FL Studio crash, CPU på højtryk

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

FL Studio crash, CPU på højtryk

Indlæg af mediumaevum »

Nu 3 gange har jeg siddet med et projekt i FL Studio hvor den pludselig fryser, jeg kan trykke CTRL+ALT+DEL og må lukke FL Studio.

Men hver gang det sker, kører CPU'en derefter på højtryk, og når jeg lukker ned for computeren (PC, Win10) kørte den denne gang videre, selvom Windows VAR slukket, og skærmene var slukkede.

Inden da kunne jeg se, at FL Studio tog 95 % hukommelse. Jeg har 16 GB RAM. Jeg ved godt det var et stort projekt med 2 Kontakt-instanser + det løse (for at få plads til mine instrumenter), meeen... Det burde ikke give et crash på den måde.

Det mest mystiske af det hele var, at CPU'en som sagt kørte på højtryk, selv efter Windows var lukket ned. Jeg måtte derefter slukke computeren manuelt, men selvom computeren var slukket, var der stadig lys i MIDI-keyboardet - meget underligt!

Jeg måtte unplugge strømstikket, og sætte det i igen, og nu virker det (forhåbentligt) igen, og CPU'en kører normalt i task manager står den til at bruge mellem 0-2 % idle).

Hvad kunne alt dette skyldes? Er min computer ved at gå død?

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Damn.

16gb burde være ok alligevel.
Hvilken CPU?
Hvad med køling??
Er FL 64bit btw??
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

danstanley skrev:Damn.

16gb burde være ok alligevel.
Hvilken CPU?
Hvad med køling??
Er FL 64bit btw??
Blæser til køling, i5, FL 64bit.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Kan du se hvor meget Kontakt trækker, evt. purge samples
Bliver din cpu/ram for varm?
i5 er vel lige i underkanten btw.-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

danstanley skrev:Kan du se hvor meget Kontakt trækker, evt. purge samples
Bliver din cpu/ram for varm?
i5 er vel lige i underkanten btw.-)
Hvad sker der når man purger samples? Læser den dem ind i ram'en eller hvad sker der?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Btw. når jeg indlæser mine samples, svinger de mellem 5-800 mb i hukommelsen op til omkring 2-3 GB . Det er ikke småting, så jeg tror på, at de kræver en del hukommelse Jeg tror godt jeg kan nå op på at bruge 10-15 GB ram i mine nyere projekter, da jeg skal have plads til alle ensemblerne og enkeltinstrumenter.

Men når der er 5 % tilbage i min hukommelse, burde det vel være nok til resten af mine windowsprocesser som jo burde forblive idle?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

På et eller andet tidspunkt begynder Windows at skrive til sidefilen på disken. Dvs. den pakker programmer mm sammen, der ligger i ram og lægger dem over på disken. Det gør systemet langsommere.

Og når du siger "CPU'en som sagt kørte på højtryk, selv efter Windows var lukket ned." - så er det computerens cpu-blæser (eller blæsere i computeren i det hele taget), der arbejder på at køle ned. Normalt ikke en god ide bare at hive stikket der.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

SustainerPlayer skrev:På et eller andet tidspunkt begynder Windows at skrive til sidefilen på disken. Dvs. den pakker programmer mm sammen, der ligger i ram og lægger dem over på disken. Det gør systemet langsommere.

Og når du siger "CPU'en som sagt kørte på højtryk, selv efter Windows var lukket ned." - så er det computerens cpu-blæser (eller blæsere i computeren i det hele taget), der arbejder på at køle ned. Normalt ikke en god ide bare at hive stikket der.
Men jeg har stadig ikke fået svar på mit spørgsmål: Lyder det her som et mere dybereliggende problem, dvs.:

1: Bør jeg allerede nu se mig om efter en ny CPU + bundkort?

2: Ved udskiftning af CPU eller bundkort, skal hele Windows da geninstalleres? Eller kan jeg køre med det som før?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Punkt et er vel at fastslå, hvad der præcist forårsager problemet? Hvis det f.eks kan klares med at sætte ekstra RAM i - eller måske opsætningen af dit software osv?

Hvis bundkortet skal skiftes, så skal computeren re-installeres - ja. Hvis det "bare" er en cpu-udskiftning på samme bundkort - hvis det kan lade sig gøre - så skal der ikke re-installeres.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

nej nej nej...

#1 sørg for at din strømforsyning er ok
#2 brug en gammel version af FL studie, istedet for at trouble shoote hele computeren

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Når man purger i kontakt indlæser den kun de samples der reelt bruges/spilles.
Er der ikke en freeze funktion i FL? Det burde kunne frigøre en del ressourcer.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Tænker at din processor bliver for varm, fordi kølepasta mellem kølerribber og processor er størknet. Prøv med ny pasta.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

LarsRøv skrev:Tænker at din processor bliver for varm, fordi kølepasta mellem kølerribber og processor er størknet. Prøv med ny pasta.
Ok, tak, det vil jeg overveje!

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Det er forholdsvist nemt at rense det gamle pasta af og tilføje nyt.
Det er kun blæseren/ køleren der skal af processoren, så skal det gamle kølepasta renses af og noget nyt påføres.
Og så på med blæseren/ køleren igen.
Tjek Youtube hvis du er i tvivl om hvordan man får køleren af.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

LarsRøv skrev:Det er forholdsvist nemt at rense det gamle pasta af og tilføje nyt.
Det er kun blæseren/ køleren der skal af processoren, så skal det gamle kølepasta renses af og noget nyt påføres.
Og så på med blæseren/ køleren igen.
Tjek Youtube hvis du er i tvivl om hvordan man får køleren af.
Note: Det er noget lettere at finde information omkring køler/cpu montering hvis man ved hvilken socket type/nummer cpu'en har.
Hvis ikke du har info om cpu eller motherboard burde cpu-z kunne oplyse det.
https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Nyt svar