DPC latency (ndis.sys/Intel 82579LM is the culprit)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

DPC latency (ndis.sys/Intel 82579LM is the culprit)

Indlæg af BACH »

Jeg har desværre problemer med DPC latency på min arbejdsmaskine. Jeg har fundet frem til (ved hjælp af LatencyMon), at det højst sandsynligt er min netværksadapter den er gal med. Så snart jeg disabler den, måler jeg ikke længere den meget store latency og jeg kan heller ikke høre de dropouts der ellers er i lyden. Men jeg kan desværre ikke disable den, da jeg skal bruge netværket konstant (jeg laver lyd i computerspil og skal kunne køre spil, kommunikere med resten af kontoret og have mulighed for spotify, youtube osv. mens jeg laver musik og lyd).

Jeg har forsøgt mig med en hel masse forskellige drivere til netværksadapteren, og enkelte af dem kan få LatencyMon til at sige "your system appears to be suitable for handling real-time audio and other tasks without dropouts", men jeg hører stadig dropouts, så det er ikke godt nok.

Jeg har desuden opdateret alle drivere, opdateret BIOS, slået diverse ting fra, såsom Intel SpeedStep, den integrerede lyd controller, C-states, deep Sleep Control.

Mit bedste bud er nu: et nyt netværkskort. Hvis I er enige i den konklusion, hvad er så jeres bedste bud på mærke/model?

Min maskine er en Dell Optiplex 9010, Windows 10, i5-3470 3.20GHz, 16 GB Ram

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Først skal jeg sige, at jeg ved meget lidt om netværk, så det er et skud i tågen, men der kan jo indstilles utroligt meget i driveren for netværkskortet, så det kunne du da prøve.
Fx. kan der indstilles på "Priority" og på idput og output buffere, og begge dele lyder jo som om, det kunne påvirke latency.

Enhedshåndtering > Netværkskort > "navn på netværkskort" (højreklik) > Egenskaber > Avanceret...

Det ser fx. sådan ud på min PC:
Billede
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Er det trådløst netkort eller alm? Trådløse laver mere ballade mht latebcy issues

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Det er altid anbefalet at disable netværkskortet, om ikke andet vil du opleve klik and pop´s hvis du endelig får løst det andet. Men de fleste har kun en Pc til begge opgaver som du sikkert også kun har, så for dit vedkommende kan det blive et problem. Deaktiver det kort og aktiver det når du SKAL bruge det. Det er det eneste rigtige at gøre. Alternativt kan du jo som du selv er inde på finde et andet kort men du har ingen garanti for at problemet ikke opstår igen.

http://internethelp.centurylink.com/int ... nable.html
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Det har virket i 3-4 år. Men det er så gået over nu. Hvis ikke jeg får det til at virke vil jeg hellere leve med dropouts end jeg vil slå netværkskortet fra og til hele tiden. Jeg vil simpelthen blive for afskåret fra resten af kontoret ellers.

Jeg kunne sagtens få endnu en computer, men det vil sænke mit workflow meget, da jeg konstant skal føre lydfiler ind i de spil vi laver. Derhjemme har jeg to: én til musik og uden net, og én til alt det andet.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Det er altid anbefalet at disable netværkskortet, om ikke andet vil du opleve klik and pop´s hvis du endelig får løst det andet.
Det er selvfølglig anbefalelsesværdigt at slå en enhed fra, som skaber problemer - men det er på ingen måder nødvendigt altid at disable netkortet! Prøv at find dit netværks-kort i device-manageren, højreklik på det og vælg "Properties" og herefter "Rollback Driver" (eller hvad det måtte hedde på dansk) og se hvad der gemmer sig på listen af tidligere drivere. Hvis det førhen har virket upåklageligt, så er der fine chancer for at det kan komme til det igen ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Jeg har prøvet at "rolle back" uden held. Jeg har desuden prøvet med 4-5 andre drivere fundet på det mørke internet, ligeledes uden held, desværre.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

ok .. hvis du inde i Device Manageren vælger "View" > "Resources by Type" og åbner "IRQ" listen .. hvad deler så IRQ med dit netkort? Og under "View" > "Devices by type" - 'Computer'-listen .. hvad står din computer som? ACPI eller APIC?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Det kan jeg desværre først kigge på, på mandag. Jeg er hjemme nu og skal ikke ind på kontoret i morgen. Men jeg kigger på det som det første når jeg møder ind mandag. Det er fedt med alle de bud!

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hippo skrev:
stralner skrev:Det er altid anbefalet at disable netværkskortet, om ikke andet vil du opleve klik and pop´s hvis du endelig får løst det andet.
Det er selvfølglig anbefalelsesværdigt at slå en enhed fra, som skaber problemer - men det er på ingen måder nødvendigt altid at disable netkortet! Prøv at find dit netværks-kort i device-manageren, højreklik på det og vælg "Properties" og herefter "Rollback Driver" (eller hvad det måtte hedde på dansk) og se hvad der gemmer sig på listen af tidligere drivere. Hvis det førhen har virket upåklageligt, så er der fine chancer for at det kan komme til det igen ..
Det er klart en mulighed og hvis der ikke tidligere har været problemer så er der heller ikke grund til at ændre på det! Jeg har iøvrigt før haft held til at løse de her problemer med Advanced systemcare, men slå ALLE auto settings fra på det program ellers kan den også give de her problemer!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
orangoklang
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Ballerup

Indlæg af orangoklang »

Under avancerede indstillinger kan du ved at vælge "ydeevne" og så fanen "avanceret" prøve at sætte maskinen til at prioritere "baggrundstjenester" istedet for "programmer", kunne muligvis afhjælpe problemet. Dette er et godt "tweak" til musik-pc'er.
-OrangoKlang-
i7 11700k. 32 GB ram. 1Tb Samsung M2. Behringer U-Phoria 1820, Arturia Keylab 49 Mk2, Fender strat (mexico), Reason 11 suite

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Havde en meget travl uge og nåede ikke at kigge på problemet, men nu har jeg haft tid til det igen. Under "Roll back driver" er der ikke en liste. Knappen er oven i købet ikke mulig at klikke på (jeg har i øvrigt allerede prøvet tidligere, hvor den VAR aktiv, men det gav mig blot en ældre driver der heller ikke virkede)

Jeg har også allerede sat maskinen til at prioritere baggrundstjenester.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Prøv at af tjekke allow the computer to turn off This device to save power
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Hippo skrev:ok .. hvis du inde i Device Manageren vælger "View" > "Resources by Type" og åbner "IRQ" listen .. hvad deler så IRQ med dit netkort? Og under "View" > "Devices by type" - 'Computer'-listen .. hvad står din computer som? ACPI eller APIC?
Jeg er nu ude i noget jeg ikke har rodet med før og min viden på området er ikke-eksisterende.

Så vidt jeg kan se er netværkskortet tildelt IRQ -3, altså negativ 3. Der er ikke andre der har samme IRQ.

Har googlet lidt på "negative IRQ" og har ikke helt fundet ud af, om det er et problem eller ej.

Om min computer står som ACPI eller ACIP? Jeg ved ikke hvad det er, men der står en hulens masse "Microsoft ACPI-Compliant System" på IRQ-listen, så jeg gætter på ACPI?

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

LarsRøv skrev:Prøv at af tjekke allow the computer to turn off This device to save power
Jeg har ikke den mulighed. I stedet har jeg fire andre i samme boldgade "Respond to ARP requests without waking system", "Respond to NS without waking system", "Energy Efficient Ethernet", "Reduce link speed during system idle"

Jeg har prøvet at disable dem alle. Det gav ingen ændringer.

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Jeg fandt forøvrigt en USB-netværksadapter som jeg lige testede. Jeg hører stadig huller i min audio. Umiddelbart er det faktisk værre med den. Mine målinger er pænere, men det lyder værre. Jeg er sgu ved at være ret forvirret her.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

BACH skrev:
Hippo skrev:ok .. hvis du inde i Device Manageren vælger "View" > "Resources by Type" og åbner "IRQ" listen .. hvad deler så IRQ med dit netkort? Og under "View" > "Devices by type" - 'Computer'-listen .. hvad står din computer som? ACPI eller APIC?
Jeg er nu ude i noget jeg ikke har rodet med før og min viden på området er ikke-eksisterende.

