Logic pro MIDI - HJÆÆÆLP!! :-)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Logic pro MIDI - HJÆÆÆLP!! :-)

Indlæg af Ruun »

Hey Gutter!

Jeg sidder med hovedet DYBT begravet i noget midi-redigering. Er der nogen måde hvorpå jeg kan få markeret udelukkende de samme farvede midi-notes, på en tilfældig tangent? I billedets tilfælde ønsker jeg at markere alle de røde noter (uden de blå), på den tangent som er markeret. Kan det lade sig gøre?? Har snart prøvet alt uden held...

Håber i kan hjælpe...
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2018-04-01 kl. 15.30.59.png
Skærmbillede 2018-04-01 kl. 15.30.59.png (280.47 KiB) Vist 579 gange
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Undskyld mig hvis jeg tager fejl, men det ser relativt maskinelt/programmeret og repetitivt ud, kan du ikke bare editere 2 bars og kopiere dem?

Du burde kunne markere flere notes ved shift+click e.l.

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Christoffer I. N. skrev:Undskyld mig hvis jeg tager fejl, men det ser relativt maskinelt/programmeret og repetitivt ud, kan du ikke bare editere 2 bars og kopiere dem?

Du burde kunne markere flere notes ved shift+click e.l.
Jo, det er absolut programmeret, det er dog det jeg prøver at gøre lidt op med. Det drejer sig om en sang på næsten 5 minutter, så at gentage 2 bars fra start til slut, vil nok ikke skabe den store variation. Men dit genvejs-tip hjalp mig lidt af vejen. Tak :-)
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Har ikke ordentligt styr på Logic, men det kan være du kan markere dem du vil redigere, og så bruge et line tool der bygger noget tilfældighed ind i velocity-værdierne.

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Christoffer I. N. skrev:Har ikke ordentligt styr på Logic, men det kan være du kan markere dem du vil redigere, og så bruge et line tool der bygger noget tilfældighed ind i velocity-værdierne.
Det efterfølgende har jeg nogenlunde styr på. Var bare hungrende efter, om der var en mulighed at få markeret alle de ønskede notes på. Det drejer sig immervæk om en 2-300 styk... :shock:
A dream is A dream is A dream….

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det kommer an på hvilket instrument du spiller på, eksempelvis Kontakt med multisampled round robin samples osv., så kan du godt komme langt med at lave 16 bars variation, og gentage dem. Eller en VA-lignende synth med godt med parameter-drift.

Medlemsavatar
Ruun
Forum Donator
Indlæg: 114
Sted: København Ø.

Indlæg af Ruun »

Christoffer I. N. skrev:Det kommer an på hvilket instrument du spiller på, eksempelvis Kontakt med multisampled round robin samples osv., så kan du godt komme langt med at lave 16 bars variation, og gentage dem. Eller en VA-lignende synth med godt med parameter-drift.
Ja okay, nu bliver det måske lidt for specifikt. Der kan sikkert også godt findes en Mercedes med fabriksfejl, selvom 99,9% af deres dytter kører fantastisk.

Dette drejer sig om en trommespor med voldsomt mange notes, der skal helst ikke være for mange som ligner hinanden... :wink:
A dream is A dream is A dream….

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

du gør det nemt i Midi Transform.

Her er et eksempel:

I filen her vælger jeg alle toner med velocity over 100.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2018-04-02 at 02.24.22.png
Screen Shot 2018-04-02 at 02.24.22.png (125.53 KiB) Vist 519 gange

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ruun skrev:Hey Gutter!

Jeg sidder med hovedet DYBT begravet i noget midi-redigering. Er der nogen måde hvorpå jeg kan få markeret udelukkende de samme farvede midi-notes, på en tilfældig tangent?
Edit > Select > Equal Colored Notes

:dollargrin:

Vælg en node med den farve du gerne vil have og brug så ovenstående funktion.

En mere præcis måde (som ikke afhænger af farven, men af en eksakt velocity-værdi fx) er at åbne Event List (Command+7). Vælg en repræsentativ tone på listen og vælg nu Edit > Select > Events with Same value.

Hvis dette ikke giver hits nok, så brug Edit > Select > Similar Events, som er lidt mere bred i sin søgning. Den brugte jeg ofte til at fjerne data, som ikke var identisk mellem events, men som var af samme art (fx en bestemt type controller data som varierede).

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Holger skrev: Edit > Select > Equal Colored Notes

:dollargrin:

Vælg en node med den farve du gerne vil have og brug så ovenstående funktion.

En mere præcis måde (som ikke afhænger af farven, men af en eksakt velocity-værdi fx) er at åbne Event List (Command+7). Vælg en repræsentativ tone på listen og vælg nu Edit > Select > Events with Same value.

Hvis dette ikke giver hits nok, så brug Edit > Select > Similar Events, som er lidt mere bred i sin søgning. Den brugte jeg ofte til at fjerne data, som ikke var identisk mellem events, men som var af samme art (fx en bestemt type controller data som varierede).
De to første løsninger kræver at velocity er komplet ens. Det fungerer fint hvis det er programmeret midi, men er ofte ubrugelig hvis der er tale om noget håndspillet.

Similar Events fremgår ikke lige i mit Logic? Er det fra en af de nyeste updates?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alright, det skyldes at farverne ændrer sig med velocity også selvom det bare er meget lidt. Så det giver fin mening omend man må undre sig over at der så findes to udgaver af samme funktion på sin vis.

Så funktionen er fin og ville på papiret løses dit problem (vælge ensfarvede notes), men problemet er at dine notes faktisk ikke er ensfarvede, men har bittesmå variationer i farve/velocity.

Similar Events har altid været der og er der også i nyeste updates. Den findes i Event List. Jeg tror til gengæld ikke du kan bruge den her, da den mere går på typen af event (note/sustain/pitchbend m.v.).

Hvis timingen er håndspillet/ukvantiseret så kan du ikke engang bruge select similar subpositions, men ellers er det en mulighed. Du kunne evt. midlertidigt kvantisere disse, vælge subpositions, redigere og så slå kvantisering fra igen. Afhængig af hvad du skal med disse notes kunne det være en syg workaround?

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Ja der er Midi transformeren nok en lidt lettere løsning :)

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Jeg tror jeg ville kopiere sporet, på det nye spor vælge alt andet end den tangent og slette det. Den tangent der er tilbage vælge "same subpositions som du vælger i de første takter ... og så humanize dem, eller hvad du nu vil med dem - derefter kopiere alt der ligger på den tangent. Vende tilbage til original tracket, slette det gamle på den tangent du arbejder med og paste det nye ... skulle kunne gøres på et minut eller to :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Nyt svar