Spm. vedr. mapper for filer i Cubase 6

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Spm. vedr. mapper for filer i Cubase 6

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg har et spørgsmål til hvorledes jeg bedst arrangerer filer i mapper i Cubase (6).

Normalt når jeg laver noget musik, så starter jeg med at åbne en standard-skabelon, som jeg har liggende i mappen "Cubase Projects/Untitled". Når jeg har lejet et stykke tid, har Cubase automatisk gemt nogle backups i denne mappe, og lydfiler til arrangementet er kommet i mappen "Cubase Projects/Untitled/Audio".

Efter et stykke tid bliver jeg enig med mig selv om, at jeg vil gemme det, som jeg har lavet, og jeg gemmer nu arrangementet i mappen "Cubase Projects/Untitled/Kladder".

Efter nogle uger bliver jeg enig med mig selv om, at nummeret har potentiale, så jeg flytter arrangementet over i mappen "Cubase Projects/Untitled/Igangværende komponeringer". Cubase beder mig så vælge en mappe for projektet, og jeg vælger så "Cubase Projects/Untitled/Igangværende komponeringer".

Nogle dage senere har jeg lavet en komplet struktur over nummeret fra start til slut, og jeg flytter arrangementet over i mappen "Cubase Projects/Untitled/Færdige komponeringer". Cubase beder mig atter definere en mappe til projektet, og jeg vælger nu "Cubase Projects/Untitled/Færdige komponeringer".

Efter nogle uger er nummeret færdigt, og jeg flytter projektet til mappen "Projects/Untitled/Færdige numre"...

Når et projekt har været igennem hele møllen, så ligger der nu filer til projektet spredt over alle mulige forskellige mapper. Spørgsmålet er, hvad der er den bedste måde at håndtere det på. Burde jeg lade alle filer for alle arrangementer blive liggende i "Cubase Projects/Untitled", hvor jeg er startet, eller bør jeg flytte alle tilhørende filer med projektet over i næste mappe, hver gang jeg flytter mit projekt fra en mappe til en anden? At have filerne spredt over forskellige mapper, synes jeg er noget rod.

Spørgsmålet drejer sig dels om, hvad der er praktisk nemmest, men også hvad computeren vil arbejde mest hurtig og drift-sikkert med.

Hvad gør I andre, når I flytter et arrangement fra en mappe til en anden?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Spørgsmålet er f.eks., om computeren vil komme til at arbejde langsommere/mindre stabilt, hvis jeg med tiden får mange mange tusinde lyd-filer liggende i den samme mappe, i stedet for at fordele dem over flere mapper med færre filer i hver.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg bruger ikke cubase længere. Men samme princip brugte jeg også dengang.

En skitse/kladde/sang/færdigt mix ligger hos mig altid i den samme mappe. Kun projektfilens navn (og mappe - studio one omdøber den automatisk) skifter navn undervejs.

En kladde/skitse bliver af Studio One navngivet datoen f.eks "2018-07-01 Hans Nissen".

På et eller andet tidspunkt skifter den navn til noget f.eks "Den med de tunge trommer" eller lign.

Senere får den en tekst og skifter igen navn til f.eks "Out Of The Blue" eller hvad den nu ender med at hedde.

På den måde skal jeg ikke skifte placeringer af alle mulige filer hele tiden, og alt tilhørende projektet vil altid ligge i samme mappe. Og via oversigten i DAW kan jeg hurtigt se, hvor langt et nummer er.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg har template filer med alt routing osv sat op, til div group tracks og feks diverse outputs fra Battery, så skal jeg ikke sætte det op hver gang.

Så opretter jeg et nyt project(inde i Cubase, og vælger mit template) så alle “sange” har deres egen mappe. Så er der ikke noget der går galt eller bliver rodet sammen. Man kan også flytte(hvis man absolut skal det) mappen uden noget mangler.

Jeg har set utallige gange folk der har filer til projekter i andre mappers “audio” mappe - dvs et stort rod. Og så bliver en mappe slettet og så forsvinder filer der deler projekter

Nyt svar