Fortsætte med Reason eller ej?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Nickell
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Glostrup

Fortsætte med Reason eller ej?

Indlæg af Nickell »

Hej på Lydmaskinen

Jeg har været med på en smugkigger i mange år, men nu må jeg selv spørge om råd og vejledning.

Jeg har været på Reason siden 1.0. Jeg har opgraderet troligt over årene, men stoppede ved version 6.5. Version 10 er udkommet, men jeg har haft mindre tid til musikken de sidste par år, hvorfor jeg ville vente.

Jeg savner mere sprødhed i min lyd. Jeg har lavet alt fra hiphopbeats over house til pop og italodance. I sommer udgav jeg to popnumre på Spotify, men jeg er ikke tilfreds. Det lød godt på mit setup (detaljerne står nederst), men alle andre steder lyder det ikke godt. Derfor tøver jeg ved at opgradere til endnu en gang Reason. Når jeg er hos Aage i KBH (4sound), så lyder særligt Studio One fedt på de udstillede setup. Noget, som jeg ikke kan få frem i Reason, uanset hvilke presets jeg prøver mig med.

1) Er der en Reason-bruger herinde, som kan fortælle mig, om muligheden for at optimere sit lydbillede er blevet bedre med de nye udgaver?
2) Hvilken windows DAW er nemmest at få god lyd ud af, uden at skulle igennem et større kursus omkring kompressorer og lignende. Jeg savner et musikprogram, hvor jeg kan spille uden at skulle dyrke det tekniske intenst. Det, som jeg før hyldede Reason for, er blevet en hæmsko for mig.

Mine to numre er på dansk og ligger på diverse streaming-tjenester: Nickell - Det' sommer nu


På forhånd tak!

Mit setup:
Reason 6.5
EMU 0404 lydkort
KRK RP6 G2 monitorer
BeyerDynamics 990-headset.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har ikke Spotify, så jeg har ikke lyttet på dine numre. Jeg vil tillade mig at byde ind alligevel. Jeg er heller ikke Reason bruger.
Nickell skrev:1) Er der en Reason-bruger herinde, som kan fortælle mig, om muligheden for at optimere sit lydbillede er blevet bedre med de nye udgaver?
Der er jo for nyligt kommet VST support. Derudover er der Rack Extensions, dem ved jeg ikke om var med ved 6.5.
Nickell skrev:2) Hvilken windows DAW er nemmest at få god lyd ud af, uden at skulle igennem et større kursus omkring kompressorer og lignende. Jeg savner et musikprogram, hvor jeg kan spille uden at skulle dyrke det tekniske intenst. Det, som jeg før hyldede Reason for, er blevet en hæmsko for mig.
Om du bruger en nyere version af Reason, Cubase, Fruity, Studio One, Pro Tools, Live, Sonar osv. er ikke relevant for hvordan din lyd bliver. Du kan lave god lyd i alle de programmer.
Reason og Live, muligvis også Fruity, har markant andre tilgange til musik-mageri end Cubase, Studio One og flere. Så hvis du synes Reason hæmmer dig, kan det være du skal prøve noget andet. Eller prøve at ruske op i hvordan du arbejder, gøre ting anderledes.

Medlemsavatar
Nickell
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Glostrup

Indlæg af Nickell »

Tak for svar.

Jeg har aldrig været glad for Cubase-tilgangen. Reasons visuelle stil tiltaler mig, men jeg savner et mindre krævende program uden at jeg skal på kursus i at mastere. Mine elever arbejder med Garageband. Det er yderst vellydende, og hvis jeg blot kunne nøjes med at indspille med keyboard og vokal, samt justere lydniveau, så ville jeg være i himlen. Men jeg bruger meget tid på at lege med kompressor og effekter, uden at det tilsyneladende bliver godt. Det er en kunst at mastere, men det virker lettere for andre (det er det nok ikke...)

Default avatar
Joonathan
Medlem
Indlæg: 398

Indlæg af Joonathan »

Jeg synes det lyder som om, at du, groft sagt, har to muligheder:

Enten at tage den lange vej, hvor du lærer at mixe, så du kan lave den lyd, du gerne vil have, eller at få nogen andre til at mixe din musik.

Hvis du har høje krav til, hvordan dine mix skal lyde, findes der simpelthen ikke et program, der kan klare det 'af sig selv'.

Vælger du den første løsning, skal du nok bare vælge det program, der tiltaler dig mest. De kan, i grove træk, det samme. Jeg elsker Studio One, men det behøver jo ikke betyde, at du vil gøre det.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nickell skrev:... Men jeg bruger meget tid på at lege med kompressor og effekter, uden at det tilsyneladende bliver godt.
Jeg tror du skal lede efter svaret her og ikke i de specifikke værktøjer du bruger.

Meget processering er sjældent godt, medmindre man virkelig kender sine værktøjer og går efter en helt specifik lyd.

En god produktion kommer af at grundmaterialet er godt. Føler du at du skal bruge meget processering for at få dine lyde derhen hvor du gerne vil, så har du ikke brugt nok tid på kerne lydende. I det tilfælde burde din indsats ligge på at lære synth programmering, at vælge de rigtige samples og at lære komposition.

Overvej evt. lidt undervisning, for at bryde vanerne. Det kan være rigtig godt at få en andens perspektiv på processen, det kan jeg i hvert fald skrive under på :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Jeg ved ikke nok om Reason til at kloge mig :-)

Men et helt kort spørgsmål, som jeg syntes tråden her underligt nok er gået uden om:

"har du hørt ANDRE få en god lyd, som tiltaler dig, ud af reason" ??????

Svaret på dette spørgsmål vil jo ligesom være svaret på det hele, hvis andre kan, kan du også nå dertil :)

Dette sagt så TROR jeg ikke at Reason er det bedste program til mix og master, det virker som om det har nogle andre ting i focus, men tæt løb,..

Og som Morten siger handler det nok mest om dig selv, og dine metoder,...
Nickell skrev: Jeg savner et musikprogram, hvor jeg kan spille uden at skulle dyrke det tekniske intenst. Det, som jeg før hyldede Reason for, er blevet en hæmsko for mig.
Måske er dine krav bare vokset ??? (hvilket er ok)

Jeg er skiftet til Studio One, fra Cubase, grundet bl.a. utilfredshed med Steinberg, og for at få noget mere intuitativt og unørdet, music i focus,..

Jeg er endu langt fra mester i Studio One ,... men tilfreds med skiftet
/Dub

Medlemsavatar
Nickell
Medlem
Indlæg: 3
Sted: Glostrup

Indlæg af Nickell »

Jeg har spurgt Martin Jensen, hvilken DAW han bruger. Det er i den retning, men jeg kan se at Kygo bruger Logic.

Desværre hopper jeg ikke på Mac-toget foreløbig, men jeg vil kigge på Studio One.

For yderligere præcisering, så opstår min utilfredshed faktisk mest, når jeg sidder med et resultat og hører det udenfor Reason. Jeg må prøve at betale mig til en ordentlig mastering, næste gang at jeg vil udgive noget.

Tak for input!

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg mener at jeg engang så Martin Jensen bruge Logic, han kan selvfølgelig have skiftet


Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Nickell skrev:Det lød godt på mit setup (detaljerne står nederst), men alle andre steder lyder det ikke godt.
Mon ikke det er en klassisk problemstilling med monitorering? Jeg kan se at du har nogle fornuftige højtalere, men hvad med akustikrrgulering i det rum du sidder og lytter i? Hvis du får et forvrænget billede af frekvens- og stereobilledet, så vil det lyde anderledes på andre systemer i andre rum.
En anden ting du kan tage med når du mastererer dine numre er de krav Spotify har vedr loudness. Jo tættere du kommer på at matche dem, jo mindre processeres dit nummer hos Spotify.

