Hexachord Orb Composer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Hexachord Orb Composer

Indlæg af SustainerPlayer »

The First Artificial Intelligence for Composers

Note: If you wish to demo Orb Composer, you can download the PRO version from the Orb Composer Pro page.

Orb is the name of the most accomplished music composition Artificial Intelligence in the world. It is designed for composers, bands, orchestrators or simply everyone fond of music.

Introduction

Compose with an Artificial Intelligence

Orb Composer is a creative tool which you can model very precisely to assist you during your music composition work sessions.

What is ORB Composer?

Orb is the name of the first Artificial Intelligence designed for music composers. More than 5 years of research and development were necessary to create this smart tool for composers, bands, orchestrators, to help them experiment with new musical ideas and enhance their creativity.

YOU are the artist: Orb Composer doesn’t replace the composer and doesn’t write music automatically. You have to feed Orb with your own choices. Orb creates music mock-ups based on your creativity and only with your musical ideas.
Music environment: You can create a complete musical environment according to the ideas you want to experiment. Orb updates in real time according to your new inputs.
Chords progression library: Orb Composer embeds a library of chords progression which you can enrich. It Includes many of the chords used in the music industry. Orb Composer provides a complete range of possible harmonic colours.
Create new music styles: Create your own music styles and experiment with exotic instruments mixes, chord progressions, time signatures and accurate instruments clip settings.
High quality: Thanks to Orb Composer, you can reach the level of high quality required by the TV programs of broadcasting. Focus on the creative part of music before diving into the notes.
Compose music at a higher level

Orb Composer features help you get from musical ideas a complete composition. You can modify this as much as you want, to have the most perfect music composition you were thinking of.

It is always positive to focus on the music structure at a high level before diving straight into the notes.

Before writing a single note, think of music in terms of ideas, intentions and emotions. Orb Composer will turn it into a composition and provide a basis upon which you could then use your creativity and knowledge.

https://www.pluginboutique.com/product/ ... ser-Artist



Se flere videoer på deres kanal.

https://www.orb-composer.com

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå - har fået kigget lidt videoer. Fælles for dem er, at denne tilgang virker dræbende kedelig og uinspirerende.

Jeg har som sådan ikke noget imod ideen om, at "maskinen" er med ... men det skal så være mere i en form, som når man jammer/udveksler ideer med andre musikere.

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Er virkelig meget snak i den video og virkelig svært at se hvordan det virker i praksis.. Men det der kommer ud af det til sidst lyder lidt band in a box agtigt.. og akkord vælge tingen så meget basic ud.. Men men! Kan være det er super duper og er nysgerrig!! :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er som tidligere nævnt flere videoer på deres kanal. Genrespecifikke og det hele:

https://www.youtube.com/user/hexachords/videos

Men ... tjaa ...

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Jeg (indigo 2) er distributør af Orb Composer for Danmark
Personligt synes jeg, programmet ser meget lovende ud - især taget i betragtning, at det kun har være fremme i få måneder. På den anden side har jeg overhovedet ikke fået nogen reaktion på omtale af Orb i mine nyhedsmail, så jeg er meget i tvivl om hvor mange kræfter, jeg skal skal bruge på dette. Også taget i betragtning, at Thomann (som sædvanlig) har sat en virkelig lav pris, der gør det umuligt at sælge programmet med forhandlerrabat.
Derfor følger jeg denne tråd med stor interesse.

Jeg synes ikke, man kan sammenligne Orb med Band-in-a-Box. Det er helt andre genrer, Orb tilsyneladende egner sig til.
Der er en del fine (og rigtignok meget talende) videoer på YouTube i linket længere oppe i tråden
Her er nogle link til kortere, illustrative musikstykker, jeg har fået tilsendt af producenten:




Hvis nogen her i forummet skriver anmeldelser for et musikmagasin eller en blog eller lign., så kan jeg sende en presseversion af Orb til dig til anmeldelse.
Men kontakt mig uden om forummet. Jeg vil også forsøge at holde mig ude af denne tråd fremover.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Så snart jeg ser meget nørdede ting der har med procedural generation at gøre, f.eks. ting lavet i max/msp, puredata, python, javascript eller lignende teknologier som f.eks. lugter af AI, så starter jeg altid med at springe direkte til resultatet, for det er som regel dér problemet med den slags er. Kort sagt, lyder det som musik? Lyder det også som god musik?

"My Heart is a Waking Dream" er f.eks. et temmeligt syret stykke musik. Det er nærmest en helt ny genre! Tjek den bassline der kommer et par minutter inde, og fortsætter i resten af nummeret. :-D Så det får da point for at være nyskabende og anderledes.

"Orb Composer Ambient Music Playthrough" lyder fint og sammenhængende, men lyder til gengæld ikke som noget der ville være særligt svært at lave vha. helt almindelig MIDI. Og det er nok egentlig lidt kedeligt.

"Orb Composer playing with piano". Klaver er et af de mest taknemmelige instrumenter, når man eksperimenterer med algoritme-baseret musik. Men nummeret er sammenhængende og udtryksfuldt, og den video er helt klart den der imponerer mig mest.

Men ja, det er nok svært at gennemskue hvad målgruppen er. Måske musikere der gerne vil prøve en helt anderledes måde at komponere et nummer på, for ikke at sidde fast rent inspirationsmæssigt? Det har ihvertifald været min egen grund til at eksperimentere med algoritmer.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har også hørt de tre eksempler og kan kun mene, at det kun kan have interesse at bruge for nogen, der nærmest ikke har noget forhold til at spille og komponere. Det lyder vildt umusikalsk og de fleste alarmlamper ville nok lyse hos de fleste, der kan noget. Jeg synes, at det er fantastisk, at der udvikles på softwaren - men hold da helt op, hvor er der langt igen (heldigvis:)).

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Var med til at prøve det i beta fasen og fandt ikke workflowet særligt inspirerende. Det er for mig og nok også Jer her, noget nemmere selv at spille det man vil. Men det kan jo godt give nogen gode ideér, man kan arbejde videre med på sigt. Kort eller langt sigt? :-) Og de kan jo forbedre teknikken betydeligt, jo flere input de får fra brugerne.
Endvidere syntes jeg det var lidt tungt at sætte op.
Har også rodet med Synfire, som er noget mere udviklet. Men også meget dyrere og endnu mere indviklet syntes jeg:-)

Men som du skriver joachip det kan hjælpe mod writers block og hjælpe en med nye ideér.
Bruger selv en del af de her random generators som riffer olign. til at generere ideér med.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Nyt svar