiske cirkelbevægelser med musen.
Til gengæld virker Live's interface af H... til med en Wacom tegneplade skulle jeg hilse og sige -det er umuligt at indstille noget præcist og er faktisk helt ubrugeligt :( Det måtte de meget gerne fixe, tak :)

Medlemsavatar
midibass500
Medlem
Indlæg: 339
Sted: Aarhus

Indlæg af midibass500 »

Jeg bruger dagligt Cubase 7.0.5, Protools 11 (og Reason 7). Derudover kan jeg begå mig i Logic og Ableton.

Mine personlige præferencer er følgende: Cubase til komposition / sound design / mix og Protools til Post-produktion / Broadcast-mix. Og endelig bruger jeg Reason, når jeg gerne vil lege lidt med racks...der sker hurtigt noget interessant som jeg ikke havde forudset :-)

Jeg ved ikke, hvad der er hurtigst eller bedst objektivt set...men har brugt Cubase i så mange år, at jeg kan de fleste funktioner i programmet inkl. shortcuts. Så nu handler det kun om musikken.
Derudover er Steinberg/Yamaha kommet ret godt med mht. nye features/updates/community etc. Og endelig bruger jeg både MAC og PC (Cubase, Protools, Reason).
...lige mht. quantisering / timestretch af audio, synes jeg, at Cubase fungerer rigtig godt (der er et par videoer på youtube).

For mig, at se har Logic den fordel, at man får en masse for pengene + en udbredt platform, men ulemperne er allerede blevet påpeget (automatisering, mac only). Ableton har en masse kreative muligheder og automatiserings-/performancedelen er superfed - men for mig er clip-baseret afvikling ikke relevant. Kender dog mange, der sværger til de to programmer og laver superfede ting deri.
Senest rettet af midibass500 lør 17. aug 2013 16:29, rettet i alt 1 gang.
Martin Ahm

Laver lyd til brands - og udgiver 80er elektro på vinyl
Ahmatron - musik og lyddesign til broadcast
Code Elektro - 80er elektro

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

sproed skrev:
david mondrup skrev:
Holger skrev:Ableton Lives GUI finder jeg decideret brugerfjendsk.
Jeg gyser hver gang jeg støder på interfaces med emuleret børstet aluminium og drejeknapper der skal betjenes med øvelseskrævende og uergonomiske cirkelbevægelser med musen.
+1

Synes også live er det klart mest intuitative! Reasons kabel emulering gør bare en simpel opgave til en kompliceret opgave. Den type emulering appelerer kun til folk der er vant til at route racks, jeg synes bare oftest at Reason brugere er teenage begyndere, i det mindste 80% af tiden!
Ja, jeg var selv imponeret og startede ud med Reason. Det varede dog ikke længe før jeg forlod igen…
Nu handler topic ikke om Reason, kender ikke bruger-statistikken, men GUI'en er vel tiltrækkende for unge mennesker der tror, at lyd absolut skal laves med patchbays og mange ledninger :-D
Synes dog stadig at Thor er ret cool!
Senest rettet af Fabian lør 17. aug 2013 17:16, rettet i alt 1 gang.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

benjisan skrev:
david mondrup skrev:Jeg gyser hver gang jeg støder på interfaces med emuleret børstet aluminium og drejeknapper der skal betjenes med øvelseskrævende og uergonomiske cirkelbevægelser med musen.
Til gengæld virker Live's interface af H... til med en Wacom tegneplade skulle jeg hilse og sige -det er umuligt at indstille noget præcist og er faktisk helt ubrugeligt :( Det måtte de meget gerne fixe, tak :)
Dvs. Wacom ikke virker tilsammen med 'micro-tuning' -commandoen: <cmd+shift> ?
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Slettet.
Senest rettet af Kim Olesen lør 17. aug 2013 17:10, rettet i alt 1 gang.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Her er mere til Live (Suite 9), beklager hvis der er gentagelser;

Max For Live:
Med integreret Max / MSP, blev der skabt en åben og commerciel platform for 3-parts udviklere (a' la i-App's), hvilket har åbnet op for et væld af 'Max-Devices' med alverdens features og mulighed for individualisering af programmet. F.eks. Midi/Audio-tweaks, Instrumenter, IR player/editor, OSC features, Floating windows / dual screen mm. Det er altid hammer-spændende at åbne et nyt Device, og det sværeste med M4L er nok at begrænse sig… Bliver spændende at følge udviklingen. Mange Max-Devices er stadig gratis, ellers er priserne ca. 50-100 kr. (se evt.: http://www.maxforlive.com/library/index.php)
  • • Custom Racks - det er virkelig her, hvor Live er powerfuld. Custom Racks er smidigt, man har overblik og kan f.eks. ultra nemt oprette parallelle blends og layers på alle former for inserts/instrumenter samt arkivere sine Racks. Under Custom Racks kan der yderligere tweakes indstillinger 'i samme hug' på tværs af flere instanses af native inserts.
    • Mulighed for random moduleringer og automatiseringer via programmérbare- eller recordable 'dummy-clips'. (F.eks. til at skabe variation i både audio og midi-events).
    • Arrangement to Session og vice versa (kan f.eks. grabbe et udsnit af valgte track-intervaller og arkiveres som et komplet drag n drop-preset inkl. alle inserts og automatiseringer)
    • Polyfonisk Audio to Midi converter (kommer naturligvis an på materialet, hvor præcist et resultat der kan opnås). Jeg har et sæt V-Drums, som jeg gerne bruger til at supplere min trommeprogrammering med fills og hits. Vha. Audio-converteren kan jeg i princippet nøjes med at recorde mine slag på et antal forskellige remedier der ligger på bordet, og efterfølgende konverterer den i tilsvarende antal tone-tracks i Lives piano-roll!
Live kan afvikles i 32/64bit, kører i Mac+PC miljø, har dermed mulighed for VSTi, VST samt AU.
Æder formaterne WAV, AIFF, REX, viser endvidere mark-up fra Sony Acid (wav). (ikke Sfd-format - vistnok kun S1(?)).
Mener Live har Re-Wire funktion med de andre nævnte daws, dog undtaget LPX som indtil videre er lukket land.

Vha. Browseren, div. shortcuts samt interface drag 'n drop-features, gives der mulighed for et meget smidigt workflow med ultra få muse-handlinger.
3.part plug-ins kan i øvrigt kategoriseres manuelt i sub-menu'er og Browseren vil efterflg. fremvise samme struktur (Gælder evt. kun VST på Mac(?))

Sammenlignet med de øvrige DAWs har Live umiddelbart et mere skjult, nytænkt og 'clean' interface, hvor menu'er og sub-paneler åbnes op efter workflow.
Mht. short-cuts, kan man f.eks. taste (mac): <alt+cmd> + < s l i m b r o g > Så har man været igennem alle sektioner!

Live kan forekomme svær og kompleks jo længere man kommer ned i lagene.. Omvendt er udfordringen også en gulerod, ved at der typisk åbenbarer sig nye tricks, metoder og tidsbesparende workflow.

Ableton Push:
Synes den er værd at nævne som en mulighed for udvidelse til Live, også selvom det er hardware:
100% integreret DAW-controller / MPC sequencer / parameter editor / midi-instrument med velocity-sensors. Funktionaliteterne i Push bliver løbende opdateret med Live.
Yes, den er bekostelig, men jeg synes nu også det er lækkert kram fra AKAI.

Tutorials:
Søges der Live-tutorials, tips & tricks på alle niveau'er eller inspiration, så er der en klar overflod af finde, også fra en række udenlandske pro producers og etablerede artister.

Live har ikke:
- integreret polyfonisk pitch-correction feature (som tidligere nævnt er det vist kun S1 som har dette via installeret Melodyne). LIve virker fint nok med Melodyne Bridge.
- native full-feature audio-editor (kan dog oprette permanent-link til ext. editor og med swap-file-funktion on the fly)
- integreret Red Book DDP export (som S1).
Live er ikke optimeret til multiple tracking og tilbyder f.eks. ikke dedikerede værktøjer til compiling og stacking af audio/midi clips. Gætter på det er årsagen til at Live endnu og oftest ikke er tilstrækkelig i full-service tracking-studios, som dedikeret DAW.
Bortset fra det, har Live "punch-in/out-funktion". Det er ikke noget jeg selv har anvendt i praksis, så jeg vil lade det være usagt, om der skulle gemme sig nogle muligheder under dette.


Til slut lidt salgs-tekst : :-D

Myte: "Live er udviklet til eller for DJs"…
Nej. Live er som udgangspunkt ikke lavet til eller kun for DJs.
Mange performing DJ's har blot fundet programmet anvendeligt til formålet, især pga. de udmærkede warp-funktioner, intuitive one-screen-workflow, samt den overordnede stabilitet og timing (som Mondrup har beskrevet).

Live er udviklet med henblik på at skabe et inspirerende og professionelt produktionsværktøj, med fokus på den kreative proces, både for den udøvende artist, men sandelig også i prof. studie-miljø for den kreative producer eller teknikeren med rutine-opgaver.

ADC
Der har været nogle issues omkring specielle routing-scenarier. Live 9 skulle nu være blevet ændret og mere bulletproof ifht. Audio Delay Compensation:
ADC handler primært om korrekt setup/routing. Problemer med visse 3.part plug-ins er (vistnok) blevet løst og rettet hos producenterne selv.


Yup! Jeg er sgu' imponeret over Ableton Live. Glad for at være med på vognen og føler netop med Ableton, at de har et tjekket og ambitiøst team, som er innovative, open minded, og tilstræber at gøre produktet tidssvarende med et tilpas flow af updates/releases, senest med v9 som er en fuldt ud gen-skrevet major update.

Og helt enig:
Det handler vel i sidste ende om at komme fra A til B, på en måde og i et tempo, hvor man kan udfolde sig kreativt og helst ikke bliver bremset af teknikken :)
Senest rettet af Fabian lør 17. aug 2013 19:23, rettet i alt 1 gang.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Fabian skrev:Dvs. Wacom ikke virker tilsammen med 'micro-tuning' -commandoen: <cmd+shift> ?
Nope.

Medlemsavatar
Identity
Medlem
Indlæg: 271
Sted: København

Indlæg af Identity »

Ligemeget hvilket program man vælger, så husk på at hvad vi kan gøre i dag for 2.500 kr, var fuldstændig umuligt for 30 år siden, ligemeget hvor stort et budget man havde. Det er en fuldstændig sindsyg tanke!

Men man kan ikke diskutere hvilket DAW er bedst på skrift imo. Man bliver nødt til at prøve dem selv, da de henvender sig til forskelige logiske tankegange. Ableton fungere for mig, og Logic og Cubase virker som skildpadder, med uendelige menuer og indstillinger, som Ableton håndtere med et enkelt klik. Men de virker tydeligvis bedre end noget andet, for andre.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

benjisan skrev:
Fabian skrev:Dvs. Wacom ikke virker tilsammen med 'micro-tuning' -commandoen: <cmd+shift> ?
Nope.
Sur urt..

Og du har forsøgt dette?:
https://www.ableton.com/en/articles/err ... with-live/
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg har både en mac og en windows pc, og vil gerne kunne køre programmet på begge computere, hvilket udelukker Logic. Min windows pc er ikke dedikeret til daw, hvilket udelukker PT. Så jeg har Live og Studio One (Pro), der begge er cross platform. Jeg kan langt bedre li at tracke og mixe i studio one, og har haft nogle problemer med Live og eksterne plugins der skaber ustabilitet, så jeg bruger Studio One som main.

Det skal siges at jeg primært arbejder med guitardrevet singer/songwriter og pop/rock, så jeg kan sagtens forstå Live's udbredelse i elektroniske kredse. Det er jo rigtigt at Live ikke kun er for elektroniske musikere, det er også godt.. live, men det er i det elektroniske domæne Live har sine spidskompetencer, efter min mening.

Synes at de vsti instrumenter der kommer med Live er bedre end de fleste i Studio One, men omvendt kan jeg bedre li de plugins der er i Studio One. Jeg har aldrig vennet mig til æstetikken på plugins i Live, og bruger mest eksterne i Live. I Studio One bruger jeg de medfølgende plugins rigtig meget, og synes virkelig at master sektionen sparer tid.

Så på cross platform, workflow og plugins vinder Studio One for mig. Jeg har ingen aktier i nogen af dem, og overlader salg til dem der bliver betalt for det, så det handler bare om at det fungerer for mig i min specifikke situation, med mine særegne præferencer. Så der er nok ikke så meget "videnskabeligt" at udlede af det :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

the songcabinet skrev: Min windows pc er ikke dedikeret til daw, hvilket udelukker PT.
??? - hvorfor det?


Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

gs-dk skrev:
the songcabinet skrev: Min windows pc er ikke dedikeret til daw, hvilket udelukker PT.
??? - hvorfor det?
Vel noget i samme stil, som når folk ikke tør sætte internet til deres produktion maskine? Spørg mig ikke hvorfor.. Jeg har ingen problemer med at bruge min normale arbejdshest til alt muligt andet, men det er selvfølgelig også en mac, så der er ikke så meget snavs der sætter sig i krogene :-)
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I 2013 burde det da ikke være noget problem at have net på maskinen. Jeg har haft net i MANGE år på mine maskiner og aldrig haft et problem. Så det.....:)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

sproed skrev:... jeg synes bare oftest at Reason brugere er teenage begyndere, i det mindste 80% af tiden!
Hæ ... hvad har Hardstyle, LAN fester og Propellerheads Reason til fælles? Man vokser fra det med tiden ... :censored:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

gs-dk skrev:
the songcabinet skrev: Min windows pc er ikke dedikeret til daw, hvilket udelukker PT.
??? - hvorfor det?
"Fordi" det er en laptop med næsten fuld harddisk :lol:

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Men så er den vel alligevel uegnet til alle andre programmer også:) - hvilket betyder, at du har din Mac til brug for musik.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

gs-dk skrev:Men så er den vel alligevel uegnet til alle andre programmer også:) - hvilket betyder, at du har din Mac til brug for musik.
Ja, mac'en er til musik only, men dog online. Kunne godt overveje at prøve PT, men har ikke haft behov for det. Jeg har dog haft behov for at køre Studio One.

Jeg har hørt for mange skræk historier til at turde at køre pro tools på min bærbare windows pc, men den beslutning tog jeg omkring PT v7. Siger du/I at PT 10 kan fungere helt uproblematisk på en ikke dedikeret windows PC med i5/1TB HDD? Jeg troede PT var noget af en ressourcesluger, men har ikke selv prøvet programmet, så jeg opererer jo bare på de historier brugere poster i forum verdenen..

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har selv et ProTools på en MacPro - et TDM system, så jeg kan ikke rigtig svare dig med hensyn til PC og hvor meget kraft det suger ud af cpu'en.

Medlemsavatar
Smyssen
Medlem
Indlæg: 604

Indlæg af Smyssen »

Som gammel cubase SX3 bruger, vil jeg egentlig siger (bare for at state min mening herinde) at Cubase som sådan ikke er kommet ret langt. syntes stadig workflowet i C6 er lige så elendigt som Csx3

Ableton Live finder jeg ret forvirrende, men det er jeg vel ikke ene om,

LPX syntes jeg er et fantastisk DAW, og er rigtig glad for de ændringer der kom i X`eren (10eren)

mht ProTools, har jeg altid været nysgerrig for har aldrig prøvet det, men det ser svinefedt ud, dog har prisen afholdt mig lidt fra det. så umiddelbart rent generelt ville jeg mene LPX var ""den bedste DAW"

dette er dog bare MIN mening :P (bare inden i hugger hovedet af en gut der stadig er våd bag ørene)

Marc Oliver

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

benjisan skrev:
david mondrup skrev:Jeg gyser hver gang jeg støder på interfaces med emuleret børstet aluminium og drejeknapper der skal betjenes med øvelseskrævende og uergonomiske cirkelbevægelser med musen.
Til gengæld virker Live's interface af H... til med en Wacom tegneplade skulle jeg hilse og sige -det er umuligt at indstille noget præcist og er faktisk helt ubrugeligt :( Det måtte de meget gerne fixe, tak :)
Havde lige et gavekort til elgiganten så jeg købte en wacom. Tror sgu det bliver ret fedt i logic når jeg lige bliver lidt bedre til den. Allerede efter et par timer synes jeg det har potentiale i Logic.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Lars von Qualen
Forum Donator
Indlæg: 2450
Sted: Aarhus V, Danmark

Indlæg af Lars von Qualen »

Et opklarende spørgsmål, hvad er det folk finder forvirrende i Ableton Live? Jeg har virkelig svært ved at se på hvilket punkt Live er uoverskuelig :?
Lars von Qualen
LydSky - [url]https://soundcloud.com/lars-von-qualen[/url]
LydSky Alter Ego - [url]https://soundcloud.com/schwarz-child[/url]
Random - [url]http://www.facebook.com/larsvonqualen[/url]
Web - [url]http://larsvonqualen.dk[/url]

Nyt svar