Plugin med Bratsch enkeltstemmer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Plugin med Bratsch enkeltstemmer

Indlæg af Graceville »

Er som sagt før helt pjattet med bratsch. Den ene jeg kender der spiller er indlagt på psyk for tiden og en anden vil have penge for at spille med. Det er en hård og kold verden. Lige nu overvejer jeg at lære det selv.

Faldt lige over denne her: https://www.embertone.com/instruments/fischerviola.php

Har ikke købt endnu, men prisen er overkommelig (ca 750,-) og man spiller gennem Kontakt Player 5, den gratis version.

Andre softwarepakker jeg skal være opmærksom på, før jeg får samlet penge sammen og trykket på knappen?

Måske kan Bryla og Mondrup og andre svare, da I har diskuteret det før, dog for et par år siden.

Som sagt er det vigtigt med enkeltstemmer og ikke i grupper af mere end en.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Embertone er ok - har hele biblioteket. Men det er med alle mulige forbehold - for meget afhænger af "spilleren" og brug af controllere. Du skal altid tjekke Vienna ud - godt og dyrt. Kan ikke lige huske hvad Spitfire har i bratch delen - men jeg er vild med deres produkter (som jeg har mange af).
I det hele taget er der ingen biblioteker, der kan noget som helst i sig selv, hvis man ikke bruger tid på at "lære" at spille på dem.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg bruger Embertone og er glad for det når jeg bruger deres iPad controller til! Tjek evt. mit stykke Fallingwater på Bryla.dk. Der har jeg kun brugt Embertone solostrygere.

Som gs siger så tager det noget tid at lære at spille på instrumentet.

Ellers tror jeg kun at bratsch er en del af solo-stryger pakker som LASS eller CineStrings.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvad er det nu lige den Ipad controller hedder?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Mener det er TouchOSC
skriver noder

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Skærmbillede 2018-03-31 kl. 17.11.24.png
Skærmbillede 2018-03-31 kl. 17.11.24.png (10.92 KiB) Vist 479 gange
Hvis du tilfældigvis bruger Ableton Live Suite, så ligger der en ganske fornuftig symphonic strings pack til gratis download på ableton.com, incl. solo patches for alle strygere. De er rimeligt "kontante" i lyden, hvilket til tider kan være ganske brugbart. Har lige spillet lidt på Viola Solo Legato, (vedhæftet) spillet på macbook tastaturet, så det er altsammen samme velocity, og dermed giver det ikke det fulde indtryk af dynamikken. Det er også et uredigeret first take, så det fortæller heller ikke hvad man kan hvis man kæler for det. Ren, rå lyd. Melodivalget skyldes en snak for 3 minutter siden med min konfirmationsmodne datter ...
Vedhæftede filer
Hil dig bratsch.mp3
(1.19 MiB) Downloadet 14 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Alt for fedt med jeres indlæg!

Kiggede lige på Cinestrings, det er osse fedt. I demoerne hører man desværre kun 'full mix' og ikke deres close mike, så det er ikke et helt tørt indtryk man får umiddelbart. Men gad godt høre hvordan det lyder på den kanal.

Jeg har bratsch optagelser med en sm57 gennem noget Neve preamp sikkert (UAD) og det lyder stjerne godt. Osse af en super god stryger, men det er den nærværende tætte lyd jeg går efter frem for at det er optaget i noget på størrelse med Radiohuset. Altså en mere tør lyd uden ambience/et lille rum.

Jeg bliver selv alt for irriteret når jeg hører andre i min genre der gerne vil have violiner på og så er der bare lagt nogle klodser ud uden aftertouch, tonewheel eller efterbearbejdelse. Så er med på det skal lyde autentisk.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Har desværre ikke Abbleton

Kan osse se, at Logic ikke arbejder med solo-instrumenter. Jeg må gå efter 3rd part så så er der bare the monezz §§§
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Graceville skrev:
Jeg bliver selv alt for irriteret når jeg hører andre i min genre der gerne vil have violiner på og så er der bare lagt nogle klodser ud uden aftertouch, tonewheel eller efterbearbejdelse. Så er med på det skal lyde autentisk.
Den var self ikke til dig David :D
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Der er en demo her der hedder viola https://cinesamples.com/product/cinestrings-solo

Mon ikke også man kan høre den i nogle af videoerne.

Men hvis man er ude i at købe pakker, skulle du måske kigge på spitfire.

Ellers er fluffy audio og Embertone de bedste bud hvor pris og kvalitet balancerer. Hvis det dog bare skal ligge i baggrunden kan man nok komme langt med de gratis. Men omvendt er der meget at vinde med de andre.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg tror det skal være en enkelt pakke og en jeg skal kunne have råd til.

Synes Cinesamples virker fedt også embretone, også i deres brugerflader. Spitfire vil der gå længe til før jeg har råd til. Det lyder absolut fedt men lidt til den storslåede og polerede side. Igen er der nok nogle valgmuligheder med full mix og close mike der ikke lige bliver demonstreret.

Jeg researcher videre ved at se flere videoer over tid men lander nok foreløbigt på Cinesamples.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Graceville skrev:
Graceville skrev:
Jeg bliver selv alt for irriteret når jeg hører andre i min genre der gerne vil have violiner på og så er der bare lagt nogle klodser ud uden aftertouch, tonewheel eller efterbearbejdelse. Så er med på det skal lyde autentisk.
Den var self ikke til dig David :D
Det er jeg helt med på. Når det er sagt, så går jeg ikke selv efter realisme når jeg bruger samplede strygere i mine produktioner. Jeg synes det er fint hvis man kan høre at de er samplede - det må gerne være maskinelt. Hvis jeg gerne vil have realistiske strygere, så håber jeg at jeg kender nogle musikere jeg enten kan betale eller som er med på at gøre mig en tjeneste.

På det her nummer, f.eks., har jeg dels klippet nogle enkelte toner ud fra vinylplader med strygekvartetter, og bygget et sampler instrument af det. Dels har jeg samplet brudstykker af fraser fra de samme vinyler og pitchet og stretchet dem til de kunne passe ind i nummerets harmonik og feeling. Jeg synes selv det er endt rimelig vellykket.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er ikke helt rigtigt generelt om Spitfire. Det kommer meget an på programmering og hvilket bibliotek.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

gs-dk skrev:Det er ikke helt rigtigt generelt om Spitfire. Det kommer meget an på programmering og hvilket bibliotek.
Jeg skal se nogle flere videoer så


att: David.

Jeg håber jeg får etableret noget trio-kvartet-kvintet til liveoptrædener. Jeg synes det er fedt at lave noget som kan demonstrere for mig og ikke mindst for andre, hvordan det er jeg har tænkt mig det skal lyde. Til dels osse have muligheden for at bruge strygersamples på udgiveler.

I studiet kan det være en ren tidsrøver at indspille strygere og det er svært at finde nogen der vil gøre det for penge jeg kan betale. Eller osse koster det noget men kan være skidt givet ud og må alligevel smadres af en masse effekter fordi det ikke sad i skabet den dag. Så kan en software pakke være lige så godt eller måske bedre.

Jeg ville have Bjarke Falgren og den liga i studiet hver dag hvis jeg kunne betale for det.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg vil sige, hvis det skal være solo stryger - altså helt rent, så ville jeg prøve at undgå det - selv med de bedste biblioteker. Hør det nye Joshua Bell bibliotek, hvor der er lagt massiv energi i at få en af de bedste i verden som bibliotek. Det er ikke i nærheden af, hvordan han lyder og jeg har spillet med ham masser af gange. Måske er jeg ødelagt fordi jeg har arbejdet i den verden hele mit liv og derfor slet ikke kan holde ud, når det lyder samplet. Som del af noget - go ahead - jeg gør det selv:)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Det er vel igen hvordan man bruger det. Også med tonewheel osv.

Jeg skal ikke bruge det til noget virtuost halløj som her https://www.embertone.com/instruments/j ... violin.php

men blot violatrio som spiller akkorder nærmeste vej, lange strøg, staccato og i forskellige rytmer.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

gs-dk skrev:...og jeg har spillet med ham masser af gange.
Og snart igen! Glæder mig til at høre det :)

Er generelt fuldstændig enig. Live All the way.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bryla skrev:
gs-dk skrev:...og jeg har spillet med ham masser af gange.
Og snart igen! Glæder mig til at høre det :)

Er generelt fuldstændig enig. Live All the way.
Er det Stauning, der trækker dig ind - hvis du altså kommer forbi? Kom forbi og hils på, hvis det er....

Nyt svar