Kan det ordnes ved mixing eller skal jeg selv?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
Emilthomsen1101
Medlem
Indlæg: 28
Sted: Hvidovre

Kan det ordnes ved mixing eller skal jeg selv?

Indlæg af Emilthomsen1101 »

Hey allesammen
Jeg er ikke så meget inde i det med vokal indspilning og har et spørgsmål der lyder sådan.
Når jeg indspiller ikke har en hel ren stemme er det noget jeg selv skal ordne når jeg indspiller ved at proppe nogle plug-ins på så det lyder mere rent (bruger allerede autotune 8 så tænker udover det) eller er det noget de gør i mixing når man køber det

Har en sang eksempel feks Milbo - Populære (feat. Skinz)
For den sang synes jeg er helt fantastisk tror i der er nogle form for autotune og hvor meget og andre plug-ins eller noget som man kan høre er fikset i mixing

Håber i vil hjælpe:)

Vh Emil:)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Overvej noget sangundervisning og lær at synge rent.

Default avatar
Emilthomsen1101
Medlem
Indlæg: 28
Sted: Hvidovre

Indlæg af Emilthomsen1101 »

Har overvejet det, men tænkte om der var en løsning udover det:)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det vil være en opgradering for livet - og styresystemet skal ikke opdateres og du vil have fuld kompabilitet resten af din tid. Nå ja - og så får man respekt for at kunne håndværket.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Emilthomsen>
Det er altid en god idé, at indspille det samme flere gange. Så kan du vælge det bedste eksempel ud, og du kan klippe imellem de forskellige eksempler... Dette vil kunne hæve niveauet på resultatet. For den ene gang synger man knap så godt i 3. linje - anden gang bliver det bedre, men da lyder 4. linje til gengæld knap så godt osv... Så klip det mest vellykkede ud af mange indspilningsforsøg.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Der var en der for nylig sagde at folk synger mere rent når de synger i kor, og han foreslog så at man lavede en optagelse, pitch korrigerede den teknisk - for så efterfølgende at bruge den som udelukkende medhør sammen med den stemme man så får, som den man skal bruge. Hvor vidt det så passer ja, så var det måske en ide at prøve det efter?

--sd

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Der er også nogle, der først spiller melodien ind på klaver og så synger til den udelukkende i medhør.
skriver noder

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Der er helt sikkert autotune på det track som du linker til.

Hvis du vil have din vokal til, at lyde derhenad, skal du bede vedkommende der skal mixe det om, at tilstræbe sig den lyd.

Der er selvfølgelige nogle variabler i forhold til hvor godt vokalen er optaget, hvilket lokale der er optaget i, hvilket udstyr du har brugt og din performance.

Du kan også bruge de næste 5 år på at øve dig som andre forslår, men nogen gange vil man gerne have sin ideer ud så hurtigt som muligt, og så er det bare med at komme igang med autotune og andet lir

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Peter skrev:Du kan også bruge de næste 5 år på at øve dig som andre forslår, men nogen gange vil man gerne have sin ideer ud så hurtigt som muligt, og så er det bare med at komme igang med autotune og andet lir
Og nogle gange skal det lyde af autotune for at fungere bedst muligt.

Hvis du opøver evnen til at synge rent og godt, vil du så have den luksus at kunne vælge om det skal være autotune-lyden eller ej.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
Emilthomsen1101
Medlem
Indlæg: 28
Sted: Hvidovre

Indlæg af Emilthomsen1101 »

Hej allesammen

Mange tak for svarene det er helt sikkert noget jeg vil tænke over

Vh Emil:)

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Nu skriver du ikke hvilken DAW du bruger, men de fleste har mulighed for at pitch-correcte direkte i audiofilen. Her kan du rette de enkelte toner, som er skæve. Gøres det rigtigt kan det ikke høres, og du undgår autotune-lyden, hvis det ikke er den effekt du ønsker.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Du kan jo indspille en guide vokal til dig selv, hvor du pitch korrigerer ganske hårdt. Derefter kan du så indspille den rigtige vokal på medhør. På den måde kan du i det mindste få et track som du kan korrigere mindre, og derved undgå tydelige artifacts fra pitch korrigeringen.

Nyt svar