spark le og massive mere punchy i standalone end i daw!?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

spark le og massive mere punchy i standalone end i daw!?

Indlæg af djgamerdude »

Hej.

Jeg er lidt "stumped": Jeg arbejder lige nu med spark le og NI massive og elsker lyden, når jeg har dem kørende standalone.

Så snart jeg loader dem i min DAW, nemlig ableton live 8, lyder det fesent :( . Det er super frustrerende og meget uforståeligt, eftersom alle levelsene er på 0 dB og jeg ikke gør andet end at inserte de to som vst og sender dem stereo til Master. Selv spark'en, som man kan route med alle udgange separat in til daw'en er kun routet med et enkelt stereo spor.

Burde live ikke bare sende den originale lyd videre til udgangen, uden at farve den? Eller sker der noget med konvertering i bit hastighed?

Det sker også, selvom jeg har et projekt åbent med KUN enten massive eller spark...

Mit system er en iMac medio 2011, ableton live 8 suite, massive, spark le og et edirol fa-66 lydkort.

Mine monitors er Yamaha HS 8.

Håber i har nogle gode bud, kunne hellere ikke finde andre hverken ved at google eller her på forum der har haft lignende problemer. Overhovedet!!! :|

Hilsen, Peter.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Kører du dem i samme sample rate? Og er det den samme som dit lydkort er sat til?
Nobody noes.

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Kan du være lidt mere specifik om hvad du mener med fesen. er det et spørgsmål om level? Uklar lydkvalitet? Noget helt tredje? Umiddelbart ville jeg også mene at de skulle lyde ens hvad end du loader stand alone eller i Ableton, så det lyder lidt mystisk.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

@niklasni1

Ja. Jeg har lige tjekket, og de er alle sammen sat til 44.1 kHz. (spark le, live & lydkort)

Live overtager automatisk det som lydkortet er sat til.

@adgangfolmer

Det er helt klart ikke level'en det er galt med, den er lige så høj begge steder og lyden er ok ren og det hele.

Den mangler ligesom bare bid. Lyden er ikke ligeså lækker og fyldig. Det er som om den er blevet mere tynd og tam.

Og så har jeg lige vedhæftet et billede af mit audio setup i mac'en, hvor jeg har sat clock-kilden til device. Det var i hvertfald, hvad roland/edirol anbefaler. Kan det have noget med sagen at gøre?

Håber det hjælper.
Vedhæftede filer
Skærmbillede audio indstillinger.png
Skærmbillede audio indstillinger.png (164.64 KiB) Vist 1410 gange
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
nuclues
Medlem
Indlæg: 1714
Sted: frederiksberg

Indlæg af nuclues »

Har dit Edirol lydkort en form for editor/mixer software?
Mac pro 2009/6 gig.Cubase 5 /Protools 7,4

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

@nuclues: nej, det har den ikke. Sample rate indstilles på selve lydkortet med en knap.

forøvrigt: mit styresystem er mavericks, med de nyeste opdateringer og det hele
"Disco! Disco!" - The Zohan

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

angelphones skrev:Hej.

Jeg er lidt "stumped": Jeg arbejder lige nu med spark le og NI massive og elsker lyden, når jeg har dem kørende standalone.

Så snart jeg loader dem i min DAW, nemlig ableton live 8, lyder det fesent :( . Det er super frustrerende og meget uforståeligt, eftersom alle levelsene er på 0 dB og jeg ikke gør andet end at inserte de to som vst og sender dem stereo til Master. Selv spark'en, som man kan route med alle udgange separat in til daw'en er kun routet med et enkelt stereo spor.

Burde live ikke bare sende den originale lyd videre til udgangen, uden at farve den? Eller sker der noget med konvertering i bit hastighed?

Det sker også, selvom jeg har et projekt åbent med KUN enten massive eller spark...

Mit system er en iMac medio 2011, ableton live 8 suite, massive, spark le og et edirol fa-66 lydkort.

Mine monitors er Yamaha HS 8.

Håber i har nogle gode bud, kunne hellere ikke finde andre hverken ved at google eller her på forum der har haft lignende problemer. Overhovedet!!! :|

Hilsen, Peter.
Massive har en indstilling, der tillader dig at køre den i tre forskellige modes, eco, high og ultra, for at begrænse CPU load.

Kan det tænkes den står i eco mode i din DAW, og en af de andre modes i stand-alone?

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

prøv at render begge tingene ned til audio filer og lav en null test på de to signaler for at "se" hvad for en forskel der er.

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Hej Kristian og mik_c,

tak for forslagene. Jeg vil bruge noget tid til at teste begge delene. Især null test'en kommer til at tage tid, for jeg skal lige sætte mig ind i teknikken.

Men jeg vender frygtelig tilbage såsnart jeg ved mere. :twisted:


Også det med sampleraten virker som en mulig synder. Den tjekker jeg også lige efter i sømmene.

(Forresten: Godt forum. Det er rart at få så mange gode svar på så kort tid. :-D )
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kristian skrev:Massive har en indstilling, der tillader dig at køre den i tre forskellige modes, eco, high og ultra, for at begrænse CPU load.

Kan det tænkes den står i eco mode i din DAW, og en af de andre modes i stand-alone?
Jeg husker det som om at den slags indstillinger følger med presettet, men jeg er ikke super Massive-haj. Lad mig omformulere og sige at den burde følge med presettet, da der jo er potentiale for andet resultat.

angelphones skrev:Jeg vil bruge noget tid til at teste begge delene. Især null test'en kommer til at tage tid, for jeg skal lige sætte mig ind i teknikken.
Så snart du har noget lignende en "Virtuel Analog" opførsel, som med Massive, så bliver det noget nær umuligt at lave en null-test, da synthen er programmeret til at svinge mere eller mindre tilfældigt i forskellige parametre, for at få noget frem der minder om en analog synths lyd.
Det er muligt det er lettere med Spark, jeg har ikke kendskab til om det er ren sample playback eller hvordan.
Holger har flere gange beskrevet herinde hvordan en null-test bør udføres, jeg mener han bruger Logics indbyggede sample delay til finjustering.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Som fuldstændig Ableton Live fremmed, vil jeg nu alligevel gætte på at gain-staging til nul dB ... er der hvor hunden måske ligger begravet?

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Søren Dyhr skrev:Som fuldstændig Ableton Live fremmed, vil jeg nu alligevel gætte på at gain-staging til nul dB ... er der hvor hunden måske ligger begravet?

--sd
Det er også mit bedste gæt.

Endnu et forslag til dig Peter, for at tjekke det med niveauet:
Hvis du med dit lydkort har mulighed for at optage det du afspiller (UDEN monitor-knap slået til eller lignende, det laver døds-feedback!), så kan du først optage en lyd fra Spark standalone, og derefter optage samme lyd ved samme velocity fra Live.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Christoffer I. N. skrev: Så snart du har noget lignende en "Virtuel Analog" opførsel, som med Massive, så bliver det noget nær umuligt at lave en null-test, da synthen er programmeret til at svinge mere eller mindre tilfældigt i forskellige parametre, for at få noget frem der minder om en analog synths lyd.
Det er muligt det er lettere med Spark, jeg har ikke kendskab til om det er ren sample playback eller hvordan.
Holger har flere gange beskrevet herinde hvordan en null-test bør udføres, jeg mener han bruger Logics indbyggede sample delay til finjustering.
Ah ja .. jeg havde ikke lige læst det med massive .. ja christoffer har helt ret. skal være noget der bliver gentaget fuldstendig ens hver gang du afspiller .. som en trommesample fra sparkle eller noget i den dur ..

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

SÅDAN!!!

The Deed Has Been Done!!! :twisted:

Hehe. Nå: Jeg kunne godt finde ud af det med null testen.

Jeg har simpelten optaget den samme sekvens i Live, med Spark'en som VST (se "Audio Sparkle VST" filen)

og i Live fra Spark'en som standalone (se "Audio Sparkle Ekstern" filen). Forbindelsen mellem Spark og Live har jeg simpelthen kørt gennem Soundflower, som jeg bruger på min Mac til at route mellem Apps.

Og rigtig nok: Der var en forskel i null testen. Jeg har vedhængt den som "Resultat af Null Test", men ved ikke hvordan jeg skal tolke resultatet, andet end at det er en markant forskel for mine ører, i og med at det er alle frekvenser der er involveret, hvilket jo efter min mening tyder på, at det kan være gain staging der er problemet. (Jeg ved bare ikke hvor i kæden!?)

Jeg har inkluderet filerne så i kan vurdere det selv, lave jeres egen null test for at tjekke resultatet og måske bruge jeres erfarne ører til at høre ting jeg ikke kan høre (endnu :cry: ).
Vedhæftede filer
Resultat af Null Test.wav
Resultatet af Null Test i Live 8 mellem Spark LE i VST mode og i Standalone mode
(5.08 MiB) Downloadet 46 gange
Audio Sparkle Ekstern.wav
Spark LE optaget Standalone via Soundflower til Live 8
(5.08 MiB) Downloadet 43 gange
Audio Sparkle VST.wav
Spark LE som VST insert i Live 8
(5.08 MiB) Downloadet 50 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hvis du hæver VST filen med 0.06dB så peaker "null'ingen" nu omkring -78dB

EDIT:
Og med Wavelabs normalizing (som de påstår går ned til .000dB, altså et decimal mere) peaker null'ingen ved -80.77dB

En edit mere:
Kan du lave filerne i 24 bit istedet? 16 bits støjgulv ligger omkring 92-96dB, så vidt jeg husker, så det kunne være fint med et noget lavere støjgulv. Jeg går ud fra at al din lyd foregår 100% internt så der ingen D/A konvertering har foregået på de optagelser?!

