High Sierra erfaringstråd.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

High Sierra erfaringstråd.

Indlæg af Kim Olesen »

Hvad virker, hvad virker ikke etc etc
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Indtil videre følger jeg indholdet af nedenstående artikel, dvs. afventer bekræftelser fra nogenlunde samme producenter som er nævnt her:
https://ask.audio/articles/musicians-pr ... sierra-yet

Bemærkede i øvrigt denne artikel mht. Fusion Drive som ikke kan konverteres til APFS, måske det er ændret siden. HDD er no-go.
https://eclecticlight.co/2017/09/07/hig ... any-users/
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Som altid - vent nu 4-6 måneder indtil alt er på plads. Sierra virker stadig fint.

Lad de andre "beta"-teste. :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

SustainerPlayer skrev:Som altid - vent nu 4-6 måneder indtil alt er på plads. Sierra virker stadig fint.

Lad de andre "beta"-teste. :)
I den grad!!!

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Finale: Alle ældre versioner har problemer. Nyeste Finale 25.5 fungerer.
Dorico nodeskrivning har tilsyneladende ikke problemer, men er endnu ikke testet 100%.
EarMaster 6 hørelære fungerer ikke. Ny version 7 fungerer, kommer 15. november.
Band-in-a-Box: Fungerer
Guitar Pro 7: Fungerer

Ovenstående er de programmer, jeg mest sælger, og jeg undskylder, hvis de ikke anvendes af så mange her i forummet. Andre må rapporterer om de mere gængse programmer som Cubase, Logic osv.

Her er yderligere en adresse, jeg har fundet med oplysninger:
https://www.sweetwater.com/sweetcare/ar ... formation/
Senest rettet af Heine tors 9. nov 2017 17:19, rettet i alt 4 gange.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sound Radix:


IMPORTANT - macOS High Sierra Compatibility Info

We bet you're excited about Apple's new macOS High Sierra release, yet you might be concerned with the new system's compatibility with your plug-ins, and so are we. We're therefore happy to report that all Sound Radix products are fully compatible with macOS High Sierra!

However, with this update, it appears that Apple has deprecated support for the Carbon framework which means older plug-ins using this technology can no longer display their user interface. Therefore we strongly recommend our 32 Lives users do NOT upgrade to macOS High Sierra at this time.

In addition, some users reported a general minor issue with all newly-installed Audio Units plug-ins validation which effects Logic Pro X. Luckily, it appears that a simple restart and relaunch of Logic Pro X after a plug-in installation resolves the issue.

As with any new major OS update, if you're currently in a midst of a project or have any doubts about your software and plug-ins compatibility with the new OS, we warmly recommend not to upgrading to the new system until time and confidence will allow.

Medlemsavatar
kraen
Medlem
Indlæg: 371
Sted: Hjerm

Indlæg af kraen »

Jeg er ikke løbet i nogle problemer med hverken Logic Pro X eller Studio One endnu.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mail fra Kush Audio specifikt vedrørende deres UBK-1 compressor:
"For a small number of users, the Mac OS High Sierra update has broken the Audio Units version of UBK-1. The only clue we have is that these users have SSD’s in Macbook Pro’s, which seems to implicate the new file & directory structure Apple introduced with this OS.

We’ve made investigating the cause our top priority, but so far have been unable to replicate the issue on our end and are only able to speculate. We will continue to look into it and will alert the community as soon as the issue is resolved, either by us or, if the problem is on their end, by Apple.

More updates to come as we learn more!"

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man skal lige notere sig, at modsat tidligere OSX, så kan man ikke hente Sierra ned via Appstore, hvis man vil downgrade. Så skal man åbenbart tilbage til El Capitan*. Ved så ikke om kan få Sierra derfra.

Noget spøjs beslutning fra Apple's side.

*=edit= og så løber man måske ind i problemer vedr. det nye filsystem?!

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du skal nu hente Sierra via et link på Apples hjemmeside, som sjovt nok åbner en side i App Storen. Meget mærkeligt:
https://support.apple.com/en-us/HT208202

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Ahh. Tak for info.

Underlige krumspring de er ude i.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Jeg læste et sted at Mac OS opdateringerne ikke længere er bundet til dit Apple ID, som det har været det tidligere, så det er tilgængeligt for alle. Men hvorfor de har valgt at gøre det på denne måde ved jeg sgu ikke.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Kører nu High Sierra, opdateret fra fungerende Sierra. Installationen konverterer automatisk den interne HD til APFS formatet.

Alt fungerer fint, både ældre og nye drivere, UAD(FW) og iLok. Live, S1 og Reaper kører som før.
Ved installation/upgrade af programmer, drivere og extensions bør man være særlig obs og tjekke Gatekeeper under Privacy. Den kan godt blokere visse ting uden at give varsel.
*=edit= og så løber man måske ind i problemer vedr. det nye filsystem?!
Ja, der er ingen nem vej tilbage hvis man ønsker at downgrade. I så fald er det re-formatering og backup fra TM eller disk-image.

Omkring APFS konvertering af ekstern disk, f.eks. backup til Time Machine, skriver nogle at man ikke skal konvertere da de oplever problemer med tidligere backups.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Efter opdatering til High Sierra virker mit dejlige M-audio Fast Track C600 lydkort ikke længere.. mit studie er blevet meget stille :-( snøft og suk!
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hald, har du en M-Audio .kext -udvidelse, i Library > Extensions og/eller i System > Extensions?

Jeg har selv måtte installere en ældre M-Audio driver manuelt med KextBeast, eftersom M-Audio installeren ikke lægger den rigtigt.
Det virker hos mig ved at driveren ligger begge steder.
Husk også at tjekke Gatekeeper.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fabian skrev:Hald, har du en M-Audio .kext -udvidelse, i Library > Extensions og/eller i System > Extensions?

Jeg har selv måtte installere en ældre M-Audio driver manuelt med KextBeast, eftersom M-Audio installeren ikke lægger den rigtigt.
Det virker hos mig ved at driveren ligger begge steder.
Husk også at tjekke Gatekeeper.
Det siger mig ikke noget, men der er da et par ord i de sætninger som jeg skal hjem at søge lidt på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kim Olesen
Medlem
Indlæg: 1765
Sted: Odense

Indlæg af Kim Olesen »

Rme fireface kører fint her hos mig.
and in the end the love you take, is equal to the love you make.
http://www.myspace.com/kimolesen

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fabian skrev: Det virker hos mig ved at driveren ligger begge steder.
Husk også at tjekke Gatekeeper.
Driveren lå allerede begge steder, jeg fik Kextwizard til at prøve om den kunne gøre det bedre, og jeg brugte også terminalen til at unlocke gatekeeper settingen, men intet hjalp, nu har jeg prøvet et par genstart, og det dur ikke, min driver er den seneste version 1.2.11, men kext info skriver M-Audio Fast Track C600 version 1.2.9, så noget tyder på at installeren ikke har kørt nyeste på, jeg ved bare ikke hvordan jeg får fat i den nyeste KEXT så.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Jeg går ud fra dit Fast Track C600 lydkort virkede under Sierra 10.12.x
Hvis det er tilfældet, bør det også kunne virke under 10.13.x

Her findes driver 1.2.11:
http://avid.force.com/pkb/articles/down ... 00-Drivers

Hvis ikke den installation virker (efter genstart), ville jeg gøre følgende:

1) Starte med at køre den uninstaller som kommer med driveren.

2) Derefter slette disse to filer (hvis de stadig er til stede efter uninstall):
Søg og slet:
/Library/PreferencePanes/M-Audio Fast Track C600.prefPane

Søg og slet:
/Library/LaunchAgents/com.avid.fasttrackc600.helper.plist

3) Gentart

4) Installere forfra med version 1.2.11

5) Tjekke Gatekeeper under Privacy i Mac Prefs


Hvis det fortsat ikke fungerer efter genstart, så

6) Duplikere < M-AudioFastTrackC600.kext > fra Library / Extensions og til skrivebordet.

7) Derefter placere kopi i System / Library / Extensions ved hjælp af KextBeast is stedet for KextWizard.
KextBeast 2.0.1 kan findes her:
http://mac.softpedia.com/get/Utilities/KextBeast.shtml

8) Tjek Gatekeeper og genstart

:-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fabian skrev:Jeg går ud fra dit Fast Track C600 lydkort virkede under Sierra 10.12.x
Hvis det er tilfældet, bør det også kunne virke under 10.13.x

Her findes driver 1.2.11:
http://avid.force.com/pkb/articles/down ... 00-Drivers

Hvis ikke den installation virker (efter genstart), ville jeg gøre følgende:

1) Starte med at køre den uninstaller som kommer med driveren.

2) Derefter slette disse to filer (hvis de stadig er til stede efter uninstall):
Søg og slet:
/Library/PreferencePanes/M-Audio Fast Track C600.prefPane

Søg og slet:
/Library/LaunchAgents/com.avid.fasttrackc600.helper.plist

3) Gentart

4) Installere forfra med version 1.2.11

5) Tjekke Gatekeeper under Privacy i Mac Prefs


Hvis det fortsat ikke fungerer efter genstart, så

6) Duplikere < M-AudioFastTrackC600.kext > fra Library / Extensions og til skrivebordet.

7) Derefter placere kopi i System / Library / Extensions ved hjælp af KextBeast is stedet for KextWizard.
KextBeast 2.0.1 kan findes her:
http://mac.softpedia.com/get/Utilities/KextBeast.shtml

8) Tjek Gatekeeper og genstart

:-)
Tak, det prøver jeg i aften.

Jeg har skrevet til M-audio om de snart kommer med deres Fast Track 8x4 som de annoncerede i 2016, men de har ikke svaret, flere butikker har lagt dem på, men udskyder konstant leveringsdatoen, så jeg tvivler på at den kommer.

Hvis det ikke virker, må jeg håbe at Smittefar ikke har solgt hans Focusrite endnu.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fabian skrev: :-)
Desværre hjalp det ikke, men tusind tak for den uddybende guide.

Jeg kunne se at kext og pref filerne var væk efter uninstalleren havde kørt.
Efter installeren havde kørt var /Library/Extensions/M-AudioFastTrackC600.kext en version 1.3.9 men den i System kun 1.2.9

Jeg kopierede 1.3.9 ud på skrivebordet og kørte Kextbeast, som kopierede 1.3.9 ind i system, men efter genstart og check at Gatekeeper stadig stod til "all" var det stadig no luck. æv æv æv.... :-(
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hej, jeg så ikke dit svar i fredags, måske du har skaffet et andet lydkort i mellemtiden.
Men sikke noget snot det stadig ikke fungerer. Virker ellers til at være rigtigt installeret, og man må nok konstatere C600, eller softwaren er forældet, eller ganske enkelt inkompatibelt med 10.13..

Jeg bemærkede at Avid har videreført nogle af de gamle M-Audio produkter, og kan være de har overtaget noget som kræver for meget at vedligeholde. Kan se nogle brugere har fikset andre Fast Track produkter ved at lodde og opdatere komponenter og bla.bla.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Min channel strip preset knap i Logic Pro X er gået død. Intet sker når jeg klikker på den. Lidt googling ledte mig frem til, at det er en utilsigtet effekt af det nye filsystem i High Sierra, som kun er relevant for folk der har (eller, som i mit tilfælde, har haft) Logic Pro 9 installeret på samme computer. Hvis andre af jer oplever det samme, så virkede det her for mig: https://discussions.apple.com/thread/81 ... 0&tstart=0
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

10.13.1 (tilgængelig 31/10)
https://support.apple.com/en-us/HT208177
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Nogen der har gode/dårlige/katastrofale erfaringer med High Sierra og Time Mashine?

Som mange andre bruger jeg en ekstern HDD-enhed til sikkerhedskopiering, men der står i release-noterne, at det er specielt designet til SDD-systemer, hvilket min Mac er, men som sagt ikke min Time Mashine enhed.

Jeg kan se i forskellige tråde på nettet, at det har drillet en del med Time Mashine, men kan ikke umiddelbart se, at det i senere versioner skulle være løst.

Sååå..... Nogen erfaringer dér? Og hvad vinder man egentlig med det nye fil-system ift. eksempelvis Logic. Bliver ens RAM og Ghertz mere værd?
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Nyt svar