Pro Tools peak metre rapporterer forkert?
Pro Tools peak metre rapporterer forkert?
Jeg blev opmærksom på, at Pro Tools peak metre måler forkert eller sagt på en anden måde: rapporterer overload selvom der reelt bare er tale om 1 full scale sample i en fixed point fil.
Har Pro Tools altid gjort dette? Jeg erindrer det ikke. Det er i hvert fald et stort no-go i min bog.
Og kan det passe at man ikke kan få en egentlig peak meter reading i tal i Pro Tools pr. kanal, som man kan i andre DAWs? Det er så længe siden jeg har siddet med Pro Tools at jeg ikke husker det og to jeg har spurgt indtil videre siger nej.
Har Pro Tools altid gjort dette? Jeg erindrer det ikke. Det er i hvert fald et stort no-go i min bog.
Og kan det passe at man ikke kan få en egentlig peak meter reading i tal i Pro Tools pr. kanal, som man kan i andre DAWs? Det er så længe siden jeg har siddet med Pro Tools at jeg ikke husker det og to jeg har spurgt indtil videre siger nej.
Jeg bliver nødt til at spørge. Hvordan er det meningen, det skal virke?
Jeg tror også, Reaper rapporterer værdien af det højeste sample, det har afspillet. Om det ville gøre kanalen rød for eet sample, det ved jeg ikke.
Jeg tror også, Reaper rapporterer værdien af det højeste sample, det har afspillet. Om det ville gøre kanalen rød for eet sample, det ved jeg ikke.
Et digital PPM bør efter min mening have følgende kvaliteter:Smittefar skrev:Jeg bliver nødt til at spørge. Hvordan er det meningen, det skal virke?
A) En visuel repræsentation af peakniveauet, typisk i en bar med sektioner.
B) En returtid der overholder IEC type I eller II
C) En numerisk dB-værdi for peak hold med mindst 1 decimal og gerne en afrundingspræcision bedre end ±0.05 dB. Den skal være manuelt reset-bar on the fly og automatisk resettet ved ny afspilning.
D) Altid rapportere output overloads, dvs. værdier over fuld skala fixed point (0 dBFS)
E) Aldrig rapportere fuld skala i en fixed point fil som værende et overload
Jeg ved en del ældre digitale mixpulte ofte rapporterer 3 consecutive full scale samples som konstituerende en "over", og under alle omstændigheder giver det ok mening på et input med bare 1 fuld skala sample, men det giver aldrig mening med en fixed point fil. Det er vildledende og fjerner en vigtig fejlsøgningsmulighed.
Det gør stort set alle DAWs, men åbenbart ikke PT.Smittefar skrev: Jeg tror også, Reaper rapporterer værdien af det højeste sample, det har afspillet.
Det ville være meget mærkeligt, da det ikke er en overload i en fixed point fil.Om det ville gøre kanalen rød for eet sample, det ved jeg ikke.
Hvis du importerer en 16 eller 24 bit WAV som har fuld skala signal, fx 1 eller flere samples i træk - så bør det aldrig rapporteres som overload.
Det er tværtimod vildledende, da en overloadindikator på en kanel i denne situation typisk betyder at man har noget ufrivillig dithering eller SRC (eller andre processering) kørende samtidig.
Hvis jeg oplevede dette i en DAW ville jeg smide alt jeg havde i hænderne og lede efter fejlen. Eller jeg vil være ude af stand til nemt og sikkert at identificere at der var en fejl og give op.
Prøv at teste med disse tre filer og skriv tilbage hvilken peak værdi du får samt om der er en ægte overload indikator (clip)
Vigtigt: 44.1 kHz, loop ikke - afspil individuelt da en DAW ellers kan risikere at lave egne loop-clicks der overloader. Brug ingen automatisk dither, hvis en sådan kan aktiveres/slås fra.
I en veldesignet DAW bør du ikke se nogen clipindikator (med alm. digital PPM) og de tre filer bør rapportere hhv.:
0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS (stadig ingen clip)
-0.19 dBFS (afrundet til sandsynligvis -0.2 dBFS og stadig ingen clip)
Vigtigt: 44.1 kHz, loop ikke - afspil individuelt da en DAW ellers kan risikere at lave egne loop-clicks der overloader. Brug ingen automatisk dither, hvis en sådan kan aktiveres/slås fra.
I en veldesignet DAW bør du ikke se nogen clipindikator (med alm. digital PPM) og de tre filer bør rapportere hhv.:
0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS (stadig ingen clip)
-0.19 dBFS (afrundet til sandsynligvis -0.2 dBFS og stadig ingen clip)
- Vedhæftede filer
-
- PT peak test.zip
- (781.51 KiB) Downloadet 31 gange
Pro Tools Ultimate 2018.7.0
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI + FEJL I CLIP INDIKATOR
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
Testet hos to personer med samme fejl.
Testet hos én person uden denne fejl.
Pro Tools 12.6.1
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) KORREKT
Her var det muligt at se numerisk værdi og den måler korrekt.
Reaper (versionsnummer mangler)
0 dBFS = 0 dBFS (med clip) FEJL I CLIP INDIKATOR
-0.1 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) FEJL I VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) KORREKT
Ableton 10 Beta (10.0.4b2)
0 dBFS (uden clip) = 0.00 dBFS (med clip) FEJL I CLIP INDIKATOR
-0.1 dBFS (uden clip) = -0.11 dBFS (uden clip) FEJL I VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.19 dBFS (uden clip) KORREKT
Studio One 4.1.0
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
Stereo output rapporterer til gengæld alle værdier korrekt med to decimaler.
Logic Pro X 10.3.2
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.19 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) TRUNKERET 2. DECIMAL (ikke egentlig afrundingsfejl)
Logics meter plug-in måler alle tre "pænt", dvs. med afrunding i stedet for trunkering.
Cubase 9
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) KORREKT
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI + FEJL I CLIP INDIKATOR
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
Testet hos to personer med samme fejl.
Testet hos én person uden denne fejl.
Pro Tools 12.6.1
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) KORREKT
Her var det muligt at se numerisk værdi og den måler korrekt.
Reaper (versionsnummer mangler)
0 dBFS = 0 dBFS (med clip) FEJL I CLIP INDIKATOR
-0.1 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) FEJL I VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) KORREKT
Ableton 10 Beta (10.0.4b2)
0 dBFS (uden clip) = 0.00 dBFS (med clip) FEJL I CLIP INDIKATOR
-0.1 dBFS (uden clip) = -0.11 dBFS (uden clip) FEJL I VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.19 dBFS (uden clip) KORREKT
Studio One 4.1.0
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
-0.19 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) MANGLER VÆRDI
Stereo output rapporterer til gengæld alle værdier korrekt med to decimaler.
Logic Pro X 10.3.2
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.19 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) TRUNKERET 2. DECIMAL (ikke egentlig afrundingsfejl)
Logics meter plug-in måler alle tre "pænt", dvs. med afrunding i stedet for trunkering.
Cubase 9
0 dBFS = 0 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.1 dBFS = -0.1 dBFS (uden clip) KORREKT
-0.19 dBFS = -0.2 dBFS (uden clip) KORREKT
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
I Studio One 4.1.0.49247 pro (High Sierra) - testet både i sang og projektdelen:Holger skrev:Prøv at teste med disse tre filer og skriv tilbage hvilken peak værdi du får samt om der er en ægte overload indikator (clip)
Vigtigt: 44.1 kHz, loop ikke - afspil individuelt da en DAW ellers kan risikere at lave egne loop-clicks der overloader. Brug ingen automatisk dither, hvis en sådan kan aktiveres/slås fra.
I en veldesignet DAW bør du ikke se nogen clipindikator (med alm. digital PPM) og de tre filer bør rapportere hhv.:
0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS (stadig ingen clip)
-0.19 dBFS (afrundet til sandsynligvis -0.2 dBFS og stadig ingen clip)
0 dBFS = 0 dBFS
-0.1 dBFS = viser -0.10 dBFS
-0.19 dBFS = viser -0.19 dBFS
Ingen clip.
Hvorfor kommer der clip, hvis man laver sang/projekt i 48 Khz i stedet?
Der er to decimaler på alm. kanal peak metre i Studio One?
Jeg kan kun se 1 på screenshots.
Sample rate konverting kan lave nye samplepunkter der ligger højere end kildematerialet mellem de eksisterende samplepunkter. Dertil ekstra støj (omend meget lavt).
Jeg kan kun se 1 på screenshots.
Sample rate konverting kan lave nye samplepunkter der ligger højere end kildematerialet mellem de eksisterende samplepunkter. Dertil ekstra støj (omend meget lavt).
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Nej - sorry. Det er på masterbussen.Holger skrev:Der er to decimaler på alm. kanal peak metre i Studio One?
Jeg kan kun se 1 på screenshots.
Sample rate konverting kan lave nye samplepunkter der ligger højere end kildematerialet. Dertil ekstra støj.
Ok, men det er cool. Hvad siger kanalpeakmetre om hhv. clips og værdi?
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Der er kun en grafisk afbildning. Ikke opløst nok til at se så nøjagtig. Viser dog ikke clip.Holger skrev:Ok, men det er cool. Hvad siger kanalpeakmetre om hhv. clips og værdi?
Er der ingen numerisk værdi? En setting så?
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Ikke til mit kendskab. Så skal man sette et meter plug på.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Uddybning - viser hvis en fil clipper - men dine filer viser ikke clip.SustainerPlayer skrev:Viser dog ikke clip.
Håber jeg har forstået det
ProTools Ultimate HD 2018.7.0 viser hos mig
0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS (afrundet til -0.2 dBFS og uden clip)
Som du kan se, så vises der peak i tal - man skal bare vælge, hvad der skal vises.
ProTools Ultimate HD 2018.7.0 viser hos mig
0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS (afrundet til -0.2 dBFS og uden clip)
Som du kan se, så vises der peak i tal - man skal bare vælge, hvad der skal vises.
Senest rettet af gs-dk tors 11. okt 2018 14:47, rettet i alt 1 gang.
Den er faktisk lidt drilsk den der. Jeg mener, hvis man nu har en 16-bit .wav fil hvor der er 50 samples i træk som har værdien +32767 (den højeste mulige værdi for en 16-bit fil, svarende til 0dB), så kan det jo faktisk betyde to ting:Holger skrev:E) Aldrig rapportere fuld skala i en fixed point fil som værende et overload
1) Signalet var egentlig endnu højere, men er blevet clipped (overload).
2) Signalet skal se sådan her ud. Der er aldrig sket nogen clipping (ingen overload). Det ku' man f.eks. opnå ved at normalize en square wave til 0 dB.
Men hvis man bare har sådan en .wav fil, og ikke ved hvem der har fremstillet den, eller hvordan de gjorde, så mener jeg faktisk ikke man har en chance for at finde ud af om vi er i situation 1 eller 2.
Men DAW'er og apparater prøver så at gætte sig frem, ved at have en regel om, at hvis der er adskillige (for nu at nævne et videnskabeligt præcist tal) samples i træk der rammer max, så det er sgu nok et peak.
Men det er da bare et gæt såvidt jeg kan se!?!
Min personlige work-around er at undgå max-værdier (f.eks. -32768 og +32767 for en 16-bit .wav). Jeg normalize til -0.1 dB i stedet for 0 dB hvis jeg endelig normalizer noget, for så er der ikke nogen der behøver at gætte, når de får min .wav fil.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Det er underordnet.Joachip skrev:Den er faktisk lidt drilsk den der. Jeg mener, hvis man nu har en 16-bit .wav fil hvor der er 50 samples i træk som har værdien +32767 (den højeste mulige værdi for en 16-bit fil, svarende til 0dB), så kan det jo faktisk betyde to ting:Holger skrev:E) Aldrig rapportere fuld skala i en fixed point fil som værende et overload
1) Signalet var egentlig endnu højere, men er blevet clipped (overload).
2) Signalet skal se sådan her ud. Der er aldrig sket nogen clipping (ingen overload). Det ku' man f.eks. opnå ved at normalize en square wave til 0 dB.
Men hvis man bare har sådan en .wav fil, og ikke ved hvem der har fremstillet den, eller hvordan de gjorde, så mener jeg faktisk ikke man har en chance for at finde ud af om vi er i situation 1 eller 2.
Det er ikke op til DAW'en at rapportere forkert eller baseret på et gæt.
Du kan sagtens have bevidst clipping med flere hundrede konsekutive samples. Det kan lyde helt fint og det kan være fuldstændig overlagt.
Problemet her er dog endnu værre, nemlig at PT i disse tests insisterer på at bare 1 fuld skala sample er et over og det er jo som bekendt noget vrøvl uanset hvordan man vender og drejer det.
Korrekt. En DAW skal ikke gætte med mindre man beder den om at gætteMen det er da bare et gæt såvidt jeg kan se!?!
Ditto, dog ikke normalizing men bare output ceiling.Min personlige work-around er at undgå max-værdier (f.eks. -32768 og +32767 for en 16-bit .wav). Jeg normalize til -0.1 dB i stedet for 0 dB hvis jeg endelig normalizer noget, for så er der ikke nogen der behøver at gætte, når de får min .wav fil.
Men i et af eksemplerne der rapporterede PT faktisk overload i en -0.1 dBFS fil også. Og så bliver det jo op ad bakke når kunden med tilsyneladende god grund påstår at en fixed point ikke-clippende fil alligevel overloader i PT. Så er det svært at skulle forklare at det teknisk set ikke kan lade sig gøre...
Tak, Gert.gs-dk skrev:Håber jeg har forstået det
ProTools Ultimate HD 2018.7.0 viser hos mig
0 dBFS (uden clip)
-0.1 dBFS (uden clip)
-0.19 dBFS (afrundet til -0.2 dBFS og uden clip)
Som du kan se, så vises der peak i tal - man skal bare vælge, hvad der skal vises.
Så er vi med stor sikkerhed ude i enten en fejl 40 eller en bug i de to pågældende PT systemer.
Kan du også se peakværdier numerisk i selve mixeren, her ser vi på noget lidt andet?
Bare lige for at jeg forstår det...
Holger: I din optik, burde en 16-bit .wav fil nogensinde kunne få en DAW til at vise peak overhovedet, når nu sådan en ikke kan indeholde noget over 0 dB?
Holger: I din optik, burde en 16-bit .wav fil nogensinde kunne få en DAW til at vise peak overhovedet, når nu sådan en ikke kan indeholde noget over 0 dB?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Korrekt, nej det burde den aldrig kunne gøre i sig selv. Det gælder også 24 bit naturligvis.
Enhver rapportering af noget andet ville være en utidig tolkning, som typisk ellers ville indikere skjult dither, aktiv real-time sample konvertering, skjult processering (glemt at bypasse plug-in), fejljusteret fader, skjult region gain eller andet.
At rapportere et clip på en kanal der blot afspiller en fixed point fil i unity er derfor meget problematisk og bad practice uanset hvad den fil indeholder at konsekutive samples i fuld skala.
Heldigvis ligner det da også en bug eller mystisk indstilling i mit originale spørgsmål. Mit første gæt var SRC eller skjult dither, men nej. Dernæst gættede jeg på True Peak, men nej. Jeg afventer i spænding en forklaring.
Enhver rapportering af noget andet ville være en utidig tolkning, som typisk ellers ville indikere skjult dither, aktiv real-time sample konvertering, skjult processering (glemt at bypasse plug-in), fejljusteret fader, skjult region gain eller andet.
At rapportere et clip på en kanal der blot afspiller en fixed point fil i unity er derfor meget problematisk og bad practice uanset hvad den fil indeholder at konsekutive samples i fuld skala.
Heldigvis ligner det da også en bug eller mystisk indstilling i mit originale spørgsmål. Mit første gæt var SRC eller skjult dither, men nej. Dernæst gættede jeg på True Peak, men nej. Jeg afventer i spænding en forklaring.
Ja - og det viser det samme resultat.Holger skrev:
Kan du også se peakværdier numerisk i selve mixeren, her ser vi på noget lidt andet?
PS. Dine venner ved godt, at man kan skifte til forskellige værdier såsom delay, volume, peak ved at hold alt og cmd key nede og trykke på f.eks. volume?
Senest rettet af gs-dk tors 11. okt 2018 18:21, rettet i alt 2 gange.
Jeg tror egentlig det er simpelt nok, og sikkert også ret simpelt:
IF signal_level >= 0 dB THEN peak
Og det skulle måske have været sådan her i stedet for...
IF signal_level > 0 dB THEN peak
IF signal_level >= 0 dB THEN peak
Og det skulle måske have været sådan her i stedet for...
IF signal_level > 0 dB THEN peak
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Nå, det er sgu ikke så opløftende for Reaper
Både 0,19 og 0,1 viser -0.2 dB og 0,00 viser 0.0 men clipping indikatoren er tændt.
Jeg fandt en diskussion fra 2008, hvor der var en der prøvede at få ændret denne opførsel. Det er vist ikke lykkedes ham.
Holger, er det OK, hvis jeg deler din testfil i en af Reapergrupperne på facebook?
Både 0,19 og 0,1 viser -0.2 dB og 0,00 viser 0.0 men clipping indikatoren er tændt.
Jeg fandt en diskussion fra 2008, hvor der var en der prøvede at få ændret denne opførsel. Det er vist ikke lykkedes ham.
Holger, er det OK, hvis jeg deler din testfil i en af Reapergrupperne på facebook?
Tak for tip.gs-dk skrev:Ja - og det viser det samme resultat.Holger skrev:
Kan du også se peakværdier numerisk i selve mixeren, her ser vi på noget lidt andet?
PS. Dine venner ved godt, at man kan skifte til forskellige værdier såsom delay, volume, peak ved at hold alt og cmd key nede og trykke på f.eks. volume?
Det forklarer dog ikke overload-fejlen.