DIY NAS

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

DIY NAS

Indlæg af the19thbear »

Hej. Jeg har måske brug for en NAS løsning derhjemme, da de mekaniske HDD støjer for meget i min computer som jeg bruger til alt muligt lydrelateret, men også til foley-optagelser. Her er blæser/HDD støj ret kritisk.

Derfor tænker jeg at stille en mac mini+en kasse med plads til flere mekaniske HDD gemt væk i TV møblet i stuen.
Det jeg egentlig skal bruge er en kasse med plads til X antal HDD som så skal konfigureres til et RAID system (kan ikke huske hvilket), sådan så at hvis en disk dør, har jeg stadig min data.

Jeg tænker at købe en box som denne:
https://www.ebay.com/itm/ORICO-9558RU3- ... SwYytajJBN
Er der noget jeg skal være opmærksom på?
jeg tænker at den bare skal sættes til mac´en og så skal de seperate diske sættes op som et raid, og så er det det? Maskinen skal også ha Jottacloud kørenende, som så skal backe op til skyen+fungere som plex server+ha en windows partition så man kan spille en lille bitte smule (spiller kun små spil der ikke kræver meget gpu/cpu)

Tak

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Der er ikke meget NAS over det, men du kan godt koble en ekstern disk på en MacMini som du deler på netværket.

Jeg vil som minimum kører RAID5 så én disk kan stå af uden datatab. Men om den du linker til selv har en RAID controller indbygget eller om det skal foregå i computeren har jeg ikke meget erfaring med, jeg har selv 3 stk Synology NAS med hver 4 drev. Men de er ikke så sjove at spille spil på.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det er rigtig nok at der nok ikke er meget NAS over det:)
Jeg spørger dumt, men hvorfor Raid5 og ikke RAID1?
Man kan ret let sætte et software-styret raid system op i osx, så det er jeg ikke bekymret for.
tak:)

Default avatar
Quark
Forum Donator
Indlæg: 121
Sted: Skive

Indlæg af Quark »

http://www.freenas.org/

Ikke noget jeg kender ret meget til dog, men kender folk der er ret glade for freenas.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Tak. Det vil jeg kigge på:)

Nyt svar