Ny laptop til musikproduktion

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Ny laptop til musikproduktion

Indlæg af thansen »

Hej folkens,

Jeg overvejer at skifte min stationær ud med en kraftig laptop, som jeg vil afvikle alt min musikproduktion på.
Synes efterhånden laptopsne er blevet så kraftige, at det ikke kan svare sig at have en stationær mere.

Jeg kigger på følgende dell XPS 15 model
Intel Core i7 7700HQ processor
32GB DDR4 på 2400 MHz
1000GB SSD

Med de specs burde den da kunne klare alt uden problemer? Eller vil i anbefale mig noget andet til de penge?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kan få meget stationær for 16000 kr.

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg havde en XPS 13 fra mit arbejde et par måneder sidste år. De er vist ret ens.

Den er meget, meget flot, og yder helt sikkert godt, men den havde måske også tendens til at blive lidt varm når man pressede den.

Jeg havde den til udvikling og kørte Linux, så jeg kan ikke sige noget om musikproduktion, men den er helt sikkert virkelig lækker og fin at have med rundt. Skærmen er helt fantastisk til de programmer der ikke bliver forvirret over den høje opløsning (og det er måske mest et Linux-problem).
Nobody noes.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Christoffer I. N. skrev:Du kan få meget stationær for 16000 kr.
Men kan ikke tages med rundt.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

niklasni1 skrev: Jeg havde den til udvikling og kørte Linux, så jeg kan ikke sige noget om musikproduktion, men den er helt sikkert virkelig lækker og fin at have med rundt. Skærmen er helt fantastisk til de programmer der ikke bliver forvirret over den høje opløsning (og det er måske mest et Linux-problem).
Kan ikke se man kan få bedre laptop til musikproduktion.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

thansen skrev:
Christoffer I. N. skrev:Du kan få meget stationær for 16000 kr.
Men kan ikke tages med rundt.
I tilfælde af at andre misser denne post, kan det være at det skal skrives ind i øverste post. :)

Default avatar
matsgand
Forum Donator
Indlæg: 71
Sted: København N

Indlæg af matsgand »

Kan ikke finde noget bedre end XPS 15 9560 til musikproduktion på markedet lige nu. Tror dog man må forvente en del blæserstøj. Der er nok også penge at spare hvis man vælger foregænger version 9550 med 6700HQ processor istedet. Den ny 7700HQ CPU er kun marginelt bedre.
mvh
Mats

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:
thansen skrev:
Christoffer I. N. skrev:Du kan få meget stationær for 16000 kr.
Men kan ikke tages med rundt.
I tilfælde af at andre misser denne post, kan det være at det skal skrives ind i øverste post. :)
Det står jo i overskriften! :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:
Christoffer I. N. skrev:
thansen skrev:
Men kan ikke tages med rundt.
I tilfælde af at andre misser denne post, kan det være at det skal skrives ind i øverste post. :)
Det står jo i overskriften! :)
Det gør det selvfølgelig. Men jeg mente nærmere det her parameter at det netop skal være en bærbar computer, som ikke fremgik af selve indlægget.

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 888
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvorfor ikke Mac?

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

mikkels skrev:Hvorfor ikke Mac?
Hvis du skal have en mac med samme specs skal du smide 8000 kr. mere. Det er alt for dyrt desværre :(

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

thansen skrev:
mikkels skrev:Hvorfor ikke Mac?
Hvis du skal have en mac med samme specs skal du smide 8000 kr. mere. Det er alt for dyrt desværre :(
Hvem har sagt at massive specifikationer, er lige netop det som gør dig kreativ ... er kreativitet det samme samme som sanseløst at smække rigtigt lange plugin-kæder efter snartsagt alting, og ellers se antallet af tracks der skal besluttes på, senere i nedmixet, som stor kunst.

For pokker køb dog en brugeMacbook Air brugt til kr. 3000,- og smid så i stedet pengene efter et lydkort der tillader dig at "hoste" plugins. Jeg tror desværre det er en slags sygdom at man tror at man kan spare sig til kvalitet, kvalitet kommer af at få udviklet sig et håndværk hvor man har reflekteret godt og grundigt over de ting der gik mindre heldigt. Tænk på hvor fede ting der en gang imellem kom ud fra Motowns studier i slut 50'erne, hvor der bare var en 3-4 mikrofoner i swing, men hvor der var nærmest dødsdom hvis nogen flyttede så meget som en cm på trommesættet i forhold til mikrofonen.

--sd

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

- Beklager misforståelsen. -
Senest rettet af SustainerPlayer lør 18. mar 2017 20:12, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

SustainerPlayer, synes det er fair nok at Søren siger hans mening. Han kan da til dels have ret i at man ikke bliver mere kreativ med flere specs. Min nuværende pc går desværre ofte kold og mangler processorkraft, hvilket er ret irriterende. Samtidig er det også rart at have en laptop med lækker skærm og specs hvor man kan ligge i sofaen eller sengen og lave lidt musik.
Søren Dyhr skrev:smid så i stedet pengene efter et lydkort der tillader dig at "hoste" plugins.
Det er da processoren som afgør hvor stort omfang man kan hoste VST plugins? Eller har jeg misforstået noget fuldstændigt?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

thansen skrev:
Søren Dyhr skrev:smid så i stedet pengene efter et lydkort der tillader dig at "hoste" plugins.
Det er da processoren som afgør hvor stort omfang man kan hoste VST plugins? Eller har jeg misforstået noget fuldstændigt?
Jeg tror Søren mente Universal Audio UAD-2/Apollo eller andre DSP baserede systemer.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Motown handlede om levende musik spillet af super musikere. Det kunne dårlig gå galt.... max to takes og videre:)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Og så er UAD forøvrigt en dyr løsning.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:
thansen skrev:
Søren Dyhr skrev:smid så i stedet pengene efter et lydkort der tillader dig at "hoste" plugins.
Det er da processoren som afgør hvor stort omfang man kan hoste VST plugins? Eller har jeg misforstået noget fuldstændigt?
Jeg tror Søren mente Universal Audio UAD-2/Apollo eller andre DSP baserede systemer.
Det var det jeg mente, pc'er og mac'er for den sags skyld har myriader af services kørende i tilfælde af ja... de er lavet til at være jack of all trades master of none. At køre sine plugins på dedikeret hardware er givetvis der man bedst får skrællet alt unødigt distraherende væk fra processen.

Man skal jo huske at det er denne verdens SÆLGERE der fisker i oprørte vande, og lokker os til at tro på konvergerende teknologier ... det behøver bare ikke at være sandheden fordi de siger det.

--sd

Medlemsavatar
thansen
Medlem
Indlæg: 120

Indlæg af thansen »

Men som nørd kan man ikke leve med det næstebedste :) Hvis man køber en UAD Apollo, kan man så kun hoste UAD plugins? eller kan man hoste andre?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

thansen skrev:Hvis man køber en UAD Apollo, kan man så kun hoste UAD plugins? eller kan man hoste andre?
Kun de plugins du ser her, + de medfølgende:
http://www.uaudio.com/uad-plugins.html

Du lægger måske mærke til at der er nogle plugins fra andre producenter, Softube, Brainworx/Plugin Alliance, Sonnox m.fl.
De udgaver der er tilgængelige hos UAD kører kun på UAD hardware, de kan ikke afvikles af din egen CPU (det der kaldes native).

Og ja, der er da rigtig mange fede plugins, og de er en vigtig del af det jeg laver.
Men jeg har også haft deres plugins i 10 år nu.
Jeg vil IKKE anbefale folk DSP løsninger i dag. Det er bedre at bruge de 3-10.000 kroner på bedre computer. UAD plugins er også i den dyre ende af skalaen, medmindre du lige slår til når du får en god rabatkode imens de kører et godt tilbud, en gang eller to om året.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev: Jeg vil IKKE anbefale folk DSP løsninger i dag. Det er bedre at bruge de 3-10.000 kroner på bedre computer. UAD plugins er også i den dyre ende af skalaen, medmindre du lige slår til når du får en god rabatkode imens de kører et godt tilbud, en gang eller to om året.
Ja det går jo stik imod hvad jeg foreslår, og er det fordi jeg misser pointen med at nørde med tingene? Har du yderligere argumenter for det? For mig ser det ud til at ligne gameres optimering af deres hardware for at kunne nakke endnu flere virtuelt, hvilket selvfølgelig er en forretningsmodel i sig selv af ikke ubetragtelige dimensioner. Men tjener det noget andet formål end "tire-kicking" af andres lignende setups eller noget der kan sammenligninges med grafittimaling af S-tog ... altså noget med at pisse territorier af?

Jeg syntes trådens overskrift er noget med Musikproduktion, derfor tog jeg fat i Motown!!!!

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jamen dine meninger og forslag er helt fair. Man må jo selv vælge hvad man vil bruge pengene på.
Jeg vil bare ikke råde andre til at hoppe på en DSP baseret løsning. Der er i dag nok med CPU til native løsninger, og hvis man rammer muren, så eksporterer man de variationer man umiddelbart har brug for, gemmer projektet under et nyt navn, og går videre med audio filerne.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Christoffer I. N. skrev:Jamen dine meninger og forslag er helt fair. Man må jo selv vælge hvad man vil bruge pengene på.
Jeg vil bare ikke råde andre til at hoppe på en DSP baseret løsning. Der er i dag nok med CPU til native løsninger, og hvis man rammer muren, så eksporterer man de variationer man umiddelbart har brug for, gemmer projektet under et nyt navn, og går videre med audio filerne.
Absolut også min holdning. :-D
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Christoffer I. N. skrev:Der er i dag nok med CPU til native løsninger, og hvis man rammer muren, så eksporterer man de variationer man umiddelbart har brug for, gemmer projektet under et nyt navn, og går videre med audio filerne.
Det som hedder freeze i andre værktøjer? Men var det ikke sådan at man på alles vegne er blev pikeret over at skulle lave om på såvel workflow som at det skulle tage endelige beslutninger i stedet for at fix'e det i mixet, hvis man nu eventuelt skulle befinde sig en genre hvor man oven i købet er de første og eneste der overhovedet lytter til flommen.

Jeg syntes det er interessant at vide at bandet Genesis, med vilje installerer en forhindring eller to, når de indspiller fordi de så påtvinger de kreative omveje.

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Genesis, det store symfoniske multitrack cirkus, det rimer bestemt ikke på "forhindring" :-) men interessant, kan ikke lade være med at tænke på hvilke forhindringer, altså hvor meget hår de havde på brystet når jeg hører det :-)
/Dub

Nyt svar