Focusrite Scarlett direct monitoring "latency"

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Focusrite Scarlett direct monitoring "latency"

Indlæg af Morten B »

Overvejer at anskaffe mig et Focusrite Scarlett 18i20, men jeg er 100% afhængig af direct monitoring.

I manualen står der "Near zero latency", hvilket jeg tolker som at monitoring delen går igennem den interne software mixer?

Nogen her som har hands-on erfaring med Scarlett serien og kan kaste lys på reel brug af direct monitor funktionen?

Tak :)

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg har ikke oplevet nogen som helst latency med mit Scarlett lydkort.

Jeg tolker near zero som at signalet kører gennem ad- og da- konvertere, men det i sig selv kan gøres på mindre end et millisekund.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg bruger ikke noget direct monitor på min (den samme Smittefar havde)
Jeg router ind igennem logic, det giver da lidt latency, men jeg vurderer at det er inden for de rammer man kan acceptere. Dette kommer an på ens computer, og der kunne specs nemt blive bedre end mine.
Da jeg havde en Presonus 1818VSL brugte jeg den indbyggede DSP i lydkortet/mixeren til at lave alt monitor, så havde vi eq, comp, rumklang osv på alle kanaler uden mærkbar latency.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Smittefar skrev:Jeg har ikke oplevet nogen som helst latency med mit Scarlett lydkort.

Jeg tolker near zero som at signalet kører gennem ad- og da- konvertere, men det i sig selv kan gøres på mindre end et millisekund.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Fedt, tak. Undrer mig lidt over at det er formuleret på den måde.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hald skrev:Jeg bruger ikke noget direct monitor på min (den samme Smittefar havde)
Jeg router ind igennem logic, det giver da lidt latency, men jeg vurderer at det er inden for de rammer man kan acceptere. Dette kommer an på ens computer, og der kunne specs nemt blive bedre end mine.
Da jeg havde en Presonus 1818VSL brugte jeg den indbyggede DSP i lydkortet/mixeren til at lave alt monitor, så havde vi eq, comp, rumklang osv på alle kanaler uden mærkbar latency.
Software monitoring er ikke en mulighed da jeg både skal kunne monitorere uden forbindelse til computer, og fordi latency bliver for høj til at spille ind med til min smag.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Havde et 2i4 i kort tid. Direct monitoring betyder at input-signalet bliver smidt direkte i output.
Og at Focusrite så ikke "overdriver" og kalder det zero latency - da det i sagens natur ikke eksisterer.

Jeg prøvede ikke at bruge det som stand alone (kan ikke huske, om det kunne det). Men da jeg havde et Saffire Pro brugte jeg det stand alone og det funkede til UG (så gammel er jeg).

Jeg kan ikke forestille mig, at Focusrite ville fucke det op.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Der står i manualen at det bare husker den sidste indstilling i kontrol panelet, også ved re-boot, så det går jeg ud fra virker som det skal.

Tror sgu det bliver et Scarlett jeg lander på så.

Tak for inputs.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kan se at det kræver et stykke software som jeg aldrig har installeret eller brugt.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Har et 6i6 som jeg købte for nylig. Ingen latency her og det er en enorm forbedring i forhold til mit gamle E-MU interface.

Medlemsavatar
Jens Ledet
Forum Donator
Indlæg: 2402
Sted: Århus

Indlæg af Jens Ledet »

Jeg sad med mit her i dag, jeg ville parallel compe nogle trommer. Og her er latencyén self for høj. Da jeg fik routet ud gennem I/O og retur, og den efter et par forsøg fik lavet den rette timing kunne jeg se at latency gennem logic på 32 i buffer var 0.9 ms. det er der ikke mange der kan høre, men til parallel comp duer det ikke. Så jeg vil tro at den direkte er næsten 0...
Mvh Jens
Mvh Jens
Nu med en otari mtr 90 i studiet :-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Jens Ledet skrev:Jeg sad med mit her i dag, jeg ville parallel compe nogle trommer. Og her er latencyén self for høj. Da jeg fik routet ud gennem I/O og retur, og den efter et par forsøg fik lavet den rette timing kunne jeg se at latency gennem logic på 32 i buffer var 0.9 ms. det er der ikke mange der kan høre, men til parallel comp duer det ikke. Så jeg vil tro at den direkte er næsten 0...
Mvh Jens
Tak, fin oplysninge. 0.9 er så sandelig mere end rigeligt til at indspille efter.

Og, en sidenote: Er du glad for lydkortet?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det må være noget andet end round trip latency, der rapportere 0,9 ms.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jens Ledet skrev:Jeg sad med mit her i dag, jeg ville parallel compe nogle trommer. Og her er latencyén self for høj. Da jeg fik routet ud gennem I/O og retur, og den efter et par forsøg fik lavet den rette timing kunne jeg se at latency gennem logic på 32 i buffer var 0.9 ms. det er der ikke mange der kan høre, men til parallel comp duer det ikke. Så jeg vil tro at den direkte er næsten 0...
Mvh Jens
Så er det da heldigt at der er parallel komprimering i nogle af de gode kompressor, via en mix knap ... det sparer så oven i købet en kanal.

--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Søren Dyhr skrev:
Jens Ledet skrev:Jeg sad med mit her i dag, jeg ville parallel compe nogle trommer. Og her er latencyén self for høj. Da jeg fik routet ud gennem I/O og retur, og den efter et par forsøg fik lavet den rette timing kunne jeg se at latency gennem logic på 32 i buffer var 0.9 ms. det er der ikke mange der kan høre, men til parallel comp duer det ikke. Så jeg vil tro at den direkte er næsten 0...
Mvh Jens
Så er det da heldigt at der er parallel komprimering i nogle af de gode kompressor, via en mix knap ... det sparer så oven i købet en kanal.

--sd
Der bliver nok snakket hardware her.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nej men idealet er vist for tiden at tracke med en hulens masse plugins i forløbet, man så også enten gå en serverløsning til aflæsning af besværlige ting og sager ... nøgle ordet er her multithreading, men Liveprofessor 2 kan faktisk køre sådan, uden ekstra hardware knyttet til opgaven. Bevares en macbook Air kan godt komme til at puste lidt hvis man ikke har strømforsyningen sat til.

--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Men det er stadig irrelevant, da Jens snakker om parallel komprimering med en outboard kompressor.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Focusrite Control softwaren styrer en mixer i lydkortet, dvs at den ikke skal igennem USB og computerens CPU før lyden kommer ud igen hvis man laver et direct mix.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
NilsOlav
Medlem
Indlæg: 157
Sted: Vanløse

Indlæg af NilsOlav »

Jeg anvender mit Focusrite 18i20 lydkort default i 'near-zero-latency'-mode, og jeg oplever ingen problemer af nogen art. Jeg har sat det op med et normaliseret krydsfelt så jeg har tre stereo-ud som sends til eksterne effekter, et stereo-ud til monitors og et stereo-ud til en hovedtelefon-fordeler. Seks af de otte indgange går også via krydsfeltet - de to første har egne XLR/jack-stik på fronten. Opsætningen gemmes fra gang til gang, og kan anvendes uden at PC'en kører. Det fungerer især godt til øvebrug. Endelig har jeg anvendt muligheden for 8 ekstra indgange via ADAT-interfacet (Et Behringer ADA-8200, der fungerer fint - Focusrite laver i øvrigt ét selv...). Her skal man bare huske et BNC/BNC-kabel til synkronisering, ellers kommer der 'knas' i lyden. Lydkortet er klippe-stabilt, lyden er klar og gennemsigtig, og det er meget fleksibelt. For eksempel kan (near-zero-latency) medhørsniveauerne på de enkelte indgange justeres uafhængigt af optageniveauet, hvilket er nyttigt når man indspiller flere ad gangen.
We don't make mistakes - we do variations.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Morten B skrev:Men det er stadig irrelevant, da Jens snakker om parallel komprimering med en outboard kompressor.
Det gør han da ikke, så vidt jeg kan se lavede han den med en ITB compressor og der virkede latency'en for lang???

--sd

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Søren Dyhr skrev:
Morten B skrev:Men det er stadig irrelevant, da Jens snakker om parallel komprimering med en outboard kompressor.
Det gør han da ikke, så vidt jeg kan se lavede han den med en ITB compressor og der virkede latency'en for lang???
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=76560

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja den havde jeg ikke set!

--sd

Nyt svar