Nogle herinde der bruger Tokyo Dawn Kotelnikov compressor

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Nogle herinde der bruger Tokyo Dawn Kotelnikov compressor

Indlæg af Holger »

Billede
Tokyo Dawn Kotelnikov Mastering Compressor Gentleman's Edition

http://www.tokyodawn.net/tdr-kotelnikov-ge/

Har lige købt den (Gentleman's Edition). Synes den er fed og mastering-egnet.

Savner lidt en range funktion, så kunne den stort set erstatte Flux Solera til downward comp (men ikke de andre funktioner i Solera, så som upward comp). Den er i hvert fald endnu mere transparent, måske en af de mest clean jeg har hørt, meget mere end FabFilter Pro-C 2.

Den kan lidt af det som min hardware P3S ME kan med RMS-delen.

Medlemsavatar
jakobole
Forum Donator
Indlæg: 1079
Sted: København / Vanløse

Indlæg af jakobole »

Elsker den, når det skal være transperant
Microsoft Certified MCSA

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Var overrasket over hvor nem den var at tweake til mit formål, men har kun brugt den på 1 kommerciel udgivelse siden jeg købte den for to dage siden.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Uhh, et sidechain highpass filter på kun 3 dB. Det er faktisk noget jeg har overvejet at bygge ind i min egen kompressor, efter at have konstateret at 6 dB/okt filtre ihvertifald fungerer markant bedre i de fleste situationer end f.eks. 12 dB/okt. Den må jeg vist lige tjekke ud "snart".
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg bruger den ind i mellem. Jeg kan ret godt lide den. Jeg har dog kun den gratis version.

Glæder mig til at høre mere om dine erfaringer.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Jeg bruger den rigtigt meget. Synes den gør noget rigtig godt for punchet, når jeg inserter den lige inden min clipper og limiter. Den hiver lige kick/snare en smule frem i mixet, når den bare lige står og napper 1 dB på transienterne.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Så lige din post Holger,
Her er lidt mere om advanced mode med Kotelnikov
http://www.tokyodawn.net/advanced-trick ... otelnikov/

Upward kan faktisk godt lade sig gøre med ‘Inverse Inertia’, men ikke helt traditionelt.
FDR er også forklaret yderligere med nogle eksempler, ligesom Frequency vs. Ratio mht. Int detection (skjult sektion).


I øvrigt, som med de fleste TDR plug-ins, kan man kopiere/indsætte xml direkte i GUI’en (højre klik)
Her er fx. xml preset Inertia Upward Mastering :

Kode: Vælg alt

<TDRKotelnikovGE thresholdParam="-30.0" peakCrestParam="-2.5" softKneeParam="6.7" ratioParam="2.0" attackParam="2.5" releasePeakParam="50" releaseRMSParam="502" inertiaParam="Off" makeUpParam="2.0" dryMixParam="off" dryWetParam="100.0" dryMixModeParam="Dry Mix" outGainParam="0.0" keyHPFrequencyParam="90" keyHPSlopeParam="4.0" keyStereoDiffParam="100" keyStereoBalanceParam="Center" fdrVisibleParam="On" fdrActiveParam="Off" fdrTypeParam="EL Curve" fdrFrequencyParam="1083" fdrAmountParam="80" yingParam="Off" yangParam="Off" deltaParam="Off" bypassParam="Off" equalLoudParam="Off" qualityParam="Insane" modeParam="Stereo" grDispScaleParam="0" grDispModeParam="Gain Reduction" sidechainModeParam="INT SC"/>
:-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Har ikke prøvet compressoren, men har brugt deres SlickEQ en del, som jeg synes lyder super lækkert!

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Jeg bruger den meget - gratisudgaven. Er enig i at den er god til transparens.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fabian skrev:Så lige din post Holger,
Her er lidt mere om advanced mode med Kotelnikov
http://www.tokyodawn.net/advanced-trick ... otelnikov/

Upward kan faktisk godt lade sig gøre med ‘Inverse Inertia’, men ikke helt traditionelt.
FDR er også forklaret yderligere med nogle eksempler, ligesom Frequency vs. Ratio mht. Int detection (skjult sektion).


I øvrigt, som med de fleste TDR plug-ins, kan man kopiere/indsætte xml direkte i GUI’en (højre klik)
Her er fx. xml preset Inertia Upward Mastering :

Kode: Vælg alt

<TDRKotelnikovGE thresholdParam="-30.0" peakCrestParam="-2.5" softKneeParam="6.7" ratioParam="2.0" attackParam="2.5" releasePeakParam="50" releaseRMSParam="502" inertiaParam="Off" makeUpParam="2.0" dryMixParam="off" dryWetParam="100.0" dryMixModeParam="Dry Mix" outGainParam="0.0" keyHPFrequencyParam="90" keyHPSlopeParam="4.0" keyStereoDiffParam="100" keyStereoBalanceParam="Center" fdrVisibleParam="On" fdrActiveParam="Off" fdrTypeParam="EL Curve" fdrFrequencyParam="1083" fdrAmountParam="80" yingParam="Off" yangParam="Off" deltaParam="Off" bypassParam="Off" equalLoudParam="Off" qualityParam="Insane" modeParam="Stereo" grDispScaleParam="0" grDispModeParam="Gain Reduction" sidechainModeParam="INT SC"/>
:-)
Guld!

Tusind tak, virkelig brugbart.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det ser ud til den nærmest kan erstatte den klassiske RenComp hvis man piller den i numsen

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Næeh, men når du nu anbefaler, må jeg da lige prøve den af i weekenden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

RenComp = Waves Renaissance Comp??
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Yup, hvor fake upward comp pga. ratio dependent gain reduction cap har været et klart selling point for mig/mange, dvs. du basically har et statisk gain offset ved peaks og kun hørbar (fake) upward comp på low level materiale.

Kræver lige de rigtige indstillinger selvfølgelig, men nemt at lave. Lyder som om man bare lige skal lege lidt med Kotelnikovs skjulte funktioner, så kan man mindst det samme.

Til ægte upward comp har jeg brugt Flux Solera i såkaldt "De-Expansion" mode (de er skøre, de franskmænd).

Fake upward comp i RenComp må ikke forveksles med upward expansion, som RenComp kan lave ved ratios <1:1.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Upward comp er når der er f.eks. 2:1 under Threshold og 1:1 over threshold ikke? Så man bruger det til at hæve musikkens 'krop' uden at røre ved transienterne?

Jeg hørte fornylig Ian Shepherd sige, at han mente, det var nogenlunde det samme som Parallel compression - eller i hvert fald at slutresultatet var/kunne være det samme. Man hæver kroppen uden at røre peaks.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja det kan lyde lidt a la parallel comp, men det er ikke og lyder ikke helt af det samme.

Ægte upward comp er potentielt det mest usynlige fordi materiale over threshold er virtuelt urørt.

Parallel comp sviner hele signalet til, men hæver relativt mest i low levels (når attack er superhurtigt) ellers kan parallel comp tværtimod tilføje transienter.

Fake upward comp sætter sig mellem to stole, men kan godt være ret usynligt.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

– fin uddybning Holger,

Må indrømme ikke at have benyttet Kotelnikov ovenud meget på det seneste.
Det kan nok være lidt krævende at sætte sig ind i, og huske de forskellige terminologier, og funktionaliteter, men der er mening bag det hele og hvordan tingene kan interagere. Selvom Kotel forekommer meget transparent/karakter løs, så kan den sagtens levere noget grit hvis man vil.

Og når jeg ser Fabien eller VladG fortælle om hvilke tanker og teori der ligger bag deres produkter, så er det satme svært ikke at blive fristet synes jeg:)

Pt. arbejder de ihærdigt på en revideret udgave af deres FeedBack compressor. Det skal blive spændende eftersom den givetvis vil indeholde flere karakteristiske emuleringer og ny type interface.

Nova mener jeg også er et kunststykke for en alternativ tilgang til multiband, som på snedig vis imødekommer de typiske problemstillinger der netop er ved traditionelle cross-overs.

– so much gear, so little time…. :roll:
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

De burde lave en betalt 32 & 64 bit cross-platform udgave af SlickHDR. Den er så vild.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fabian skrev:
Pt. arbejder de ihærdigt på en revideret udgave af deres FeedBack compressor. Det skal blive spændende eftersom den givetvis vil indeholde flere karakteristiske emuleringer og ny type interface.

Nova mener jeg også er et kunststykke for en alternativ tilgang til multiband, som på snedig vis imødekommer de typiske problemstillinger der netop er ved traditionelle cross-overs.
Er Kotelnikov ikke allerede efterfølgeren til feedback comp? De arbejder i hvert fald på endnu en efterfølger :)

Hvis nu bare Nova havde mulighed for at linke threshold mellem båndene, og man kunne slå sidechain filteret fra på shelf compressoren, så ville jeg ikke behøve at kigge så glubsk på ProMB. Det er godt nok et rasende dejligt plugin. Dets automatiserede actions virker virkelig godt.



Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan ikke få Kotelnikov til at lyde eller opføre sig helt som RenComp, men det er også ok.

Til gengæld kan det nogle andre ting og her er det lykkedes mig at lave brugbar fake upward comp via den skjulte negative inertia funktion.

Bemærk hvordan peaks/max områder (check slutningen af filen) er virtuelt uændrede, men de svageste passager er hævet mindst +50% relativt set, hvor man med traditionel downward comp ville forvente en større samtidig ændring af peakområder, hvis de svage passager skulle hæves så meget.
Screen Shot 2018-04-24 at 14.45.00.png
Screen Shot 2018-04-24 at 14.45.00.png (58.17 KiB) Vist 1686 gange
Øverst (brun) = fake upward comp via Kotelnikov
Nederst (grøn) = org. vokal

Kombineres dette med traditional downward comp på samme signal, så kan man muligvis slippe afsted med mindre alm. comp, dvs. mere levelling uden det bliver grimt så hurtigt.

Ulempen vil være højere vejrtrækninger og evt. støj, som bør fjernes/skrues ned først, evt. med gate, men nok nærmere i hånden via edit & fade. Evt. volume automation efterfølgende comp.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Holger skrev:det lykkedes mig at lave brugbar fake upward comp via den skjulte negative inertia funktion.
Cool, ser da ud til at virke og peaks holdt i ave!

Smittefar skrev:Er Kotelnikov ikke allerede efterfølgeren til feedback comp? De arbejder i hvert fald på endnu en efterfølger :)

Hvis nu bare Nova havde mulighed for at linke threshold mellem båndene, og man kunne slå sidechain filteret fra på shelf compressoren, så ville jeg ikke behøve at kigge så glubsk på ProMB. Det er godt nok et rasende dejligt plugin. Dets automatiserede actions virker virkelig godt.
Jo. Den nye comp er en efterfølger til de andre som en "5th gen". Den bliver diskuteret i denne FB (Gruppe):

– I Nova kan man trække musen over et antal handles, eller alle på een gang, og justere parametre som linked. Det du efterlyser??
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er godt med i gruppen - jeg synes ikke ret mange af de fremkomne forslag er særlig interessante :)

Jeg må hellere lave en ny tråd om Nova - Det kunne hurtigt løbe ret langt off topic. I forhold til at trække musen er mit problem, at jeg gerne ville have fat i wide band også på samme tid.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Holger skrev:Ægte upward comp er potentielt det mest usynlige fordi materiale over threshold er virtuelt urørt.
Jeg sad og tænkte over upward comp og kan ikke helt fange hvordan det skal fungere. Hvis der kommer en høj transient lige efter du har lavet upward comp, kræver det vel en ekstrem hurtig release for ikke at booste den (ellers er materialet over threshold ikke længere urørt)? Og hvis du kører upward comp med en ekstrem hurtig release forestiller jeg mig at det meget hurtigt kan lyde grimt.. eller er der noget jeg har misset?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Look-ahead.

Men ja, det kræver lidt pilleri og det er ikke alt upward comp fungerer med.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kotelnikov er opdateret til v1.5 - Det største nye er vist GR limit.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar