Plugins og DSP???

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Plugins og DSP???

Indlæg af Ruun »

Halløjsa Gutter!

Jeg sidder og er ved at lave lidt forskellige Logic Templates, i den forbindelse kom jeg til at spekulere på en ting. En af mine Templates har Waves SSL-E, SSL-G og SCHEPS 73 på hver af sine foreløbige 20 audio-spor. Ikke fordi at jeg har interesse i at bruge alle 3 på en gang, men fordi at jeg nemmere vil kunne A/B teste, hvilken en jeg finder bedst til den givne lydkilde. Så er mit STORE og måske halvdumme spørgsmål så... Bruger min computer regnekraft på plugins som er bypassed? I mit lille hoved gør de logisk nok ikke, men er der måske noget jeg ikke er oplyst om? Eftersom jeg kun forventer at bruge 1 af de 3 plugins på hvert spor, vil der jo konsekvent stå 2 "ude af drift". Er det noget min computer skal bruge energi på?

På forhånd tak og god dag til alle. :-)
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det kommer an på hvordan de er bypassed.
Jeg ved ikke hvordan Logic fungerer på det område, men Cubase har en Bypass knap OG en tænd/sluk knap. Bypass knappen er til for at du hurtigt kan A/B'e, og der vil stadig køre noget beregning når Bypass er slået til.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det samme er i Studio One. Går ud fra, at det er den måde vst/AU-plugs virker?

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

I Logic findes der også både "bypassed" og "On/Off" i selve pluginets vindue. Er det det i tænker på?
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ja.
Er der deruover en bypass i selve plugin'et, så kan det være at den lyder bedre eller mere flydende end den i plugin-vinduet/rammen.
Nogle plugins kan endda finde ud af at få de to bypass muligheder til at snakke sammen, eksempelvis Sonnox.

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Christoffer I. N. skrev:Ja.
Er der deruover en bypass i selve plugin'et, så kan det være at den lyder bedre eller mere flydende end den i plugin-vinduet/rammen.
Nogle plugins kan endda finde ud af at få de to bypass muligheder til at snakke sammen, eksempelvis Sonnox.
Det bliver du nok lige nød til at uddybe for mig. Hvorfor skulle en sådanne "bypass"-funktion lyde bedre, hvis den (som funktionen antyder), tager hele plugin'et ud af funktion? Det er vel i bund grund det alle 3 potentielle "knapper" gør, hvad enten det er Bypass (Channel-strip), Bypass (plugin-vindue) eller Bypass (på selve plugin)...?
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nej, der er forskel.

On/Off knappen deaktiverer plugin'et, der bliver ikke regnet videre på det. Det kan tage tid at aktivere plugin'et igen, og der kan opstå hørbare huller i lyden.
insert deactivate.png
insert deactivate.png (5.69 KiB) Vist 364 gange

"Bypass Insert" bypass'er plugin'et, men der bliver stadig regnet videre, så du kan A/B'e hurtigt. Der kan opstå hørbare huller i lyden her også, det kommer an på hvordan plugin'et er programmeret.
insert bypass.png
insert bypass.png (5.59 KiB) Vist 364 gange

Og så er der evt. en Bypass i selve plugin'et, og dette KAN opføre sig bedre end Bypass Insert. Ingen garantier givet. Igen er det op til hvordan plugin'et er programmeret.
plugin bypass.png
plugin bypass.png (16.28 KiB) Vist 364 gange

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

det har mest af alt med delay kompensering at gøre tror jeg; det er i hvert fald forskellen i Cubase ..

hvis du f.eks. har en multibånds comp i kæden, som ofte har en del latency - og vil checke med og uden plugin’et så er bypass sagen - hvor imod et power on/off medfører at delay-compenseringen skal re-kalkuleres .. og medfører en “glitch” eller ophold i musikken ..

derudover kan bypass automatiseres i modsætning til power on/off ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hippo skrev:det har mest af alt med delay kompensering at gøre tror jeg; det er i hvert fald forskellen i Cubase ..

hvis du f.eks. har en multibånds comp i kæden, som ofte har en del latency - og vil checke med og uden plugin’et så er bypass sagen - hvor imod et power on/off medfører at delay-compenseringen skal re-kalkuleres .. og medfører en “glitch” eller ophold i musikken ..

derudover kan bypass automatiseres i modsætning til power on/off ..
Nemlig!!
Cubase 11 pro

Nyt svar