Pc eller Mac og hvilken DAW

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Låst
Default avatar
JoeCLR
Medlem
Indlæg: 7

Pc eller Mac og hvilken DAW

Indlæg af JoeCLR »

Hej Brugere af Lydmaskinen.

Jeg er nybegynder og skal til at investere i indspilningsgrej og kunne godt bruge nogle gode råd. :) De fleste jeg taler med siger, at jeg skal købe en mac med Logic, fordi det er mere stabilt og logic er ret intuitivt. Jeg hører dog også andre sige, at en PC kan være lige så stabil, hvis blot den er sammensat af kvalitetskomponenter og kun bruges til musikproduktion. Jeg har fundet et sted i Aarhus, som netop bygger Pc'ere beregnet til musikproduktion. Jeg er bestemt ikke særlig nørdet anlagt og kan ofte have vanskeligt ved at løse IT problemer selv. Samtidigt er jeg ikke særligt begejstret for Mac eftersom jeg ikke bryder mig om hele deres forretningsmodel. Men hvad er jeres erfaringer med Mac og PC og er det virkelig stadig rigtigt i 2018, at det kræver en del mere IT snilde at gå PC vejen? Man kan selvfølgelig ikke sammenligne en dyr mac med en billig PC. Jeg taler en stationær PC (til ca. 9000 kr. uden skærm), som er bygget til Musikproduktion sammenlignet med en Macbook pro. :)

Mit andet spørgsmål er hvilken DAW der er nemmest at anvende. Til Mac vil jeg selvfølgelig anvende Logic og til PC enten Cubase eller Presonus Studio one. Jeg har hørt, at Cubase kan være ret vanskeligt at få greb om og at læringskurven er virkelig stejl. Derimod har jeg læst, at Studio one er meget nemmere at få greb om, men vidst mangler forskellige funktioner og muligheder, som jeg ikke fattede noget af. Mit spørgsmål er, hvilke erfaringer i har med disse tre DAW's og hvilken der er mest uproblematisk at anvende? Har dog læst at Studio one minder en del om Logic?