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Har også lyttet, og kan ligeledes få dem til at sum'e med næsten nul (-88.1dB) ved at hæve stand alone med +0.06dB, dvs. omtrent som Christoffer, bortset fra jeg har brugt Live til at bounce.
Ny null(SF+0.06dB).jpg
Ny null(SF+0.06dB).jpg (33.21 KiB) Vist 901 gange
Men,
så vidt jeg kan se, så er dit ene bounce fasevendt ifht. det andet.
Hvis dit rum opfører sig meget forskelligt i L/R kan du sagtens få oplevelsen at der er forskel på output.
Prøv at bytte rundt på L/R i SoundFlower, og/eller tjek monitors samt lydkortets opsætning.

Der er i øvrigt nogle gode test-snippets her:
http://www.audiocheck.net/audiotests_polaritycheck.php
http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php


.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fabian skrev:så vidt jeg kan se, så er dit ene bounce fasevendt ifht. det andet.
Men det er jo en del af null testen. :) Jeg faldt også over det med det samme.
Fabian skrev:kan ligeledes få dem til at sum'e med næsten nul (-88.1dB)
RMS eller Peak?
EDIT: Ah nevermind, der står RMS på dit meter jo. :) Peak er bedst at bruge til den slags målinger.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Peak er bedst at bruge til den slags målinger.
Enig, jeg var kun på den gamle bærbare før:) Ved peakmåling (i WaveEditor) siger den -77.1 ved løft på de 0.06dB
Ny null(SF+0.06dB)_2.jpg
Ny null(SF+0.06dB)_2.jpg (20.16 KiB) Vist 867 gange

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det ligger et sted imellem .06 og .07, derfor jeg lod wavelab normalize til en ens værdi med 3 decimaler. Udover at normalize hæver/sænker støjgulv så bliver det mere præcist jo flere decimaler. Hvis hans setup er 100% ITB uden konverteringer så ville støjgulvet som skrevet tidligere (Nok.) blive markant lavere med en 24 bit fil.

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Skiidegodt. Tak for meget detajleret og hurtigt feedback. :-D

Her får i all filerne i 24 bit.

Glæder mig til at nørde med de tal i leverer og se hvad det gør med lyden af vst i forhold til standalone. :dollargrin:
Vedhæftede filer
Resultat af Null Test 24 bit.wav
(7.62 MiB) Downloadet 25 gange
Audio Sparkle Ekstern 24 bit.wav
(7.62 MiB) Downloadet 30 gange
Audio Sparkle VST 24 bit.wav
(7.62 MiB) Downloadet 38 gange
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak, det gjorde resultatet en del bedre.
Med filer fra Wavelab normalizede til -1.000dB (samme som jeg gjorde tidligere) måler jeg nu peak i højre side i løbet af loopet til at være -84.78dB (sker kun 1 gang i løbet af loopet), peak i venstre side er -87.21dB.
Det er så lavt at jeg INTET hører i mine hovedtelefoner på fuld knald, når filerne spilles samtidigt.
Der er ingen der vil kunne høre så lav en forskel, og konsistent kunne vælge den rigtige fil i en blindtest. Så herfra synes jeg bare du skal gøre hvad du har det bedst med. :)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

angelphones skrev:Glæder mig til at nørde med de tal i leverer og se hvad det gør med lyden af vst i forhold til standalone.
he-he ja, det bliver hurtigt en masse tal :-D
Men vi er jo enige om, at der er ultra lille forskel i styrken på dine to typer output, hvis ellers du har bounced dem med de samme indstillinger fra App'en og fra VST'en, så det er ikke der problemet ligger.

Har du tjekket dit setup og de links jeg tidl. henviste til, svarer dit output til de beskrivelser som står ved alle lydprøverne under Stereo Imaging Tests?

Har du prøvet at optage disse eksempler i din DAW, afspillet dem igen, tjekket at de opfører sig på samme måde på monitors og i headset?

Er dit rum meget asymmetrisk, står der f.eks møbler kun i den ene side?

.

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Tak for hjælpen, drenge. :)

Og Fabian: Jeg tjekker også de links du gav mig. Så får jeg nemlig en bedre fornemmelse for, hvad en null test fortæller mig. :ears:
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Hej Christoffer og Fabian.

Nu har jeg været inde og gøre som i foreslog, og det virker fuldstændig som det skulle. Yay! Jeg er glad!

Desuden viste peakmeteret på begge en forskel på 0.06 db. Det kunne jeg jo godt se, nu jeg vidste hvad jeg skulle kigge efter. :roll:

Og Fabian: Tak for linksene. Det er jo super tools som jeg har bookmarket for fremtidig bedømmelse af hhv. monitors / headphones.

Hilsen, P.
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Cool - jeg synes dog det er liidt svært at tyde om du virkelig har opnået et korrekt setup
Anyways, hvis lydprøverne svarer 100% til beskrivelserne, og hvis styrken på instrumenterne nu virker ens fra .app og fra .vst, så er alt jo godt :)


.

Nyt svar