SoundGrid Impact Server fra Waves

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Brugeravatar
danstanley
Executive Producer
Executive Producer
Indlæg: 532
Sted: Frederikshavn

SoundGrid Impact Server fra Waves

Indlæg Skrevet: 24. jun 2018, 20:37

Mon det var noget for at aflaste ens PC? Nogen erfaringer, nok ikke med denne med andre af deres lignende produkter?
Funker nok kun med Waves plugins kunne jeg forestille mig.?
https://www.waves.com/hardware/soundgrid-impact-server

https://youtu.be/_B2OeNmcSDw


Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 8237
Sted: Brøndby

Re: SoundGrid Impact Server fra Waves

Indlæg Skrevet: 24. jun 2018, 21:44

danstanley skrev:Nogen erfaringer, nok ikke med denne med andre af deres lignende produkter?


Huh? :-P

Hvad jeg generelt ikke kan lide ved de her DSP audio systemer:

1. Man er låst til en platform.
2. Det er "dyrt" i forhold til, hvad man får af processorkraft ifht. en større computer.
3. Det jeg laver maxer sjældent min nuværende computer ud. Selv når jeg tracker med plugins.
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 3159
Sted: Rødovre

Re: SoundGrid Impact Server fra Waves

Indlæg Skrevet: 24. jun 2018, 22:08

Jeg var også lidt tændt på hypen, jeg slås med at holde latency'en nede på noget fornuftigt. Det er sådan at andre værktøjer faktisk kan finde ud af at multi thread'e uden ekstra hardware.

Jeg var mildest talt lidt muggen over at hver gang jeg gjorde et eller andet med en serie plugins i Multirack, så fik jeg latency'en ret tydeligt at høre. En anden ting jeg blev lidt knotten over var at hvis man vælger stereo på udgangen så fanger bordet, i en live pult kan det godt gå hen og blive lidt fråds sådan at okkupere den ene stereo kanal efter den anden, f.eks stortromme hvor ofte kører den i stereo?

Du har helt ret den kan kun se Waves plugins og lidt få fra Sonnox ...

Jeg fandt via en debat frem til Liveprofessor2 - som er det værktøj som kan lade din macbook air og et lydkort, blive dit effektrack - den kan multi tread'e man får at se hvor meget latency'en er og man kan samle stereo ja mange kanaler til et enkelt udtag bare ved at tegne forbindelserne. Jeg kan med et lille to kanals usb lydkort få latency'en ned omkring 4 ms, som svarer til 120 cm lyd vandring ved 20 grader, stort set det som et par overheads sidder over et trommesæts lilletromme. Jeg kan med 2 kanaler presse den interne latency ned på 16 samples dertil skal så lægges roundtrip. Jeg kan køre med alle slags AU plugins, jeg har ikke fundet det nødvendigt at prøve andre - Det eneste jeg ikke tror du slipper afsted med er duggen automixeren uden Multirack.

Man skal dog heller ikke glemme at Logic rent faktisk laver en bunke pænt anvendelige native plugins, hvis man sætter dem in i deres Mainstage, kan man lave meget latency fri kæder så længe man holder sig til deres egne plugins. Men mit brug er en Presonus pult, og der får jeg via deres kundeservice adgang til Mäag EQ, BX_Opto, SDRR fra Klanghelm og Lexicon MPX som til mit brug er ganske anvendelige, faktisk er det sådan at nogle af disse har bedre latency end Waves, hvor jeg drog bruger Waves Klark emulering, og Rbass.

Men Liveprofessor 2 er ligeglad med hvem der har lavet pluginsne og har kostet mig en brugt macbook air og så kr. 500 for licensen.

http://audiostrom.com

--sd
Brugeravatar
lakris
Forum Donator
Forum Donator
Indlæg: 2901
Sted: CPH, Denmark

Re: SoundGrid Impact Server fra Waves

Indlæg Skrevet: 24. jun 2018, 22:23

Er det ligesom Muse Receptor?

Det kiggede jeg på for måske 10 år siden, men syntes det var for dyrt, ifht ydeevne
Brugeravatar
Søren Dyhr
Forum Superstar
Forum Superstar
Indlæg: 3159
Sted: Rødovre

Re: SoundGrid Impact Server fra Waves

Indlæg Skrevet: 30. jun 2018, 14:01

Vi skulle måske angribe det her på en anden måde, der er som jeg ser tingene to aspekter som kun minder lidt om hinanden. Hvorfor er aflastningen nødvendig overhovedet? Latency og især latency fra lange plugin kæder er et fælles problem for de to scenarioer, den udøvende musiker der ikke kan bruge forsinkelsen som noget der skal arbejdes udenom i de kreative øjeblikke. Og lydmanden der gerne med meget lidt medbragt grej vil genskabe den der rare lyd fra de store XL4 pulte fra de dage hvor man ikke havde noget der var bedre.

Vi må lige dvæle lidt ved hvorfor vi gerne vil have retro lyden, og her kommer traditionen for hvordan ting skal lyde for det subjektivt lyder godt, eksempelvis er der ikke mange der til en koncert på et flygel lægger sig med hovedet inde under låget tæt på klangbunden, men det er dog typisk der vi sætter microfonerne ind. Alle close mic'kinger læner sig jo op ad hvad vi traditionelt føler er den helt rigtige lyd.

Ligeledes tilsiger traditionen også at vi går i kondensator mikrofoner så snart det eventuelt giver mening, men med kondensatorer kommer desværre også at vi opfanger overhør fra instrumenter der har deres egen close mic sat på. Vi har alle sikkert hørt hvordan en digital overstyring den lyder og derfor er vi gået hen og blevet bange for at gaine for højt. Det gør ikke så meget andet at vi ofte skal meget langt ned at fiske med et kompressor threshold ... så længe der ikke er voldsomt meget overhørt. Vi har også fået for vane at hælde rigtigt mange mikrofoner på alting, velvidende at vi selvfølgelig også får bidraget væsentlig til opbygningen af noget 300 hz overhør fordi alle instrumenter stort set er aktive der.

Men fordi vi gainer ret langt nede vil opløsningen i bits også gå hen og blive uforholdsmæssig lav ...nede i en 6-8 bit for det her overhørs bidrag. Man skal ikke gøre sig mange forsøg med f.eks Logics Bitcrusher ved lave bit-rater før man får sig et klart billede af hvor svært ens hjerne har det med hvad pokker der egentlig foregår. Så mon ikke det er derfor at digital lyd som udgangspunkt har fået et dårligt ry, at ingen rigtigt har gjort sig tanker om hvad pokker der egentlig var den ene ting som gjorde udslaget.

Det kunne være at de lange plugin kæder rent faktisk blot var symptombehandling, så man kunne hive tingene tilbage til traditionen for hvordan ting lyder bedst. Det er jo ikke så svært igen at gaine lidt smartere når overhøret er højt, men man kan selvfølgelig også gå i dynamiske mikrofoner. De flest har også opdaget at man kan komme den rigtige gainstruktur lidt nærmere ved at både high og lowcutte behørigt så en mikrofons bidrag foregår inden for en ramme. Disse ting laver ikke den helt store latency og får i hvert fald ryddet op i overhøret der ligger uden for arbejdsområdet.

Med close mic'ede ting kan man ikke blot gaine ned, fordi så ødelægger man den bitmæssige opløsning af overhøret ... hvad stiller man så op ved at tingene bliver lige lovligt kraftige i mixet??? Man bliver nødt til i stedet for at hælde endnu en plugin efter signalet at gøre noget meget mere lavteknologisk ved det ... man samler de højrøstede elementer i subgrupper, for så at hive dem ned på ret niveau.

Det er derfor efter en del overvejelse blevet mig klart at, det vil give meget mere mening for stort set de samme penge som en Soundgrid Server at få en Presonus Studiolive 16R III på mine mix i stedet for at udtænke narrestreger med plugins der eventuelt ville kunne få mig i retningen af XL4'lyden (...og jeg er Robert Scoville evigt taknemmelig for at have fået mig i tanke om at gainstrukturen er altafgørende for om dit projekt vil virke som tænkt. https://www.youtube.com/watch?v=khBHcfyI5e8)

--sd

Tilbage til "Computer & Software"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], mush og 1 gæst