Cubase 5 vs Cubase 9 Artist

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Lander
Medlem
Indlæg: 19

Cubase 5 vs Cubase 9 Artist

Indlæg af Lander »

Hej,

Jeg er ny her på forummet og glæder mig til at deltage.

For en del år siden brugte jeg Cubase 5 og havde i den forbindelse nogle instruktions DVD'er. Men efter en længere pause er al den skønne viden gledet ud i glemslens tåger...
Nu vil jeg i gang igen og overvejer at købe Cubase 9 Artist, og vil derfor spørge om instruktions DVD'er til ver. 5 godt kan bruges til ver. 9 eller det hele er totalt ændret?

/Lars

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Velkommen til Lars.

Du kan få meget ud af de gamle DVD'er (Er de fra ASK?) Der er dog sket en del, særligt med audio redigering, comping, Pitch/time redigering. Men der er også kommet en rasende masse VELLYDENDE VST instrumenter og effekter til... Nu er der rent faktisk reverbs, kompressorer mm der lyder ganske fortræffeligt... Design og Userinterface skal du nok også lige vænne dig til :)

Men hvorfor ikke blive på "den store" og bare opgradere den? Det koster sikkert nogenlunde det samme... Der er altså nogle ting, bl.a. VariAudio du går glip af i Artist. Og for mit vedkommende, som stadig bruger ualmindeligt meget MIDI programmering, er den såkaldte "Logical Editor" heller ikke længere med i Artist (tidligere Studio) udgaven... Den ville jeg have svært ved at leve uden!

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Lander
Medlem
Indlæg: 19

Indlæg af Lander »

Tak for svar Nicolai.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jeg har lige tjekket. Det er faktisk en smule billigere for dig at opgradere din Cubase5 end købe en ny og mindre Cubase Artist 9. Du kan jo have dine grunde, måske var Cubase5 ikke din egen osv... Så tag det ikke ilde op, vi er søde og rare herinde, men uden at vi skal spille hellige og være moralske vogtere, så skal du være opmærksom på, at de fleste af os er professionelle i større eller mindre grad, eller ihvertfald tager vores musik og arbejdsredskaber alvorligt. Vi er afhængige af at også software firmaer fortsat kommer med guldkorn. Jeg antyder ikke noget, jeg kan af gode grunde ikke vide det. Men sørg for at have licens til dine programmer og anvende lovligt software.

Og hvis din Cubase5 er din egen og lovlig, så vil det ganske enkelt være idioti at give 200,- mere for en Artist end at opgradere den til en fuld Cubase Pro 9.

Mange hilsener og spørg endelig...

Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Lander
Medlem
Indlæg: 19

Indlæg af Lander »

Helt enig med dine kommentar om lovligt software (som med film og musik) kopier skader markedet og finansiering af ny udvikling. Så ja min v5 er køb og betalt med licens :-)

Jeg tror jeg vil gå efter opgradering til Pro. Hvordan griber jeg det bedst an, når min v5 ligger på min gamle laptop og jeg er ved at købe mig en ny (væsenlig kraftigere) stationær. Skal jeg starte med at geninstallere v5 på den nye (når jeg får den :-) ) og så købe og downloade opgraderingen til v9?
Generelt er jeg nok en lille smule spændt på om jeg kan få det sat rigtigt op, men så har jeg jo heldigvis muligheden for at spørge her på dette forum :-)

Bedste hilsner
Lars

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Hej igen.
Godt at høre....
Det er ligegyldigt hvor din gamle Cubase ligger. Du går i shoppen på www.Steinberg.net og vælger Cubase Pro9 og markerer at du opgraderer fra Cubase5. Du får dermed link til download (af de FULDE program), dom du installerer. Samtidig får du en kode til at opdatere din USB nøgle (det er det vigtige!). Det plejer at gå meget gnidningsfrit....

PS: Alt hvad jeg har sagt er baseret på du har Cubase 5 i det man kan kalde "SX familien" og ikke den rigtig gamle Cubase5 VST/32 som vel er fra slutningen af 90'erne....?

Kh
Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Og der er masser af hjælp her. Men du gør det nemmere for os, hvis du bruger lidt tid på at udfylde din profil, navnligt hvilken computer, styresystem, og vigtige komponenter som lydkort mm du anvender.... :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Default avatar
Lander
Medlem
Indlæg: 19

Indlæg af Lander »

Forstår jeg det rigtigt, at jeg ikke behøver først at installere Ver5 på min nye maskine?

Lars

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Lander skrev:Forstår jeg det rigtigt, at jeg ikke behøver først at installere Ver5 på min nye maskine?
Yes.
Så længe din nye version 9 licens ligger på din eLicenser (USB donglen), og den er sluttet til computeren, så kører du bare installeren til version 9.
Du kan nok også køre installeren uden at eLicenseren har licensen liggende, men programmet kan ikke bruges uden licensen.

Nyt svar