Loudness Penalty - Online loudness analyzer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Re: Loudness Penalty - Online loudness analyzer

Indlæg af Smittefar »

Fedt Holger, tak for indsatsen

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Velbekomme og FAQ'er nu opdateret til at reflektere seneste målinger pr. dags dato.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og bare lige for en god ordens skyld, så jeg ikke ligner en over-skeptisk idiot:

I oktober 2017 målte jeg YouTube til ca. -11 LUFS (I) (helt præcist -11.2 i min test) baseret på 5 forskellige testfiler.

Og nu pr. dags dato er vi på ca. -13 LUFS (I) agtigt.

Spotifys seneste ændring skete i sidste uge med senest app-update. Der er i øvrigt en fejl i advanced settings, hvor normalizing ligger to forskellige steder med to forskellige navne.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

De har tilføjet lidt:


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Da jeg lige først hørte det, tænkte jeg, det var en ret lille ting, men jeg kan godt se, at det faktisk er en ret brugbar update.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu har jeg pulet lidt mere Spotify loudness... rigtig interessant. Jeg kan i hvert fald afvise at det er en fordel at sigte direkte efter fx Spotifys loudness target med mindre musikken partout skal være meget dynamisk.

1) Der er overvejende sandsynlighed for at det fungerer dårligere rent æstetisk (anekdotalt: det gjorde det i mine tests) fordi mange mixes har brug for en anelse smæk før de samler sig og fungerer optimalt. Til de ca. -14 til -15 LUFS (I) som Spotify har som target (dvs. omsat til 89 dB SPL vægtet reference i ReplayGain), så er der mange mixes der knap eller slet ikke rører masterlimiteren.

2) Numre lavet specifikt til at matche Spotifys target måles lavere i LUFS og opfattes lavere rent psykoakustisk. Det er den mest interessante ting jeg fik ud af mine tests. Vi taler ca. 0.5 dB/LU i tab konsekvent udover det æstetiske tab. Det kan selvfølgelig være et helt fint/ønskværdigt kompromis, hvis dynamikken er vigtigst på nogle numre. Men det siger noget om den forskel der er på LUFS og psykoakustik i forhold til Spotify's ReplayGain.

3) På den anden side ryger der også både noget målbar loudness i LUFS og tilsvarende psykoakustisk den anden vej, hvis man overlimiterer. Igen et tab op til ca. 0.5 dB/LU på de meget pressede ting i mine målinger. Fx et -5.7 LUFS (I) nummer bliver straffet lidt ekstra.

Jeg arbejder lidt på et teoretisk sweetspot, men alt andet lige (=produktion/mix/balancering) er det tættere på -10 LUFS (I) eller -11 LUFS (I) end de -14 LUFS til -15 LUFS (I) som Spotify vil "have". Dvs. det kan efter min mening bedre betale sig at sigte efter ca. -10 LUFS (I) til -11 LUFS (I) og så lade ReplayGain selv skrue ned for at få det optimale kompromis mellem æstetik og loudness (disclaimer: på det meste pop/klub/rockmusik og med alle de andre disclaimere der medfølger sådan en kategorisk udtalelse).

Det har samtidig den fordel, at samme master fungerer bedre til YouTube, som har et lidt højere target end Spotify.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Interessant Holger - tak for indblik
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump


Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har købt pluginnet.

Det gør hvad det lover, men jeg synes også et eller andet sted, der er lidt ringe til prisen. Ingen dokumentation/manual overhovedet, og GUI kan ikke resizes. Selv på min meget moderate skærm opløsning, er det et lille vindue

Jeg har givet $29 + moms. Normalpris er højere. Jeg synes faktisk, det er for ringe, at de ting ikke er med.


Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Synes ikke rigtig at funktionaliteten er "plug-in-worthy" ... slet ikke i en betalt udgave.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes faktisk, det giver rigtig meget mening som plugin. Det er meget hurtigere at bruge pluginnet end at eksportere og så uploade. Men altså, jeg synes egentlig også det er for dyrt (men det synes jeg rigtig mange plugins er). Jeg ville aldrig betale fuld pris ($49+VAT) for det.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er mere, at jeg anser målingen for tæt på nyttesløs. Hvis jeg holder mit LUFS-target, så er jeg "in the ballpark" anyways. Og det er jo langt fra tæt på noget "standard" alligevel ... Spotify kan være 3 forskellige targets ... og de andres targets bliver jo alligevel skubbet efter forgodtbefindende.

Om nummeret er -1,5 eller -2,9 på Youtube eller -3,1 eller -4,7 på iTunes er jo bedøvende ligegyldigt.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er meget praktisk, når man gerne vil referencelytte mod numre på spotify/youtube.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar