Pc eller Mac og hvilken DAW

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Låst
Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Re: Pc eller Mac og hvilken DAW

Indlæg af david mondrup »

Morten B skrev:Come on guys, I udvander tråden!
Jeg er enig med Morten, og har oven i købet magten til at gøre noget ved det. Det her gider vi ikke. Opfør jer ordentligt, eller tråden bliver lukket. Tak.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

JoeCLR skrev:Men kan man anvende Ez Drummer i Garageband?
Delvist:

https://www.toontrack.com/product/ezdru ... patibility
JoeCLR skrev: Er det, at du vælger enten guitar eller vokallyden på forhånd, så den er på indspilningen og ikke noget du skal tage stilling til senere? Og er der egentlig latency på UA Arrow og Apollo produkterne når man indspiller guitar igennem dem?
Ja det er det jeg mener, men du har stadig muligheden for senere i processen at fylde nogle måske helt andre plugins på, bare de er af AU formatet, det er ikke helt så udbredt som VST, men på den anden side syntes jeg ikke jeg direkte mangler noget hos min ven som tracker med Garageband, jeg har fået ham til at installere Klanghelms DC1A og Oldschool verb fra Voxengo, og så endelig Solakis gain knap (FreeG) - hov TDR's Nova er bestemt også værd at få fat i. Klanghelms IVGI saturator. Men med disse 4-6 AU plugins har man et alsidigt system ovenpå Garagebands egne ting.

Men det at vælge UA Arrow gør at man starter ud med er at køre ting ind med plugin, ved meget lille latency!

--sd

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Aargh, hvor jeg synes det er ærgerligt, at vi byder et nyt medlem 'velkommen' med et glanseksempel på den værste side af vores diskussioner. Og det er ikke nogen kritik, det er ikke længe siden jeg selv farrede op i det røde felt... For slet ikke at tale om mine ømme tæer på Facebook... Nå, David fik også lukket den, så jeg stopper også. Velkommen til, Joe, vi er i virkeligheden slet ikke så slemme til dagligt :)

Men det er jo fordi, det er noget vi går så højt op i, og holdninger nærmest når religiøse højder. (Prøv at tjek tonen på et auto-forum med "BMW vs AUDI", eller for den sags skyld en diskussionsgruppe for f*****g fiskegrej!!)

Nå, lidt konstruktivt fra mig. Jeg er også partisk, dog noget mere objektiv end tidligere. Til dagligt sidder jeg på en Windows-7 maskine i hjemmestudiet (den vender jeg tilbage til). Den er udstyret med Cubase, StudioOne og Pro Tools LE, og jeg har lidt kendskab til dem alle, men de to sidstnævnte er ikke blevet opdateret længe. Jeg købte den første Atari computer med Cubase 2.0 i 1991 eller sådan noget, og har arbejdet med Cubase nærmest dagligt siden. Ved siden af min PC står en MacMini med Logic Pro-X, fordi jeg de sidste 3 år har undervist halvanden time ugentlig i det på Askov Højskole og Efterskole. Her har vi 7 Mac's, bl.a i skolens simple "studio". Jeg har også en MacBookPro jeg tager med på skolen, den er udstyret med Cubase og Logic.

I vores "private" studie, som desværre ikke bliver brugt så meget længere, står en Mac Pro (i virkeligheden en Hackintosh) med Cubase.

De Mac maskiner vi har på skolen er også - ligesom diverse windows maskiner gennem tiden - blevet gradvist langsommere og langsommere. Da jeg startede for over 3 år siden blev de formateret, og for ikke så længe siden gjorde vi det igen. De er ikke de nyeste og hurtigste Puch Maxi'er på molen og eleverne kan også en sjælden gang imellem bruge dem til andet end musik/Logic, men faktum er bare, at de bliver friske igen når man starter forfra.

Min egen ældre MacBookPro kører stadig fint omend den også nok snart skal have en ny start, min Mac Mini i hjemmestudiet og Hackintosh maskinen i studiet kører ekstremt godt. Men nu kommer det: Det gør min Windows-7 PC også. Det vilde er, jeg lige fandt kvitteringen fra Indigo-2, og den er fra september 2009 !!!! Jeg var ved at falde ned af stolen. Dengang byggede Heine og jeg den med state-of-the-art komponenter, som en 100% kopi af en topmodel fra et tysk firma, der kun laver (lavede?) computere til musikproduktion. Basseret på et GigaByte EX-58 motherboard og en I7-950 CPU var det dengang helt vildt. For 4-5 år siden skiftede jeg XP med Win-7 på 64 bit og smed så 24GB ram i maskinen. Og idag spinder den stadig som en mis, kører Cubase 9.5 med "almindelig størrelse" projekter, effekter og VSTi. Og det er ganske få lyde i Omnisphere, der kan få den i knæ. Det synes jeg er fuldstændig vanvittigt... 2009 !! Stor, STOR respekt og anbefaling af Heine og Indigo-2 herfra. Og at han så samtidig er en super sød og sympatisk fyr, der altid er villig til at hjælpe er bare endnu et plus i bogen.

Jeg er "110 certificeret" i ProTools. Ikke at man kan bruge det til en skid, men pointen er, jeg faktisk har taget flere kurser og brugt det "rigtigt" for en del år siden. Jeg arbejder jævnligt med Logic, er ikke ekspert men kan altså begå mig, og undervise forholdsvis nybegyndere. Jeg synes også StudioOne har nogle interessante ting, især workflow. Men jeg er og bliver Cubase mand. Jeg synes stadig ikke Logic er så logisk som nogle påstår. Men igen, når der er noget der haster og skal laves så hurtigt som muligt (og det skal det meste jo nok...) så griber man de værktøjer, man kender bedst. Jeg vil altid vælge Cubase. Men selvfølgelig, hvis alle eLicens dongler fra den ene dag til den anden sprang i luften, så ville man jo sikkert i løbet af et halvt års tid kunne lave de samme ting ligeså hurtigt i Logic, StudioOne eller andre programmer...

Joe, du skal lave musik! Om du køber en Mac eller kvalitets PC, om du vælger det ene program eller det andet er i virkeligheden hip som hap. Du skal forvente en del indlæring og arbejde i at lære dine værktøjer at kende. I den sidste ende kan de stort set det samme.

Fik jeg sagt, du bare skal lave musik? :)

kh
/Nicolai
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nicolai skrev:Joe, du skal lave musik! Om du køber en Mac eller kvalitets PC, om du vælger det ene program eller det andet er i virkeligheden hip som hap. Du skal forvente en del indlæring og arbejde i at lære dine værktøjer at kende. I den sidste ende kan de stort set det samme.
Det her er en rigtig god pointe, frustrationerne kommer først når man skal hjælpe andre med deres setup og deres valg der afviger fra ens egne ... det handler om at man får indgående kendskab til det man selv vælger og det er ganske rigtigt at de alle sammen stort set gør et godt job, bare han sætter sig ordentlig ind i hvordan de virker.

Man skal gøre sig klart hvorfor man komprimerer, saturerer og equalizerer ... og ikke blot hælder noget på fordi "man" plejer at gøre sådan i "brancen" - der kan måske være en ide at købe et værktøj der har en masse templates, som man så giver sig til at hive i efterfølgende, men bare vær klar over at man får ingenting forærende ... der skal erfaring til at få taget de rigtige beslutninger i sine mix.

Men der er ikke nogen grund til at man køber sig fattig i plugins der lige har den der sound man er efter, så længe de her 17 plugins er gratis:



--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, rigtig god pointe fra Nicolai :thumbup:

Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Indlæg af JoeCLR »

Igen tak for alle de gode svar. Og at i diskuterer lidt gør mig nu ikke noget. :-)

Joachip. Tak for dit svar. Når du siger det kræver mere IT snilde at køre PC, hvad mener du så? :-) Er det i forhold til opsætningen, generel betjening når man laver musik eller opstår der oftere uventede problemer, som kan være svære at løse selv? Hvilken PC anvender du og bruger du den til andet end musikproduktion? :-) Og i forhold til det med VST plugins. Betyder det så, at der er flere plugins med i Logic sammenlignet med Studio one? :-)

Morten B. Dejligt at vide. Det lader virkelig til, at man ikke går galt i byen ved at handle med Indigo-2. Du har valgt en laptop frem for en stationær. Hvordan kører det, har der været bøvl? Jeg kan google mig frem til, at mm-vision laver gaming computere. Kan enhver gaming computer anvendes til musikproduktion eller er der bestemte ting man skal være opmærksom på? :-)

Nicolai. Tak for at dele din erfaring og endnu en gang tyder det på, at Indigo-2 ved, hvad de laver. Og god pointe med, at der er en læringskurve uanset hvilket DAW man vælger. Jeg har bare hørt mange sige, at logic er nemmest at lære, men det kan jo sagtens være, at det blot handler om, at det er det, vedkommende har vænnet sig til. (?) Og ja i sidste ende handler det jo om at lave musik. :-)

Med venlig hilsen

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

JoeCLR skrev: Jeg har bare hørt mange sige, at logic er nemmest at lære, men det kan jo sagtens være, at det blot handler om, at det er det, vedkommende har vænnet sig til.
Det er vist lidt ligesom sproget Engelsk ... det er forholdsvist nemt at tale dårligt. Det kan selvfølgelig godt være at jeg på daw området er lidt tung i røven, men jeg opdagede først efter jeg havde forladt Logic ... hvordan man kunne få den til at opføre sig som analogt udstyr. Nu er jeg jo heller ikke guitarist ... men blot lydmand. Men jeg kæmpede en ihærdig kamp for at få det jeg kendte fra analoge mixere, ud af Logic ... i dag ved jeg godt hvilke håndtag jeg skal hive i, men bruger i dag kun Logic i Mainstage versionen. Men vejen dertil skulle gå ind over Harrison Mixbus ... hvor jeg fik klangen lige med det samme, og men .... erkendelsen er for mig kommet gradvist og ret langsomt - hvorfor nu egentlig lige det var det der skulle til.

Især slagtøjets elementer blev ved med at være sløje i mine første mix på daw ,,, og det handler om hvordan man hører overhør mikrofonerne imellem, hvordan man får hevet det ud af lavresolutions området i digital konverteringen. Parallel komprimering og Saturation er yderst vigtige at få styr på - men gainstrukturen er det vigtigste. Mangt et mix er blevet ødelagt at for hidsig udstyring af plugins eller for lav udstyring. Det betyder selvfølgelig ikke så meget for hoved signalet, men overhøren skal ikke lyde som om det er blevet hevet i gennem en bitcrusher.

--sd

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg ved ikke om der er flere plug-ins i logic end studio one.
Der er mange plug-ins i studio Ole 2, og jeg tror også at de er hæderlige. Men vil du have flere plug-ins må du op i en langt dyere version. Man kan kun installere 3-parts plug-ins og loop i Pro versionerne. F.eks. StudioOne 3. Den koster ca. 3000 kr. Du få heller ikke den store loop pakke med i 2eren, som kan hentes med en pro version.
Hvis du som jeg spiller lidt guitar og måske synger spiller el- bas og bruger et trommeloop. Så tror jeg faktisk at langt mindre kan gøre det. Jeg bruger bare en Akoia,Medion PC til knap 5000 kr..
Men jeg ville kigge efter PC med de nyeste generationer processor og ddr4 ram. Og ikke mindst en ssd harddisk.
Min pc er sindsygt hurtig i forhold til mine ældre pcer. Og det er den første Windows maskine, hvor jeg, endnu, ikke har haft noget bøvl . Og jeg bruger den sindsygt meget.
Jeg ser også film og ser tv via PCen.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2680
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Søren Dyhr skrev:
JoeCLR skrev: Jeg har bare hørt mange sige, at logic er nemmest at lære, men det kan jo sagtens være, at det blot handler om, at det er det, vedkommende har vænnet sig til.
Det er vist lidt ligesom sproget Engelsk ... det er forholdsvist nemt at tale dårligt. Det kan selvfølgelig godt være at jeg på daw området er lidt tung i røven, men jeg opdagede først efter jeg havde forladt Logic ... hvordan man kunne få den til at opføre sig som analogt udstyr. Nu er jeg jo heller ikke guitarist ... men blot lydmand. Men jeg kæmpede en ihærdig kamp for at få det jeg kendte fra analoge mixere, ud af Logic ... i dag ved jeg godt hvilke håndtag jeg skal hive i, men bruger i dag kun Logic i Mainstage versionen. Men vejen dertil skulle gå ind over Harrison Mixbus ... hvor jeg fik klangen lige med det samme, og men .... erkendelsen er for mig kommet gradvist og ret langsomt - hvorfor nu egentlig lige det var det der skulle til.

Især slagtøjets elementer blev ved med at være sløje i mine første mix på daw ,,, og det handler om hvordan man hører overhør mikrofonerne imellem, hvordan man får hevet det ud af lavresolutions området i digital konverteringen. Parallel komprimering og Saturation er yderst vigtige at få styr på - men gainstrukturen er det vigtigste. Mangt et mix er blevet ødelagt at for hidsig udstyring af plugins eller for lav udstyring. Det betyder selvfølgelig ikke så meget for hoved signalet, men overhøren skal ikke lyde som om det er blevet hevet i gennem en bitcrusher.

--sd
Altid interessant hvad du bidrager med, Søren, men måske lidt over-the-top for trådstarter :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Da du siger du ikke er IT-nørd og ikke selv har den store viden omkring hvordan du skal løse evt. problemer, så mener jeg helt alvorligt at det eneste du skal overveje er hvad folk i din omgangskreds bruger da det højst sandsynligt er dem du vil skulle bruge til at finde løsninger på de problemer du støder på.

Spørgsmålet om styresystem er et religionsspørgsmål - dvs. fuldstændigt ligegyldigt. Bare nik og se ud som om du er enig når dine venner fortæller dig hvorfor du skal bruge et givent værktøj. Du skal højst sandsynligt gøre som de siger, alene fordi de så vil kunne hjælpe dig med de problemer du støder på.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

JoeCLR skrev:Morten B. Dejligt at vide. Det lader virkelig til, at man ikke går galt i byen ved at handle med Indigo-2. Du har valgt en laptop frem for en stationær. Hvordan kører det, har der været bøvl? Jeg kan google mig frem til, at mm-vision laver gaming computere. Kan enhver gaming computer anvendes til musikproduktion eller er der bestemte ting man skal være opmærksom på? :-)
MM Vision laver ikke laptops mere, min er nok 5 år gammel. Den kører rigtig fint, men blæseren er ved at være slidt. Det er der heldigvis en løsning på, da alt er tilgængeligt.
Grunden til jeg kører laptop er at jeg har et arbejde hvor jeg ofte har tid til at lave egne opgaver, derfor er det rart bare at have det hele med, så kan jeg sidde og klippe video eller lave musik hvis jeg får tid.

Jeg overvejer dog at gå stationær igen, da man får mere for pengene og nemmere kan opgradere hen ad vejen +den er nemmere at gøre lydløs.

Men, der går nok i hvert fald to år endnu, min laptop ofylder fint mine behov endnu, så de ca 10.000,- jeg gav for den i sin tid har vist sig at være en ganske fornuftig investering :)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

KTAS skrev:Da du siger du ikke er IT-nørd og ikke selv har den store viden omkring hvordan du skal løse evt. problemer, så mener jeg helt alvorligt at det eneste du skal overveje er hvad folk i din omgangskreds bruger da det højst sandsynligt er dem du vil skulle bruge til at finde løsninger på de problemer du støder på.

Spørgsmålet om styresystem er et religionsspørgsmål - dvs. fuldstændigt ligegyldigt. Bare nik og se ud som om du er enig når dine venner fortæller dig hvorfor du skal bruge et givent værktøj. Du skal højst sandsynligt gøre som de siger, alene fordi de så vil kunne hjælpe dig med de problemer du støder på.
Det er for så vidt rigtigt, men der er lige to ting ... det kan jo godt være at man ikke har andet end gamere i sin omgangskreds - så disses blik på hvad der skal til for en maskine sparker r**, ikke altid helt stemmer overens med hvordan en musik PC skal opsættes. Der skal jo abonneres på en væsentlig anderledes set af services ... for at få latency'en ned og stabiliteten op. Der er specielt en masse services der hører med til det som får lan-parties og netværks teknologier til at glide, der direkte modarbejder en maskine til musikbrug.

Så skal man ikke "bandwaggon"'e - man skal i stedet gøre sig sine egne erfaringer og lære af dem, og erkende at det altså ikke bare ankommer det øjeblik man har kørt betalingskortet igennem. Fordi det svarer lidt til Peter Princippet, man bliver altid forfremmet indtil man når sit niveau for inkompetance. På samme måde vil man stå med røde ører på et tidspunkt og sige til sig selv "hvad er det dog jeg har brugt alle de her penge på?". Ligegyldigt hvilken metode du ser andre gøre tingene på, vil du ikke være i stand til at gøre det efter 100% ... fordi så mangler du lige en ting og det er .... erfaringen.

Der vil også altid være et element af social kontrol indover, tænk på hvor galt Whitney Houston kom til at gøre sin karriere, fordi velmenende sociale kontrollører hele tiden havde bedre meninger om "retningen" end hun selv måtte have. Hvis man overgiver sig frivilligt til social kontrol ... kunne det jo være at man så aldrig får den spidsvinkling der skal til for at få ørenlyd for sine produktioner, i kakofonien af Youtube, Instagram, Facebook og Spotify. Eksempelvis hersker der stadig tung mytologi der tilsiger at "man" selvfølgelig skal udkomme som "udgivelse":


Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

@Søren Dyhr. Ja, men skal finde ud af hvor man kan finde hjælp henne. Hvis alle ens venner er gamere er det klart at det ikke er lige der man kan finde hjælp. Så må man lede andre steder, f.eks. online. Social kontrol er jeg ikke bange for i dette tilfælde - begge løsninger er fine.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

JoeCLR skrev:Joachip. Tak for dit svar. Når du siger det kræver mere IT snilde at køre PC, hvad mener du så? :-) Er det i forhold til opsætningen, generel betjening når man laver musik eller opstår der oftere uventede problemer, som kan være svære at løse selv? Hvilken PC anvender du og bruger du den til andet end musikproduktion? :-) Og i forhold til det med VST plugins. Betyder det så, at der er flere plugins med i Logic sammenlignet med Studio one? :-)
Jeg synes man skal kende mange sære tricks for at få Windows til at køre smooth, uden at hakke og sprutte for meget. For eksempel bruger jeg kun Microsoft' egen antivirus (og før i tiden slet ingen) pga. performance. Jeg laver også forskellige hacks i registreringsdatabasen for at få skidtet til at opføre sig mere som jeg vil have. Jeg slukker for forskellige services, og undgår såvidt som muligt at installere software fra Adobe og Microsoft hvis muligt. Og mht. installation af hardware: Selvom Windows efterhånden er kommet tættere på at hardware bare er plug'n'play, så er de ikke helt i mål med det endnu. (Sidste eksempel var i lørdags hvor jeg købte en Akai drum pad dims hvor driveren nægtede at installere.) Men okay, Mac er faktisk heller ikke fejlfrit på de her punkter. Så til dit første spørgsmål er svaret: Lidt af hvert, men specielt opsætningen kan være drilsk.

Min PC er selvbygget (i7-2600 på 3.4 GHz, 16 GB ram, passivt grafikkort, 1 ssd disk, 1 roterende disk, to Motu lydkort). Og ja, jeg bruger den også til at rode med grafikprogrammer på, se film på og surfe på internettet. Så det kan skam godt lade sig gøre med Windows at bruge den til flere ting.

Og mht "flere plugins?": Med mindre du har tænkt dig at køre ProTools eller lign. meget dyre systemer som bruger dedikerede DSP chips, så er der kun to altdominerende plugin-formater derude som er relevante at kende til: På mac er verden delt mellem AU og VST. På Windows drejer det hele sig om VST. Udvalget af både gratis og kommercielle plugins er gigantisk på Windows. Så stort at det faktisk taler til Windows' fordel frem for mac. (Dog synes jeg at udvalget af plugins der følger med Logic er ret godt.) - Kort sagt, en DAW der hverken supporter VST eller AU bør man undgå, for så bliver udvalget alt for småt.

Så i praksis er jeg selv mest Windows-mand, men i lyset af hvor meget fiksfakseri jeg altid laver ved Windows-maskiner for at få dem til at opføre sig fornuftigt, så er jeg altid lidt tøvende med at anbefale det til begyndere. Så for mig handler det ikke om OS-krige (den slags blev jeg træt af i 90erne), men om hvad der mest sansynligt vil give en god oplevelse i det pågældende scenarie.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Joachip skrev:Jeg synes man skal kende mange sære tricks for at få Windows til at køre smooth, uden at hakke og sprutte for meget.
Det var det jeg ville frem til med mine seneste par indlæg. Her gør man vist klogt i at bruge:

http://www.blackviper.com

Pointen er jo at når man hiver et operativ system ned fra hylden, har det ligesom helgarderet sig mod alt men også derved gået hen og blevet halvdårlig i alle discipliner. Uanset hvor upraktisk det end måtte være - er det bedst at alt "netværk" bliver slukket, så al virus og andet utøj kommer ind via USB porten, og ikke ethernet eller wifi.

Alle windows er jo designet til som default er som telefonerne i Erik Honeckers DDR, aflytbare uden at brugeren bemærker det. Det har NSA i USA stillet som betingelse for microsoft for at få ordrer til de offentlige kontorer. Fremmede magter kan vist blot med en simpel cookie åbne for det indbyggede camera og mikrofon ... hvis der er forbindelse udad ... sådanne aktiviteter, stjæler processerkraft fra din computer, ubeset at der givetvis ikke er noget at komme efter ved eventuel snagen.

Om det her så gør sig gældende for maskiner der sigter efter andre segmenter end egentlige kontoropgaver som Windows jo klarer sig glimrende i ... Jeg bruger maskiner der først sigtede efter Richard Floridas kreative klasse, og man ville måske kunne få den opfattelse at det lige netop var i den gruppe at de samfundsomstyrtende elementer skulle findes i og ikke blandt brunskjorterne.

--sd

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Men alt det kommer han heldigvis udenom ved f.eks at vælge et Indigo2 system, som er sat op til audio.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg laver ikke fiksfakserier på min pc, og jeg har også bl.a. Adobe cc installeret og antivirus

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Søren Dyhr skrev:
Alle windows er jo designet til som default er som telefonerne i Erik Honeckers DDR, aflytbare uden at brugeren bemærker det. Det har NSA i USA stillet som betingelse for microsoft for at få ordrer til de offentlige kontorer. Fremmede magter kan vist blot med en simpel cookie åbne for det indbyggede camera og mikrofon ... hvis der er forbindelse udad ... sådanne aktiviteter, stjæler processerkraft fra din computer, ubeset at der givetvis ikke er noget at komme efter ved eventuel snagen.
Jesus f*cking christ noget conspiracy vrøvl. Kilde, tak

Hvorfor er det ok, at folk finder på åbenlyse løgne og sviner folk til, men man må ikke pointere det? Få styr på dine værdier, mondrup

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

MrBacon skrev:Jesus f*cking christ noget conspiracy vrøvl. Kilde, tak

Hvorfor er det ok, at folk finder på åbenlyse løgne og sviner folk til
Hahahaha! Ja, hvad i alverden ligner det??? :-D :-D :-D

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

david mondrup skrev:Opfør jer ordentligt, eller tråden bliver lukket. Tak.
Så tror jeg vidst, det var det. Håber OP fik nogle gode bud!
skriver noder

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

MrBacon skrev:
Søren Dyhr skrev:
Alle windows er jo designet til som default er som telefonerne i Erik Honeckers DDR, aflytbare uden at brugeren bemærker det. Det har NSA i USA stillet som betingelse for microsoft for at få ordrer til de offentlige kontorer. Fremmede magter kan vist blot med en simpel cookie åbne for det indbyggede camera og mikrofon ... hvis der er forbindelse udad ... sådanne aktiviteter, stjæler processerkraft fra din computer, ubeset at der givetvis ikke er noget at komme efter ved eventuel snagen.
Jesus f*cking christ noget conspiracy vrøvl. Kilde, tak

Hvorfor er det ok, at folk finder på åbenlyse løgne og sviner folk til, men man må ikke pointere det? Få styr på dine værdier, mondrup
Well, Bryla lukkede tråden, men kun fordi han kom først. Men interessant at du quoter en post som er kritisk overfor windows men ikke sviner nogle brugere til, og derefter brokker dig over at blive svinet, ved selv at lange en sviner ud til Søren. Jeg skal undlade at skrive hvad jeg tænker præcist derom i yderligere detaljer, da tråden jo som bekendt er lukket, og du derfor ikke kan komme til at svare.

Jeg har fint styr på mine værdier tak. De siger bl.a. at det er federe at fremhæve det man selv finder godt end at svine andres valg til. Og at hvis man endelig vil være kritisk overfor det som andre tror er det eneste rigtige, så er det bedre at snakke om selve emnet end om de andre brugere der har bidraget. Gå efter bolden fremfor manden, so to speak.

Over and out.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Låst