Undersøgelse af FabFilter Pro-L 2
: fre 8. dec 2017 09:09
FabFilter forklarer ikke funktionerne i detaljer og jeg har oplevet at deres manualer nogle gang decideret skriver noget forkert/omvendt (Pro-C 2 styles er ofte helt forkert beskrevet).
Derfor kunne jeg tænke mig at undersøge Pro-L 2 lidt nærmere.
Håber nogen er friske på at hjælpe med undersøgelserne eller stille spørgsmål (spørgsmål kan ofte være hjælpsomme til at forstå potentielle svar, selvom egentlige fakta er at foretrække)
1. Er der lavet om på den grundlæggende lyd fra Pro-L til Pro-L 2, dvs. med samme settings og samme algo er der så forskel? Tester med null tests.
2. Hvad er forskellen på at aktivere True Peak Limiting og fx 4x oversampling? Hvis TPL altid respekterer et givent dBTP ceiling, hvordan opnår den dette og hvordan adskiller det sig fra fra blot at aktivere X antal gange oversampling og sætte et ceiling i dBFS?
3. Er der en pointe i at køre over 16x oversampling (9x oversampling er normalt nok til at fange selv de værste ISPer)?
4. Hvad er præcis forskellene melem de forskellige styles? Et kæmpe job som vi nok aldrig får helt svar på med mindre FabFilter vil afsløre det, men det skal ikke forhindre mig i at prøve.
5. Ændres latency mellem forskellige styles og hvis den gør, så skal det undersøges om latencyen kompenseres on the fly eller kun mellem start/stop (jeg gætter på det sidste, hvilket kunne give problemer med workflowet under mixing)?
6. Er DC removal ikke blot et alm. minimum phase high pass filter og i så fald hvor frekvensmæssigt (20 Hz?) og hvor stejlt.
Det var umiddelbart mine spørgsmål, skriv hvis du har spørgsmål, svar eller tanker.
Derfor kunne jeg tænke mig at undersøge Pro-L 2 lidt nærmere.
Håber nogen er friske på at hjælpe med undersøgelserne eller stille spørgsmål (spørgsmål kan ofte være hjælpsomme til at forstå potentielle svar, selvom egentlige fakta er at foretrække)
1. Er der lavet om på den grundlæggende lyd fra Pro-L til Pro-L 2, dvs. med samme settings og samme algo er der så forskel? Tester med null tests.
2. Hvad er forskellen på at aktivere True Peak Limiting og fx 4x oversampling? Hvis TPL altid respekterer et givent dBTP ceiling, hvordan opnår den dette og hvordan adskiller det sig fra fra blot at aktivere X antal gange oversampling og sætte et ceiling i dBFS?
3. Er der en pointe i at køre over 16x oversampling (9x oversampling er normalt nok til at fange selv de værste ISPer)?
4. Hvad er præcis forskellene melem de forskellige styles? Et kæmpe job som vi nok aldrig får helt svar på med mindre FabFilter vil afsløre det, men det skal ikke forhindre mig i at prøve.
5. Ændres latency mellem forskellige styles og hvis den gør, så skal det undersøges om latencyen kompenseres on the fly eller kun mellem start/stop (jeg gætter på det sidste, hvilket kunne give problemer med workflowet under mixing)?
6. Er DC removal ikke blot et alm. minimum phase high pass filter og i så fald hvor frekvensmæssigt (20 Hz?) og hvor stejlt.
Det var umiddelbart mine spørgsmål, skriv hvis du har spørgsmål, svar eller tanker.