Jeskola Buzz tracker

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Jeskola Buzz tracker

Indlæg af Joachip »

Dette usædvanlige musikprogram har generelt ikke mange følgere og får ikke megen omtale, så jeg synes det fortjener ihvertifald en enkelt lille tråd herinde, hvor eventuelle brugere kan smide en hilsen, et par håndtegn, nyttige links, sjove anekdoter eller andet.

Og for dem som ikke kender programmet, så er Buzz en "tracker", som er en af de tidligste former for musiksoftware, men stadigvæk relevant for mange musikgenrer - specielt elektroniske. Selve sequenceren er bygget op med patterns, og så har man et song view hvor man arrangerer rækkefølgen af disse patterns - ikke ulig måden man programmerer en trommemaskine på.

Billede

Buzz er ganske gratis og kan hentes her: http://jeskola.net/buzz/ (tag 32-bit udgaven)
Man plejer også tilføje VST support med den her: http://www.xlutop.com/buzz/ og VST supporten fungerer fremragende.
Plug-ins i buzz-format kan hentes gratis her: http://buzz.robotplanet.dk/
Og der er en masse guides her: http://buzzwiki.robotplanet.dk/index.ph ... _Buzz_Wiki

Desuden er jeg så fast et inventar i #buzz kanalen på EFnet (irc), at jeg vel nærmest tæller som en form for møbel. Jeg er blevet til mahogni med tiden.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det der screenshot alene tager mig tilbage til tiden med cardigans, Beck stereolab, MTV osv. Haha. Min ungdom med Windows 98 og vi lavede masser af lortemusik hjemme hos min ven med buzz. Jeg brugte selv cubase. Tider tider... Ren nostalgi. Jeg synds selv at interfacet er kreativt hæmmende, men der var nogle rigtig sjov glitch maskiner etc.
Hehe. Tak fordi du postede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Interfacen var jo ikke unik for Buzz tracker.

Brugte Psycle i et godt stykke tid engang, og har samme modular + tracker interface hvis du ikke har prøvet den.
http://psycle.pastnotecut.org/portal.php

Renoise er et godt bud på en moderne tracker dog uden modular delen men mere almindelig daw routing muligheder.
https://www.renoise.com/

og ellers er der jo alle de gamle trackers fra back in the day ;)

Men men er ikke mening at sidetracke din tråd .. syntes bare måske Renoise er et bedre moderne bud hvis man skal starte ud med trackers nu, så hvis der er nogle n00bs derude der skal prøve en tracker af vil jeg nok forslå den frem for psycle eller buzz.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

buzz var lost, skaberen mistede sourcekoden. psycle var afløseren.
nyeste version som kan mere, er 2klang.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jeg voksede op med Buzz, så jeg har bestemt en stor portion kærlighed til det fine program. Kan huske da der kom VST support, det var mindblowing.

Jeg har altid savnet den modulære del af det program, det er ret blæret at man bare kan forbinde generatorer og effekter på kryds og tværs som man lyster. Det minimale interface tiltaler mig også en hel del, det drejer fokus over på musikken.

Blev meget overrasket da jeg for nylig opdagede at der findes en 64 bit version, troede souce koden var gået tabt?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er naturligvis nysgerrig efter om der er andre Buzz brugere herinde, for det ville da være skægt. Jeg ved dog godt at der er ret få, specielt her i Danmark. Jeg synes dog Buzz har et federe UI end de klassiske trackere, bl.a. fordi man har en rigtig cursor, i stedet for den der sære vandrette bjælke, som jeg til gengæld føler er forvirrende og derfor kreativt hæmmende.

Buzz virker for mig, fordi det er så hurtigt at komme fra A til B. Men trackere er naturligvis ikke for alle.

-----
Og nå ja, det her lille vildskud kan jeg ikke lade stå tilbage:
SIDwave skrev:buzz var lost
Nå!? Ja så.
SIDwave skrev:skaberen mistede sourcekoden
Ja, det sagde han godt nok, men udviklingen forsatte pludselig igen fra år 2008, og der er sket rigtigt meget med det siden da. F.eks. er mange af de nye funktioner skrevet i C# .NET. (64-bit udgaven skal man dog holde sig fra, for den er mest en test.)
SIDwave skrev:psycle var afløseren.
Øhh, nej. Buzé var det eneste reelle vellykkede forsøg på at lave en decideret afløser, men den primære skare af Buzz-brugere blev ved Buzz. Og de mere klassiske trackere er tilstrækkeligt anderledes til at jeg ikke mener man kan kalde dem for "afløsere".
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Det er godt nok mange år siden, at jeg brugte et tracker program. Dog aldrig Buzz desværre.

Vertikal tracking :love:

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Kan huske jeg prøvede kræfter med buzz dengang, men jeg blev ved FastTracker II. Tror at jeg syntes, at Buzz var for avanceret, og jeg vidste intet om syntese dengang, så jeg blev nok lidt skræmt af Buzz.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den her uges projekt er lige blevet færdigt: En EQ der prøver at lyde lidt rør-agtigt baseret på en ny algoritme jeg har gået og kogt lidt over det sidste stykke tid, og det giver sgu en ganske fed effekt. Om det er særligt tæt på noget virkeligt er nok tvivlsomt, efter den er baseret på hvad jeg har hørt af EQs i tidens løb, men for alt for længe siden (jeg har desværre ikke en fairman/tubetech eller lignende siddende i mit rack til reference.)

Men det giver noget fedt. Jeg bør nok lave nogen demoer på et tidspunkt.

Billede

Hvert bånd har de normale indstillinger som en EQ har: Boost/cut, frekvens og båndbredde. Men derudover er der så også en "mode" der vælger hvordan "drive" skal opføre sig, og som feder det lidt op dét som det enkelte bånd gør. D.v.s. det er ikke den sædvanlige ting hvor man først smider en normal EQ på, og så sender hele resultatet gennem et rør-trin. Her er det det enkelte bånds effekt som man går ind og påvirker, hvilket giver en væsentligt mere subtil effekt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Lyder spændende. Vil jeg meget gerne høre. Er det vst eller hvordan?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er et "buzz plugin", d.v.s. det virker til Buzz.
FL Studie kunne også loade buzz plugins i gamle dage, men de har besluttet sig for at det skal være svært nu.

Jeg kunne måske godt finde på at porte den til VST, omend jeg er tilbageholdende med det da det er meget arbejde, og der er generelt endnu mindre respons på VST plugins end buzz plugins... overraskende nok. Det kommer sig nok af at jeg ikke aner hvordan man laver grafik til VST plugins, og folk foretrækker plugins der har et blæret UI.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

AvS skrev:Lyder spændende. Vil jeg meget gerne høre. Er det vst eller hvordan?
Joachip skrev:... Det kommer sig nok af at jeg ikke aner hvordan man laver grafik til VST plugins, og folk foretrækker plugins der har et blæret UI.
I see a connection here :-D

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg har noget roderi jeg lavede i Psycle, men ikke noget færdigt musik i den... jo, 2 worktunes.. roderi :)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg rettede et par småfejl i dag, og her er en hurtig sjuske-test hvor jeg overdriver det der med "drive" ret meget. Det er naturligvis meningen man kun skal bruge det en lille smule, men det er lettere at høre effekten når man giver den 300%.

http://www.robotplanet.dk/t2/Enceladus_ ... _TR808.mp4

PS: Det er et "buzz plugin", d.v.s. det er ikke et VST plugin.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar