Presonus Faderport 8

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Re: Presonus Faderport 8

Indlæg af Fabian »

bluefonia skrev:@Fabian
Hvordan er det med motorstøj, når faderne bevæger sig?
Omkring lyd fra fader-mekanikken, så har jeg lavet en lille iPad-film. Her kan du måske fornemme hvilken type lyd motorerne har.
Jeg har ikke noget at sammenligne med, om det er støjende højt eller i den lave ende:

"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

kas_lar skrev:Hej Alle.
Fed tråd! Jeg vil enormt gerne igang med at bruge faders i Logic X.
Er der nogle af jer der har prøvet X-touch Compact i Logic X? Eller faderport 8? Det er umiddelbart de to produkter jeg hælder mest til.
Er det overkill med faderport når jeg ikke bruger studio one?
Jeg har benyttet FaderPort 8 med Ableton og Reaper via MCU. Jeg antager FP8 fungerer i samme omfang med Logic.

I Live og Reaper virker FP8 både med mix sektionerne, track-parametre, transport og forskellige layout-views. Tekst-labels på controlleren korresponderer naturligvis ikke med interfaces, og ved unity gain er der et offset på faders, givetvis pga. forskellige pan-law og kalibrering ifht. Studio One. Hvis PreSonus åbner mulighed for at man kan tilrette og kalibrere controlleren ifht. andre DAW systemer, vil det kræve ny firmware som tillader dette.

Man kan jo altid assigne enheden via MiDi, og såfremt programmet tillader det, gemme opsætningen som et control map eller en template. Ellers må man håbe der bliver lavet et control-surface script som understøtter ens DAW.

FaderPort har selvfølgelig den fulde og omfattende ‘Fat-channel’ integration med Studio One, ligesom f.eks. Push har med Ableton Live.

I samme prisklasse findes også Icon Qcon Pro, med script-understøttelse til f.eks. Logic, ProTools eller Cubase. Man kan vist også få forskellige trykte plast-overlays. Mht. Logic, er der vist også en del som benytter StudioLive 32 Series III, som har motor-faders. Disse controllere fylder dog noget mere, og jeg skal ikke kunne sige hvad der er mest udbredt og har bedst integration.


Johnny Geib's seneste intro-video omkring skjulte channels i S1 mixeren, er et godt eksempel på fuld integration med FaderPort:

"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Indlæg: 1308
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Fabian skrev:
bluefonia skrev:@Fabian
Hvordan er det med motorstøj, når faderne bevæger sig?
Omkring lyd fra fader-mekanikken, så har jeg lavet en lille iPad-film. Her kan du måske fornemme hvilken type lyd motorerne har.
Jeg har ikke noget at sammenligne med, om det er støjende højt eller i den lave ende:

Tak, meget informativt. Jeg har en ældre Icon iControls Pro (se foto). Når jeg ser - og hører - din FaderPort video lyder det umiddebart som de to har samme mekaniske lyd og "støj"niveau. Personligt synes jeg, det kan være ret distraherende, især når man arbejder med moderat lydstyrke. Jeg antager dog, at man kan vende sig til til det, hvis man bruger kontrolleren ofte nok, - hvilket jeg må indrømme, at jeg ikke har gjort.
Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (8.77 KiB) Vist 1010 gange
Mac Mini M1 16Gb · MacBook Air · Quantum 2626 · Adam A7X · Logic Pro X · Golden Age Premiere PRE 73 & EQ 73

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Nogen der har erfaring med at bruge faderport 8 sammen med S1 V2 ? er det spil af tid.
kan man egentligt på en nem måde bede den om ikke at opdatere faderne. jeg forstiller mig det bliver irriterende at se og høre på de fadere bevæge sig når man spoler igennem tracksne. En simpel knap aktiv/inaktiv.

jeg skal til at bestille den originale faderport, men tænker om jeg i stedet skulle snuppe denne....og senere en opgradering til V3.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Jeg har ikke haft FP8 med S1-V2. Controlleren kan ikke benyttes native med v2, dvs. kun som MCU enhed og færre features.

Omkring dit andet spørgsmål. Ja, faders kan nemt linkes til noget som er inaktivt eller fastholdes på valgt channel, altså ikke følge fokus i S1.

Hvis du kun har brug for en enkel fader, kan der jo spares noget, dog kan FP8 langt mere og spiller max med V3. Tror ikke du vil fortryde hvis du allerede påtænker at opgradere din DAW:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Egentligt påtænker jeg ikke DAW opgradering. Jeg er typen der kun bruger 10% af DAWéns muligheder. Cubasse 5 bruger jeg stadigvæk og har ikke tænkt mig at opgradere. :)
men mulighederne i faderport 8 er bare for fede, specielt de små displays der giver mulighed for at bruge plgins.

Faderne skal stadigvæk bruges som volume fader, jeg skal så at sige bare kunne koble motorene fra og til, uden at skulle ind i menuer. Jeg koblede motoren fra på min steinberg cc121, men det er noget der skal gøres under boot op af enheden.
Kan det begrænses til et museklik eller tryk på en fysisk knap på fader porten.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Jeg mener ikke man som sådan kan slå motors fra. Slår man motors fra, så har man heller ikke soft take-over. Dvs. i det øjeblik man bevæger faders vil der være spring i volumen.

Hvis man vil undgå at faders bevæger sig, kan man som sagt vælge Channel Focus, hvor faders ikke følger view i S1 Mixeren.

FP8 Manual: http://www.presonus.com/products/FaderPort-8/downloads
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Fedt da, hvad mon prisen bliver i DK?

– overskriften passer ikke længere:)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

... og mon der kommer en 24 eller 32?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Prisen på FP16 bliver ca dobbelt op ifht FP8, dvs. omkring 6500 kr +moms. Det virker lidt voldsomt for 8 ekstra fadere.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Fabian skrev:Prisen på FP16 bliver ca dobbelt op ifht FP8, dvs. omkring 6500 kr +moms. Det virker lidt voldsomt for 8 ekstra fadere.
Ja, og dybt uforståelig man ikke vælger et modulært design hvor der kan udvides i moduler af 8, ligesom f.eks Icon, nu hvor man går op i et lidt mere pro kanal-antal på 16

Eller i det mindste laver dedikerede ekstensions til at forlænge med i venstre side på en pæn måde

Hvem i alverden siger man ønsker 8 eller 16 ,... Og ikke 24 eller 32

Måske kan to stackes , men det vil jo både være åndssvagt, og se åndssvagt ud, med to gange transport og common-section samt vidt afbrudt række af fadere
/Dub

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Helt enig, det ville være kanon at kunne udvide med moduler, men så skulle designet være tænkt anderledes fra starten af.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Bruger FP8 noget af CPU i DAW?

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Svaret er ja.
Og pudsigt du bringer det op. Jeg lurer nemlig lidt på en “ucdeamon” som konstant belaster systemet med 2-3% hos mig.
Det er knyttet til Presonus Universal Control, som installeres sammen med firmware til FP8. Har ikke forsøgt at fjerne/rode med det -endnu.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Fabian skrev:Svaret er ja.
Har fundet nedenstående svar og ganske enkelt af-installeret Universal Control vha. den medfølgende Uninstaller.
Faderport8 virker fortsat og belaster ikke længere systemet, så svaret er i stedet nej :)

Enheden er class compliant, dvs. kører uden driver-installation, ligesom Push og andre nye ting.

The FaderPort 8 is a class compliant MIDI over USB device that is externally powered for the motorized faders and backlit screens. The installation of Universal Control is only needed to manage firmware updates. You can in fact uninstall Universal Control and set it up with your DAW directly whether it be with Studio One or has a HUI device with another DAW, or customize the experience in the DAW of your choice, the MIDI Implementation is detailed in the FaderPort 8 User Manual available on the downloads page.

http://answers.presonus.com/18120/is-th ... ant-device
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Fedt, tak for svar Fabian, jeg overvejer at opgradere min ellers fine FP1 til 8 ellers 16, men ville lige checke om det belaster systemet først.

Nyt svar