Jeg skal have en ny Mac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
jaco-b
Medlem
Indlæg: 20
Sted: Brønshøj

Jeg skal have en ny Mac

Indlæg af jaco-b »

Kære Lydmaskine-brugere,

Jeg har en gammel 13" Macbook Pro. Den er fra late 2013. 2,4 GHz, Intel Core I5 med 8 GB 1600 MHz DDR3

Jeg bruger den primært til Logic og musikproduktion. Og det er også det jeg skal bruge min nye maskine til. Jeg oplever derimod nu, at den er lidt tung at arbejde med, når jeg laver større produktioner og at jeg ofte skal fryse spor. Den er lidt langsom. Jeg vil derfor købe en ny maskine, som jeg kan arbejde med og som ikke giver de samme problemer.

Min umiddelbare første plan var at købe en Imac 27" 3,4 GHz quad-core Intel Core i5-processor (7. generation), Turbo Boost op til 3,8 GHz
8 GB 2400 MHz DDR4 - og måske få den opgraderet til 16 GB Ram.

Men så var det jeg så den nye 15" Mac Book Pro 2,2 GHz 6-core Intel Core i7-processor (8. generation), Turbo Boost op til 4,1 GHz, Radeon Pro 555X med 4 GB GDDR5-hukommelse, 16 GB 2400 MHz DDR4-hukommelse, SSD-lager på 256 GB1

Den er selvfølgelig lidt dyrere, men det opvejer måske det som jeg kan få for min gamle Macbook, som jeg ellers havde tænkt at beholde. Og så er det en fed ting at kunne tage den med. Jeg vil også kunne tilslutte en ekstern skærm, hvis jeg vil have en større skærm

Kan jeg ikke få et godt råd af jer brugere. Skal man altid gå efter en stationær eller er den nye Macbook Pro en suveræn maskine. Jeg laver primært pop, EDM musik.

Har pt en ekstren HD til lyde etc.

Bruger UAD lydkort.

Ser frem til at høre jeres input.

Bedste hilsener,

Jacob

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Hi Jacob- jeg har en Macbook Pro 17 (midt 2016) med i7 og 256 SSD (High Sierra). Kører spor fra en LaCie SSD via thunderbolt.
Har tit prblemer med audiotracks hvis der er mere end 5-6 stykker (fryser eller fortæller mig: system overload). Derudover har jeg en iMac 27" fra 2011, som jeg lige har opgraderet til High Sierra. Den brokker sig aldrig.
Du kunne jo alternativt overveje en Macmini.
Men jeg ville vælge iMac'en hvis jeg var dig. Med min 500Gb. og 16 Gb RAM.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

kplinc skrev:Hi Jacob- jeg har en Macbook Pro 17 (midt 2016) med i7 og 256 SSD (High Sierra). Kører spor fra en LaCie SSD via thunderbolt.
Har tit prblemer med audiotracks hvis der er mere end 5-6 stykker (fryser eller fortæller mig: system overload).
Hvor meget ram har den? :)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Hvis den skulle kunne holde nogle år, så må du nok op i mindst i7 Quad, 32Ram og 2TB SSD, især hvis du bruger sample biblioteker. Bærbar eller stationær betyder ingenting, bare du kan få nogle tidssvarende specs. Det der får den til at køre smooth er at du ikke maxxer den ud på cpu, ram og især hdd plads, du skal mao have lidt bedre specs end du skal bruge for at få et overhead på performance.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

the songcabinet skrev:Hvis den skulle kunne holde nogle år, så må du nok op i mindst i7 Quad, 32Ram og 2TB SSD, især hvis du bruger sample biblioteker. Bærbar eller stationær betyder ingenting, bare du kan få nogle tidssvarende specs. Det der får den til at køre smooth er at du ikke maxxer den ud på cpu, ram og især hdd plads, du skal mao have lidt bedre specs end du skal bruge for at få et overhead på performance.
:thumbup:

Default avatar
henrikh2018
Medlem
Indlæg: 38

Indlæg af henrikh2018 »

Jeg har en Mac mini 2012, tro nok det er
en intel i5 2.3ghz, 2gb ddr3 1333mhz, som
jeg selv udvidet med 16gb ram.
hdd’en er en unskyld ordsproget, en skod
5400 rpm hdd, men hvis jeg tør kunne, jeg
putte 1tb ssd hdd i, så køre mac mini’en
sindsygt hurtigt!.
Har også en pc, intel i7, 3.6 ghz, 24gb ddr3
1333 ram, 756 gb samsug ssd og
et impact twin firewire lydkort (dsp indbygget!).
Det der gør det, at tingene køre hurtigt er
selvfølglig cpu, ram og mest vigtig, hvis man
køre virtual instrumenter, eller hardisker recorder,
er en ssd harddisk!.
Jeg overvejer at køre flere ssd’er, men ssd’er
er frygtlig dyre.
Jeg venter også på at Apple skal komme med
en ny og hurtig Mac mini, og ikke de nuværende Mac
mini, hvor rammen er lodet på bundkortet,
grrrrrr.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det nye 15" Macbook Pro er 6-core. Om det har indflydelse i forhold til 4-core performance på, hvad jeg formoder er Logic OP bruger? - det har jeg ikke set noget brugbar info på endnu.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg har ikke Mac, men 256 gb ssd rækker ikke langt. Min næste pc skal have en større ssd harddisk og det bliver nok en laptop.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det bliver selvfølgelig knap så mobilt på den lækre måde. Men kan jo udvide med eksterne thunderbolt harddisks uden at tabe ydeevne, men have en bedre økonomi i setuppet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Men i øvrigt giver de første benchmarks en imponerende ydelse på de interne disks i de nye MacBook Pro's:

https://www.macrumors.com/2018/07/13/20 ... -ssd-ever/

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

BTW: Døde EDM ikke med Avicii? (R.I.P.)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

kplinc skrev:BTW: Døde EDM ikke med Avicii? (R.I.P.)
TT: Hvor meget ram havde din macbook pro du nævnte ovenfor?

Medlemsavatar
jaco-b
Medlem
Indlæg: 20
Sted: Brønshøj

Indlæg af jaco-b »

Den har kun 8gb. Tænker at en ny macbook pro med 16gb ram og den nyeste processor 2,7 GHz quad core i7 processor (8 gen ) kan være god og bedre end en iMac med i5 (7gen) processor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Macbook Pro 2018 i7 2,6 ghz giver 4894 i single core og 20652 i multicore:
https://browser.geekbench.com/macs/430

Den bedst scorende iMac i5 er denne:

https://browser.geekbench.com/macs/409

5211 I single core og 15238 I multicore.

Så det kommer meget an på programmernes reelle udnyttelse af multicore performance.

Men kig ellers rundt her: https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Medlemsavatar
kplinc
Forum Donator
Indlæg: 310
Sted: Espergærde

Indlæg af kplinc »

Mike-air skrev:
kplinc skrev:BTW: Døde EDM ikke med Avicii? (R.I.P.)
TT: Hvor meget ram havde din macbook pro du nævnte ovenfor?
16gB

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

kplinc skrev:
Mike-air skrev:
kplinc skrev:BTW: Døde EDM ikke med Avicii? (R.I.P.)
TT: Hvor meget ram havde din macbook pro du nævnte ovenfor?
16gB
Nogen der har et bud på hvad der kan være galt? Jeg med en i7 og 16gb har jeg svært ved at tro det er en af de to faktorer det gør det.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev: Nogen der har et bud på hvad der kan være galt? Jeg med en i7 og 16gb har jeg svært ved at tro det er en af de to faktorer det gør det.
The usual suspects. Kabler, eksterne disk, opsætning ... Men det er vel indhold for en dedikeret tråd?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev: Nogen der har et bud på hvad der kan være galt? Jeg med en i7 og 16gb har jeg svært ved at tro det er en af de to faktorer det gør det.
The usual suspects. Kabler, eksterne disk, opsætning ... Men det er vel indhold for en dedikeret tråd?
Ville jeg egentlig ikke sige, for alt afhængigt af om det virkelig er specs der er for lave, så har det jo indflydelse på det råd der gives til trådstarter.

Personligt har jeg svært ved at forestille mig den nævnte MBP ikke er gearet til opgaven.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg kan lave mere på en 2010 MacBook Pro. Så det vil jeg gerne påstå.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SustainerPlayer skrev:Jeg kan lave mere på en 2010 MacBook Pro. Så det vil jeg gerne påstå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Så blev vi jo det klogere.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
Jeppe Ibsen Lund
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Kolding

Indlæg af Jeppe Ibsen Lund »

Jeg er ret tilfreds med den billigste iMac 5k...har selv opgraderet til 24 GB RAM og bruger 2Tb intern SSD (hvor alt ligger på) via USB3-adapter som startdisk... enestående computer og uden Apple-tax på SSD og RAM...

Nyt svar