Pc eller Mac og hvilken DAW

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Låst
Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Pc eller Mac og hvilken DAW

Indlæg af JoeCLR »

Hej Brugere af Lydmaskinen.

Jeg er nybegynder og skal til at investere i indspilningsgrej og kunne godt bruge nogle gode råd. :) De fleste jeg taler med siger, at jeg skal købe en mac med Logic, fordi det er mere stabilt og logic er ret intuitivt. Jeg hører dog også andre sige, at en PC kan være lige så stabil, hvis blot den er sammensat af kvalitetskomponenter og kun bruges til musikproduktion. Jeg har fundet et sted i Aarhus, som netop bygger Pc'ere beregnet til musikproduktion. Jeg er bestemt ikke særlig nørdet anlagt og kan ofte have vanskeligt ved at løse IT problemer selv. Samtidigt er jeg ikke særligt begejstret for Mac eftersom jeg ikke bryder mig om hele deres forretningsmodel. Men hvad er jeres erfaringer med Mac og PC og er det virkelig stadig rigtigt i 2018, at det kræver en del mere IT snilde at gå PC vejen? Man kan selvfølgelig ikke sammenligne en dyr mac med en billig PC. Jeg taler en stationær PC (til ca. 9000 kr. uden skærm), som er bygget til Musikproduktion sammenlignet med en Macbook pro. :)

Mit andet spørgsmål er hvilken DAW der er nemmest at anvende. Til Mac vil jeg selvfølgelig anvende Logic og til PC enten Cubase eller Presonus Studio one. Jeg har hørt, at Cubase kan være ret vanskeligt at få greb om og at læringskurven er virkelig stejl. Derimod har jeg læst, at Studio one er meget nemmere at få greb om, men vidst mangler forskellige funktioner og muligheder, som jeg ikke fattede noget af. Mit spørgsmål er, hvilke erfaringer i har med disse tre DAW's og hvilken der er mest uproblematisk at anvende? Har dog læst at Studio one minder en del om Logic?
Jeg er guitarist og skal primært bruge computeren til indspilning, men vil også gerne programmere trommer og lege med de instrumenter, der er indbygget i den DAW jeg vælger. Jeg vil med andre ord indspille vokal og guitar, men også give det en moderne lyd ved at producere digitalt sammen med det akustiske.

Med venlig hilsen

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hej Joe. Velkommen til.
JoeCLR skrev:Mac eller PC?
En stensikker måde at få diskussion på. :-D

Jeg er til Mac. Men hvis du ikke bryder dig om Mac, så gå med PC. Der er masser af branche-proffer, der bruger PC.
JoeCLR skrev:Hvilken DAW?
Igen en god måde, at byde op til diskussion :-D

Mange vil jo foreslå netop det, de selv bruger. Sandheden er, at alle de store DAW-mærker er helt fine.
Jeg har selv gået fra Cubase til Studio One (som ikke mangler noget overhovedet). Men prøv at kigge her, hvad folk her på Lydmaskinen bruger: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=1&t=56545

Der er ingen vej uden om, at sætte sig lidt ind i det. Prøve nogle prøveversioner - og så komme i gang.
Hvis du kender andre i din kreds, som bruger DAW - som du måske endda kan få lidt hjælp af, så er det også værd at tage med.

God fornøjelse. :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg er mega Logic fan, men må indrømme at Studio One har vundet meget indpas hos mange, og da den kan kører på begge platforme må det være mit bedste bud.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Du skal op i pro. versionerne af StudioOne. f.eks StudioOne 3 , for at kunne installere 3parts plug-ins.
Så er der StudioOne 2, som koster få hundrede kr. Der kan du ikke installere plug-ins, men den indeholder nogle udmærkede kompressor, limiter, EQ, ol.
jeg bruger faktisk hovedsageligt de samme plug-ins i Studio one 3, som jeg gjorde i 2eren.
Der er også en gratis version. den mangler så ting som EQ, og Kompressor ol. Men der må man bruge noget som hedder chanel strip.
StudioOne er skræddersyet til Presonus lydkort. de er udmærkede, men jeg havde nogle problemer med at driveren ikke virkede af og til. Nu bruger jeg et Audient iD14.
Jeg ved ikke hvordan det er med Mac, men med PC vil jeg anbefale at du bruger et lydkort.
Jeg sad i dag og optog noget akustisk guitar med mic. Og jeg undrede mig over at der var en forsinkelse eller delay på min guitar. jeg opdagede så at i setup var det sat til at bruge Windows lyd. Straks jeg ændrede det til Audient virkede det igen.
Det kaldes vist latency.
Jeg har også Reaper og ProTools First. Den sidste er gratis, men har sine begrænsninger. Især er den ikke kompatibel med mange lydkort og så bliver man henvist til en universal driver. Og så kan man kun gemme 3 projekter i en Cloud, hvor jeg med StudioOne, kan gemme alle de StudioOne filer jeg ønsker , åbne dem og arbejde videre på dem
Min version af Reaper koster omtrent det samme som Studio One 2, men har nogle, efter min mening, elendige plug-ins fra installationen, men der kan man derimod installere alle de 3parts plug-ins man har lyst til.
Og så kan det blive et udmærket program.
Jeg indspiller næsten kun guitar og bas. Med nogle få track. og jeg bruger stort set ikke effekter. Jeg spiller gennem en forstærker og kabinet modulator som kaldes AX8. Så jeg bruger bare en billig PC fra Aldi med i3 2 core processor .
Keyboard, og brug af effekter, kræver nok noget mere. Formoder jeg.
StudioOne, som jeg foretrækker, syntes jeg faktisk har mere på keyboard siden end guitarsiden.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

JoeCLR skrev:Jeg er bestemt ikke særlig nørdet anlagt og kan ofte have vanskeligt ved at løse IT problemer selv.
OK! så kunne det jo være at Logic eller Studio One er for store mundfulde? Jeg har bemærket at en ven som har både Logic og Garageband installeret på sin maskine, ofte når han komponerer "blot" gør det i Garageband.

Nu kommer du så ind på at du ikke bryder dig om Apples forretningsmodel ... og her er det givetvis behandlingen af 3. parts værktøjer - der bliver kørt i en stam line for at blive optaget i App Store? ... sådan noget kan man givetvis have holdninger til, ligesom man også ville kunne nægte at spille på en Fender Stratocaster eller en Gibson SG.

Man skal jo indpakke sin teknofobi ind i et eller andet, for ellers ville alle jo bare indspille deres ting på Ardour under Linux som begge er open source, og især hvis man "køber" dem i Ubuntu versioner ... kan man ikke nå at rette ret meget skade på sig selv og sine projekter.

Men hvis man vil ud over stepperne, fordi man er ved at brænde inde med en musikalitet ... Garageband og gratis 3. parts plugins, på en brugt iMac ind i et UA Arrow lydkort. For så indspiller du med plugins'ne i kæden. og får truffet en masse beslutninger på forhånd.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

JoeCLR skrev: Jeg er nybegynder og skal til at investere i indspilningsgrej og kunne godt bruge nogle gode råd. :) De fleste jeg taler med siger, at jeg skal købe en mac med Logic, fordi det er mere stabilt og logic er ret intuitivt. Jeg hører dog også andre sige, at en PC kan være lige så stabil, hvis blot den er sammensat af kvalitetskomponenter og kun bruges til musikproduktion.
Mac + Logic er stabilt og nemt at sætte op.

Men ingen større sequencer er nem at bruge eller lære at bruge. Det tager tid uanset om det hedder Logic Pro, Cubase, Studio One, Ableton Live, m.v.
Jeg er bestemt ikke særlig nørdet anlagt og kan ofte have vanskeligt ved at løse IT problemer selv.
Så ville jeg bestemt vælge Mac, som generelt er nemmere for begyndere og folk der ikke gider at rode for meget.
Samtidigt er jeg ikke særligt begejstret for Mac eftersom jeg ikke bryder mig om hele deres forretningsmodel.
Forståeligt.
Jeg er guitarist og skal primært bruge computeren til indspilning, men vil også gerne programmere trommer og lege med de instrumenter, der er indbygget i den DAW jeg vælger. Jeg vil med andre ord indspille vokal og guitar, men også give det en moderne lyd ved at producere digitalt sammen med det akustiske.
Logic er god til dette.

Ikke alene er det nemt at indspille og redigere i din guitar efterfølgende pga. Logics Quick Swipe Comp, men modsat andre sequencere medfølger der meget store mængder kvalitetsinstrumenter og trommer + beats i Logic.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

JoeCLR skrev:...Jeg har fundet et sted i Aarhus, som netop bygger Pc'ere beregnet til musikproduktion.
Er det hos Indigo2.dk? I så fald, stor anbefaling herfra. De kan hjælpe dig med at få sat maskinen op så det er rigtigt for dig og så den spinder som en mis.
En windows maskine er ikke ustabil som i gamle dage, men kræver lidt mere viden at få sat rigtigt op mht. hardware osv., hvilket de jo så kan hjælpe dig med hos f.eks. Indigo. Medmindre du bare har forelsket dig i Mac (Hvilket det ikke lyder til du har), er det en væsentlig billigere måde at komme i gang på.

Søg eventuelt noget undervisning i starten, jeg ved der findes et par gutter i Aarhus som tilbyder undervisning i lydteknik.

Mht. hvilken DAW du skal bruge, så er det rigtig svært at svare på, da der efterhånden findes mange at vælge imellem. Jeg ville nok gå med en af de mere etablerede, da der ikke er langt til hjælp. Flere nævner Studio One, og det er et rigtig godt bud. Ret nemt at gå til og gode tutorials online til at komme i gang.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg vil også sige at hvis du primært skal bruge den til Guitar, er Logic fedt, der er gode plugins med og som Holger nævner gode muligheder med trommer.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hald skrev:Jeg vil også sige at hvis du primært skal bruge den til Guitar, er Logic fedt, der er gode plugins med og som Holger nævner gode muligheder med trommer.
Det kan bare ikke få's til budgettet.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

JoeCLR skrev:Hej Brugere af Lydmaskinen.

Jeg er nybegynder og skal til at investere i indspilningsgrej og kunne godt bruge nogle gode råd. :) De fleste jeg taler med siger, at jeg skal købe en mac med Logic, fordi det er mere stabilt og logic er ret intuitivt. Jeg hører dog også andre sige, at en PC kan være lige så stabil, hvis blot den er sammensat af kvalitetskomponenter og kun bruges til musikproduktion. Jeg har fundet et sted i Aarhus, som netop bygger Pc'ere beregnet til musikproduktion. Jeg er bestemt ikke særlig nørdet anlagt og kan ofte have vanskeligt ved at løse IT problemer selv. Samtidigt er jeg ikke særligt begejstret for Mac eftersom jeg ikke bryder mig om hele deres forretningsmodel. Men hvad er jeres erfaringer med Mac og PC og er det virkelig stadig rigtigt i 2018, at det kræver en del mere IT snilde at gå PC vejen? Man kan selvfølgelig ikke sammenligne en dyr mac med en billig PC. Jeg taler en stationær PC (til ca. 9000 kr. uden skærm), som er bygget til Musikproduktion sammenlignet med en Macbook pro. :)

Mit andet spørgsmål er hvilken DAW der er nemmest at anvende. Til Mac vil jeg selvfølgelig anvende Logic og til PC enten Cubase eller Presonus Studio one. Jeg har hørt, at Cubase kan være ret vanskeligt at få greb om og at læringskurven er virkelig stejl. Derimod har jeg læst, at Studio one er meget nemmere at få greb om, men vidst mangler forskellige funktioner og muligheder, som jeg ikke fattede noget af. Mit spørgsmål er, hvilke erfaringer i har med disse tre DAW's og hvilken der er mest uproblematisk at anvende? Har dog læst at Studio one minder en del om Logic?
Jeg er guitarist og skal primært bruge computeren til indspilning, men vil også gerne programmere trommer og lege med de instrumenter, der er indbygget i den DAW jeg vælger. Jeg vil med andre ord indspille vokal og guitar, men også give det en moderne lyd ved at producere digitalt sammen med det akustiske.

Med venlig hilsen
De fleste, der anbefaler MAC har ikke meget forstand på computere. Det er typisk folk, der bliver forvirret over 2 museknapper, og gerne vil have det simplere (som 1 museknap f.eks).

Det er (mindst) lige så let at arbejde på en PC som en Mac. Du kan finde masser af eksempler på folk, der har kæmpe problemer på deres Macs. Også her på LM - der er flere eksempler bare indenfor et par uger. Fordelen med PC er - udover prisen - at andre mennesker typisk har haft et givent problem tidligere og har postet en løsning på din problemstilling et sted på nettet tidligere.

Hvis du vil bruge Logic, så køb en Mac. Ellers køb en PC.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

MrBacon skrev: De fleste, der anbefaler MAC har ikke meget forstand på computere. Det er typisk folk, der bliver forvirret over 2 museknapper, og gerne vil have det simplere (som 1 museknap f.eks).

Det er (mindst) lige så let at arbejde på en PC som en Mac. Du kan finde masser af eksempler på folk, der har kæmpe problemer på deres Macs. Også her på LM - der er flere eksempler bare indenfor et par uger. Fordelen med PC er - udover prisen - at andre mennesker typisk har haft et givent problem tidligere og har postet en løsning på din problemstilling et sted på nettet tidligere.

Hvis du vil bruge Logic, så køb en Mac. Ellers køb en PC.
Jeg arbejder til dagligt med PC'er og er uddannet inden for IT, men når jeg har fri skal det bare virke, magter ikke alt det bøvl windows tilbyder. :-)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hald skrev:
MrBacon skrev: De fleste, der anbefaler MAC har ikke meget forstand på computere. Det er typisk folk, der bliver forvirret over 2 museknapper, og gerne vil have det simplere (som 1 museknap f.eks).

Det er (mindst) lige så let at arbejde på en PC som en Mac. Du kan finde masser af eksempler på folk, der har kæmpe problemer på deres Macs. Også her på LM - der er flere eksempler bare indenfor et par uger. Fordelen med PC er - udover prisen - at andre mennesker typisk har haft et givent problem tidligere og har postet en løsning på din problemstilling et sted på nettet tidligere.

Hvis du vil bruge Logic, så køb en Mac. Ellers køb en PC.
Jeg arbejder til dagligt med PC'er og er uddannet inden for IT, men når jeg har fri skal det bare virke, magter ikke alt det bøvl windows tilbyder. :-)
Hvilket bøvl? Er det gamle Windows erfaringer, du deler ud af? Fra Vista og xp tiden?

"It just werks" er det typiske Mac argument men et hurtigt kig bare her på lm viser, at det ikke er tilfældet.

Hvis du arbejder med it til dagligt burde din pc ikke have daglige problemer.

Har selv arbejdet hos en af Verdens største pc producenter i 4 år og i it branchen generelt i 15+ år ... en Windows maskine passer sig selv i dag og skal ikke plejes som i midt 90erne. Har intet gjort med min nye pc andet end at bruge den - den virker upåklageligt. Hvad er det for problemer, du mener, der opstår?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man kunne jo også gå i Trackslive fra Waves via Codeweavers app på en Chromebook, sammen med en analog pult som f.eks Presonus
Presonus StudioLive AR12 USB og have computeren til udelukkende at køre som "båndmaskine" ... med lidt snedige redigeringmuligheder.

Jeg mener en Chromebook koster kr. 2000,- og så en håndfuld memorysticks på en 250 GByte... a kr. 300,- Trackslive er en gratis ting fordi den er bygget over Ardour ... men godtnok et lækkert design at finde rundt i. Så en sm57 og en AT2050'er så har man et dejligt øde ø setup, endelig er Codeweavers gratis fordi det endnu er en Beta (men det handler om at få en simpel windows app til at køre på Android) Presonus'en koster kr. 3800,-

--sd
Senest rettet af Søren Dyhr man 3. sep 2018 14:06, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sejt. Så blev det alligevel en Mac vs PC-diskussion. Kan vi ikke droppe den?

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

SustainerPlayer skrev:Sejt. Så blev det alligevel en Mac vs PC-diskussion. Kan vi ikke droppe den?
En Chromebook kører på en Android lignende linux.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg agter ikke at puste mere til ilden, alarmen gik bare af over dette:
MrBacon skrev:Det er typisk folk, der bliver forvirret over 2 museknapper, og gerne vil have det simplere (som 1 museknap f.eks).
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

SustainerPlayer skrev:Sejt. Så blev det alligevel en Mac vs PC-diskussion. Kan vi ikke droppe den?
Ahh, men altså mine små skrøbelige snefnug... Iplejer da selv at kaste med benzin i andre tråde - men nu spørger op direkte om det skal være Mac eller en rigtig computer, så må man jo forvente input fra begge lejre.

Argumenter som "it just werks" hører ikke hjemme i en saglig diskussion, ligesom at "alle Windows computere aldrig virker" heller ikke gør.

Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Indlæg af JoeCLR »

Mange tak for alle de gode svar.

Ja Morten B. Det er hos Indigo2 jeg har tænkt mig at købe en PC, hvis det er den vej jeg vælger at gå. Det lader til, at din har virket upåklageligt. Anvender du den til andet (f.eks. at surfe) end musikproduktion? Kan man også få hjælp hos Indigo, hvis der opstår noget senere end opsætningsfasen? :-)

Søren Dyhr, det lyder da også som en ok løsning. Men kan man anvende Ez Drummer i Garageband? Og jeg forstår ikke helt, hvilke fordele du siger der er ved Ua Arrow? Er det, at du vælger enten guitar eller vokallyden på forhånd, så den er på indspilningen og ikke noget du skal tage stilling til senere? Og er der egentlig latency på UA Arrow og Apollo produkterne når man indspiller guitar igennem dem? :-)

Mvh

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

MrBacon skrev:De fleste, der anbefaler MAC har ikke meget forstand på computere. Det er typisk folk, der bliver forvirret over 2 museknapper, og gerne vil have det simplere (som 1 museknap f.eks).
De fleste, der skriver den slags vrøvl har tendens til at være arrogante D-bags :roll:
MrBacon skrev:Argumenter som "it just werks" hører ikke hjemme i en saglig diskussion, ligesom at "alle Windows computere aldrig virker" heller ikke gør.
Nej, men nedladende udsagn som ovenstående gør åbenbart? :puke:

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

JoeCLR skrev:Mange tak for alle de gode svar.

Ja Morten B. Det er hos Indigo2 jeg har tænkt mig at købe en PC, hvis det er den vej jeg vælger at gå. Det lader til, at din har virket upåklageligt. Anvender du den til andet (f.eks. at surfe) end musikproduktion? Kan man også få hjælp hos Indigo, hvis der opstår noget senere end opsætningsfasen? :-)
Jeg har ikke selv en maskine fra dem, men har snakket med ejeren derinde, han er vist også her på maskinen, men kan ikke huske brugernavnet.
Jeg valgte at gå laptop vejen og derfor også en anden producent (mm vision).
Jeg har dog en bekendt som sidder med en stationær fra dem og han er tilfreds, den kører i hvert fald som den skal på 4.-5. År.

Jeg er overbevist om at du kan få hjælp derinde til det meste, men ved ikke noget om hvor meget der følger med uden mer-betaling.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Morten B skrev:Jeg har ikke selv en maskine fra dem, men har snakket med ejeren derinde, han er vist også her på maskinen, men kan ikke huske brugernavnet.
http://lydmaskinen.dk/memberlist.php?mo ... le&u=15833

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

benjisan skrev: De fleste, der skriver den slags vrøvl har tendens til at være arrogante D-bags :roll:
benjisan skrev:
MrBacon skrev:Argumenter som "it just werks" hører ikke hjemme i en saglig diskussion, ligesom at "alle Windows computere aldrig virker" heller ikke gør.
Nej, men nedladende udsagn som ovenstående gør åbenbart? :puke:
Men du skulle lige selv have én ind? Brug du bare alle de puke og roll smileys, som du magter.... Hvis du ikke kan argumentere for de posts, du forsvarer, er der vel ingen grund til at reagere bare fordi, at du er apple fanboi ? Kom med nogle facts, inden du kalder folk alverdens navne og hidser dig op, fordi at du føler dig ramt af mine skriblerier. OP spurgte - jeg svarede. Du bidrager med absolut hat.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Hvis du nu bare holdt dig til dine "facts" og undlod at svine folk til, til at starte med, så kunne det være at det her sædvanlige bavl kunne undgåes.

Men lad os da gennemgå dine såkaldte "facts":
MrBacon skrev:De fleste, der anbefaler MAC har ikke meget forstand på computere. Det er typisk folk, der bliver forvirret over 2 museknapper, og gerne vil have det simplere (som 1 museknap f.eks).
Ingen facts, kun nedladende fordomme.
MrBacon skrev:Det er (mindst) lige så let at arbejde på en PC som en Mac. Du kan finde masser af eksempler på folk, der har kæmpe problemer på deres Macs. Også her på LM - der er flere eksempler bare indenfor et par uger. Fordelen med PC er - udover prisen - at andre mennesker typisk har haft et givent problem tidligere og har postet en løsning på din problemstilling et sted på nettet tidligere.
100% det samme forholder sig til Mac. Mange andre Mac brugere har haft samme problem og kan uden problemer googles. Jeg gør det hver dag. Nogle folk har problemer med deres Windows PC andre har problemer med deres Mac. Intet argument.
MrBacon skrev:Hvis du arbejder med it til dagligt burde din pc ikke have daglige problemer.
Så det er kun folk der arbejder med IT til dagligt der bør bruge Windows maskiner? Er det dit argument?? Så det du siger er vel så i virkeligheden at ingen musikere, lydfolk og producere burde bruge en Windows PC??? :lol:
MrBacon skrev:Har selv arbejdet hos en af Verdens største pc producenter i 4 år og i it branchen generelt i 15+ år ... en Windows maskine passer sig selv i dag og skal ikke plejes som i midt 90erne. Har intet gjort med min nye pc andet end at bruge den - den virker upåklageligt. Hvad er det for problemer, du mener, der opstår?
Har arbejdet i IT branchen i 20+ år, men det er vel ikke et argument for hvorfor andre mennesker burde vælge som dig. Bare fordi du er åh-så klog og har så fantastisk meget erfaring, så hjælper det vel ikke OP, med mindre du selvfølgelig har tænkt dig at tilbyde ham 24 timers support? :wink:
MrBacon skrev:Argumenter som "it just werks" hører ikke hjemme i en saglig diskussion, ligesom at "alle Windows computere aldrig virker" heller ikke gør.
Det var så det. INGEN facts, kun udsagn om at "du ved" og "du har" osv. Men intet der rent faktisk kan hjælpe OP i sit valg. Du bidrager selv med nul og en hat, ud over dine nedladende kommentarer og din "vi bedre vide" attitude.

Her er mit råd: Hvis du er vant til at arbejde med Windows, så køb en Windows maskine til formålet. Er du vant til en Mac, så køb en Mac. Forskellene på de forskellige DAW er minimal, og hvis du vælger primært at bruge din computer kun til musik, så burde du undgå problemer med den.
Senest rettet af benjisan man 3. sep 2018 17:32, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Come on guys, I udvander tråden!

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg er selv Windows-bruger, men jeg må tilstå at jeg synes det kræver mere teknisk snilde end Mac. Også her i år 2018.
Mac + Logic er slet ikke nogen dum start. Og det er tilpas kraftigt et program til at du næppe vil løbe panden mod muren i nærmere fremtid.

Hvis du går Studio One vejen, så sørg endelig for at få en udgave der kan tage 3rd party VST plugins (som Holger også påpeger). En Windows-DAW uden VST support er sgu for sølle.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Låst