Gammelt midi fif ...nogen der kan huske hvordan?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Gammelt midi fif ...nogen der kan huske hvordan?

Indlæg af stralner »

Engang for mange år siden så jeg i et studie en fyr der med et analog drum modul brugte f.eks high hatten til at trigger arp på en gammel jupiter synth hvilket gav nogle interssante arp 80´er patterns.

Nogen der kan huske hvordan det blev gjort og måske har en ide til, hvordan det kan gøres i et daw/plugin?
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du kan hive hihatten ud på sit eget spor eller sende det til en bus hvor du kan lave et skarpt nok filter, bør du kunne bruge det som trigger over sidechain tænker jeg.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Hald skrev:Hvis du kan hive hihatten ud på sit eget spor eller sende det til en bus hvor du kan lave et skarpt nok filter, bør du kunne bruge det som trigger over sidechain tænker jeg.
Ja som trigger på visse ting. Men det det her går ud på at f.eks high hat som pitcher over alle oktaver ( altså ikke fast pitch) trigger arp patterns til at give en helt anden variation en det arp pattern du har brugt f.eks blot up/down. Hvis det var et kick man brugt her ville du så få f.eks. et 4/4 up/down pattern.

Jeg tror nøglen ligger i at finde en sampler med midi out til det her uden fast pitch, det er i hvertfald lige der jeg selv er lige nu :morning:

Men tak for input, det er sgu fedt nok med lidt collektiv brainstorming når man selv sidder fast :-)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

stralner skrev:
Hald skrev:Hvis du kan hive hihatten ud på sit eget spor eller sende det til en bus hvor du kan lave et skarpt nok filter, bør du kunne bruge det som trigger over sidechain tænker jeg.
Ja som trigger på visse ting. Men det det her går ud på at f.eks high hat som pitcher over alle oktaver ( altså ikke fast pitch) trigger arp patterns til at give en helt anden variation en det arp pattern du har brugt f.eks blot up/down. Hvis det var et kick man brugt her ville du så få f.eks. et 4/4 up/down pattern.

Jeg tror nøglen ligger i at finde en sampler med midi out til det her uden fast pitch, det er i hvertfald lige der jeg selv er lige nu...eller har det pitch ikke en skid at sige. For reelt er High hatten jo mute :morning:

Men tak for input, det er sgu fedt nok med lidt collektiv brainstorming når man selv sidder fast :-)
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

I Reaper er der et dedikeret trigger-plugin (audio to midi) som virker som det du leder efter. Man inserter det, sætter threshold og outputnoder, velocity mm, og så en vsti bagefter.
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

stralner skrev:Engang for mange år siden så jeg i et studie en fyr der med et analog drum modul brugte f.eks high hatten til at trigger arp på en gammel jupiter synth hvilket gav nogle interssante arp 80´er patterns.

Nogen der kan huske hvordan det blev gjort og måske har en ide til, hvordan det kan gøres i et daw/plugin?
Idéen (i forhold til en Juno / Jupiter / andre synths med analog arp-trigger) er du jokker et jack-kabel i Arp-trigger input'et bag på synthen, og så fodrer den med hvad end du nu synes er fedt. Du kan bruge et hurtigt sample (som det jeg har vedhæftet - spil det *ikke* ud af dine højtalere) for at trigge et enkelt step på arp'en, eller du kan bruge f.eks. et kick eller noget andet, som så vil trigger en masse arp-steps hurtigt efter hinanden alt efter hvor højt signalet er (læs: volt!), pitch (læs: svingninger pr. sec), og hvor hurtigt junoen kan nå at reagere.
Vedhæftede filer
ARP Clock.wav
(888 bytes) Downloadet 25 gange
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Super tak, nu ved jeg hvad retningen er drenge :-D Så skal der nørdes lidt :gasp:

Teknisk er vi bare ude i noget "like" drum replacment, det havde jeg ikke :-D lige tænkt :wink:
Cubase 11 pro

Nyt svar