Så vidt jeg kan se er netværkskortet tildelt IRQ -3, altså negativ 3. Der er ikke andre der har samme IRQ.

Har googlet lidt på "negative IRQ" og har ikke helt fundet ud af, om det er et problem eller ej.

Om min computer står som ACPI eller ACIP? Jeg ved ikke hvad det er, men der står en hulens masse "Microsoft ACPI-Compliant System" på IRQ-listen, så jeg gætter på ACPI?
APIC er en måde at styre interrupts på, og gør at man ikke (på samme måde) er bundet op til de her 16 IRQer som er den "klassiske" grænse. Det plejer at være en option man kan sætte i BIOS, hvis ellers dit motherboard understøtter det ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Det er under fanen strømstyring du skal kigge.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Jep. Fandt det. Den er godt nok ACPI. Umiddelbart kan jeg ikke skifte til APIC nogen steder i BIOS.

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Situationen lige nu:

Jeg oplever "audio glitches". Huller i lyden. Indtil videre er det kun oplevet i browsere. Helt konkret hører jeg det tydeligt på soundgym.co, når jeg spiller de forskellige spil derinde, men jeg hører det også meget tydeligt i de browserspil jeg selv er med til at udvikle. Jeg hører ingen fejl på youtube eller spotify, så det drejer sig udelukkende om steder, hvor lyden bliver behandlet/manipuleret i realtime.

Jeg har udelukket meget: slået alt fra jeg kan finde af forskellige typer strømstyring, sleep tilstande, cpu-turbo-ting osv. i BIOS. Alle drivere er opdateret.

Vha. LatencyMon fandt jeg frem til at min netværksdriver var et problem. Men efter at have tweaket ovenstående, godkender LatencyMon min computer, men jeg hører stadig huller i lyden i mine browsere (har prøvet Chrome, Firefox og Edge).
Jeg har prøvet med et andet netværkskort: igen ingen fejl ifølge LatencyMon men jeg hører huller i lyden.

Lyden i Cubase fejler intet. Jeg kan sagtens lave musik og lyde, selv de helt store fra Waves, Komplete og EastWest kører uden problemer.

Jeg hører iøvrigt de samme fejl når jeg frakobler mit Babyface Pro og enabler det interne lydkort.

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg tænker lige på om du har aftjekket alle powersavings i egenskaber for alle devices og det gælder alle? sådan her:
Vedhæftede filer
Egenskaber windows.png
Egenskaber windows.png (21.67 KiB) Vist 1228 gange
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

Det har jeg nu. Og jeg hører stadig huller i lyden.

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

...jeg smed en ny SSD i, installerede Windows 10 på den og testede igen, LatencyMon godkendte den, jeg hørte stadig huller i lyden. Jeg bestiller nu en ny computer.

Tusind tak for al jeres hjælp, det har været guld værd og jeg har da lært en del nyt, på trods af, at jeg aldrig fandt frem til hvad der rent faktisk var skyld i fejlen.

Medlemsavatar
BACH
Medlem
Indlæg: 41
Sted: Aalborg/Aarhus

Indlæg af BACH »

En lille update:

Har fået en ny computer. Jeg oplever stadig fejlen. :shock:

Jeg sidder på en helt ny maskine, med en helt frisk version af Windows 10 pro - intet andet er installeret eller sat til end mit tastatur, min mus og mit Babyface Pro. Fejlen er der stadig. Meget tydeligt.

Min audiodesignerkollega som sidder lidt længere nede af gangen har en Windows 10 maskine, som kører fuldstændig fejlfrit. I am NOT amused.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har du prøvet et andet lydkort??

FWIW: Jeg har lignende problemer med min Win 10 maskine og mit Focusrite lydkort. Min maskine er dog gammel, og jeg mistænker dens USB protokol. For mig har det hjulpet, at jeg fuldstændig har undgået at bruge min USB3 port - jeg kører alt (inkl. mine eksterne USB3 harddiske) via mine USB2 porte. Prøv at checke, om der evt. kunne være opdaterede driver til USB controllerne?

Jeg køber snart ny computer, og jeg håbede meget, at problemet ville forsvinde, når bare der var frisk hardware over det hele. Dine erfaringer peger dog i den forkerte retning :(
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar