macOS Mojave (10.14)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

macOS Mojave (10.14)

Indlæg af Rosenfeldt »

Apple frigiver macOS Mojave den 24. september ved 19-tiden. Jeg tænker at vi gennem denne tråd, løbende kan dele gode som dårlige erfaringer. (Personligt installerer jeg den nye macOS Mojave - som skal kører sammen med Logic Pro X)
Senest rettet af Rosenfeldt man 24. sep 2018 13:42, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Åååååh jeg er så træt af nyt OS hele tiden. Jeg er nok ved at blive gammel men der er godt nok langt mellem vigtige nye features. Nej man tvinges ikke til at opdatere, men med tiden gør man alligevel hvis man vil bruge nyeste version X software med dejlige nye versioner.
Gaaaaab


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Håber Finale25 kommer til at virke med det eller at Finale26 er gratis opdatering. Synes ikke det er længe siden jeg pungede ud for Finale25.

UAD frigiver ny console ca hver 3. måned, så den næste version skulle vel gerne virke. Men hvornår er det mon?

Jeg er ikke så firstfag på styresystemer mere, har været uheldig en enkelt gang, hvor jeg stod med ubrugeligt udstyr i 2 mdr pga UAD opdatering.

Men jeg synes jeg får mere og mere glæde af min computer for hver opdatering af styresystem.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Finale virker ikke med Mojave. Der kommer en gratis Finale 26 om et par måneder, der gør.
skriver noder

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Cool, tak
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

bryla skrev:Finale virker ikke med Mojave. Der kommer en gratis Finale 26 om et par måneder, der gør.
Det der stod i seneste nyhedsbrev fra Finale var at version 26 ville understøtte Mojave og at efter den vil der komme en gratis opdatering til version 25 som også ville understøtte Mojave.

Jeg tror ikke version 26 bliver gratis. Men version 25 bruger får en gratis opdatering, men må vente på at version 26 bliver frigivet før udviklerne bruger ressourcer på at opdatere version 25.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

"Finale version 26, planned for release later this year, will fully support macOS Mojave. Following the release of Finale version 26, we are planning on providing a free of charge update to your v25 license, which will be compatible with Mojave. "

Sorry! Havde åbenbart læst ønsketænkning in i nyhedsbrevet :)
skriver noder

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Mon ikke den sikre løsning er at blive på High Sierra i i hvert fald et halvt års tid til de værste bugs er udbedret og de fleste opdateringer er på plads?
Stille og uroligt

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

the19thbear skrev:Åååååh jeg er så træt af nyt OS hele tiden. Jeg er nok ved at blive gammel men der er godt nok langt mellem vigtige nye features. Nej man tvinges ikke til at opdatere, men med tiden gør man alligevel hvis man vil bruge nyeste version X software med dejlige nye versioner.
Gaaaaab
+10000000000000000000

Skide irriterende. Jeg kan ikke huske hvornår et nyt macOS har giver mig noget af reel værdi.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg glæder mig da over at jeg ikke har et par computere imellem windows udgiver noget nyt, at man når man køber en Mac kan få opdateringer til den igennem mange år. Ikke kun sikkerhedsmæssigt, men også små features og optimeringer.

Jeg glæder mig rigtig meget til i aften, og sætter nok 2-3 Mac's til at opdatere samtidig.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

the19thbear skrev:Åååååh jeg er så træt af nyt OS hele tiden. Jeg er nok ved at blive gammel men der er godt nok langt mellem vigtige nye features. Nej man tvinges ikke til at opdatere, men med tiden gør man alligevel hvis man vil bruge nyeste version X software med dejlige nye versioner.
Jeg forstår det sgu fuldt ud. Jeg har sådan en kraftig mistanke om at mange software-firmaer med vilje ikke laver deres ting særligt bagudkompatible, for at tvinge folk til at købe nye version hele tiden. Eksempel: Prøv at lave noget i én version af Kontakt sampleren, og så send den til nogen som har en bare lidt ældre version, og nyd fejlbeskeden. Løsning? Nu skal alle dine venner pludselig også bruge penge på at opgradere til nyeste version. På den måde kan man få forbrugerne til at presse hinanden - med større indtjening til følge. Smart, men pænt irriterende.

Der er naturligvis scenarier hvor de tekniske undskyldninger er reelle nok, men i de fleste tilfælde kunne det sikkert være løst med, at den ældre udgave af programmet ganske enkelt springer over eventuelle ukendte nye features over i den fil man prøver at loade ind. Det var f.eks. hele tanken bag IFF formatet på amigaen.

I de fleste tilfælde tror jeg det er politik og/eller dovenskab. Og det er med til at gøre én ret skeptisk overfor at deltage i "upgrade-kapløbet".

Med et helt OS er det naturligvis lidt mere kompliceret. Så lad os se hvordan Mojave bliver. Apple har immervæk også nogen gange præsteret nogen ganske konstruktive upgrades, har jeg indtryk af, og man skal jo heller ikke være hater. ;)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Jeg synes det er fantastisk, at Apple frigiver (ganske gratis) et nyt macOS hvert år ! Det er ikke revolutionerende nyheder man finder i deres OS, men nok til at jeg hopper på. Alt software rammer på et eller andet tidspunkt en hardware begrænsning - som man f.eks kender det fra spil. Så den der med at Apple bevidst laver opdateringer i deres macOS og iOS, så brugeren er nødsaget til at erhverve sig nyt hardware, den tror jeg delvis ikke på.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Som verden ser ud pt. så kommer der et nyt macOS hvert år.

Jeg har det som adgangfolmer. Venter lige et halvt års tid indtil der er kommet styr på eventuelle fejl og mangler. High Sierra virker jo stadig.

Hvis man vil opdatere nu, så husk at checke at DAW, drivere, plugins mm altsammen er Mojave-klart.

Men tak til alle, der går foran og får klaret børnesygdommene.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Så kører macOS Mojave på min iMac 5K med TC Konnekt 24D. Jeg har åbnet Logic Pro X og kørt et større projekt med bl.a nogle Waves plugin uden problemer - indtil videre. Jeg synes opgraderingen fra High Sierra -> Mojave gik ret hurtig, og min umiddelbare opfattelse - så kører Mojave mindst ligeså hurtigt som High Sierra.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg synes bare det er møg irreterende. "Da jeg var ung" var det win xp og der gik altså maaaange år før det rigtig blev udskiftet.
Jeg synes det der med nyt os hvert år er lidt ligesom at ha et mob abb hvor man får den nyeste mobil hver gang der kommer en ny: uprofessionelt og brug og smid væk agtigt.
Hvorfor er det nødvendigt med et nyt os hvert år? Det eneste man skal er at tjekke ofte om ens ting virker og man så bliver tvunget (med tiden) til at opdatere fordi man gerne vil ha den nye fede feature som en ny version af X software har MEN det kræver det nyeste (eller nyere OS).
Jeg kan faktisk ikke rigtig finde ud af hvordan feks win xp skulle være dårligere end win 10 (bortset fra sikkerhed selvfølgelig, men det er jo klart når det er det nyeste af det nye). Og hvad med Mac OS? Jeg kom på Mac vognen tilbage i snow leopard. Jeg kan ikke huske hvilke forbedrede ting der er? Tabs i finder måske? Sync over alle ens devices så ens computer bimler når ens tlf ringer? Intet der gør nogen forskel for mig. Faktisk er der netværks ting som er blevet dårligere med tiden.
Jeg ved det. Jeg er gammel og negativ, men vil hellere ha en maskine der virker end det nyeste af det nyeste (og jeg er meget teknisk anlagt og bygger hackintosh etc, så det er ikke fordi jeg ikke kan)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

De skal jo opdatere og komme med nye features, hvis de vil blive ved med at eksistere. Ligesom barberskraberen, som ret meget har nået sit peak, men bliver ved med at komme i nye versioner, som ikke rigtigt er nødvendige. :) Det er en udvikling man ser alle vegne: Et produkt bliver lanceret, og med godt plads til forbedring. Efter noget tid modnes det og kan en masse fedt. Herefter er det mest bare krymmel på toppen.

Tabs i finder nok også en af de få ting jeg husker, som værende en god ny feature. Airdrop gør også nogle ting nemmere - når det altså virker.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Så fik jeg nok af "Dark Mode" efter 1/2 døgn med Mojave ! Jeg synes det er behageligt, når jeg arbejder i Logic Pro X eller Photoshop CC, men det mørke tema i Finder og Mail - det blev jeg hurtig træt af at kigge på.

Noget der er ret fedt med Mojave, er "Kontinuitetskamera". Hvilket gør det muligt, at indsætte et billede i f.eks Pages eller Mail ved at tage et foto på iPhone/iPad Man kan også let skanne en kvittering, dokumenter osv.

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Scanne? Er der ordgenkendelse som i OCR?

Mangler lige sådan et redskab til at scanne ind og søge i dokumenter. Dvs. tage et billede og gøre til dokument som er søgbart.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Graceville skrev:Scanne? Er der ordgenkendelse som i OCR?

Mangler lige sådan et redskab til at scanne ind og søge i dokumenter. Dvs. tage et billede og gøre til dokument som er søgbart.
Nej, desværre ikke ... :-D

(Nu kan du tage et billede eller scanne en ting eller et dokument med din iPhone i nærheden af din Mac og automatisk se resultatet på din Mac. Du skal bare vælge “Indsæt et billede” i Arkivmenuen. Du kan f.eks. tage et billede af noget på dit bord og øjeblikkeligt se det i dit Pages-dokument. Eller scanne en kvittering, og straks se den i en glat version som PDF-dokument i Finder. Kontinuitetskamera fungerer i Finder, Mail, Beskeder, Noter, Pages, Keynote og Numbers. Endnu et eksempel på, hvordan iPhone og Mac bare klikker.)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Rosenfeldt skrev:Så fik jeg nok af "Dark Mode" efter 1/2 døgn med Mojave !
Her har den kørt i et døgn. Men jeg er også lige ved at miste tålmodigheden med det. Den får lige lov at køre en dag eller to mere, så jeg kan se om jeg kommer til at synes det er fedt når jeg har vænnet mig til det.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Bare et uvidende spørgsmål:
Man kan ikke konfigurere Dark Mode til at være aktiv i bestemte programmer?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Næppe. Men så kan man nok scripte sig ud af det, hvis man er stædig.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

"Important macOS Mojave Update Information
Dear SampleScience macOS Users,

We advise that our users hold off on updating to Mojave to ensure their plugin(s) compatibility. We'll update our macOS line of plugins gradually and we recommend that you update only when our Mojave updates for your SampleScience plugin(s) will be ready.

We appreciate your patience while we work on this update!

Sincerely,

- SampleScience"

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hindenburg har meldt ud at man skal vente med at opdatere til Mojave hvis man bruger deres software.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar