Steinberg siger farvel til VST2

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fair. Der har været givet heads up i god tid.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Haha, det får sgu nok ikke UAD til at rykke alligevel.. Dinosaurer.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der vist en del dino'er tilbage i MI, der skal tænke version 3. :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Der er få ting der bevæger sig med så gletcheragtigt et tempo som softwareudvikling i musikbranchen. Langt de fleste af mine VST plugins er 32-bit VST2 plugins. (Ja, jeg ville da ønske det ikke var tilfældet.)

Men fem års varsel er ikke meget i geologisk tid.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Joachip skrev:Der er få ting der bevæger sig med så gletcheragtigt et tempo som softwareudvikling i musikbranchen. Langt de fleste af mine VST plugins er 32-bit VST2 plugins. (Ja, jeg ville da ønske det ikke var tilfældet.)

Men fem års varsel er ikke meget i geologisk tid.

Hej Dino :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sjov til side. Det gælder vist både Native Instruments og flere andre.

Og mon ikke DAWs vil supportere de gamle VSTs i mange år endnu?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jamen hvad hulen skal man gøre? Nogen af de her plugins er udviklet af folk der har fået børn, gået på pension, stoppet med at programmere eller sågar slået sig selv ihjel i en bilulykke i Spanien. Jeg kan jo ikke gøre noget!?! Jeg har ikke sourcekoden.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man bliver nød til at efterlade sig ting, når man bevæger sig fremad.

Jeg tror alle, der har beskæftiget sig med de her ting i længere tid, har sagt farvel til nogle - på tidspunket udmærkede ting - for at kunne opnå nogle andre. 12-bit, 16-bit, 32 bit, 64 bit. Vst, Vst2, Vst 3.

Commodore, Atari, Pc, Mac

Dos, Windows 3, win 95 osv

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Klart, jeg er også selv oldnordisk på visse punkter. Jeg ville bare ønske at de store firmaer, som eksempelvis Universal Audio, ville lytte til deres kunder, og se de ekstra muligheder udviklingen fra VST 2(.4) til 3 gør.
Universal Audio har et årligt spørgeskema i januar eller februar eller deromkring. I minimum de sidste 3 år, har muligheden for VST3 været en del af deres spørgeskema, og jeg har vægtet det højt alle de gange jeg har haft mulighed for det. AU standarden har færre begrænsninger, i VST standarden skal du op på version 3, for at ekstern sidechain er en mulighed. Bevares, der er nogle få firmaer der har forsøgt sig med fiks-fakserier med multi-in/out udgaver af deres plugins, men det er noget skrammel.

... Men jeg er nok den eneste UAD kunde der har afgivet den slags besvarelse.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Sidechain og multiple outputs er de eneste to features jeg hører folk tale om mht. VST 3 vs. 2.
Er der egentlig andre forskelle der er relevante for folk (altså ud over Steinbergs salgstale)? Bare nysgerrig.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Er der ikke noget med, at et VST 2 plug kører løs på CPU'en selvom det ikke bliver brugt - mens VST3 "slukker" så længe der ikke er signal igennem?

Selv bruger jeg både AU og VST3 i Studio One. Rart fordi der i enkelte tilfælde er noget galt med det ene eller det andet.
Ellers bemærker jeg ikke den store forskel den vej.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:Sidechain og multiple outputs er de eneste to features jeg hører folk tale om mht. VST 3 vs. 2.
Er der egentlig andre forskelle der er relevante for folk (altså ud over Steinbergs salgstale)? Bare nysgerrig.
Man behøver ikke VST3 for at få flere end 2 kanaler ud. NI har haft 32 mono/16 stereo ud på Battery i efterhånden mange år.

Jeg går ud fra at der er nogle tekniske "forbedringer" i VST3 standarden, men jeg kender ikke til det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

I know. Men den liste er en salgstale.
"Improved performance" har ikke kunnet påvises i praksis af dem som har prøvet rundt omkring (jeg kan f.eks. heller ikke se hvordan det skulle blive meget anderledes i de VST plugins jeg selv har lavet.)

"Activating/deactivating busses": Det er vel op til ens DAW hvordan det her fungerer? Jeg ser ingenforskel i mine to mest brugte musikprogrammer.

"Sample-accurate automation": Ja okay, cool. Men bruger folk det her, eller er det bare en teoretisk forskel ingen rigtigt bruger til noget?

"Multiple dynamic I/Os": Yes. Den kan folk godt lide. Sidechains og multi outputs. Fair nok.

"Resizable edit windows": Øhhh... jeg har altid troet det var helt op til koderen selv at lave et UI. Der er måske noget jeg har overset her? Men jeg har ikke kunnet finde noget info om det.

Og sådan er der så meget jeg lige umiddelbart godt kan være lidt skeptisk overfor på den side. Derfor var jeg nysgerrig om folk rent faktisk havde oplevet og/eller mærket nogen reelle fordele ved VST3 i den virkelige verden... ud over Multi IO og sidechains?

Men okay... det ku' være jeg bare skulle få portet mit eget shit til VST3 i det mindste. Det er da en start.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har døjet med sample-uakkurat automation i Cubase, det er fandme noget skrammel.

Det er tilgengæld også noget skrammel at skulle lave volume fades på en gain-knap i et plugin, istedet for på kanalens volume fader. Men så igen behøver man ikke editere alle automation punkter for at skrue 1dB op generelt, det kan man gøre på den u-automatiserede fader.
Men så skal man bruge en af de 6 pre fader insert slots man har til rådighed...?
zzz...

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »


Nyt svar