Macbook Pro starter ikke op

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Macbook Pro starter ikke op

Indlæg af Woopex »

Hej LM.

Jeg har fået det problem med min MBP, at når jeg tænder den, så kommer startlyden, som den plejer, men derefter så får jeg bare Apple-logoet og så det der "loading ikon" under, hvor den så bliver ved med at stå og køre.

Jeg har prøvet at restarte min PRAM, og har læst mig frem til, at jeg skulle prøve at starte op i safemode. Dette har dog ikke været muligt for mig. Når jeg prøver at starte i safemode, så udebliver "loading ikonet", mens jeg ser Apple-logoet kommer frem og engang imellem blinker over til en cirkel med en streg igennem, og så tilbage til Apple-logoet i et par sekunder, inden den kort blinker tilbage igen til cirklen.

Nogen der kender problemet, og endnu bedre, nogen der kender en løsning på dette problem?


På forhånd tak.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Cirklen med stregen henover indikerer at dit OS er i uorden på en eller anden måde. Jeg ville prøve at geninstallere dit OS henover det eksisterende.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Så må jeg prøve, at finde skiven til det.

- når jeg installerer henover, vil det så sige, at mine filer (musikprojekter, worddokumenter, installerede programmer osv.) fortsat er at finde på hdd'en, og det nærmest bare virker som en reparation?


Tak for svar :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja, det vil det gøre.

Men hvis du har en sekundær Mac, så start din mac med problemerne op i target mode ved at holde T tasten nede under opstart -så fungerer den som en harddisk. På den måde kan du sætte den til en anden Mac med et firewire kabel og hive dine dokumenter ud på den måde og lave en backup.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Har jeg ikke, men kender helt sikkert en, der godt kan hjælpe mig.


Mange tak for hjælpen, Benjisan! Nu vil jeg få sparket svinet igang igen! :D

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Jeg sidder nu med mac'en bootet op fra min installations-dvd.

Bare lige for at være helt sikker - skal jeg bare vælge at installere Mac OSX ligesom, hvis disken var tom, og så bliver det opfattet som en reparation, eller skal jeg bruge reparation af disk gennem diskværktøjet?

Jeg har desværre ikke lavet en backup gennem Time Machine.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ja, det er bare måden at gøre det på :)

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Den er prøvet, men uden held. Jeg kunne ikke få lov at installere det.

Jeg fik følgende log med:
http://www.speedyshare.com/J3SSC/Instal ... p-2013.txt

Nu har jeg prøvet at reparere disken, men den bliver ved med skiftevis at skrive "Ugyldigt antal poster" og "Ugyldig knudepunktsstruktur", hvis det kan sige dig noget?

Diskreparationen har kørt i over en halv time efterhånden, mens den anslåede tid hele tiden har sagt 8 minutter, dog uden at den bar har rykket sig :(

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ok, så begynder det at lugte af at din disk er defekt. Jeg ville se at få lavet en backup i en fart og se om du evt kan reformatere disken og starte forfra.

Alternativet ville være at købe en ny (SSD) disk og sætte i maskinen.

Tag backup af dine vigtigste ting først -hvis disken skulle holde op med at virke midt i det hele.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Puha, det gør ondt på en SU-indkomst.

Der er ingen andre back-up alternativer end firewire overførsel til anden mac via T-opstarten?

Og hvilken HDD(/SSD) er anbefalelsesværdig (og gerne i overkommelig prisleje)?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jo, det er der. Men det er så en metode, hvor du tager backup af hele harddisken på een gang:

Du skal bruge en ekstern HD med plads til alt hvad du har på din MBP.
Start op fra din installations CD og gå ind i diskværktøjet. Klik på din harddisk og vælg "New Image". Vælg Uncompressed + Read only og gem den på din eksterne HD.

Mht SSD, så kommer det lidt an på hvor meget plads du skal bruge: SSD diske er noget dyrere end de alm gammeldags diske, men er til gengæld meget hurtigere og en del mere resistente over for stød og slag, som godt kan være grunden til at din nuværende HD opfører sig som den gør.

Den her er god: http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state ... 87531.aspx

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Er lige gået igang med at lave det image der, men jeg har ikke 'ikke komprimeret/ukomprimeret som mulighed.
Jeg har følgende:
Skrivebeskyttet
Komprimeret
Læse/skrive
Dvd/cd master

Er det komprimeret jeg skal vælge, eller?

Og lige til senere - hvordan får jeg hevet filerne ud, når jeg engang kommer dertil med en formateret eller ny hdd i mac'en? :) Er det bare gennem en image reader såsom daemon tools eller lign, hvor det så kan åbnes? :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nej, du skal vælge skrivebeskyttet. Sorry, havde lige glemt hvordan det var :-)

Mht. imaget, så dobbeltklikker du bare på imaget når du skal bruge filerne igen -så bliver imaget mountet på din desktop og du kan hente dem tilbage derfra. Du skal ikke bruge noget ekstra software for at åbne det.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Jeg tror den er helt gal med disken.

Når jeg prøver at lave et image, så kommer beskeden "Kan ikke oprette "Macintosh HD.dmg". (Cannot allocate memory).

Ifølge informationen har jeg brugt 188gb plads ud af de 500, der er på harddisken. Jeg har tilsluttet en ekstern med cirka 550gb fri plads på, men det virker ikke når jeg prøver at gemme dertil :(


Det er ved at være tæt på, at jeg kan vinke farvel til mine filer, ikke?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du skal lige sikre dig at din eksterne disk er mac eller exfat formateret. Hvis den er fat32 formateret kan du ikke oprette filer større end 4 GB.
Senest rettet af benjisan lør 14. sep 2013 17:05, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Filsystemet er FTNS. Der ligger i forvejen filer på langt over 20gb stykket derpå.

Er FTNS ikke gangbart? Har tidligere brugt denne eksterne til at flytte filer til og fra min mac - nærmest som et usb for større filer - mellem MBP'en og min stationære Windows 7 computer

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

NTFS mener du? En Mac kan som standard kun læse fra en NTFS formateret disk -ikke skrive til den. Så det er der problemet ligger. Du kan ikke lave en backup på den måde med en NTFS formatet disk. Du bliver enten nødt til at få fat på en anden (tom) disk eller formatere den du har til f.eks exfat -det kan både Windows og Mac OS læse og skrive til.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Doh - ja! NTFS.. bogstaverne passede, så jeg var vel glad, haha :lol:


Bum bum, ja det må blive en anden disk så - har 1.3 TB filer på denne, som jeg ikke kan flytte andetsteds. Ser ud til jeg skal ud og investere i en ny ekstern.


Jeg vender frygteligt tilbage, når jeg har fundet en HDD at bruge til formålet, såfremt der (læs: når der formentlig) opstår flere spørgsmål! :)

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Så har jeg fået købt en ny ekstern harddisk.
Den er blevet formateret over til exFAT, men nu er jeg løbet ind i næste problem.

Når jeg vil lave et image af Mac'ens harddisk så får jeg nu kun valgmulighederne Applications, Macintosh HD, iDisk, Mac OS X Install DVD og root.

Når jeg sætter min nye eksterne til, så popper den op og er grå (ude i venstre side af vinduet, hvor man kan vælge de forskellige enheder), altså ligesom man ikke kan trykke på den. Den er ikke tilgængelig, når jeg vil lagre et billede af HDD'en.

Hvad kan dette skyldes?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det lyder mærkeligt. Hvad hvis du sætter din disk til inden du laver imaget?

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Den eksterne harddisk bliver sat til inden jeg overhovedet starter computeren op og den bliver registreret. Jeg kan bare ikke vælge den som destination når jeg skal vælge hvor imaget skal lagres henne.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Har du mulighed for at tage et billede af det og lægge det her op? Jeg har svært ved at gennemskue hvad problemet er.

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Hej!

Løb ind i nogle travle dage, men har fået taget nogle billeder. De er taget med mobil, da jeg ikke kunne screenshotte, men de burde være brugbare.

http://speedy.sh/WYFH6/Billeder.rar

Du må endelig sige til, hvis der skal bruges billeder af andre ting inde fra menuerne.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hej!

Jeg kan se på billederne, at den eksterne disk du har sat til også er NTFS formateret, så derfor kan du ikke bruge den som destination, som vi også snakkede om tidligere. Derfor skal du først formatere den i et format som Mac'en kan skrive til -Exfat eller HFS+ (Mac formatet)

Når du så kommer dertil hvor du skal vælge destination, så skal du lige klikke på den lille blå firkant med trekanten inden i, ude til højre. Så får du flere muligheder for at vælge din destination.

:-)

Medlemsavatar
Woopex
Medlem
Indlæg: 467
Sted: Viborg

Indlæg af Woopex »

Det er underligt. Ifølge Windows er den exFAT formateret, som det kan ses på dette billede:

http://speedy.sh/Q4j2Z/Formatering.jpg

Jeg gjorde det gennem "Formater..." og brugte disse indstillinger:

http://speedy.sh/jZv4E/Formatering-2.png


- det er som om der er højere magter, der bare ikke VIL tillade mig, at få lavet den backup :-P :puke:

Nyt svar