LØST_tastatur-kommando til [start program] i OS X, hvordan ..?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

LØST_tastatur-kommando til [start program] i OS X, hvordan ..?

Indlæg af tomcat »

OS X Sierra 10.12.6

Jeg vil gerne lave en tastatur-kommando til at starte et program.
F.eks. Chrome. I Windows er det nemt .. hvis Chrome-symbolet er nr 3 fra venstre nede i bundbjælken, startes programmet ved at trykke [windows-tast] + 3.
___________________
Hvordan gør man på Mac?

Jeg googlede og fandt en beskrivelse, hvor man benytter Automator .. jeg følger opskriften til punkt og prikke .. det virker ikke.

Er det bare mig, der ikke kan finde ud af det ? (det er en lidt-over-medium-kompliceret opskrift -- men jeg synes dog nok, jeg har fulgt den. Har forsøgt mange gange, med små variationer -- det virker ikke.)
Er der andre end mig, der helst vil kunne starte programmer ved en sådan simpelt tastekommando -- og har fundet ud af hvordan man gør i OS X ..?
Senest rettet af tomcat ons 20. sep 2017 11:25, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Her har jeg kreéret en tastaturgenvej til [Start Chrome] .. i Systemindstillinger tildeler jeg kommandoen en tastekombination [æbletast] + 6.

Det virker -- sålænge jeg ikke forlader Systemindstillinger-vinduet.
Ude i Finder/skrivebordet virker det ikke.

Jeg har prøvet med mange forskellige kombinationer af taster.
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2017-09-20 kl. 11.11.03.png
Skærmbillede 2017-09-20 kl. 11.11.03.png (994.01 KiB) Vist 439 gange
Senest rettet af tomcat ons 20. sep 2017 12:48, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

D'oh !

Jeg genstartede -- nu virker kommandoen også i Finder :doh:
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er bare glad for, du gav et tip til Windows kommandoen, den kendte jeg ikke.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

tomcat skrev:OS X Sierra 10.12.6

Jeg vil gerne lave en tastatur-kommando til at starte et program.
F.eks. Chrome. I Windows er det nemt .. hvis Chrome-symbolet er nr 3 fra venstre nede i bundbjælken, startes programmet ved at trykke [windows-tast] + 3.
Hvis man laver tastaturgenveje til at starte programmer, så er der jo ingen grund til at have dem liggende fast som ikoner på bundlinjen, hvor de bare optager plads.
I stedet vil jeg anbefale at højreklikke på programikonet og vælge "Egenskaber" og her angive tastaturkommandoen.
Vedhæftede filer
lydmaskinen_okt_2017.png
lydmaskinen_okt_2017.png (17.15 KiB) Vist 410 gange
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Heine skrev:
tomcat skrev:OS X Sierra 10.12.6

Jeg vil gerne lave en tastatur-kommando til at starte et program.
F.eks. Chrome. I Windows er det nemt .. hvis Chrome-symbolet er nr 3 fra venstre nede i bundbjælken, startes programmet ved at trykke [windows-tast] + 3.
Hvis man laver tastaturgenveje til at starte programmer, så er der jo ingen grund til at have dem liggende fast som ikoner på bundlinjen, hvor de bare optager plads.
I stedet vil jeg anbefale at højreklikke på programikonet og vælge "Egenskaber" og her angive tastaturkommandoen.
OP vil have det i OSX.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

SustainerPlayer skrev:
Heine skrev:
tomcat skrev:OS X Sierra 10.12.6

Jeg vil gerne lave en tastatur-kommando til at starte et program.
F.eks. Chrome. I Windows er det nemt .. hvis Chrome-symbolet er nr 3 fra venstre nede i bundbjælken, startes programmet ved at trykke [windows-tast] + 3.
Hvis man laver tastaturgenveje til at starte programmer, så er der jo ingen grund til at have dem liggende fast som ikoner på bundlinjen, hvor de bare optager plads.
I stedet vil jeg anbefale at højreklikke på programikonet og vælge "Egenskaber" og her angive tastaturkommandoen.
OP vil have det i OSX.
Ja, jeg quote'de forkert. Det var delvist et svar til Smittefar.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har altid været mere til både-og end enten-eller

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Smittefar skrev:Jeg er bare glad for, du gav et tip til Windows kommandoen, den kendte jeg ikke.
:-)

Ja, en ret overlegen windows-feature.
Og det kunne ikke være nemmere at customize; man flytter bare rundt på rækkefølgen .. som er eneste parameter.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Heine skrev:Hvis man laver tastaturgenveje til at starte programmer, så er der jo ingen grund til at have dem liggende fast som ikoner på bundlinjen, hvor de bare optager plads.
I stedet vil jeg anbefale at højreklikke på programikonet og vælge "Egenskaber" og her angive tastaturkommandoen.
Jeg kan nogengange have fordel af at kunne gøre ting på mere end een måde -- f.eks. at ikonerne også er klikbare.

Pt har jeg ikke længere en Windows-maskine.
Godt tip, ellers.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

tomcat skrev:
Heine skrev:Hvis man laver tastaturgenveje til at starte programmer, så er der jo ingen grund til at have dem liggende fast som ikoner på bundlinjen, hvor de bare optager plads.
I stedet vil jeg anbefale at højreklikke på programikonet og vælge "Egenskaber" og her angive tastaturkommandoen.
Jeg kan nogen gange have fordel af at kunne gøre ting på mere end een måde -- f.eks. at ikonerne også er klikbare.

Pt har jeg ikke længere en Windows-maskine.
Godt tip, ellers.
Tak, i lige måde.
Jeg har nu også fået lagt en enkelt eller to ikoner ned i proceslinjen efter at have læst dit tip.
Jeg har haft en aversion mod disse små-ikoner, men det skyldes nok mest, at det er forvirrende med 20-25 ikoner her nede (som jeg nogle gange ser det, når jeg fx. hjælper en kunde via TeamViewer).

Man er vel ikke for gammel til at lære noget nyt.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3231
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Heine skrev:Jeg har nu også fået lagt en enkelt eller to ikoner ned i proceslinjen efter at have læst dit tip.
Jeg har haft en aversion mod disse små-ikoner, men det skyldes nok mest, at det er forvirrende med 20-25 ikoner her nede (som jeg nogle gange ser det, når jeg fx. hjælper en kunde via TeamViewer).

Man er vel ikke for gammel til at lære noget nyt.
:-) glimrende.
Ja, jeg selv har typisk kun reelt brug for seks-syv programmer, sådan i almindelig daglig brug.
For disse giver det mening at have nem genvej -- jeg kan nemt huske seks eller syv kommandoer.

Resten behøves jeg ikke have super-nem adgang til -- de kan fint ligge i en programmappe, hvor de hører hjemme.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar