Nyhed: TDR Limiter 6 GE

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: Nyhed: TDR Limiter 6 GE

Indlæg af Smittefar »

I øvrigt er det en befrielse at mixe et helt nummer med kun ganske få plugins. Man slipper for at prøve en masse forskellige plugs på sporene og kan koncentrere sig om at få direkte til lyden. Jeg tror, jeg må anlægge den strategi lidt oftere.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

NU har jeg jo næsten kun PA kunder, men havde det været til Mixcoach, ville jeg simpelthen skrive det ind via automatiseringen, som jeg heldigvis også kan putte over i en VCA på Harrison MIxbus hvis der skulle være 3-4 mikrofoner på samme ting - så mute'er jeg bare dem jeg ikke får brug for fordi jo deler automatisering - for det er klart at tingene ændrer karakter ved forskellig styrke i saturationen.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

stralner skrev:Men vær lige opmærksom på at du så kunne få endnu mere ud af at bruge compressoren anderledes
Jeg har også andre end de der 1176 og LA 2 ting der ligger i Mixbus, jeg bruger blandt andet også Klanghelms DC-1 og Waves One Knob Louder. Men jeg sørger som regel for at hive meget lidt af i hver kompression, ligesom tiderne oftes er forskellige for hver, jeg har Bruce Swediens mantra om at bevare så meget af den første transient som muligt, og det er derfor at saturation falder mig så velkomment ... fordi den laver forkanten om til tætved liggende harmoniske.

Jeg syntes det her er meget lærerigt, omend han virker lidt irriterende på mig på samme måde som Steven Slate gør...

http://www.mixedbymarcmozart.com/2014/1 ... harmonics/

Og her er det så at jeg vil slå et slag for at man i stedet bruger saturation til at afgrate spidser med i stedet for at bruge limiter og komprimering eller i hvert fald moderere brugen af det. Jeg kom til Harrison Mixbus fra Logic, fordi det jeg kunne med stock plugins'ne i Logic med min dengang begrænsede viden gjorde min mix anæmiske. Jeg har siden opdaget at der var en trekant under stock kompressoren i Logic 9 som indførte saturation, ligesom tapedelay, bitcrusher og overdrive plugins'ne faktisk kunne have fået mig tilbage på sporet.

Og så er vi lidt tilbage til hvad Smidstrup siger, nemlig siger at saturation og komprimering/limitering er to forskellige ting ... men de er desværre bare meget svære at skille ad ... alles favorit kompressor/limiter har et løft i de tætte overtoner - når man går indover threshold'et. Men de store analog-slæder fra Neve, Midas og SSL introducerer disse løft overalt i kæden uanset om der er kompression på eller ej. Det er indirekte derfor Bruce Swedien siger at kompression er for tøsedrenge og Al Schmitt aldrig equalizerer, men bare flytter lidt på mikrofonen.

--sd

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Søren Dyhr skrev:
stralner skrev:Men vær lige opmærksom på at du så kunne få endnu mere ud af at bruge compressoren anderledes
Jeg har også andre end de der 1176 og LA 2 ting der ligger i Mixbus, jeg bruger blandt andet også Klanghelms DC-1 og Waves One Knob Louder. Men jeg sørger som regel for at hive meget lidt af i hver kompression, ligesom tiderne oftes er forskellige for hver, jeg har Bruce Swediens mantra om at bevare så meget af den første transient som muligt, og det er derfor at saturation falder mig så velkomment ... fordi den laver forkanten om til tætved liggende harmoniske.

Jeg syntes det her er meget lærerigt, omend han virker lidt irriterende på mig på samme måde som Steven Slate gør...

http://www.mixedbymarcmozart.com/2014/1 ... harmonics/

Og her er det så at jeg vil slå et slag for at man i stedet bruger saturation til at afgrate spidser med i stedet for at bruge limiter og komprimering eller i hvert fald moderere brugen af det. Jeg kom til Harrison Mixbus fra Logic, fordi det jeg kunne med stock plugins'ne i Logic med min dengang begrænsede viden gjorde min mix anæmiske. Jeg har siden opdaget at der var en trekant under stock kompressoren i Logic 9 som indførte saturation, ligesom tapedelay, bitcrusher og overdrive plugins'ne faktisk kunne have fået mig tilbage på sporet.

Og så er vi lidt tilbage til hvad Smidstrup siger, nemlig siger at saturation og komprimering/limitering er to forskellige ting ... men de er desværre bare meget svære at skille ad ... alles favorit kompressor/limiter har et løft i de tætte overtoner - når man går indover threshold'et. Men de store analog-slæder fra Neve, Midas og SSL introducerer disse løft overalt i kæden uanset om der er kompression på eller ej. Det er indirekte derfor Bruce Swedien siger at kompression er for tøsedrenge og Al Schmitt aldrig equalizerer, men bare flytter lidt på mikrofonen.

--sd
Jeg bruger også en del saturation men det kommer helt an på hvor og til hvad. om man kan sige at compression er for tøsedrenge :lol: det er sgu en videnskab i sig selv og man bør bruge vældig meget tid på at vælge og sætte sig ind i hvad forskellen er på produkterne og ikke mindst forstå hvor og hvorfor man bruger den man så har valgt. Alene at finde ud af hvad der er skidt og kannel er i dag helt vildt med den mængde plugins i modsætning til tidligere for der var der ikke så meget hardware at vælge imellem. Hold kæft jeg kunne have fået en bil for de penge jeg gav for min første hardware compressor til sammenligning. Og til debatten om saturation vs. compression/limiting. Den har kørt længe og min egen beskedne holdning er at man ikke bør skille de 2 ad overhovedet.

Mht. Steven Slate så skal jeg bede ham ikke at være så irriterende fremad rettet når jeg taler med ham igen engang i Januar :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg mødte selv Slate i Frankfurt forrige år, enten er han dope'et eller også har han det som på grøn stue hedder en bogstavkombination?

Jeg har selv været i gang med det her i 35 år ca. og har været selvstændig i de 26 år af dem, men jeg har aldrig kørt med gæld så jeg tænker at det for mig har været en god begrænsning af lysten til at købe et eller andet jeg kun havde en ide om måske ville kunne virke. GAS som det hedder, har der bare ikke været råd til. Jeg valgte hurtigt at jeg blot skulle have ting som jeg kunne give ekstra frihedsgrader i indlejede PA anlæg, fordi min succes i faget var det som så med, jeg kunne i hvert fald ikke trække jobs nok eller hyre nok til at købe en stor mixer eller en særligt omfangsrig mikrofon samling.

Nu koster ordentlige plugins omkring $29, når de faldbydes ... så man kunne måske i højere grad være fristet til bare at købe løs - Men selv med Logic, lidt "Spit and Polish" og ellers de "native" plugins vil man alligevel kunne smække helt fornuftige mix sammen ... ligesom man alderen bliver lidt mere ligeglad hvad folk siger er "nødvendigt" da meget af talen ofte har lidt religiøse undertoner, om evig fortabelse hvis man ikke retter ind efter en eller anden fællesnævner.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Se lige der er vi enige. Hvis man ikke er helt tilfreds med sit mix er det nemmeste i verden (hvis man har pengene) at købe et nyt plugin, som man håber løser ens problemer.

Forskellen her med Limiter 6 (for mig) er, at det er et værktøj, som jeg har brugt i gratisudgaven i flere år, og jeg kender det ret godt, men der var også et par ting, jeg gerne ville have anderledes. Da så denne nye betalingsversion kom, og jeg kunne se, de havde rettet de fleste af de ting, jeg ønskede mig, så vidste jeg, at jeg skulle have det (selv om det kostede mere end $29). Og det har jeg på ingen måde fortrudt. Det samme med Waves f6 egentlig - Det er rigtigt, at Nova mere eller mindre kan det samme, men på en eller anden måde fungerer F6 workflowet bare bedre for mig.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Søren Dyhr skrev:Jeg mødte selv Slate i Frankfurt forrige år, enten er han dope'et eller også har han det som på grøn stue hedder en bogstavkombination?

Jeg har selv været i gang med det her i 35 år ca. og har været selvstændig i de 26 år af dem, men jeg har aldrig kørt med gæld så jeg tænker at det for mig har været en god begrænsning af lysten til at købe et eller andet jeg kun havde en ide om måske ville kunne virke. GAS som det hedder, har der bare ikke været råd til. Jeg valgte hurtigt at jeg blot skulle have ting som jeg kunne give ekstra frihedsgrader i indlejede PA anlæg, fordi min succes i faget var det som så med, jeg kunne i hvert fald ikke trække jobs nok eller hyre nok til at købe en stor mixer eller en særligt omfangsrig mikrofon samling.

Nu koster ordentlige plugins omkring $29, når de faldbydes ... så man kunne måske i højere grad være fristet til bare at købe løs - Men selv med Logic, lidt "Spit and Polish" og ellers de "native" plugins vil man alligevel kunne smække helt fornuftige mix sammen ... ligesom man alderen bliver lidt mere ligeglad hvad folk siger er "nødvendigt" da meget af talen ofte har lidt religiøse undertoner, om evig fortabelse hvis man ikke retter ind efter en eller anden fællesnævner.

--sd
Kan kun sige at Steven er en fin fyr og han er bund solid når det gælder aftaler og den slags :)

Jeg er sgu også holdt op med at spørge folk hvad de syntes. Så snart de tror de kan have indflydelse er der alt muligt i vejen. Men siger du at nu er det færdig og slut så er det pludselig fantastisk :lol:

Iøvrigt er jeg helt enig i at stock plugins kan række ufatteligt langt og de er ofte langt bedre end de fleste går og tror. Ihvertfald når det gælder Cubase,Pro Tools, Logic og Ableton! Det er nu engang Mixet der er fløden, at vi så kan pynte med nogle særligt vellydende plugins eller ofte Hardware er en anden snak. For ja gu` er der forskel men det er nu nok mere os, frem for slut brugeren der kan høre det eller går op i det. Langt det meste er jo mixet, Lvl match og panning :wink:
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

stralner skrev: For ja gu` er der forskel men det er nu nok mere os, frem for slut brugeren der kan høre det eller går op i det. Langt det meste er jo mixet, Lvl match og panning :wink:
Det er jo et andet aspekt som jeg ikke har været inde på endnu, ITB mixene jeg laver til Mixcoach er jo altid lavet på en måde at jeg altid ville kunne gøre det samme i en live situation - som premis ... live kunderne jo er mine slutbrugere. Mine censorer i Mixcoach har også de der nørdede skarpe ører.

--sd

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:. Da så denne nye betalingsversion kom, og jeg kunne se, de havde rettet de fleste af de ting, jeg ønskede mig, så vidste jeg, at jeg skulle have det (selv om det kostede mere end $29). Og det har jeg på ingen måde fortrudt. Det samme med Waves f6 egentlig - Det er rigtigt, at Nova mere eller mindre kan det samme, men på en eller anden måde fungerer F6 workflowet bare bedre for mig.
Jeg fandt lige en 'tubeting der siger lige det jeg have frem med mine mange indlæg:



--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg tror ikke, jeg er i tvivl om, hvad du gerne vil sige - jeg er bare uenig i, at limiters ikke har nogen anvendelser.

Saturation er fedt - jeg bruger det meget. Limitere er også fede - dem bruger jeg også meget.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Jeg tror ikke, jeg er i tvivl om, hvad du gerne vil sige
Det lyder ellers sådan ... det er ikke limitere som sådan jeg har noget imod, men blot det med at lægge den for langt frem i kæden som en slags kotyme, snarrere end en gennemtænkt handling, bemærk jeg heller ikke taler mod top-down approachet, men et sådant blot ikke kan virke med kompression ratios på mere en højest 3:1 og hvor der så kun bliver hevet 2-3 dB af ... ligesom instrumenter helst skal grupperes i typer de ligner i hver sin kompressor.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

HVOR læser du, at jeg eller andre gør noget som helst som kotyme, og hvorfor mener du, at din mix-metode (eller Michael Brauers) er den eneste rigtige og ikke mindst hvorfor føler du behov for at trække den diskussion ned over en tråd, der handler om et meget fleksibelt dynamik-værktøj, der giver rig mulighed for anvendelse af compression, saturation, limitering i forskellige variationer? Den del forstår jeg ikke.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Fordi værktøjet som sådan bygger på forkerte antagelser om hvad der kan opnås og hvorfor - prøv at slå søm i med en sweitzer-kniv???

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

ARGGHHHH

Er det kompression, du ikke mener kan opnås med kompressoren? Er det Clipping, du ikke mener kan opnås med clipperen, eller er det limitering, du ikke mener kan opnås med limiteren???

Det er ellers nogle rimelig straight forward værktøjer, der gør præcis, hvad de lover.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Hvis et par ting er måske 6 dB ude af balance vil den trigge forkert, uanset om det så ellers er saturation, limitering, softclip eller komprimering vi er ude i. Vi er nødt til at have lavet spidserne om til noget der ikke trigger forkert længe inden mastereringen eller tiltaget til dette. Jeg har f.eks ikke noget imod man putter limiter på lige efter saturering og hiver måske 10 dB af, fordi man skulle måske bruge udklingningen til noget specielt, men hvad der bringer mit pis i kog er at andre lydkilder påvirker balancen uden at det var meningen, jeg kan ikke se hvordan et mastering tool skulle kunne finde ud af sådan noget selektivt.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu er det jo ikke nødvendigvis et mastering tool - Men du har da ret i, at hvis mixet til at starte med ikke er egnet til mastering, så får enhver mastering gut og ethvert mastering værktøj det svært. Jeg har bare svært ved at se, hvordan det er relevant.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Skulle være fokus på softclipperen her:


Tokyo Dawn har på facebook kommenteret lidt på features der snakkes om i videoen:
"You wondered about the SEPARATION, it's easier than it seems. Just imagine a crossfade between a wideband clipper and a 3 band clipper.

Another interesting use case of the clipper is a previous PEAK LIMITER set to BRICKWALL = off. The limiter then only leaks "clipper friendly" content into the clipper. i.e. content that provokes less audible distortion."

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er godt nok en virkelig forfærdelig demo-video - Han siger simpelthen så mange forkerte ting, så det er til at græde over. TDR drengene må have haft svært ved at håndtere et så positivt review, der er så fyldt med fejl.

Jeg ville godt nok aldrig lade true peak limiteren arbejde så hårdt - så smid da den almindelige limiter ind foran, hvis det er det, man gerne vil. Men man hører jo ikke kun clipperen, som han ellers gerne vil demonstrere. Man kan i øvrigt godt slå meteret fra, hvis man gerne vil.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Enhver omtale med gode intentioner, er vel bedre end ingen omtale:)
og enig, Peak Limiteren (som er bedst til at fange hurtige transienter) kunne med fordel være indsat.

Men wouw det er grelt :oops: Han har ikke det fjerneste begreb om L6 og udtrykker tillige mangel på forståelse for andre typer dynamiske værktøjer. At man får mere punch vha. soft clipping ifht. comp. er noget vrøvl, og output modulet som kan estimere true peak (virkelig godt i øvrigt), kan naturligvis ikke forudsige hvad der sker når materialet bliver konverteret osv.osv.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Haha, godt jeg normalt selv glor videoerne inden jeg poster. Beklager at jeg ikke gad glo 18 minutter klokken sengetid i aftes.. :)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Fair nok, keep 'em coming :)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ved i om de plejer at lave noget CyberMonday tilbud på den?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Det mener jeg ikke, heller ikke Black Friday, sommer eller jule udsalg.
Jeg har læst de snart kommer med nogle bundle tilbud.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Nyt svar