Medlemsavatar
orangoklang
Medlem
Indlæg: 137
Sted: Ballerup

Indlæg af orangoklang »

Nu er der sket en del med Reason siden 6.5, har selv brugt det siden ver. 2.5 og synes det er blevet meget bedre med tiden. Vst support er blot noget af det seneste, men der er også kommet Rack extensions og der er nye spændende synths, effekter, lyde med i den nye version 10. Har du allerede 6.5 licens kan du opgradere for en lille tusse. Dit lydproblem tror jeg ærligt talt ikke ligger i Reason, men i din måde at bruge enhederne på og som andre er inde på, hvordan er rummet og udstyret du bruger til at lytte på når du mastererer.
-OrangoKlang-
i7 11700k. 32 GB ram. 1Tb Samsung M2. Behringer U-Phoria 1820, Arturia Keylab 49 Mk2, Fender strat (mexico), Reason 11 suite

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Jeg har brugt Reason on/off siden Reason 1 og har også fulgt udviklingen gradvist. Er dog ikke hoppet på hver opgradering og heller ikke 10’eren. Men lydmæssigt kan man lave tonser god lyd med Reason uanset hvilken af de seneste udgaver, du har. Osse 6,5’eren. Lyt til Daniel Kandi f.eks. Reason er ikke problemet. Du havde haft samme udfordringer i Cubase etc. hvis du brugte det. Det handler om at blive god til at bruge sit program og eksperimentere med tips og tricks andre bruger. Der er youtube din ven. Hvis du kan lide Reason, så bliv ved med at bruge Reason.

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Det du søger findes ikke - Der er ikke ét program der kan give dig den lyd du søger automatisk.

Den bedste løsning er, at du lærer det selv, og her er der allerede mange gode råd i denne tråd.

Det vil tage lang tid, sikkert flere år, men du vil lære en masse spændende og brugbare ting undervejs, som du igen kan bruge til at skabe ny og god musik :)

Et godt sted at starte er allerede nævnt. Start med at alle lydkilder lyder så godt som muligt uden effekter and keep it simple!

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Hov - og så kan jeg bidrage med at jeg selv skiftede fra Reason for mange år siden fordi jeg tænkte at "græsset var grønnere" i en anden DAW.

Jeg har lært meget, men har endnu ikke fundet den samme musikalske inspiration eller gejst jeg havde før skiftet.

Hvis du er inspireret og eller tilfreds i Reason, så bliv og lær at mixe god lyd der.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Briannielsen79 skrev:Lyt til Daniel Kandi
Ja, tror stadig kun han er i version 3-4 stykker :)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Jeg brugte reason en del før i tiden, men følte jeg var lidt ekstra på arbejde i forhold til de indbyggede synths og dem andre kunne bruge. Så svaret lå ikke i hvorvidt det var den rigtige daw, men at jeg ikke kunne bruge nexus, serum, sylenth. Hoppede tilbage på Logic og har ikke set mig tilbage siden. Jeg kan bruge begge programmer lige godt, men Reason har været for længe om at hoppe ombord på vst toget, så de mistede mig som kunde. Det kan den så i den nye udgave. Så måske du ikke behøver skifte.
Deaktiveret

Default avatar
Maarike
Medlem
Indlæg: 153

Indlæg af Maarike »

Jeg har været Reason bruger siden 4. Har dog kun prøvet beta af version 10, men den virker lovende + de har optimeret deres VST-support, nye spændende synths osv. Jeg er f.eks. glad for jeg aldrig skiftede!
Propellerhead Reason 9.5
Propellerhead Balance
Odenses ukronede Trap-konge, eller sådan noget..

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Trådstarter kunne måske prøve at smide en lydbid op, så vi kan kommentere mere specifikt på om det er noget software relateret eller mix teknisk der skal udvikles på.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

KristianNielsen skrev:
Briannielsen79 skrev:Lyt til Daniel Kandi
Ja, tror stadig kun han er i version 3-4 stykker :)
Ja, kan godt erindre et eller andet omkring, at han ikke har fået opgraderet for nylig :-D Men om det er helt tilbage til 4’eren, kan jeg ikke udtale mig om. Men uanset hvad så får han en stor lyd ved brug af Reason. Jeg lytter ikke selv til den type musik, men det er tydeligt, at han kan sit kram.

Nyt svar