Verdens bedste laptop er blevet lidt bedre. Macbook Pro 2018

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Re: Verdens bedste laptop er blevet lidt bedre. Macbook Pro 2018

Indlæg af Mike-air »

Jeg elsker apple- så meget at jeg har 3 macbook pro's (2011, 2017 & 2017. 2 iPhones. 1 iPad, og et Apple watch.

Men jeg vil give windås-drengene ret i at "verdens bedste laptop" er et subjektivt begreb, som ikke fører nogle vegne.
De nyeste Macbook pro's sutter stadig max til machine learning, fordi de ikke har Nvidia kort (CUDA).

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg overvejede en Mac laptop, og forstod det sådan at de ikke havde hdmi. Med åbne standarder mente jeg foruden hdmi , programmer. Jeg ved ikke hvordan Mac har det med opensource programmer. Jeg vil ikke tage stilling til om Mac eller PC er bedst, kun fortælle om mine egne bevæggrunde. Jeg ved Mac har mange indbyggede programmer og muligheder, jeg har bare ikke følt mig rede og helt tryg ved at lukke mig ude af PC verdenen og dens enorme muligheder. Desuden er min taktik- ikke at købe for dyre PCer, men derimod skifte hyppigere . Min Akoya , som er forholdsvis ny kan fint måle sig med min arbejds PC som koster næsten 4 gange så meget, da Akoyaen er 4 år yngre . Selvom min PC på arbejde nok har langt bedre lydkort og grafikkort. Så jeg forventer, for hurtig udvikling til at jeg vil smide 15000 kr. efter en laptop.
Det er selvfølgelig også fordi jeg ikke har de samme behov for så meget pover til min lydredigeringer og indspilninger. Og jeg bruger ikke PCen på et så proffesionelt plan som så mange andre herinde.
For så er det da muligt at også jeg ville gå efter Mac.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Havde jeg pengene, så sad jeg nok også med en Mac :)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Nå, men det var de nye maskiner vi kom fra.

Hvordan i alverden kan det være at apple satser på taberholdet (Radeon)? :)

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Sikkert strømforbrug.
Nobody noes.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

niklasni1 skrev:Jeg snakker ikke så meget om opgraderingsmuligheder som muligheden for at fixe dem når de går i stykker - batterier der er blevet dårlige, tastaturer og trackpads der fejler, og så videre. Tastaturerne har der vist netop været mange problemer med i Touchbar-modellerne.

Der er klart meget skrald i PC-verdenen, men der er også Dell, HP og Lenovos modeller som (hvad angår dem i samme prisklasse) er meget nemme at servicere og som man kan få reservedele til i årevis. Og de er såmænd ligeså tynde og lækre i designet, så det er dovenskab (eller ond vilje) fra Apples side.
OG:
Morten B skrev:Præcis. Jeg har haft min Windows laptop i 5 år nu og den synger som en mis. Regner ikke med at skifte den ud før tidligst om 2-3 år, forhåbentlig senere.
PRÆCIS !!!

W10/RME/S1 kører uden probs her, på 4 år, på en god quad lenovo med 12g ram og stor ssd-hybrid HD, samt rimelig grafik, og stor skærm i fuld HD

Mac er bestemt ikke uden probs heller,.. som nogen,.. især førhen, har yndet at påstå

Men det syntes som om Mac er helt fremme i forreste linie, ikke bare med voldsomme priser, men også når det gælder planlagt forældelse, og ting der ikke kan reppes, i hvert fald ikke så det giver mening

Enhver sit eget :-)

Jeg valgte så omtalte kraftige Lenovo, på tilbud, til 5400 kr, tænker mig tilsvarende mac løsning ville have kostet 3-4 gange mere dengang, og være et platforms-skift der var uønsket og bøvlet

Derudover er stumperne tilgængelige, og det kan holdes kørende, nogenlunde så lang tid jeg selv gider
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Mac er godt til meget
Pc er godt til meget

Det handler om behov og budget. At en studerende smider 8K for en mac som skal bruges til at surfe og skrive opgaver på virker gak. Jeg ved godt at det handler om prestige og design, but stil....

Tilgengæld er den super sikker og derfor bruges mac i højere grad af IT-Sikkerheds eksperter.

Der findes tilgengæld en del programmer der ikke understøtter mac, hvis man nørder med forskellige hobbyer og derfor kommer jeg personligt aldrig til at eje en til privat brug, samt gaming på Mac nok aldrig bliver det store hit.

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

Det bliver meget hurtigt en snak om hvem der har det bedste hardware til billigste penge. Og at det er gak at man som studerende køber en apple computer til at surfe og skrive opgaver på. Jeg synes det er skørt at sætte det op på den måde. Apples computere er på ingen måde den bedste på alle områder. Til gaming er den virkelig dårlig - eller man skal op og bruge sindssyg mange penge. Men for langt størstedelens vedkommende er det en dejlig maskine, nem at bruge, stilsikker, køreklar fra starten med et hav af gode programmer.

Og selvfølgelig køber man en windows-computer til at game på - det er helt fair. Men gamer-computerne (som mange af eleverne har på den skole jeg arbejder på) synes jeg er horrible at se på. Store, tunge og grimme. Men det er jo bare mig :-).

Til mit meget blandede behov - surfing, opgaver, musik (både indspilning og live-brug), lidt film redigering osv. - er den enestående. Jeg købte den helt store grundmodel af macbook pro 15" for 4 år siden - og jeg har intet at brokke mig over. Og den var dyr, den er jeg med på, men den passer mig vildt godt. Den holder stadig batteri i ca 4 timer ved blandet brug.

Så om det er bedre med windows? For nogle er det helt sikkert. Er det bedre for nogen med android fremfor iOS? For nogle er det helt sikkert.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »



Hvis alle deres i9 modeller throttler, så de er langsommere end i7, er de f*cked.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Ja jeg kom også herind for at sikre mig at denne video blev posted, det er godt nok ærgelig at den ar droslet så meget ned.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det er super utjekket, da det lader til at være et kendt i9 issue.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

SustainerPlayer skrev:Det er super utjekket, da det lader til at være et kendt i9 issue.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Altså, det er kendt, at I9 bliver supervarme. Det er ikke normalt, at chassiset ikke er bygget til at komme af med varmen. I9 cpu'en throttler ikke pr default - det er pga designfejl.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10297
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Ligner ikke Apple at sløse sådan.

Fra et business perspektiv har det måske været for dyrt at lave fundamentale designændringer for at køle maskinen ned, og strategien har måske været at man skulle release en maskine nu her, med opdaterede specs. Måske det har været acceptabelt for business-siden at lave en hovsa, i overgangen til et nyt design for at holde cashflow oppe (husk de er børsnoteret).

Det er meget spekulativt, i know.

En lille anekdote i den sammenhæng:
I overgangen fra Apollo 6 til Apollo 7 havde man problemer med vibrationer fra motorerne, hvilket gjorde at raketten rystede så meget at de havde dræbt astronauterne ombord, hvis det havde været en bemandet opsendelse. Samtidigt med at man bygger Apollo 6 har man faktisk foranstaltninger til motorerne som modvirker vibrationerne. Men fordi man skulle nå til månen før 1970 blev Apollo 6 sendt op uden de her designændringer. Check denne doc hvis det lyder interessant (38:00).

Måske det er noget af det samme. Her er det bare aktiekursen der skal til månen.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Kan man egentligt ikke få de samme komponenter til PC som til Mac? Så er det ikke mere et spørgsmål om Mac eller PC har det bedste styresystem og harddisk i computeren ?
Mange af os har nok i erindringen XP´s timeglas og senere den runde ring i Vista som bare drejede rundt i en rum tid, inden PCen kunne bruges . Mens Mac brugerne slap langt hurtigere om det.
Efter ssd harddiske , Windows 7 og 10, samt nye generationer af processorer og bedre ram er PC, nu, blevet rimeligt hurtige.
Så jeg forstår ikke rigtigt når man nævner hastighed som et issue. Det eneste jeg har stødt på, med min billige Akoia/Medion PC er meddelelse om at jeg mangler ram. Og det er yderst sjældent og ikke i forbindelse med lydredigering, men når jeg har afspillet video. Jeg har 8gb ddr4 ram.
Alligevel kan jeg godt se ideen med Mac, da jeg har det sådan at jeg interesserer mig minimalt for computere og vil bare have noget som fungerer. Og faktisk tror jeg ikke at jeg har et eneste program som ikke kan bruges i Mac. Jeg er holdt op med at installere alle mulige programmer.
Men Prisen på Mac , syntes jeg er for høj, så jeg overvejer en Asus Zenbook.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det er samme HW i hhv “pc” og mac

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Mike-air skrev:Ligner ikke Apple at sløse sådan.

Fra et business perspektiv har det måske været for dyrt at lave fundamentale designændringer for at køle maskinen ned, og strategien har måske været at man skulle release en maskine nu her, med opdaterede specs. Måske det har været acceptabelt for business-siden at lave en hovsa, i overgangen til et nyt design for at holde cashflow oppe (husk de er børsnoteret).

Det er meget spekulativt, i know.

En lille anekdote i den sammenhæng:
I overgangen fra Apollo 6 til Apollo 7 havde man problemer med vibrationer fra motorerne, hvilket gjorde at raketten rystede så meget at de havde dræbt astronauterne ombord, hvis det havde været en bemandet opsendelse. Samtidigt med at man bygger Apollo 6 har man faktisk foranstaltninger til motorerne som modvirker vibrationerne. Men fordi man skulle nå til månen før 1970 blev Apollo 6 sendt op uden de her designændringer. Check denne doc hvis det lyder interessant (38:00).

Måske det er noget af det samme. Her er det bare aktiekursen der skal til månen.
Det er kursen, der bestemmer - det ved du.
Men jeg tror ærligt, at det bliver dødsstødet til pro consumers på Apple. Det er dem, der vil mærke throttling, og dem, der betaler prisen. Almindelige Apple end users er slet ikke så kritiske og Apples brugere er unægteligt flest i det almindelige bruger segment.

Tror ikke pro segmentet larmer en brøkdel af de shitstorms, de er vant til at løbe igennem. Tror de er ligeglade og ville have en launch. Der er sikkert dygtige mennesker, der har regnet på hvad, der giver mindst kursforstyrrelser - forsinket launch eller launch af "defekt" maskine.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Man kan så spare de 2500,- og "nøjes" med en i7. Umiddelbart skulle forskellen også kun være omkring 7% i multicore og 5% i singlecore.

Det er ret far fetched at tro, at det er et bevidst valg fra Apple, at lancere et sub-par produkt.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

SustainerPlayer skrev:Det er ret far fetched at tro, at det er et bevidst valg fra Apple, at lancere et sub-par produkt.
Du finder det mere plausibelt, at de ikke har testet deres nye macbook pro inden launch? Det synes jo tilsyneladende ganske hurtigt under stresstest.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Belært af erfaring, vil jeg se tiden an og se, hvad der sker i sagen. Videoen fra Dave Lee har været ude i to dage.


Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev:Man kan så spare de 2500,- og "nøjes" med en i7. Umiddelbart skulle forskellen også kun være omkring 7% i multicore og 5% i singlecore.

Det er ret far fetched at tro, at det er et bevidst valg fra Apple, at lancere et sub-par produkt.
Lidt ligesom den gang Apple bevidst gjorde gamle devices langsommere via opdateringer? Ja, det kunne de aldrig finde på :lol:

Jeg lugter en fanboy her :-P

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Skøn argumentationsform.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Man kan ikke argumentere med fanboys

Medlemsavatar
Buddy76
Medlem
Indlæg: 402
Sted: Rønde

Indlæg af Buddy76 »

bredal187 skrev:
Lidt ligesom den gang Apple bevidst gjorde gamle devices langsommere via opdateringer? Ja, det kunne de aldrig finde på :lol:

Jeg lugter en fanboy her :-P
Oh no - "fanboy"-begrebet. Det er bare for nemt at bruge en nedladende bemærkning (som ordet er blevet til) i en diskussion. Skal vi ikke droppe alle de nedladende ord der sætter folk i bås? Det giver intet konstruktivt til debatten.

Jeg ved ikke om du hentyder til at de gjorde gamle devices langsommere for at kunne opretholde en fornuftig batteri-tid? Jeg har stadig min snart 4 år gamle iPhone - den er jeg ret tilfreds med stadigvæk. Det synes jeg da er ret godt gået. Og nu tilbage til macbook pro debatten :)

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Lyder sjusket med deres macbook pro. Synes ikke helt deres pro produkter har spillet, de seneste år. Er stadig meget glad for mine apple produkter og ikke mindst deres software, men de laver også meget lort. Især i den senere tid, synes jeg at de har sjusket og taget nogle dårlige beslutninger. Men jeg har dog ingen intentioner om at skifte til windøvs, lige p.t. Glæder mig til at se specs, test og priser på deres kommende mac minis.
bredal187 skrev:Lidt ligesom den gang Apple bevidst gjorde gamle devices langsommere via opdateringer
Er der noget dokumentation omkring dette, eller snakker du om det med at de skruer ned for at spare på batterierne? Har altid synes det virker paranoidt og konspirationsteoretisk, plus at det er klart at når man installerer et os, lavet til de nyeste og hurtigste enheder, på en gammel enhed, så vil det selvfølgeligt køre langsommere.

Nyt svar