latency i logic pro

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

latency i logic pro

Indlæg af donnievandango »

Heyyall

Jeg har, ligesom mange andre problemer med latency i logic pro. Eller dvs. jeg kan sagtens tracke med direkte monitoring, og uden effekter, men hvis jeg gerne vil vil tracke med effekter, og derfor clicker på software monitoring, ja så er min latency hæslig.

Jeg sørger naturligvis for at tilpasse buffer size og alt det man nu engang kan gøre i indstillingerne.

Så jeg tænker nu at jeg enten skal have fat i en pc med spritny cpu og flere ram, således at min pc kan smide mere power efter logic. Ellers skal jeg have fat i noget Universal Audio, men jeg er ikke fan af deres binding af hardware og software.

Men kender i noget til f.eks. den nye presonus quantum, hvor de hævder at der er den laveste latency ever. Men virker det også hvis der er effekter på, når nu det er cpuen der er afgørende her?

Hvad ville i gøre hvis i gerne ville optage med effekter uden latency:)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du kan jo sagtens bruge UAD uden at bruge deres software.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Men kender i noget til f.eks. den nye presonus quantum, hvor de hævder at der er den laveste latency ever. Men virker det også hvis der er effekter på, når nu det er cpuen der er afgørende her?
Ligeså snart du køre med software monitoring (gennem Logic fx), så kommer der latency. Det er ligegyldigt om lydkortet hedder PreSonus eller noget andet.

Den eneste vej til latencyfri monitoring er at bruge direct monitoring i lydkortet.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg har ikke endnu fundet nogen anden brugbar metode til at tracke med effekter end ved at bruge et lydkort med indbygget DSP kraft, som fx et UAD.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Da jeg havde Presonus lydkort kørte de med VSL (virtuel studio live) dvs indbygget DSP med comp, eq osv. kun rumklang krævede en computer tilsluttet, men det er heller ikke så kristisk med latency.

Nu har jeg en Behringer XR18 som også har indbygget effekter, så jeg føler stadig ikke latency.
Problemet er at jeg tracker det rene signal og skal så mixe endnu engang i håb om at ramme den lækre lyd jeg indspillede til, men det ville jeg nok gøre alligevel.

Jeg har tracket igennem Logic mange gange, og skulle jeg opleve for meget latency kunne jeg lave freeze tracks så CPU'en fik overskud igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jamen ok, så er den ged vel barberet:) Så må jeg affinde mig med et rent rent signal, eller overveje et UA.

Mange tak allesammen <3

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Eller et ProTools setup - som jo kan være en bekostelig affære.


Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Der er forresten også masser af latency ved at arbejde med UAD plugins i logic (det er der i hvert fald hos mig).
native plugins som fabfilter og slate har meeeeget mindre latency til sammenligning.
Du får det kun uden latency hvis du bruger det i deres console - og så skal du vælge om du vil printe dem eller udelukkende bruge pluginsne til monitorering.

Det eneste der virker for mig er at bruge low-latency recording funktionen som er indbygget i logic. den fungerer til gengæld også super godt!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Low latency funktionen i Logic disabler plug-ins med latency over x antal ms. Det ændrer ikke ved den generelle recording latency pga. I/O buffer size og software monitoreringen generelt.

Hvis man disabler alle plug-ins og kører buffer size på 64 samples, så kan man få et acceptabelt lag (afhængig af lydkort/converter som altid lægge lidt til selv) til indspilningen, men det kan stadig mærkes og generere en vokalist og især trommeslager naturligvis,

Der er kun 1 vej og det er direct monitoring via lydkortet.

Default avatar
andøh
Medlem
Indlæg: 267

Indlæg af andøh »

Nu ved jeg ikke hvilke effekter du gerne vil tracke med, men i RME's Totalmix er der også integrerede effekter (reverb, EQ, Comp, Gate).

Meget fin løsning til direct monitoring, ikke mindst pga. af de mange routing muligheder.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Nyt svar