Streaming af lyd i stuen

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Freddy
Medlem
Indlæg: 54

Streaming af lyd i stuen

Indlæg af Freddy »

Hej lydmaskinister.

Min kære fader står med en CD-afspiller der er ved at stå af og overvejer kløgtigt nok at investere i et form for mediecenter.
Han vil gerne have mulighed for at rippe CD'er i høj kvalitet og afspille lyd fra Spotify eller en lign. streamingtjeneste. Dette skal styres med en form for remote.
Jeg gav ham følgende råd: Køb en Mac Mini, hvor vi sætter et lydkort til (M-Box 1), dette styres så af hans iPhone remote. Da han ikke ripper cd'er særligt tit, hvilket der formodentlig ikke være en skærm sat til. Så vidt jeg kan se, kan man købe en brugt Mac Mini til ca. 1.5-2 kilo, så det lader som en udmærket løsning.

Nu kommer det store spørgsmål! Har jeg givet min fader et lorteråd, eller der andre der kan anbefale den løsning? Og hvis ikke, hvilke alternativer foreslår i så?

Vh,
Frederik

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg streamer fra min iMac til en Apple Airport Express. Airporten sidder ved siden af fortærkeren, som modtager signalet via S/PDIF.

Pærenemt og virker perfekt. Lyden er fin.

Jeg kan ikke se at du skal købe en M-Box til det formål.

iMac'en kan styres af remoten.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Helt enig med Holger, og hvis der er god lyd på TV-setup'et kan et AppleTV også være godt der.. Men omkring en god streaming service.. hmm.. Så er du måske over i noget Sonos? De kan også spille musik fra Computeren og kan fjernstyres fra mobil/tablets, og så er de gode til Spotify og vist også en af teleudbydernes musiktjenester (kan ikke huske om det er wimp eller tdcplay)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Jeg streamer fra min iMac til en Apple Airport Express. Airporten sidder ved siden af fortærkeren, som modtager signalet via S/PDIF.
Jeg overvejer selv den samme løsning. Er audio out på Airport Express kun digitalt, eller vil man også kunne sætte et almindeligt analogt minijack i?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Du kan sagtens bruge det analoge output. Det rater jeg dog 6/10 i lyd. Jeg har lavet A/B sammenligninger og det lod noget tilbage at ønske. Dette er baseret på forrige generation af Express, der er kommet en ny i mellemtiden.

Når det er sagt, så kan du kompensere for det ved at tilføje en lille smule dyb bas og en lille smule fin top i equalizeren, ca. 3 dB i hver ekstreme ende.

Retfærdigvis så var min sammenligning baseret på CD versionen (CD+analog output fra CD aspiller) mod streamet 256 kbps MP3 via Express analog minijack output, dvs. jeg kompenserede for den totale lydændring.

Medlemsavatar
Freddy
Medlem
Indlæg: 54

Indlæg af Freddy »

Hej alle, tak for svarene.

Han vil helst undgå at skulle have sin laptop tændt imens, hvilket er årsagen til, at jeg ikke har anbefalet AirPlay til ham.
Holger skrev: Jeg kan ikke se at du skal købe en M-Box til det formål.
Årsagen til at jet ville bruge en Mbox er bare fordi jeg har en liggende og jeg tænker, at udgangene på denne er bedre end på Mac mini'en.


Fred

Medlemsavatar
Thomas M
Medlem
Indlæg: 398
Sted: Ruds Vedby

Indlæg af Thomas M »

Jeg ville nu også nævne Sonos + et netværksdrev. Har selv en Sonos Play!3, Sonos Bridge og en god stod netværksharddisk........og det kører suverænt godt.
Hvis Gaffatape ikke kan lave det, har du ikke brugt nok.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. hvad med en ipad med en spotify eller wimp klient + en airplay modtager? Hvis du synes det skal være mere hifi end end apple tv, så er der også http://www.hifiklubben.dk/Products/deno ... dio-31797/ ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Du kan sagtens bruge det analoge output. Det rater jeg dog 6/10 i lyd. Jeg har lavet A/B sammenligninger og det lod noget tilbage at ønske. Dette er baseret på forrige generation af Express, der er kommet en ny i mellemtiden.

Når det er sagt, så kan du kompensere for det ved at tilføje en lille smule dyb bas og en lille smule fin top i equalizeren, ca. 3 dB i hver ekstreme ende.

Retfærdigvis så var min sammenligning baseret på CD versionen (CD+analog output fra CD aspiller) mod streamet 256 kbps MP3 via Express analog minijack output, dvs. jeg kompenserede for den totale lydændring.
Var så heldig at få en spritny Airport Express i fødselsdagsgave i går, og er indtil videre fuldt ud tilfreds med lydkvaliteten over den analoge udgang. Det er top dollar.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar