Hvad er der galt med iLok donglen?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Hvad er der galt med iLok donglen?

Indlæg af SustainerPlayer »

Lad os nu bare tage den her i agurketiden.

Hvad er det, der gør, at så mange har antipati mod iLok-donglen (og måske iLok i det hele taget?

Og er det nyere erfaringer, eller fordi den var dum i 1978?

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Forstår heller ikke modviljen men man ser det tit.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg prøver at undgå ilok fordi jeg forestiller mig at det betyder at jeg skal have en dongle siddende i computeren. Det ville ikke være verdens undergang, men det virker bare så unødvendigt omstændigt.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Fordi en computer kun har 3-4 USB porte og en bærbar kun har 2-3?

Bruger ikke selv iLok og køber aldrig software der kræver dongles.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

I gamle dage crackede jeg Cubase selvom jeg ejede det lovligt fordi dongles cykles fik min pc til at lagge, når den kørte sin rutine og jeg havde endda en dyr maskine med max Ram....

Det gav mig også permaban på Cubase forum, da jeg foreslog samme løsning til andre. Måske skulle de havde brugt mere energi på at forbedre deres produkt og mindre energi på at lege Gestapo?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg gider simpelthen ikke bruge en USB port for at få lov at køre noget software.

Det giver ingen mening i 2018. På arbejde kører jeg software pakker til mange tusinde kroner, og privat har jeg også al mulig dyr software. Så virker det altså en anelse storhedsvanvid-agtigt, at et plugin til et par hundrede kroner kræver en fysisk pind i computeren.

Hvis så endda donglen var en 256 GB stick, så kunne man lave en portable Reaper installation og have alt dit musik software på én stick (lidt ærgerligt, når den bliver væk dog)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jeg har de her dongles siddende i min stationære computer:
2 UAD-2 pci express kort
1 Flux dongle
1 Syncrosoft
1 iLok

Så det burde være rimelig tydeligt, at jeg ikke har noget decideret problem med dongles.
Jeg anser det for at være mere en princip-sag, om man vil investere i noget der er afhængigt af hardware der ikke findes alternativer til.
Vi er alle afhængige af en computer, men der kan man selv vælge. Det gør der ikke hvis man vælger software der kræver iLok e.l.

Så er der sådan et eksempel som TC Electronics nye 2290-DT plugin som kræver hardwaren for at køre. Software skal kunne mere end at emulere en vintage delay, for at jeg vil investere i en dongle. I tilfældet med Syncrosoft giver det IMHO fin mening at Cubase kræver det. Og så er der jo andre firmaer der er hoppet med på den type dongle.
Hvis man kun har forelsket sig i et enkelt plugin der kræver en af de gængse dongles, må man jo afgøre med sig selv, om man vil smide ~300 kr ekstra for en dongle, som måske også skal bruges til fremtidige software indkøb.
Mine dongles koster mig meget lidt pr. plugin, fordi jeg har købt mange plugins der kræver dongle.

Så er der det med at være afhængig af en dongle som licenserne ligger på, og som ved et mere eller mindre hændeligt hverdags-uheld kan gå tabt, fordi den stikker upraktisk ud af siden på en bærbar computer.. Jeg bruger stationær, så det er ikke et problem for mig.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Heldigvis er der jo efterhånden mange softwareproducenter der tillader at lagre iLok licenser på selve computeren. Jeg har en iLok siddende i hub'en pt, men det er kun fordi jeg har brugt den til at flytte licenser fra min gamle computer til min nye, og jeg ikke lige har fået den pakket væk endnu. Gider ikke rende rundt og passe på en fysisk dongle der både kan blive væk (er ikke sket for mig endnu) og gå i stykker - er sket en gang, og det var et dyrt og bureaukratisk helvede at få en ny og få alle licenserne på igen.
Og så er iLok bare ikke verdens fedeste firma. Deres politik ved hardwarefejl er som sagt uintuitiv, langsom og bureaukratisk, i hvert fald den ene gang jeg havde brug for den. Og jeg abonnerer, klog af skade, på deres Zero Downtime forsikring, hvor de en gang årligt sender mig en mail om at de trækker penge for det, uden dog 1) at gøre opmærksom på hvor mange penge de trækker, og 2) uden at give en opt out mulighed i mailen. Begge dele er for mig at se eklatante eksempler på arrogance og dårlig stil. Når jeg har prøvet at brokke mig over det til dem, har det været mere end almindeligt svært at finde en kontaktmulighed på ilok.com - jeg er endt med at skrive til deres supportmail, og bede dem sende det videre til deres kommunikationsafdeling. Ad den kanal har jeg et par gange fået et svar på klagen, men mailen der kommer året efter er nøjagtig magen til.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg forstår ikke at man synes en dongle eller et USB stick er et problem. Jeg var glad for at Waves lavede en ændring så man kan bruge alm USB i stedet nye dyre dongles. De steder jeg har arbejdet med dongles i USB eller com porte har der været 0 problemer, heller ikke med performance

Edit: jeg forstår heller ikke hvordan en dongle kan blive væk, medmindre man hele tiden hiver den ud, og så igen, man har vel styr på x antal tusinde kroners software på et stykke plastik :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

iLOK er helt klart mit første valg ,... har nu samlet 50-70 licenser der ,... samt yderligere alt Waves på USB

Aldrig nogen problemer, hverken på iLOK-1, iLOK-2, USB, eller Syncrosoft

Jeg er enig med Lakris om at argumenterne mod dongles reelt er tyndbenede

Jeg kan også godt lide at det jeg har købt rent faktisk ligger på en nøgle, og man ikke skal bede om re-authorisation hverken hos softwar-producenten som måske ikke findes mere, eller hos MS for reaktivering af en død maskine, evt med forældet OS der skal bringes til live igen med nyt hardware

En dongle kan man bare flytte, og dermed også have en reservemaskine der er oppe at køre på få sekunder,..

Da softwaren representerer en meget større værdi end maskinen, er det også meget lettere at tyveri-sikre sig ved blot at tage donglen med sig

Jeg ville ønske at min gamle Emulator X3 software, samt min næsten nye software fra Cakewalk havde været på dongle:

http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=76176

Havde det været på dongle havde jeg kunnet re-installere i det uendelige, i det mindste så længe donglen var i function, men nu har jeg mistet det uden at være I stand til en re-installering på sigt
/Dub

Medlemsavatar
stralner
Medlem
Indlæg: 1504
Sted: Nordjylland

Indlæg af stralner »

Jeg har aldrig haft et problem med iLok eller elicenser. Hvorfor skulle det være et problem?

Hvis nu folk betalte frem for at stjæle ville det slet ikke være nødvendigt, så spring på dem frem for producenten, det er nok mere rimeligt!!!
Cubase 11 pro

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Helt klart gider jeg ikke have en dongle siddende i min laptop når jeg er på farten. Og jeg risikerer at ødelægge både dongle og computer når den sidder og stritter ud af USB porten når jeg flytter rundt på maskinen.
Desuden var iLok softwaren, da jeg brugte iLok, virkelig noget skrald og lavede underlige ting på min computer. Jeg ved ikke om det er blevet bedre med tiden, men det var helt klart en af de ting der skræmte mig væk.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

lakris skrev:Edit: jeg forstår heller ikke hvordan en dongle kan blive væk, medmindre man hele tiden hiver den ud, og så igen, man har vel styr på x antal tusinde kroners software på et stykke plastik :-)
Hvis du altid arbejder på den samme stationære computer, så sker der sjældent noget.

Prøv at arbejde på bærbar og vær på farten 24/7

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Point taken mht laptop og dongle der stritter ud og kan gå i stykker nemt.
Har stationær selv.

:)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har vist haft iLok siden 2007-2008. Waves GTR3 var det første plug. Det kørte på windows 2000 dengang.

Har aldrig haft problemer med software eller dongle.

Skiftede sidste år til ILok 3 for at kunne zero downtime forsikre og tegne Grand Theft Auto
IMG_3391.jpg
iLok 1 donglen var en moppedreng, man godt kunne være nervøs for i en laptop. iLok 3 er jo en bette en.
Anyways jeg sætter pris på, at kunne nappe nogle licenser med på den bærbare, når der er lyst eller behov til det.

Meget sjovt, at Apple får på puklen for ikke at ville have diverse forskellige porte på deres laptops - og her vil folk sket ikke stikke noget i dem. :-D

Af andres dongles har jeg også haft E-licenser, som så var noget helt andet. Steinberg var ikke super tjekkede til at sørge for, at det virkede uden problemer.

En "dongle" som den nye TC 2290-DT-satan kan jeg ikke acceptere. Alene det, at man SKAL benytte den for nogle af funktionerne kun virker på hardwaren er helt væk.

Jeg har efterhånden (alt for) mange plugins, der ligger på iLok'en. Ud af dem er det så vidt jeg kan se kun Izotopes, der ikke kan flyttes til deres "computerdongle".

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev: Meget sjovt, at Apple får på puklen for ikke at ville have diverse forskellige porte på deres laptops - og her vil folk sket ikke stikke noget i dem. :-D
Eller måske hænger det sammen med at folk ikke vil have flere dongles fordi de i forvejen har for få porte? :wink:

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

bredal187 skrev:
lakris skrev:Edit: jeg forstår heller ikke hvordan en dongle kan blive væk, medmindre man hele tiden hiver den ud, og så igen, man har vel styr på x antal tusinde kroners software på et stykke plastik :-)
Hvis du altid arbejder på den samme stationære computer, så sker der sjældent noget.

Prøv at arbejde på bærbar og vær på farten 24/7
Når de er min laptop sidder de i en “blæksprutte” hub, så der er ikke nogen der stikker ud

Edit: det var svar til dongles der stikker ud og knækker osv :-)

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Det var til mig ;)
I hear you.
I tråden står der ilok DONGLE.
Så det har jeg holdt mig til velvidende at ILOK idag kan lagres på computeren istedet.
Så er der INGEN problemer IMO.
Prove me wrong.... :)

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Jeg har brugt dongles stort set siden de kom frem. Har PT 2 iloks og en synchrosoft til Nuendo.
Har man et stationært setup, ser jeg ingen problemer.
Men jeg kan da godt forstå at det er irriterende, hvis man udelukkende har et bærbart setup.
Jeg har haft en enkelt ilok der stod af, men det blev ordnet på fornemt vis. Zero downtime.
Det er nu engang sådan at meget af det software jeg vælger at bruge, skal bruge en dongle.
Og jeg synes ikke at jeg vil lade det begrænse mig.
Nu er jeg ved at købe en kraftig bærbar, også må man vel lige overveje en ekstra dongle.
Men når jeg komponerer i Logic, synes jeg man kommer langt med de indbyggede plugs.
Så kan man bruge sin flok i studiet.

Nyt svar