Anbefaling af Ekstern HD til soundlibrary

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Re: Anbefaling af Ekstern HD til soundlibrary

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:
Christoffer I. N. skrev:Jeg har snart heller ikke nogen tillid til harddisk producenterne.. Har dårlige erfaringer med diske fra Maxtor, Seagate og Western Digital. Ligeledes har jeg også god erfaring med andre diske fra samme producenter. Ofte handler det om at producenten har lavet et dårligt batch, enten hardware eller firmware.
Er det ikke ofte et elektrisk problem der ødelægger en (ekstern) hard disk, hvis det ikke er alm. slid?
Som jeg efterfølgende skrev, så var kommentaren egenligt rettet mod interne diske. Lige pånår den Maxtor.

I alle mine tilfælde har problemet været til at google sig til, og få bekræftet at batchet var dårligt. Med Seagate diskene handlede det om at disken ikke virkede efter 256 boot-ups, fordi de i firmwaren havde glemt at bede disken starte forfra i den rækkefølge igen. Der er en gammel tråd om det, og jeg fik hjælp til at fikse firmwaren af Preben Friis.
Hvad angår WD, så har jeg også en tråd om det, den er nok kun et par år gammel. Diskene blev periodisk MEGET langsomme, jeg kunne google mig til at andre havde samme problem. Symptomerne var egenligt rimelig ens, den ene havde jeg samples og musik på, som til tider loadede meget sløvt, den anden havde jeg "arkiv-data" på, som også tog lang tid om at loade.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mystisk, kan bare være glad for ikke at have oplevet den slags problemer.

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

De fleste traditionelle diske har i mange år været bygget til hård påvirkninger. Ikke dermed sagt det er en garanti, men der er lidt skrøne i at en disk ikke virker fordi den har fået et slag eller lign. Der skal altså en del til at rykke på hovedet. I værste fald mister man data. Disken køre som regel videre bagefter.

I meget gamle dage (80érne) der var problemet at diskene var længe om at parkere. Og der skulle ikke meget til før de téde sig mmystisk efter selv den mindst smule ryk, mens den kører.

At producenter laver beskyttelse til eksterne diske i dag, er selvfølgelig ikke en dårlig ting. Men det er nok mest af alt en slags livrem og seler årsag.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kan bare henvise til det jeg skrev højere oppe, og når man så har fundet den disk man tror mest på, så vælger man selv en box til den, med det ønskede interface, den slags findes,... og vælges bedre ud fra egne preferencer

Voldsomme mængder af data, som blir i studiet, feks video edit backing, kan med fordel lagres på "rå" diske via en såkaldt docking-station, denne vil også tit kunne indeholde flere disks, samt clone,..
/Dub

Medlemsavatar
Jeppe Ibsen Lund
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Kolding

Indlæg af Jeppe Ibsen Lund »

Jeppe Ibsen Lund skrev:Thomas, køb en 2012 Macbook Pro med isat 2Tb SSD samt to 2Tb USB3 2,5” eksterne (usb-powered) kun til backup (en ude, en hjemme). Derudover en 24” monitor, så du kun skal vedligeholde et system.

Se dig derefter aldrig tilbage. Jeg lover du ikke vil fortryde det et sekund.
Må nok hellere lige moderere mit indlæg lidt, da jeg faktisk selv har droppet det set-up... Jeg har købt base-model 27" iMac 5K, som jeg har formået at køre udenom Apples normale SSD og RAM-monopol. Har selv proppet 16Gb RAM oven i de 8Gb og bruger min hidtige interne Macbook-SSD (2Tb) som eksternt startup-drive via SATA/USB3-adapter... iMac'en kan køre mange flere spor og instrumenter end min 2012 Macbook Pro og skærmen kan vise meget mere. Virkeligt lækkert arbejdsredskab!

Har lige været i Tyskland på sangskrivnings-camp og der røg SSD'en tilbage i Macbook'en. Bortset fra lidt authorization-bøvl fungerede det fint :-)

Nyt svar