Roland Octa Capture vs Focusrite 18i8 g2 (med testoptagelser)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvad er bedst, Lydkort A eller Lydkort B

Afstemning sluttede tors 5. okt 2017 23:53

BM3 A
0
Ingen stemmer
BM3 B
0
Ingen stemmer
DI A
0
Ingen stemmer
DI B
0
Ingen stemmer
TC1 A
0
Ingen stemmer
TC1 B
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 0
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Roland Octa Capture vs Focusrite 18i8 g2 (med testoptagelser)

Indlæg af Smittefar »

Så har jeg fået en Roland OctaCapture til test, og jeg har tænkt lidt over, hvordan jeg kunne lave en fornuftig test op mod mit Focusrite 18i8 Gen 2

Så jeg har indspillet lidt akustisk guitar. Jeg har optaget 3 spor med hvert lydkort (2 forskellige gennemspilninger), et DI spor, GA project TC1 pegende ca. lige under gribebrættet foran på guitaren og en B&O BM3, der peger lige omkring stolen i en 45 graders vinkel. Mikrofonindstillingerne blev lavet til focusrite indspilningen og kan have ændret sig marginalt til Rolandindspilningen.

Der er seks 96 kHz/24 bit indspilninger i zip filen her https://www.dropbox.com/s/1ymsyid4k3qdc ... 2.zip?dl=0 (95.4 MB). A og B er ikke det samme lydkort for alle indspilninger (eller er det??). Hvad synes I lyder bedst? Sæt flere krydser i afstemningen. Alle filer er loudness normaliserede til -27 LUFS. De højeste peaks ligger omkring -8 dBFS. Derudover er der ikke lavet nogen processering.

Umiddelbart kan jeg sige, at det kommer til at have stor betydning for mig, at Rolanden har mange flere udgange. Der er også mere knald på Rolandens hovedtelefonudgang. På Focusriten skal jeg skrue max op, hvis jeg skal mixe i mine BD 990 Pro. Det er ikke nødvendigt på Rolanden. Der er mere gain i Focusrites preamps. Selv med Rolands max gain er min BM3er faktisk gainet lidt for lavt. Focusriten stod også på max, men der kom signalet ind med peaks omkring -12 - -18 dBFS, så det er fint. Det der AutoSens til at indstille gain på Octa Capture. Det er godt nok bare rasende smart. Det virker jo og er virkelig nemt og hurtigt.

Jeg har selv brugt HOFAs BlindTest plugin til at lytte på filerne, og jeg skal lytte mere i morgen. Men umiddelbart kan jeg sige, at jeg tilsyneladende ikke kan vælge en konsistent favorit.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar