Udsalg indtil 1. oktober - 40% discount på FabFilter Pro-MB

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Udsalg indtil 1. oktober - 40% discount på FabFilter Pro-MB

Indlæg af SustainerPlayer »

https://www.fabfilter.com/shop/pro-mb-m ... or-plug-in

Step up your game with Pro-MB

Until October 1st, our high-quality multiband compressor and expander plug-in is on sale in the online FabFilter web shop, offering 40% discount. This is your chance to improve your productions with FabFilter Pro-MB's great sound and precision!

If you already own one or more FabFilter plug-ins, your online FabFilter account* will offer 40% discount or more on Pro-MB during the sale period.

Paging Smittefar!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er nok fordi deres næste plug-in er en rigtig dynamisk EQ... så bliver ProMB mindre interessant for nogle. Måske :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:lol:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

45% her.
Sjovt, jeg tænkte lige på om jeg kunne bruge den her for et par timer siden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nørjjjj, den har jeg ønsket mig længe.

Jeg kan sagtens leve med, at der kommer en ny version lige om lidt

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvordan gør I egentlig når I sådan tester compressorer??

Nu har jeg downloadet demoen. Mit formål med evt. at købe Pro-MB er primært at bruge den til lidt hjemmemastering.

Så jeg hev et gammelt projekt frem, hvor TDR Nova GE havde stået for Multi-Band-Comp pligterne. Men det var et nummer, hvor slutresultatet gerne måtte have en del dynamik, så hverken compressor eller limiter var på særlig hårdt arbejde. Ville I stadig have holdt dynamikken og sammenlignet kompressorer, eller ville I gøre som jeg endte med at klemme nummeret ganske meget, så man bedre kan høre, hvad de to forskellige kompressorer laver, og hvilke forskelle der er mellem dem. Nummeret var et cover bands (ikke mit) cover af Kim Larsens Joanna, så det lød lidt spøjst da vi ramte DR7.

Jeg prøvede at sætte de to kompressorer nogenlunde ens op. Jeg kunne nok marginalt bedre lide det slutresultat jeg fik med ProMB, men egentlig synes jeg forskellen var ret lille, og jeg er ikke sikker på, jeg egentlig kan forsvare at købe ProMB, når nu jeg reelt kun laver en enkelt master om året eller deromkring.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Du kan jo sagtens bruge den i en mix-situation istedet. Men det samme kan vel siges om Nova.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er yderst sjældent jeg bruger MBC til mix, hvis det endelig er, er det mest til at undertrykke nogen resonancer eller andre de-esser lignende duties :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pro-MB er meget brugt i mix til især vokal. Jeg bruger den til alt muligt i et mix, kan godt komme 5-6 eksempler?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jo jo, jeg ved skam godt, man godt kan, og at folk gør det - Det er bare ikke sådan rigtig noget jeg gør ret tit - Og i mix situationer giver ProMB mig ikke så mange ting (tror jeg), som Nova ikke allerede kan.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
dolbe
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af dolbe »

Holger: ja tak til eksempler.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Ja, det vil jeg egentlig også gerne have, når det kommer til stykket :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Alright, her nogle rene mix eller stem situationer.
Vox sharp.png
Vox sharp.png (292.79 KiB) Vist 439 gange
Billede 01 (Over): Periodisk skarpe lyde i de fleste lyde eller resonans i en vokal fixes med et smalt og hurtigt dyk. Typisk indstillet a la en hard knee limiter med lang lookahead.

Er problemet mere konstant skal der naturligvis statisk EQ til i stedet eller oveni hatten.
Vox low mid.png
Vox low mid.png (282.6 KiB) Vist 439 gange
Billede 02 (Over): En god måde at bevare fylde i vokalen uden at skære bunden eller low mid for meget ned. Dynamisk reduktion i stedet for statisk EQ, så de periodiske dybe toner, resonanser eller proximity effekt fra mikrofonen kontrolleres ned når de er kraftige, men fylden bevares 100% på alle andre højere toner i vokalen. Fungerer også godt på (akustisk) guitar.
Vox de-ess.png
Vox de-ess.png (282.7 KiB) Vist 439 gange
Billede 03 (Over): Pro-MB kan agere en særdeles effektiv og tweakable de-esser til vokal eller til at fixe andre højfrekvente afstikkere i andre lyde. Den potentielle lange brugerdefinerede lookahead er interessant, når både attack og release sættes meget kort.
Bass low only shelf sc kick.png
Bass low only shelf sc kick.png (276.16 KiB) Vist 439 gange
Billede 04 (Over): Når bassen indeholder mange overtoner og/eller klik, så vil alm. ekstern sidechain komprimering med en bredbåndskompressor ikke lyde ordentligt. Med Pro-MB kan man så dykke kun bunden af bassen i takt med kicket, uden at overtoner og klik bliver påvirket. Her vist med low shelf dyk.
Bass low only bell sc kick.png
Bass low only bell sc kick.png (291.4 KiB) Vist 439 gange
Billede 05 (Over): Samme trick som ovenstående, men med dykningsområdet tunet til kickets hovedfrekvens i stedet for fuld low shelf.
Bass phase fecked.png
Bass phase fecked.png (280.67 KiB) Vist 439 gange
Billede 06 (Over): Jeg får en del synth basser ind med stereo(problemer). At bare reducere differencen (side-signalet) med et M/S filter kan være en fin løsning til nogle ting, men til andre kan man ikke gå så hårdhændet til værks. Der kan 100% side-signal comp med low shelf være en løsning til at holde udsvinget til x antal dB (baseret på Range).
Instr bus lazy boy.png
Instr bus lazy boy.png (325.39 KiB) Vist 439 gange
Billede 07 (Over): Alm. ekstern sidechaining med bredbåndskompressor for den "dovne" engineer afsløres ofte i toppen fordi toppen over-dykker. Med "doven engineer" mener jeg når man bruger ekstern sidechainkomprimering som automatisk relativ leveller, ikke for bevidst pump eller duck. Ved at udelade bund og den fine top, så kan man ofte snyde lidt mere ned når fx en instrument sum bus trigges blødt af vokalen for at skabe plads.

Udeladt her i mine eksempler er muligheden for at sidechainfilteret kan indstilles frit fra båndet, dvs. i stedet for at være låst til det aktive bånd, som er standard i de fleste MB'er, så kan man tvinge fx toppen til at komprimere bunden eller omvendt. Det fri filter bruger jeg mest i nogle specifikke situationer i stem-mastering, primært til fx at en trigge en de-esser fra en separat vokal på en stereofil, hvor fx trommer eller metal ikke må trigge en de-esser.

Jeg ved at Hippo herinde bruger den mulighed til at lave en "shapet" de-esser til skandinaviske vokalister, som jo har tendens til at lægge sibilansen længere nede end de engelske/amerikanske fx.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

:thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt Holger, tak :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Udeladt her i mine eksempler er muligheden for at sidechainfilteret kan indstilles frit fra båndet, dvs. i stedet for at være låst til det aktive bånd, som er standard i de fleste MB'er, så kan man tvinge fx toppen til at komprimere bunden eller omvendt. Det fri filter bruger jeg mest i nogle specifikke situationer i stem-mastering, primært til fx at en trigge en de-esser fra en separat vokal på en stereofil, hvor fx trommer eller metal ikke må trigge en de-esser.

Jeg ved at Hippo herinde bruger den mulighed til at lave en "shapet" de-esser til skandinaviske vokalister, som jo har tendens til at lægge sibilansen længere nede end de engelske/amerikanske fx.
Det gøres ved at stille sidechain til Free istedet for Band i Expert-panelet, eller hvordan?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Korrekt. Så kan du pludselig styre sidechain filteret uafhængigt af båndets frekvensområde.

Som en lille irriterende bonus info: husk at Expert panelet skal være SYNLIGT, hvis dets features skal bruges... man kan ikke bare indstille det og have det aktivt.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Som en lille irriterende bonus info: husk at Expert panelet skal være SYNLIGT, hvis dets features skal bruges... man kan ikke bare indstille det og have det aktivt.
Ligesom at Sidechain panelet skal være synligt i Pro-C 2 for at det er aktivt. Så er man Fabfilter superbruger er man nok vant til det efterhånden. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Måske er eller bliver det ændret. Har ikke checket for nylig.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det moderne, ensartede og tilsyneladende virkelig gennemtænkte UI er en af de mest attraktive ting ved FFi min bog.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg synes altid at jeg ender med at blive fristet til at købe mere end jeg havde tænkt mig når jeg er inde på Fabfilters hjemmeside. Det er de der kumulerede rabatter... fortæl mig engang, Pro L2, er den mærkbart bedre/ federe at arbejde med end 1’eren? Kan få den til godt 40€ Hvis jeg køber den sammen med MB. Nobrainer eller brainer?

EDIT: True peak funktionen og udvidet oversampling ser da faktisk ret nice ud. Integreret LUFS meter tiltaler mig også. Tror muligvis den har solgt sig selv...
Senest rettet af Madelaire man 24. sep 2018 20:34, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:Det moderne, ensartede og tilsyneladende virkelig gennemtænkte UI er en af de mest attraktive ting ved FFi min bog.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Absolut. En anden ting er navnet ... Fab ... det er sgu også nogle af pengene værd.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kan det passe, at der ikke er automatisk loudness match eller et loudness matched bypass i Pro-MB?
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, men det er vel lidt et "ledende" spørgsmål, dvs. det er der jo kun i de allerfærreste plug-ins.

Det kræver normalt en måling over tid a la Kotelnikov GE eller lign.

Jeg ville ikke kunne bruge den slags til noget under alle omstændigheder, slet ikke i e MB plug-in, hvor opfattet loudness kan varierere helt utroligt meget pga. frekvensændringen.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fair nok - Det findes i TDR Nova GE, der ligesom Kotelnikov 'lytter' på materialet før og efter processering.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar