Internt lydkort (PCI) og mixer - thing of the past?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
GuitarTech
Medlem
Indlæg: 47

Internt lydkort (PCI) og mixer - thing of the past?

Indlæg af GuitarTech »

Jeg har bemærket, at selv når folk søger lydkort med 8+ inputs, så leder de meget ofte efter eksterne lydkort med build-in preamps.

Jeg kan naturligvis godt se fordele ved et eksternt lydkort, det er ikke dét. Men jeg må indrømme, at jeg overraskes over hvordan det slet ikke virker til at PCI og PCI-E kort er en mulighed der overvejes. Dette undrer jeg mig over. Jeg er med på, at mange mennesker optager deres ting eet lag ad gangen og ikke behøver meget mere end 4 inputs, men er det hele forklaringen? Det er jo ikke fordi man sparer penge ved at købe et eksternt lydkort, de kan være meget dyre.

Jeg startede med at tracke i 2005 på hobbbyplan, og teknologien så - som vi alle ved - meget anderledes ud dengang.
Vi var nogle gutter der spillede sammen, og havde allerede lokalet, instrumenterne og forstærkere etc - alt i hvad man må sige var anstændig kvalitet.

Jeg købte det dyreste lydkort jeg havde råd til, et RME HDSP 9652 til lidt over 6000 kroner, valgt på grund af zero latency og de mange inputs. Mit mål var at få så mange simultane indgange, jeg overhovedet var i stand til i forhold til budgettet. Jeg vidste, at jeg ville optage både bas, trommer, synths, akustisk klaver og guitar, at jeg ville benytte dynamiske såvel som kondensatormikrofoner.

Dertil købte jeg en billig mixer fra Behringer, en DDX3216 og smed ADAT udvidelse i, den kostede omkring 6500 alt i alt. Mixerens indbyggede effekter var så dårlige at de var ubrugelige, dens preamps kunne sagtens bruges til formålet, selv om de uden tvivl også var dårlige - men den gjorde muligt at optage 16 spor simultant, og det fungerede absolut problemfrit. Altid. Det var bare at tænde, starte Cubase SX 3, og optage.

Man kan i dag stadig få netop PCI udgaven af RME HDSP 9652 fra nyt. Det er absolut uhørt at man kan købe så gammel computerhardware nyt. Prisen ligger omkring 4000 kroner hos Thomann. Jeg kan i dag ikke sælge mit RME kort. Jeg tror knap jeg kunne forære det væk.

Hvordan ser det ud hos jer? Hvordan tracker I 12+ spor? Hvilket gear bruger I? Hvis I bevidst fravælger interne lydkort og mixer - hvorfor? Er det bare fremtiden? Er det nemmere? Er det unødvendigt med flere enheder, fordi preamps i eksterne lydkort er så gode, at man ikke behøver dedikerede preamps og mixeren er gjort overflødig software?

Hvilken retning trækker studiebranchen i? Bliver den slået ihjel fordi alle med en computer og et lydkort har et studie hos dem selv?

Jeg elsker selv den stationære computer som arbejdsredskab. Er jeg en dinosaur?
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har RME RayDAT. 4 samtidige ADAT par med op til 8 monospor pr. par. Jeg er ikke i tvivl om at det vil spille 100% hvis jeg brugte samtlige spor mulige på samme tid. Til dagligt bruger jeg max 8 spor samtidigt, fordelt over 2 par.
RME laver vist nok en anden PCI Express løsning, der giver mulighed for flere spor.
Men det er da rigtigt, derudover er der ikke det store marked for interne løsninger.

Jeg elsker også den stationære computer. Hvis jeg skulle arbejde med en bærbar skulle den i en dock, og så skulle der eksternt tastatur, mus og skærm til.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

HØRT !!!

PCI og PCIe er selvfølgelig det seriøse valg ,.. men der vil altid værre et størrer marked i hobby-afdelingen samt afdelingen for spøg-og-skæmt

Sådan er det bare ,.. tror folk har et behov for at føle sig "mobil-trendy" med de lette løsninger

Kører også på 2 stks HDSP 9652 fra lidt efter år 2000 ,.. still going strong ,.. og puttet i det nyeste W10 build :-)

Kører pefekt performance i de nyeste Z-type Intel-maskiner

Har dog et Babyface til den bærbare, bedste USB-option, men det er til tracking i marken, faste kort er bare SÅ meget federe
/Dub

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Indlæg: 4772
Sted: DK

Indlæg af SLL »

GuitarTech, som Christoffer og Dubtemple kan jeg også sagtens forstå dig, noget af vejen ;)

HDSP 9652 koster faktisk 4400 kr. hos Thomann, og der er en rimelig grund til det stadig ligger der i pris. HDSP kortet er nemlig stadig 100% valid i stationære computere. Selv nogen af de nyeste Z370 bundkort fra MSI, Asrock, Gigabyte, har stadig en legacy PCI port. Det er derfor, at du ser HDSP kortet oppe i pris. HDSP kortet er stort set ligeså godt som RayDat kortet, og HDSP modellen vil i de fleste tilfælde være tilstrækkeligt for de fleste.
På stabiliteten og lyden er der ingen forskel på Raydat og HDSP. Kun lidt omkring PCI vs PCIe performance, low latency (32 samples) og antal ADAT I/O gør forskellen mellem HDSP og Raydat. Og som sagt, de fleste vil sagtens kunne kunne "nøjes" med HDSP modellen.

Faktisk har jeg selv lige opgraderet til Raydat i min nye computer, som kun havde PCIe stik på bundkortet. Og kun fordi jeg er il Asus bundkort, hvor Z370 modellerne ikke har legacy PCI stik. Ellers havde jeg beholdt mit HDSP kort, som stadig er toppen.

Problemerne opstår, når man vil sælge sit gamle HDSP kort. Der er ingen som tror på PCI mere, og sikkert flere som ikke mener man kan få noget nyt med legacy PCI. Og så brænder man inde på HDSP kortet, medmindre man vil forærer det væk. Folk bruger også i større grad laptops i dag, eller usb, thunderbolt lydkort. Så PCI'en kommer kun ind i billedet, hvis man har stationær computer i sit studie.

SLL

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

Hvordan klare sådan et hdsp pci rme kort sig egentlig ift vst instrumenter som fx keyscape, tænker selvfølgelig på latency?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Muligt det PCIe basserede Raydat kan pines ned på en lille smule mindre buffer, end de gamle PCI-kort, kan ikke svare præcist, (måske Hippo ved)

Men mit indtryk det mest handler om I/O streams

Med to af de gamle PCI-kort er der 2 x 3 adat-sæt, altså 6x8 ud, og 6x8 ind, sammenlagt 96 potentielle samtidige streams I/O,...

Skal man køre de gamle kort bliver det på et af de intel-baserede Z-chipset bundkort med bridged PCI

Dette bridged set-up giver så ifølge mine informationer en flaskehals på maximum 48 samtidige "streams", (ud, ind, eller blandet), grundet bridge,..

Dette skal man være ops på, kan blive aktuelt med mere end ET HDSP9652 installeret, hvorimod flere Raydats antageligt ikke vil ha de begrænsninger

I mit tilfælde vurderede jeg, at selvom jeg får 96 I/0's via mine 6 x ADA8000, vil jeg aldrig bruge mere end 48 aktive kanaler på en gang

48 I/O er langt over hvad de fleste bruger, men enhver må jo træffe sine egne valg, efter at have gjort sit hjemmearbejde hvad research angår

Nu siger SSL så at de aller nyeste Z-380 chipset ikke længere har bridged PCI som option, som jeg forstår ham:
SLL skrev:kun fordi jeg er il Asus bundkort, hvor Z370 modellerne ikke har legacy PCI stik. Ellers havde jeg beholdt mit HDSP kort, som stadig er toppen.SLL
Så det kunne være skægt at vide om dette giver nogle begrænsninger med nyeste CPU-typer oppe i den helt tunge ende ?

Bortset fra det er der historisk højt "bang for buck", med et gammelt brugt 9652/32 PCI kort, og et almindeligt Z-basseret Intel-system

Helt vanvittigt at Total-mix også lige er blevet moderniseret til ens 15 år gamle PCI kort :dollargrin:

Aldrig nogensinde har jeg haft nogle problemer med de kort

(kører Z97 og 4790K basseret system lige nu)
/Dub

Default avatar
GuitarTech
Medlem
Indlæg: 47

Indlæg af GuitarTech »

DUBTEMPLE skrev:Muligt det PCIe basserede Raydat kan pines ned på en lille smule mindre buffer, end de gamle PCI-kort, kan ikke svare præcist, (måske Hippo ved)

Men mit indtryk det mest handler om I/O streams

Med to af de gamle PCI-kort er der 2 x 3 adat-sæt, altså 6x8 ud, og 6x8 ind, sammenlagt 96 potentielle samtidige streams I/O,...

Skal man køre de gamle kort bliver det på et af de intel-baserede Z-chipset bundkort med bridged PCI

Dette bridged set-up giver så ifølge mine informationer en flaskehals på maximum 48 samtidige "streams", (ud, ind, eller blandet), grundet bridge,..

Dette skal man være ops på, kan blive aktuelt med mere end ET HDSP9652 installeret, hvorimod flere Raydats antageligt ikke vil ha de begrænsninger

I mit tilfælde vurderede jeg, at selvom jeg får 96 I/0's via mine 6 x ADA8000, vil jeg aldrig bruge mere end 48 aktive kanaler på en gang

48 I/O er langt over hvad de fleste bruger, men enhver må jo træffe sine egne valg, efter at have gjort sit hjemmearbejde hvad research angår

Nu siger SSL så at de aller nyeste Z-380 chipset ikke længere har bridged PCI som option, som jeg forstår ham:
SLL skrev:kun fordi jeg er il Asus bundkort, hvor Z370 modellerne ikke har legacy PCI stik. Ellers havde jeg beholdt mit HDSP kort, som stadig er toppen.SLL
Så det kunne være skægt at vide om dette giver nogle begrænsninger med nyeste CPU-typer oppe i den helt tunge ende ?

Bortset fra det er der historisk højt "bang for buck", med et gammelt brugt 9652/32 PCI kort, og et almindeligt Z-basseret Intel-system

Helt vanvittigt at Total-mix også lige er blevet moderniseret til ens 15 år gamle PCI kort :dollargrin:

Aldrig nogensinde har jeg haft nogle problemer med de kort

(kører Z97 og 4790K basseret system lige nu)
Jeg har et Z170 med en i7 6700K. Det fungerer upåklageligt. Så meget kan jeg sige.

EDIT: Jeg bruger Windows 10 x64 pro og Cubase 9.5.
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har et Motu 24 IO (som er eksternt og sidder på et PCIe kort), og det er fedt bare at have en masse outboard gear fast tilsluttet forskellige ind- og udgange. Så kan jeg route rundt i software. Og ja, et kræver at skidtet er i stand til at sende og modtage på adskillige inputs og outputs samtidigt uden at hakke og sprutte, hvilket har gjort at jeg ikke har turdet gå USB-vejen. Mit setup er jo købt dengang USB virkeligt var noget legetøj. (Det er vistnok blevet bedre siden.)

Det har så gjort at min 48 kanals mixer bare samler støv, hvilket måske er lidt synd. Det overblik man har med sådan en må jeg så undvære, men det her setup passer mig bare bedre.

Jeg kunne dog ikke forestille mig at skulle arbejde seriøst på en laptop. Jeg vil sgu have et ordentligt tastatur, ordentlige udvidelsesmuligheder osv. Laptops er til sommerhusture, ikke til et studie efter min mening.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

En ordentlig 43" 4K skærm skal jo også fødes med et ordentligt grafik-kort

Derudover er der de nye højhastigheds SSD for OS, samt muligheden for at kunne konfigurere frit, med f.eks. mange alm SSD og kæmpe HD
/Dub

Default avatar
GuitarTech
Medlem
Indlæg: 47

Indlæg af GuitarTech »

Joachip skrev:Jeg har et Motu 24 IO (som er eksternt og sidder på et PCIe kort), og det er fedt bare at have en masse outboard gear fast tilsluttet forskellige ind- og udgange. Så kan jeg route rundt i software. Og ja, et kræver at skidtet er i stand til at sende og modtage på adskillige inputs og outputs samtidigt uden at hakke og sprutte, hvilket har gjort at jeg ikke har turdet gå USB-vejen. Mit setup er jo købt dengang USB virkeligt var noget legetøj. (Det er vistnok blevet bedre siden.)

Det har så gjort at min 48 kanals mixer bare samler støv, hvilket måske er lidt synd. Det overblik man har med sådan en må jeg så undvære, men det her setup passer mig bare bedre.

Jeg kunne dog ikke forestille mig at skulle arbejde seriøst på en laptop. Jeg vil sgu have et ordentligt tastatur, ordentlige udvidelsesmuligheder osv. Laptops er til sommerhusture, ikke til et studie efter min mening.

Det er sindssygt interessant hvad du siger i forhold til din mixer. At den bare samler støv. Det er ikke længe siden at en mixer med 48 kanaler gav plet i underbuks hos mange mennesker. I dag hører alt andet end absolut high end mixere enten til på lossepladsen, eller som et møbel hos en hipster.

Med 24 bits dybde, eller 32 bit floating point for den sags skyld, er outboard kompression og EQ også totalt ligegyldigt. Man har al den kapacitet man kan ønske sig, til at ordne den slags i post.

Jeg har altid min laptop med mig, men jeg er også server guy, så det er nødvendigt i den sammenhæng. Musikken er blot en hobby jeg elsker.

Man kunne argumentere for at en laptop kunne sættes i en dock med mus og keyboard tilsluttet, samt stor skærm over HDMI, outboard I/O over USB 3.1, og så ville man ikke kunne mærke, at man ikke sad ved en stationær - men ofte vil man lide særligt under en mindre ydelse på CPU og en mindre mængde RAM på laptop, end man ville kunne have i en stationær.

Man ville sagtens kunne tracke 16 spor eller flere simultant med en bærbar til 5000 kroner, det kræver meget lidt af maskinen blot at lægge input på disk, men når man begynder at smide effekter på eller fyrer op for Superior Drummer 3, så går det ned ad bakke. Så skal man i hvert fald lægge en del flere penge for en bærbar, der har en ydelse der svarer til en stationær - særligt hvis man samler selv.

Hvornår stoppede du med at bruge din mixer? Hvor længe er det siden? Og hvornår fik du den? Altså, hvis jeg må spørge?
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.

Default avatar
GuitarTech
Medlem
Indlæg: 47

Indlæg af GuitarTech »

DUBTEMPLE skrev:En ordentlig 43" 4K skærm skal jo også fødes med et ordentligt grafik-kort

Derudover er der de nye højhastigheds SSD for OS, samt muligheden for at kunne konfigurere frit, med f.eks. mange alm SSD og kæmpe HD
Er den skærmkonfiguration ikke en smule overflødig i forhold til DAWS? Eller hvad er den optimale opløsning?

Jeg foretrækker 2 skærme på 27" i 1080p - den ene, hvor jeg kan holde mixeren åben hele tiden, styre inserts etc. Den anden hvor jeg kan se de forskellige spor. Jeg kunne måske bruge en tredje til MIDI editor. Men jeg klarer mig nu, trods alt.
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

GuitarTech skrev:
DUBTEMPLE skrev:En ordentlig 43" 4K skærm skal jo også fødes med et ordentligt grafik-kort

Derudover er der de nye højhastigheds SSD for OS, samt muligheden for at kunne konfigurere frit, med f.eks. mange alm SSD og kæmpe HD
Er den skærmkonfiguration ikke en smule overflødig i forhold til DAWS? Eller hvad er den optimale opløsning?

Jeg foretrækker 2 skærme på 27" i 1080p - den ene, hvor jeg kan holde mixeren åben hele tiden, styre inserts etc. Den anden hvor jeg kan se de forskellige spor. Jeg kunne måske bruge en tredje til MIDI editor. Men jeg klarer mig nu, trods alt.
Har ikke arbejdet så meget med den endu, men min Philips 43" 4K LED BDM4350UC arbejder i 3840 x 2160, op til 60 Hz,..

https://pcmonitors.info/reviews/philips-bdm4350uc/

Jeg syntes ikke man kan få plads nok, og det fungere fint med 43" til den nævnte opløsning, i relativt tæt afstand, er meget meget glad for det

Smider nok mine to gamle 21" HD-skærme på også, dels som udvidet skrivebord, dels for slave-maskiner,..

Billeder smadres når de oploades hertil, men et lettere komprimeret 4K screendump er lagt her, kan downloades, og zoomes inde i galleriet

https://photos.app.goo.gl/v5jwg5Oy34ayRp3H3

Vedhæftet også posten her, det står selvfølgelig endu finere på monitoren, men det giver en ide om hvad tingene fra S1 og Totalmix fylder
Vedhæftede filer
fullscreen.JPG
fullscreen.JPG (1.21 MiB) Vist 881 gange
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

DUBTEMPLE skrev:Billeder smadres når de oploades hertil
Resizing her på forummet ser elendigt ud ja. Højeklik på det embeddede billede og få stien til billedet, så kan man se det i fuld opløsning:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php?id=22444

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

GuitarTech skrev: Hvordan ser det ud hos jer? Hvordan tracker I 12+ spor? Hvilket gear bruger I? Hvis I bevidst fravælger interne lydkort og mixer - hvorfor? Er det bare fremtiden? Er det nemmere? Er det unødvendigt med flere enheder, fordi preamps i eksterne lydkort er så gode, at man ikke behøver dedikerede preamps og mixeren er gjort overflødig software?
Jeg tror meget af det her er fordi i er på PC'er ... macbrugere har skulle ty til Magma lignende løsninger, hvis de skulle kunne gøre brug PCI kort og så bliver det jo eksternt ... Kæhlervasen og Mac minien rummer ganske enkelt ikke mulighed for sådan noget.

Så er der trenden med at hælde noget på signalet på vejen mod konverteren altså at få taget beslutningerne på forhånd af et stykke hardware værende mixer eller i hvert fald preamp ... jeg tror at plugin udviklingen tager livet af den, tag f.eks den nyeste Andy Scheps ting fra Waves. Man er altså tæt på at have fundet hvad der skal til for at få tingene til at lyde mindst lige så godt ITB, og hvis man vil have lavet de der preemptive beslutninger, så er latency'en ikke længere noget problem, man behøves ikke en gang at skulle investere i en SoundGrid server da plugin'ens fodaftryk ikke er noget der er nævneværdigt.

Jeg satser på at få løftet min mikrofon samling til et bedre niveau ... i stedet for!

--sd

Default avatar
GuitarTech
Medlem
Indlæg: 47

Indlæg af GuitarTech »

Quark skrev:Hvordan klare sådan et hdsp pci rme kort sig egentlig ift vst instrumenter som fx keyscape, tænker selvfølgelig på latency?
Jeg har ikke prøvet den omtalte VST, og jeg ved ikke hvad den gerne vil æde af båndbredde, men jeg har aldrig oplevet latency som et problem med mit RME - strengt taget må det også være CPU'en der udfører det meste arbejde, tænker jeg? Det kan naturligvis godt være jeg har misforstået noget, men VST performance plejer at være proportionalt med CPU performance.

Har de fleste DAWs ikke også metoder til at kompencere for latency?

Hvis jeg er helt forkert på den, så fortæl det endeligt. Jeg vil altid gerne lære.
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

GuitarTech skrev:
Quark skrev:Hvordan klare sådan et hdsp pci rme kort sig egentlig ift vst instrumenter som fx keyscape, tænker selvfølgelig på latency?
Jeg har ikke prøvet den omtalte VST, og jeg ved ikke hvad den gerne vil æde af båndbredde, men jeg har aldrig oplevet latency som et problem med mit RME - strengt taget må det også være CPU'en der udfører det meste arbejde, tænker jeg? Det kan naturligvis godt være jeg har misforstået noget, men VST performance plejer at være proportionalt med CPU performance.
Mulig latency under load er primært en blanding af faktorerne:

1. CPU, clock
2. Selve lydkortets hardware
3. Lydkortets Driver

Min RME Babyface kører f.eks. 2-3 gange mindre latency i præcis samme configuration, sat i forhold til et Presonus VSL22, på min bærbare

Flytter du så samme Babyface til en kraftigere stationær maskine så reducers latency yderligere lidt

Smides der derefter et HDSP-kort i den stationære så dykker latency yderligere en gang til under det halve, eller mere,.. samt mere stabilt

Men jo Clock er vigtigt for latency
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev:Muligt det PCIe basserede Raydat kan pines ned på en lille smule mindre buffer, end de gamle PCI-kort, kan ikke svare præcist, (måske Hippo ved)
.. det var i hvert fald min egen oplevelse da jeg skiftede fra et 9652 til RayDAT - jeg kunne gå ca. én buffersize længere ned. Dog er der et par andre forskelle mellem 9652 / RayDAT som måske (ikke) er interessante ..

Selvom RayDAT ikke har samme DSP muligheder som nyere RME kort (vi snakker eq, dynamik, basic reverb, ect), så har den alligevel et par tricks i ærmet som jeg bruger. Det ene er MS decoding i TotalMIX, som f.eks. er rart, hvis man monitorerer et MS setup uden for sin DAW. Og en anden ting er muligheden for loopback i totalmix; dvs. du kan vælge et output, sende nogle ting og sager dertil og fange det på det tilsvarende input. På den måde kan du f.eks. lave en bus dedikeret til DigiCheck, nemt optage fra YouTube eller lign - eller samle diverse outputs og sende det til en streaming encoder - som er noget jeg bruger i det daglige, hvis jeg f.eks. vil checke et mix via min iphones højtalere - eller rette et mix med en kunde som ikke har mulighed for at være i studiet ..

Derudover er der jo selvfølgelig også brugt-værdien samt fremtidssikring - så helt personligt synes jeg et RayDAT er det mest oplagte valg, alt taget i betragtning - selvom 9652 er et fuldgyldigt alternativ! Min ydmyge mening :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Selvfølgelig er Raydat at foretrække, men de er også blevet sindsygt dyre, især når der skal bruges to ;-)

Det der er så fantastisk med 9652 er at man kan købe dem brugt til næsten ingen penge, og så få en mellem-kraftig maskine med op til 6-cores bygget op på via et billigt z-chipset 1151 board, det hele vel til ca 5-7000 kr

Den vil nok kunne clockes on-par til 8-core systemerne

Bedste DAW løsning nogensinde for prisen

Og jeg kan ikke få mig selv til at kalde det forældet :-)

------------

Raydat(s) kan man så smide i de voldsommeste boards med understøttelse for de aller hurtigste 10-12 core CPU

Samt naturligvis bedre fremtids-sikring

Vel cirka sådan landet ligger

(følger ikke længere med på daglig basis)
/Dub

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

GuitarTech skrev:Hvornår stoppede du med at bruge din mixer? Hvor længe er det siden? Og hvornår fik du den? Altså, hvis jeg må spørge?
Nu er jeg ikke vanvittigt god til at huske datoer eller årstal, men jeg tror for alvor den mixer blev irrelevant for cirka 10 år siden, da jeg fik mit Motu setup. Selve mixeren er en Behringer MX8000 inklusiv meterbro. Jeg købte den af en af grafikerne da jeg var i spilbranchen, så det har nok været i '98 eller '99, og han havde vistnok købt den fra ny af. Den er ret gammel, fra dengang Uli Behringer skamløst kopierede Mackie's mixere med sagsanlæg til følge... og EQen lyder netop sjovt nok også meget ligesom en Mackie mixer.

Nåja, og hvad CPU angår: Når jeg en sjælden gang imellem render ind i CPU problemer med tunge plugins, så er det næsten altid en enkelt synth-plugin der løber tør for CPU, fordi jeg trykker for mange tangenter ned samtidigt. Og eftersom DAW'en ikke kan fordele én plugin ud over flere cores, så nytter det ikke noget at jeg har 8 cores, eftersom det jo er én specifik af dem der er overbelastet.

Så efter min mening er den perfekte musik-computer en med meget høj floating point ydelse per core. Antallet af cores er sjældent et problem for mig. Jeg ser stort set aldrig min DAW bruge alle 8... eller 4 for den sags skyld.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar